Після уроку учні/учениці зможуть:-пояснювати поняття: людська гідність, рівність, рівноправність, дискримінація, цінності прав людини.-наводити приклади зв'язку людської гідності і правами людини ;-висловлювати власну думку щодо загальнолюдських цінностей, які відображені у правах людини.
Тема. Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини? Мета: дати уявлення про: основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації, дати зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть: пояснювати поняття: людська гідність, рівність, рівноправність, дискримінація, цінності прав людини. наводити приклади зв'язку людської гідності і правами людини ; висловлювати власну думку щодо загальнолюдських цінностей, які відображені у правах людини. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Відповідно до Указу Президента України № 877/2014 «Про День Гідності і Свободи» від 13.11.2014, цю пам’ятну дату упроваджено «з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття».
Гідність — це переконаність у тому, що ми можемо організувати життя так, як це відповідає нашому внутрішньому світові: не коритися авторитарному режиму, скинути його; скинути передусім з себе, зі своєї душі. Мирослав Маринович, правозахисник, публіцист, релігієзнавець, член-засновник Української Гельсінської групи Гідність— це мій скарб. Це той мій внутрішній скарб, який я маю у собі як невід’ємну частину мене, прописану на рівні ДНК, яка належить мені по праву народження і яку не можливо в мене відібрати. Це моя спадковість, моє спадкоємство, моє достоїнство, мій капітал, мої надбання, мій ресурс, мій потенціал. Олена Вострова, психолог, лінгвіст, художниця
Їй [гідності] не можна дати визначення, але її можна відчувати. Її має кожна людина. Це — своєрідний лакмусовий папірець, що може подавати знак про можливі порушення прав людини. Коли ми відчуваємо приниження чи біль — страждає людська гідність. Якщо причиною страждання, болю є дії держави — це ситуація порушення прав людини. Сергій Буров, правозахисник Людська гідність пов’язана із самою сутністю людяності, випливає зі самого факту, що хтось є людиною; його має і немовля, яке ще нічого ні доброго, ні поганого в житті не зробило, і найбільший злочинець. Людську гідність потрібно відрізняти від особистої гідності, яке є поняттям, близьким до честі — таку гідність треба «заробити», вона росте, коли ми поводимося благородно і порядно, можна її втратити, якщо чинимо підло. Для прав людини важливим є перше поняття — людська гідність. Марек Новицький, Голова Гельсінського фонду з прав людини у 1990–2003, Варшава, Польща
Загальна декларація прав людини, Генеральна асамблея оон 10 грудня 1948 року (витяг) Преамбула. Беручи до уваги, що визнання гідності, властивої всім членам людської сім’ї, і рівних та невід’ємних їхніх прав є основою свободи, справедливості та загального миру; беручи до уваги, що зневажання та нехтування правами людини призвели до варварських актів, які обурюють совість людства, і що створення такого світу, у якому люди матимуть свободу слова й переконань і будуть вільні від страху і нужди, проголошено як високе прагнення людей; беручи до уваги, що загальне розуміння характеру цих прав та свобод має величезне значення для повного виконання цього зобов’язання… Стаття 1. Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти стосовно один одного в дусі братерства. • як ви гадаєте, чому, відповідно до Преамбули Декларації, саме гідність є основою свободи, справедливості та загального миру? • чому Декларація підкреслює значення загального розуміння прав і свобод країнами, що до неї приєдналися?
Аналізуємо ситуацію. Ознайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку. Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір. Ситуація 3 В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.
Організуйте фото-флешмоб зі слоганами «Я — людина і маю почуття людської гідності», «Ми з тобою особливі», «Я поважаю вашу гідність», «Я проти дискримінації» та іншими складеними після вивчення теми слоганами. Інструкція для проведення флешмобу Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4. Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи декількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки. Крок 3. Розмістіть це фото на своїй сторінці у соціальних мережах із поясненням мети флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.