Конспект уроку для 10 класу на тему: "Періодичність тригонометричних функцій. Графіки тригонометричних функцій та їх властивості."

Про матеріал
Конспект уроку створений для 10 класу на тему: "Періодичність тригонометричних функцій. Графіки тригонометричних функцій та їх властивості."
Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА (план) ЗАНЯТТЯ № _____

 

Предмет: математика

Тема заняття:  Періодичність тригонометричних функцій.

  Графіки тригонометричних функцій та їх властивості.

Мета заняття:

Освітня:дати поняття «періодичність тригонометричних функцій», формувати вміння будувати графіки тригонометричних функцій, закріпити знання здобуті на попередніх заняттях, знаходжен­ня найменших додатних періодів тригонометричних функцій; формування умінь знаходити періоди функцій у = sin (kx + b), у = cos (kx + b),           у = tg (kx + b), у = ctg (kx + b).; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу;

Виховна: виховувати інтерес до вивчення точних наук, охайність.

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Організаційна частина.

Перевірка присутніх/відсутніх студентів на занятті.

  1. Перевірка домашнього завдання, перевірка раніше засвоєних знань

Проведення самостійної роботи.

І в.                               II в.

1. Побудуйте на одиничному колі точку Рα, на яку відобража­ються початкова точка Р0 (1; 0) при повороті на α рад навко­ло центра, якщо:

. (3 бали)

. (3 бали)

2. Знайдіть

, , , . (4 бали)

2. Знайдіть

, , , . (4 бали)

3. Визначте знак добутку

    sin 1 · cos 2 ·  tg 3. (5 бали)

3. Визначте знак добутку

    сos 1 · sin 2 · ctg 3. (5 бали)

 

Відповідь:

  

І в.: 1. Рис. 55. 2. , , , . 3. Плюс.

ІІ в.: 1. Рис. 56. 2. , , , .3.мінус.

 

3. Мотивація навчальної роботи. Повідомлення теми і мети завдань.

Сьогодні на занятті ми з вами продовжимо розширювати наші знання про тригонометричні функції

4. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.

1. Періодичність тригонометричних функцій.

.   

 

2. Робота з презентаціями.

3. Робота з підручником. (Шкіль М. І. ст.. – 44-49)

Розглянемо, як розв’язані вправи в вашому підручнику.

4. Побудова графіків тригонометричних функцій.

Графік кожної з тригонометричних функцій досить побудувати на проміжку, що дорівнює найменшому додатному періоду, а потім його можна продовжити на всю область визначення. При побудові графіків за точками скористаємось геометричним тлумаченням кожної з тригонометричних функцій на одиничному колі.

Графік функції побудуємо на відрізку [0;2π]. Оскільки синус числа α – це ордината точки одиничного кола, в яку переходить точка Р0(1; 0) при повороті навколо центра на а рад, то побудуємо систему координат. Позначимо на осі Ox відрізок [0;2π], довжина якого наближено дорівнює .

C:\TEMP\FineReader10\media\image6.jpeg

Поза цим відрізком побудуємо коло з центром на осі Ox і радіусом, що дорівнює 1. Довжина кола також наближено дорівнює . Розіб'ємо відрізок [0;2π] і коло, починаючи від точки P0, на 16 рівних частин. Через кожну точку поділу проведемо прямі, паралельні осі Ox. 3 кожної точки поділу кола проведемо перпендикуляри до осі Ox, довжини яких дорівнюють ординаті, а отже, синусу кута, утвореного радіусом OP0 з віссю Ox і виміряного у радіанах. Кожна з цих ординат відповідає абсцисам α, позначеним точками поділу відрізка [0; 2π] на осі Ox. Провівши прямі, паралельні осі Oy в кожній точці поділу цього відрізка, до перетину з відповідною паралельною прямою, одержимо у перетині точки графіка функції . Проведена через ці точки суцільна крива називається синусоїдою.

