Анотація: Урок закріплення та систематизації знань, умінь і навичок за
темою «Дієслова, близькі та протилежні за значенням» за освітньою технологією «Росток» з української мови для 2 класу покликаний розвивати в учнів уміння добирати дієслова, близькі та протилежні за значенням; вчити учнів вживати слова-синоніми у власному мовленні, збагачувати словниковий запас дітей, розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес та любов до рідної мови. В конспекті уроку подано систему вправ і завдань , що передбачають індивідуальну, парну та групову роботу учнів. Використані інтерактивні методи навчання, дослідницька та творча робота.
Фурман Тетяна Іванівна
вчитель початкових класів
вчитель вищої категорії
вчитель-методист
Конспект уроку з української мови ( 2 клас)
( за освітньою технологією «Росток»)
Тема: Дієслова, близькі та протилежні за значенням.
Мета: Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Обладнання: смайлик настрою, схеми-опори, таблиця-еталон «Синоніми», «Антоніми», малюнки казкових героїв Буратіно, Мудра Сова, мікрофон, індивідуальні картки, підручник М. І. Кальчук, М. В. Кучинський «Українська мова», 2 клас 3 частина (за освітньою технологією «Росток»), словник синонімів.
Тип уроку: урок закріплення дітьми знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми:
Мовний – бесіда, розповідь.
Пошуковий – дослідження.
Наочний – схеми-опори; малюнки, ілюстрації.
Репродуктивний – робота над прислів’ями.
Застосувально-творчий – гра, творча робота
Інтерактивний: «Мікрофон», кубик Блума, квест, робота в парах,
групах.
Хід уроку
I. Організація класу. Створення емоційного настрою.
Починаємо урок,
Бо почули ми дзвінок.
Він за парти кличе нас,
До роботи, другий клас!
II. Каліграфічна хвилинка з елементами гри.
1. Бесіда.
Вчитель. Деякі люди думають, що школа – це просто приміщення, у якому знаходяться діти. Але насправді це не так. Школа – це велика Країна Знань. Усі її мешканці носять звання «Учень». Ви теж учні.
- А як ви думаєте, у школі є ледарі? Ні. Тут всі працюють.
- Давайте доберемо до слова «учень» дієслова. Що робить учень в школі? (Працює, пише, малює, співає, читає, вчиться).
- Що отримують учні в Країні Знань за свою працю? (Знання).
Сьогодні на уроці ми вирушимо в подорож цією країною, а щоб потрапити до неї нам потрібен чарівний ключик. А принесе нам його казковий герой. Як ви думаєте, хто? ( Буратіно). Супроводжуватиме нас і буде спостерігати як ми працюємо Тітонька Мудра Сова. Вона багато років живе у цій країні, а тому дуже мудра. Отже, рушаймо!
Вправа «Хвилинка настрою»
- Давайте визначимо за смайликом з яким настроєм ми вирушаємо в цю країну.
Вправа «Очікування»
- До якого уроку ми приготувалися? Чого ви чекаєте від уроку?
- Я теж сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви обов’язково дізнаєтесь чогось нового, чого ми ще не вміємо і не знаємо, проведемо цікавий, творчий урок.
- Що для цього треба? (Слухати уважно вчителя, товаришів, запам’ятовувати, чітко відповідати на запитання, каліграфічно писати в зошиті, старатися).
Вашими вірними друзями мають стати :
- уважність і кмітливість;
- швидкість мислення;
- винахідливість;
- витримка і взаємодопомога.
- А на уроці разом з нами буде вчитися і Буратіно. Він нам буде задавати завдання, які принесе на сніжинках, адже зараз зима.
(Малюнок Буратіно). Ось Буратіно приніс нам чарівний ключик. А щоб відкрити ним Країну Знань, потрібно виконати завдання 1-ої сніжинки:
- Запишіть з’єднання зн ан ня.
2. Письмо з’єднань: зн ан ня.
- Яке слово утворилося? Запишіть каліграфічно слово «знання». (1 учень працює біля дошки). Поділіть слово на склади, запишіть транскрипцію цього слова, побудуйте звукову модель, зробіть звуко – буквений аналіз. (Знання – I знаI нняI, [з н а н: а], 2 скл., (зна – ння), другий склад – нагол., 6 б., 5 звук.). Чому звуків менше, ніж букв? Як поділити слово «знання» для переносу? (По – різному, 2 – ма способами: знан –ня і зна – ння).
- Для чого людині потрібні знання? Складіть речення зі словом «знання». (Людині потрібні знання, щоб бути успішною. Знання – сонце, книга – вікно. Золото добувають із землі, а знання – з книг. Людині потрібні знання, щоб здійснилися її мрії.)
Запис речення каліграфічно: Золото добувають із землі, а знання – з книг. Як ви розумієте цей вислів? Назвати дієслова. Доведіть. Продовжте словосполучення: знання ( що роблять?) … ( здобувають).
3. Індивідуальна робота на картках (працюють 2 учні біля дошки).
Завдання за індивідуальними картками.
1 учень.
1. Зробити звуко-буквений аналіз слова «завдання».
2. В реченні підкреслити дієслова, пояснити і обґрунтувати відповідь.
Праця годує, праця одягає, праця зігріває, на розум наставляє.
3. Як ви розумієте це прислів’я?
2 учень.
1. Зробити звуко-буквений аналіз слова «навчання».
2. В реченні підкреслити дієслова, пояснити і обґрунтувати відповідь.
Дружно працювати – втоми не знати.
3. Як ви розумієте це прислів’я?
(Учень, який працював біля дошки відкриває чарівним ключиком Країну Знань).
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
Вправа 176. До іменників дібрати дієслова і записати їх за зразком. (Сівба – сіяти, писання – писати).
2. Бесіда. Яку частину мови ми вивчаємо? (Дієслово). На які питання відповідають дієслова?
2 завдання Буратіно (на сніжинці).
3. Гра «Впіймай дієслово».
Вправа 177, стор. 71 (за підручником). Вчитель читає по рядочках. Учні плещуть в долоні, коли чують дієслово.
Ми збирали з сином на землі каштани.
Ми дивились довго, як хмаринка тане.
Як хмаринка тане, як синіє синь.
Як колише вітер струни павутинь.
- Доведіть, що це дієслова. (Означають дію предмета, відповідають на питання (що робили?), ( що робить?)
4. Перевірка роботи учнів за картками. Підсумок перевірки домашнього завдання. Оцінювання.
IY. Постановка навчальної задачі. Проблема.
Щоб слова були влучними, а мова барвистою , сьогодні ми будемо вчитися добирати необхідні за змістом слова: близькі і протилежні за значенням.
Y. Побудова проекту виходу із затруднення. Відкриття нових знань.
1. Пошукова робота. Дослідження. Робота в групах.
Доповніть речення. 3-тє завдання Буратіно.
Траву косять, а дрова ( що роблять?) … (рубають).
Сокирою рубають, а пилкою ( що роблять?) … ( пиляють).
- У чому особливість цих речень? ( Є протиставлення). А чи можна парами слів виразити протиставлення? (Так). Ніч – день, радість – смуток, далекий – близький, високо – низько. Наведіть такі приклади назви дій. (Плаче – сміється, піднімається – опускається). Це слова – навпаки. Як вони називаються? (Антоніми). Що таке антоніми? (На дошці виставляється схема-опора).
2. Робота з підручником. Вправа 189, стор. 75. Допиши твердження.
Дієслова, що мають протилежне значення, називаються … ( антонімами).
3. Квест-знаходження нових слів.
Гра «Доберіть пару». 4-те завдання Буратіно.
Купувати – мовчати
Руйнувати – продавати
Говорити – підігрівати
Підіймати – опускати
Охолоджувати – кричати
Шепотіти – будувати
YI. Фізкультхвилинка.
YII. Застосування отриманих знань. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Дослідницька робота в парах. Вправа 188, стор. 74. 5-те завдання Буратіно. Дібрати пару.
Плакати - … (сміятися) кричати - … (мовчати)
Темніти - … (світліти) соромитися - … (сміливішати)
Висновок. Антоніми – слова з протилежним значенням.
2. Перевірка завдання. Висновок: Якщо важко дібрати антоніми, можна скористатися словником антонімів. Такі пари називаємо антонімічні пари.
3. Пояснення вчителя. Якщо є дієслова протилежні за значенням, то напевне є і дієслова, близькі за значенням. Давайте спробуємо замінити слова – назви дій у реченні. Зважте на настрій і ставлення до тієї особи, що ви звертаєтесь: «Чого ти тут ходиш?»
Ходиш – швендяєш, снуєш, крокуєш, вештаєшся, шкандибаєш.
«Чому ти тут бігаєш?» Бігаєш – гасаєш, носишся, сновигаєш.
Висновок: Це дієслова близькі за значенням. Якщо важко дібрати синоніми, можна скористатися словником синонімів.
Добір речень із дібраними синонімами.
4. Робота із словниками синонімів. Самостійна робота за варіантами: 1варіант добирає синоніми до слова « говорити», другий варіант – до слова «відкладати».
6 -те завдання Буратіно.
5. Перевірка самостійної роботи.
Говорити – розмовляти, повідомляти, розповідати, промовляти, балакати, базікати, бесідувати.
Відкладати – залишати, відставляти, переносити, відстрочувати, відтягати, відволікати.
- Для чого потрібні синоніми?
Висновок. Отже, синоніми потрібні в українській мові для того, щоб наша мова була влучною і барвистою.
6. Дослідницька лабораторія. Колективна робота в групах.
Доберіть з дужок потрібне за змістом слово. 7-ме завдання Буратіно.
Вправа 183.
… (Дрімає, спить, куняє) земля під глибоким снігом. Листя ( що робить?) … (катається, гойдається, шелестить) на великому дубі. Пухнастий зайчик … ( сидів, стрибав, лежав) під кущем.
Висновок. Треба навчитися вживати синоніми для того, щоб при написанні творів уникати повторень.
YIII. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності.
- На уроці ви були молодці. А ще багато чому на уроці з вами навчився Буратіно. Він вам дуже дякує за знання. Діти, сьогодні за нами дуже уважно спостерігала під час нашої подорожі Мудра Сова. Вона хоче дізнатися, чого ж ви навчилися на уроці? Для чого треба вміти добирати синоніми? Що таке антоніми? Назвіть приклади синонімів. Прийом «Кубик Блума» (Запропонуй. Оціни. Поділися. Поясни. Назви.)
Квест-вправляння: «Яке слово зайве?»
Вибрати тільки слова-синоніми: кричати, волати, йти, верещати, просуватись, сміятись, шкандибати, топати, репетувати, брести.
Які завдання Буратіно Вам найбільше сподобались?
Гра «Закінчи речення». Гра «Мікрофон»
- На уроці я навчився…
- Найбільше мені сподобалось…
- Я запам’ятав…
- Мені було важко…
IX. Домашнє завдання. Вивчити правила. Вправа 182 (диференційовано):
(за вибором учнів) 1 група – дібрати дієслова, близькі за значенням; 2 група – із двома дібраними синонімами скласти і записати речення.