Сьогодні у теорії і практиці школи особливо гостро стоять проблеми розвитку творчого мислення школярів. Застосування творчих ігор на уроках і в позакласній діяльності пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Використання в моїй практиці творчих ігор сприяє формуванню в учнів критичного мислення, створює зацікавленість і доброзичливу співпрацю на уроці. Пропоную приклади творчих ігор, які я використовую в своїй практиці.
Департамент освіти і науки
Дніпропетровської облдержадміністрації
Відділ освіти Синельниківської райдержадміністрації
Комунальний заклад
Майська середня загальноосвітня школа
Збірка
творчих та інтелектуальних ігрових занять
у 1 класі
для розвитку критичного мислення
Автор: Язвенюк Н. М.
В сучасному суспільстві, яке змінюється досить швидко, важко передбачити найближче майбутнє. Неможливо передбачити, які знання знадобляться в житті людини, а які - ні. Тому завдання вчителя початкових класів – навчити самостійно здобувати знання, знаходити рішення певної проблеми, чітко висловлювати свою думку, мати розвинені комунікативні здібності. Якщо дитина не вміє самостійно працювати з книгою, виконувати певні завдання, робити висновки, то така дитина приречена на зубріння і на розумову обмеженість. Такий учень не може в певній мірі розкрити свої індивідуальні здібності, свої інтереси та нахили, а, отже, в певній мірі реалізувати себе.
Критичне мислення – інноваційна педагогічна технологія, яка допомагає готувати дітей нового покоління, які вміють самостійно вчитися, спілкуватися, чути і слухати інших.
Гра, як відомо, є найприроднішою, найпривабливішою діяльністю молодших школярів. Ще К. Д. Ушинський писав, що одним із завдань початкової школи є- зробити заняття для дитини цікавим. Ні в якому разі не можна просто розповідати. Діти повинні гратися, жартувати. Гра має бути захоплюючою, розповідати про речі, які нас оточують. Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. В умовах гри відбувається поступове подолання особистісного егоцентризму, завдяки чому розвивається самосвідомість дитини, вона стає соціально компетентною, набуває досвід взаємодії, вирішення проблемних ситуацій, шліфує комунікативні вміння. Завдяки грі відбувається поетапне засвоєння, відпрацювання соціально – комунікативних знань, умінь і навичок. А підпорядкування ігровим правилам стимулює формування елементів довільної регуляції поведінки й діяльності молодших школярів. У процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага та пам’ять, жадоба до знань. У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили і здібності дітей. Гра належить до традиційних і визначених методів навчання і виховання молодших школярів. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча та виховна функції діють у тісному взаємозв’язку. Особливо подобаються учням піктограми. Зазвичай, вони жваво беруть участь у пошуку розв’язання завдань, позначених піктограмами. Наприклад, якщо під час пошуку відповіді на жартівливе питання типу «Після кількох років догляду на груші виросли плоди. На цьому дереві 10 гілок, на кожній гілці ще по дві гілки і на кожній по одному яблуку. Скільки фруктів збере садівник з груші? – вказати на піктограму «Зосередься!», усі діти ревно виконують вказівку. При цьому вчитель може наголосити, що задача не математичного характеру, бо ми не на уроці математики, хоча досвід показує, що діти рахують схематично. Після цього треба зауважити, щоб діти уважно прослухали умови задач і уявили собі точно ці умови, тоді вони швидше можуть знайти правильну відповідь. Наступну задачу вони розв’язують уже значно краще. Під час пошуку відповіді на задачу можна запропонувати учням заплющити очі, щоб краще уявити задану ситуацію, або розказати до неї казку чи цікаву історію. Кожен учитель має керуватися настановою
В. О. Сухомлинського про те, що без гри немає і не може бути повноцінного розвитку учнів. Під час використання ігор, у класі створюється доброзичлива атмосфера, бадьорий настрій, бажання вчитися (з боку дітей) і бажання навчати (з моєї сторони). Невимушено я теж стаю учасником гри та отримую від цього велике задоволення.
Творчі ігри
Сьогодні у теорії і практиці школи особливо гостро стоять проблеми розвитку творчого мислення школярів. Застосування творчих ігор на уроках і в позакласній діяльності пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Використання в моїй практиці творчих ігор сприяє формуванню в учнів критичного мислення, створює зацікавленість і доброзичливу співпрацю на уроці. Пропоную приклади творчих ігор, які я використовую в своїй практиці.
«Відгадай, що це?»
Мета: вчити учнів синтезувати певні ознаки, робити висновки; розвивати уяву, пам'ять, мислення; виховувати бережливе ставлення до предметів навколишнього світу
Завдання: вчити дітей відгадувати назви предметів за їх описом, розвивати увагу.
Рекомендовано для застосування на уроках навчання грамоти та в позакласній діяльності.
Правила гри
До гри запрошують усіх бажаючих. Ведучий описує кожному з гравців
будь – який предмет, його колір, форму, застосування. На відгадування відводиться три спроби. Гравець, який вгадає назву предмета, переходить у наступний тур. Змагання проводиться до тих пір, поки залишиться один гравець. Він і оголошується переможцем.
«Прислів’я за числом»
Мета: вчити учнів асоціативному мисленню; розвивати уяву, пам'ять; виховувати інтерес до вивчення перлин народної мудрості.
Завдання: вчити дітей добирати прислів’я, приказки, пов’язані з певним числом, розвивати увагу.
Рекомендовано для застосування на уроках навчання грамоти та в позакласній діяльності.
Правила гри
Ведучий називає будь – яке число. Наприклад: «сім». Гравці мають назвати або записати найбільшу кількість приказок або прислів’їв, що містять у собі це число: «Семеро одного не ждуть», «У семи няньок дитина без ока», «Сім п’ятниць на тиждень» тощо.
Перемога присуджується гравцеві, який знає найбільшу кількість народних висловів.
«Нескінченна історія»
Мета: вчити учнів встановлювати послідовність подій; розвивати зв’язне мовлення, уяву; виховувати почуття дружби, відповідальності.
Завдання: вчити дітей складати зв’язну розповідь, розвивати уміння слухати.
Рекомендовано для застосування на уроках розвитку мовлення та в позакласній діяльності.
Правила гри
Учитель саджає всіх учасників колом і пропонує їм скласти цікаву історію. Проте, її герої та події, що відбуватимуться, не визначені.
Перший учень (ведучий) промовляє першу початкову фразу. Кожний із наступних гравців має по черзі додавати свою. Таким чином, розповідь може виявитися дуже цікавою, фантастичною або кумедною. Головна умова гри – усі фрази мають складатися у логічний ланцюжок.
«У кожного своя батьківщина»
Мета: вчити учнів співвідношенню предметів і явищ; розвивати уяву, мислення; виховувати любов до рідного краю.
Завдання: вчити школярів складати зв’язні розповіді за зображенням предмета, розвивати зв’язне мовлення.
Рекомендовано для застосування на уроках розвитку мовлення та в позакласній діяльності.
Правила гри
Учнів ділять на три групи. Одній групі роздають картки із зображенням зірок, сонця, місяця, хмар, веселки та ін.; другій – картки із зображенням тварин, рослин; третій – із зображенням риби, жаби, водоростей та ін. Кожна група від імені тих, хто їй дістався на картках, придумує розповідь про свою батьківщину.
«Кмітливий Незнайко»
Мета: вчити учнів аналізувати певні ознаки, явища, робити висновки; розвивати уяву, пам'ять, мислення; виховувати бережливе ставлення до предметів навколишнього світу
Завдання: вчити дітей аргументувати свою відповідь, розвивати спостережливість.
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Учні стають колом. Один із них – кмітливий Незнайко. Інші по черзі ставлять йому яке – небудь запитання.
Наприклад:
Картопля – це овоч або злак?
Незнайко: Картопля – це злак, тому що я печу з нього картопляні оладки.
Сосна – це дерево, чи квітка?
Незнайко: Сосна – це квітка, тому що вона смачно пахне.
Навіщо людина пече пиріжки?
Незнайко: З пиріжків виходять гарні подушки. Тому що вони м’які.
Якщо Незнайко не може пояснити свою неправильну відповідь або відповідає на запитання правильно, він стає у коло на місце того, хто ставив це запитання. Гра триває доти, поки кожен не поставить Незнайкові своє запитання.
Найкмітливішим визнається той Незнайко, який зможе дати найбільше неправильних відповідей і дати їм смішне пояснення.
Наприкінці гри на усі запитання, що ставили протягом гри, відповідають правильно.
«Театр пальців»
Мета: вчити учнів діалогічному і монологічному мовленню; розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати культуру спілкування.
Завдання: вчити дітей складати зв’язні розповіді, розвивати акторські здібності
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Вчитель пропонує дітям уявити, що всі пальці – це актори, яким треба дати імена і роль, а також костюм. Діти прикрашають свої пальці ниточками, обручками, шапочками, малюють на них смішні обличчя.
Через клас протягується мотузка, і на неї накидається простирадло – це театр пальців. Діти демонструють гру своїх «акторів», піднявши руки.
Якщо театр пальців зробити важко, достатньо запропонувати дітям уявити, що їх вказівні пальці – веселі чоловічки, і придумати для них невелику інсценівку.
Ігри на розвиток фантазії і пам’яті
Важливими завданнями процесу навчання є розвиток фантазії і пам’яті молодших школярів. Це система різноманітних здібностей , що характеризуються оригінальністю та гнучкістю ідей. Застосування ігор на розвиток фантазії і пам’яті сприяють активізації мисленнєвих процесів учня, підвищують інтерес до вивчення окремих предметів, самостійність і впевненість у своїх силах.
«Зіпсований голос»
Мета: вчити учнів аналізувати певні ознаки, робити висновки; розвивати гнучкість мислення; виховувати почуття дружби.
Завдання: вчити дітей впізнавати своїх товаришів за голосом, розвивати слух
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Одному гравцеві зав’язують очі і саджають на стілець спиною до інших дітей. Діти по черзі підходять до нього і стукають по спинці стільця. Гравець, що сидить на стільці, питає: «Хто там?». Той, хто стукав, повинен змінити голос і відповісти: «Це я». Гравець, що сидить, намагається вгадати, хто прийшов до нього. Він має право на три спроби. Далі до нього підходить інший. Перемагає той, хто впізнає найбільше дітей.
«Запам’ятай»
Мета: удосконалювати навички запам’ятовування; розвивати уяву, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість.
Завдання: удосконалювати навички запам’ятовування послідовності і співвідношення предметів, розвивати спостережливість.
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Діти стають у коло і вибирають ведучого. Далі вони витягують із завчасно приготованого мішечка фант. Ведучий обходить дітей по колу і намагається запам’ятати, у кого який фант.
Після цього діти ховають свої фанти. Ведучий знову обходить іх, намагаючись згадати, у кого який фант.
Фанти, які ведучий вгадав правильно, він збирає прямо у мішечок.
Ця гра повторюється декілька разів. Перемагає ведучий, що зібра найбільше фантів.
Варіанти гри:
Діти у колі змінюють що – небудь у своїй зовнішності або міняються одягом, а ведучий вгадує, що змінилося.
Перемагає найспостережливіший.
«Живий телефакс»
Мета: вчити учнів аналізувати зображення предметів та відтворювати їх; розвивати уяву, пам'ять, мислення; виховувати почуття товариськості.
Завдання: вчити дітей зображувати предмети за певною аналогією, розвивати моторику пальців.
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Діти шикуються в колону так, щоб перший стояв обличчям до дошки. На спині останнього гравця пальцем малюється якийсь малюнок. Ця дитина,у свою чергу, малює те, що вона відчула, на спині наступного гравця. Перший у колоні відтворює малюнок на дошці.
«Виконай накази»
Мета: вчити учнів виконувати дії за описом; розвивати пам'ять, мислення, швидкість реакції; виховувати інтерес до гри
Завдання: вчити дітей правильно відтворювати команди за їх описом, розвивати увагу.
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Учні розподіляються на дві команди. З кожної команди обирається один гравець. Обрані гравці по черзі повинні уважно прослухати і виконати декілька наказів, що промовляються різними учнями лише один раз.
Накази повинні бути достатньо складними і, в той же час, такими, що не вимагають багато часу на виконання.
Наприклад:
«Доторкнися правою рукою до лівого вуха»;
«Підійди до дошки, напиши своє ім’я, підкресли другу літеру і обведи останню».
«Підійди до своєї парти, погладь себе по голові лівою рукою, сядь, поклади руки на коліна».
Для того, щоб правильно і точно виконати всі накази, діти повинні слухати їх дуже уважно. Інші гравці слідкують за правильністю виконання наказів.
Перемагає той, хто швидко і правильно виконає всі накази.
«Чи знаєш ти?»
Мета: навчати школярів спостережливості; розвивати увагу, пам'ять, мислення; виховувати інтерес до предметів навколишнього світу.
Завдання: вчити дітей бути уважними до предметів навколишнього світу, розвивати спостережливість.
Рекомендовано для застосування в позакласній діяльності.
Правила гри
Вчитель або обраний гравець ставить учням питання на спостережливість і увагу. Наприклад:
Перемагає той, хто зробить найменше помилок.
«Предмети на одну букву»
Мета: вчити учнів співставляти звуки і слова; розвивати фонематичний слух; виховувати бережливе ставлення до шкільного приладдя
Завдання: вчити учнів добирати слова, які починаються на певну букву, розвивати мовлення.
Рекомендовано для застосування на уроках навчання грамоти та в позакласній діяльності.
Правила гри
Учні розподіляються на одну або декілька команд. Вчитель записує на дошці яку – небудь букву, наприклад «р». Кожна команда протягом 1-2 хвилин повинна знайти і записати усі предмети у кімнаті на букву «р». Далі команди по черзі називають усі ці предмети. Перемагає команда, яка знайшла більше предметів на задану букву.
Варіант гри: за 2 – 3 хвилини записати якомога більше слів на задану
букву.
Список використано\ літератури
Оксана Жигайло, Олександра Шаран «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах організації навально – виховного процесу».
В. І. Ковальова «Формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення».
Співак О. Л. «Навчально – виховні заняття в групі продовженого дня».