Оскільки функція періодична з періодом 2nπ, де , тобто , то для продовження графіка за межі відрізка [0;2π] досить виконати побудову графіка функцій виду , , , , , , ... паралельно переносячи графік функції на 2π, 4π, 6π, ... одиниць ліворуч і праворуч.

C:\TEMP\FineReader10\media\image9.jpegC:\TEMP\FineReader10\media\image7.jpeg

Графік функції побудуємо, скориставшись формулою зведення і геометричним перетворенням відомого графіка. Отже, , тобто графік функції можна одержати з графіка функції паралельним перенесенням його ліворуч уздовж осі Ox на одиниць.

C:\TEMP\FineReader10\media\image10.jpegC:\TEMP\FineReader10\media\image7.jpeg

Графік функції побудуємо за допомогою лінії тангенсів на проміжку довжина якого дорівнює періоду π цієї функції. Побудувавши систему координат і виділивши на осі Ox проміжок поза ним побудуємо одиничне коло з центром на осі Ox і лінію тангенсів. Поділимо проміжок і праве півколо на вісім рівних частин. Через центр кола і точки поділу його проведемо прямі до перетину з лінією тангенсів. Утворені точки перетину визначають відрізки на лінії тангенсів з довжиною, що дорівнює тангенсу відповідного кута повороту, виміряною в радіанах. Числові значення цих кутів, позначені на проміжку осі дорівнюють .

Через точки Tα на лінії тангенсів проведемо прямі, паралельні осі Ox, а через точки поділу проміжка паралельні осі Oy . Перетини цих паралельних прямих визначають точки, що належать графіку функції . Провівши плавну крину через ці точки, одержимо графік функції на проміжку його межами, досить скористатися періодичністю функції тангенс, тобто тотожністю . Отже, треба виконати побудову функцій виду , , , , , паралельним перенесенням графіка функції на π, 2π, 3π, ... одиниць ліворуч і праворуч. Графік функції називають тангенсоїдою.

Графік функції легко одержати, скориставшись формулою зведення , і двома геометричними перетвореннями – паралельним перенесенням тангенсоїди на одиниць ліворуч і перетворенням симетрії утвореного графіка відносно осі Оx.

5. Узагальнення і систематизація знань.

1. Виконання вправ

с. 49 № 24 (1-5)

с. 49. № 27(1-2)

2. Доведіть твердження: якщо функція періодична з періодом Т, то функція також періодична з періодом .

3. Побудувати графіки функцій , .

Розв'язання. Використаємо геометричне перетворення відомого графіка функції . Якщо , то . Відомо, що графік функції можна одержати з графіка функції стисненням його до осі Oy при k > 1 і розтягуванням від осі Oy при 0 < k < 1.

Отже, графік функції можна одержати стисненням відомого графіка функції у два рази (рис. а), а графік функції – розтягуванням його у два рази (рис. б).

4. Побудувати графік .

Розв'язання. Перетворимо вираз даної функції так, щоб перед аргументом у дужках залишився коефіцієнт, що дорівнює 1, тобто подамо у вигляді . Це дасть змогу пізніше використати побудову графіка функції , де а > 0, паралельним перенесенням у напрямі осі Ox уже відомого графіка функції.

Послідовність побудови шуканого графіка може бути такою:

  1. будуємо відомий графік функції;
  2. будуємо графік функції , стискаючи графік функції у два рази до осі Oy;
  3. будуємо графік функції _y = 3cos2x, розтягуючи у три рази від осі Ox графік функції ;
  4. будуємо шуканий графік , паралельно переносячи раніше побудований графік праворуч уздовж осі Ox на одиниць.

C:\TEMP\FineReader10\media\image11.jpeg       C:\TEMP\FineReader10\media\image12.jpeg

6. Домашнє завдання.

7. Підсумки заняття.

Оцінювання роботи, підсумки. Вправа «Мікрофон»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисак Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
3371
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку