формувати артикуляцію звуків [ж], [ж']; вивчити букву Ж ж(«же»); формувати навичку читання з новою буквою; розвивати словниковий запас учнів; виховувати товаристкість, бережливе ставлення до природи..
Комунальна установа Сумський навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа I ступеня №41 «Райдуга»
Конспект уроку навчання грамоти (читання ), проведеного в 1-А класі під час місячника педагогічної майстерності.
Провела:
вчитель початкових класів
Стадниченко М. І.
Суми , 2017
Тема. Звук [ ж], буква Ж ж ( «же»). Вправляння у чіткій вимові звука [ж] у складах і словах. Заучування скоромовок. Робота з анаграмою.
Мета : формувати артикуляцію звуків [ж], [ж’]; вивчити букву Жж(«же»); формувати навичку читання з новою буквою; розвивати словниковий запас
учнів; виховувати товаристкість, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиця з друкованими великою і малою буквами Ж; великий пейзажний малюнок із зображенням болота з очеретом і лататтям; предметні малюнки із зображенням жаби, , жука, кажана; аудіозапис квакання жаб.
Хід уроку
I. Організаційна частина
1. Привітання
«Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали».
2.Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Мовленнєва розминка.
1. Фонетична зарядка
– Щоб наші язички працювали вправно, зараз проведемо фонетичну зарядку. Передайте голосом:
- Як крапає дощ?
- Як гуркоче грім?
- Як гуде машина?
- Як дзижчить комарик?
-А тепер дмухніть на кульбабку!
III. Повторення вивченого.
1. Хорове називання вивчених лі тер за алфавітом.
2.Називання «особливих »літер(ч,й,ь,).
3.Гра «Назви пару»(твердий - м який звук).
4.Повторення вивченого про букву «я».
- Чому відносимо до «йотованих»?
- Коли позначає 1(2) звуки?
5.Вправа «Додай пропущені букви в скоромовку»
…кось …ків сі…в мак, сі…в так, аби …к .
- Як ви думаєте, Яків старався працювати? Доведіть свою думку словами тексту.
- Назвіть слова, в яких «я» позначає 2 звуки. Чому? 6.Читання «ланцюжком» тексту « Яринка і Яна »(Супутник букваря, с.40) (Вчитель при читанні учнями звертає увагу на твердий [ч], подовжені приголосні, на слова з великої літери). IV.Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
v. Вивчення нового матеріалу
1.Девіз уроку.
«Треба гарно працювати,
щоб усе запам `ятати ».
2. Створення проблемної ситуації. (звучить аудіо запис квакання жаб, малюнок болота)
- Діти , куди ми з вами потрапили?А хто тут такі дивні пісні виспівує?
Виявляється, що по жаб `ячому кваканню можна передбачити погоду: «як- що ввечері жаби довго і голосно квакають, то завтра буде гарна погода »;
«якщо жаби тримаються на поверхні води, до негоди»
3.Виділення нового звука, його характеристика. - Який новий звук у слові «жаба» почули ?
(Учні хором промовляють звук [ж], роблять висновок, що він приголосний, дзвінкий, може стояти у словах у всіх позиціях, може бути твердим і м` яким).
4.Робота п о Букварю (с. 104 ) . Розшифрування звукових моделей слів
Цікавинка : морж живе на крайній півночі, має шар жиру 5-10 см, витримує температуру -80 градусів.
5. Знайомство з літерою Ж ж («же»).
(Діти проводять асоціацію із жуком, сніжинкою, буквою «к»).
«Я взяла нитки червоні,
І зв `язала букви « ка ».
Вмить з `явилась на долоні
Буква , схожа на жука».
6.Друкування учнями літери ж Ж.
7.Читання вчителем складів у «будиночках».
8. Гра « Бджілки».( Читання учнями колонок слів пошепки ) .
(Вчитель звертає увагу на дзвінку вимову [ж ] в кінці складу, слова; дає завдання назвати після читання незрозумілі слова).
9.Словникова робота
Стриж – берегова ластівка; кажан --летюча миша.
10.Вправа «Чітко вимовляй звук [ж]» у словах (Буквар, с.104)
. читання вчителем лівої колонки слів
- Що вони означають? Один предмет чи багато?
. читання учнями правої колонки слів
- Якого значення набули ці слова? Завдяки якому звуку?
11.Опрацювання вірша Л.Вознюк « Журиться журавлик дуже»
.Бесіда за ілюстрацією до вірша
- Хто це такий довгоногий ходить по болоту? Від якого слова походить назва
«журавель»? А коли журавлі журяться? Чому?
-А як по-іншому ще називають журавля? Коли? Чому?
. Створення проблемної ситуації
- Як ви думаєте, вірш цей веселий чи сумний?
(Діти пошепки читають вірш, перевіряють прогноз )
- Так чому ж журавель журиться?
-А як ви гадаєте, слово « журавель» багатозначне?
(Малюнок криниці - журавля)
12.Опрацювання вірша Н.Забілої «На зеленому лужку» . Проблемне запитання
-А цей вірш , на вашу думку, веселий чи сумний?Чому?
(Учні розглядають ілюстрацію до вірша) . Розповідь вчителя з елементами бесіди
Наші предки-українці дуже радо зустрічали весну, тому що зими були дуже суворі, багатосніжні. А одягатися і взуватися, особливо, малим дітям не було в що. Багато сільських дітей протягом цілої зими могли тільки у віконечко виглядати. Коли ставало тепло, вони немов метелики,випурхували на двір, вибігали на пагорби, водили хороводи, грали в різні ігри, співали пісень.
- Як називались такі пісні?
- А з якою веснянкою ми уже знайомились на навчанні грамоти?
. Словникова робота
Лужок-моріжок ; буйна, зелена трава. . Читання учнями пошепки . Гра «Бджілки»
- Знайти речення, яке доводить, що дітям було дуже весело. . Читання « ланцюжком» . Вправа «Підбери ознаку предмета»
На лужку(якому?) … ; в колі (якім?) …;
у танку (якому?) … ; у грі (якій?) … .
. Гра «Хвости»
(Вчитель читає початок речення, а учні швидко знаходять його в тексті і дочитують )
13.Робота з анаграмою.
14.Звуко – буквений аналіз слова «жінка»
VI. Рефлексія (« Мікрофон»)
- Що цікавого дізнались на уроці?
- Що найбільше сподобалось?
- Що виявилось для вас важким?
VI. Підсумок
Гра «Так» -« Ні» - Звук [ж ] при вимові не зустрічає перешкод (Ні). - Звук [ж ] приголосний(Так). - Може стояти тільки на початку слова(Ні).
- Може бути твердим і м`яким(Так).
- Звук[ж] глухий (Ні). - На письмі позначається буквою «ж е»(Так).