Урок 17
Тема: Подорожуємо до театру. Опера. Хор. Соліст. Опера-казка.
Мета: 1) ознайомити з театральними поняттями; на прикладі опери-казки Б.Фільц розглянути відмінні риси сольного і хорового виконавства;
2) розвивати емоційну сферу учнів, вокально-хорові навички у вивченні пісні О.Янушкевич «Пісня про зарядку»;
3) виховувати ціннісне ставлення до театральних жанрів, професій
Тип уроку: введення в тему
Форма організації пізнавальної діяльності: колективна робота
Обладнання: комп’ютер, відео опери-казки Б.Фільц «Лісова школа», ф-но
Очікуваний результат: емоційне сприймання музичного матеріалу, чистота інтонування у вокальній роботі, розвиток ритмічного чуття
Хід уроку:
1.Організаційний етап
До театру ми подорожували торік, знайомились з балетом, оперою. Що це за твори? Який вигляд має театр?
2.Мотиваційний етап
Дивовижним будинком, схожим на палац, можна назвати цей заклад. В опері актори передають свої емоції співом, у балеті – танцем. Чи співають (танцюють) актори окремо одне від одного, чи виконують всі разом? Розглянемо, що таке казка-опера, чим вона відрізняється від опери.
3.Етап засвоєння нових знань
Опера – музична вистава, в якій всі герої замість розмовної мови співають.
Дуже важливим елементом оперної вистави є декорації. Штучні дерева, квіти, будинки яскраві, мальовничі, красивіші, ніж у житті (декоративність – спрощене, але прикрашене зображення). Відповідно сюжету в опері є солісти (головні герої), є хор (масовка), є ансамбль (група героїв), а також оркестр. Без оркестрового супроводу ні опера, ні балет не існуватимуть.
Перегляд казки-опери «Лісова школа» Б.Фільц
https://www.youtube.com/watch?v=xoxaGpeRCeA
4. Етап перевірки засвоєних знань
Які герої опери були солістами? Які з них виконували пісню хором?
Який зміст опери? Що окрім декорацій, співу, оркестру важливе для цільності сприймання твору? Які костюми були у героїв опери, чи відповідали вони характеристиці героїв?
У дорослій опері спів є найголовнішою дією, у музичній виставі або казці-опері вимовляється текст автора, тобто головним є і музика, і слово.
5. Вокально-хорова робота
А) розспівування
Б) розучування пісні О. Янушкевич «Про зарядку»
В) виконання раніше вивчених пісень
6. Підсумково-рефлексійний
До театру глядачі приходять з гарним настроєм, приходять отримати позитивні емоції, насолодитись мистецтвом, яке дарують їм актори, музиканти, художники: усі причетні до казкової вистави. Сюжет вистави може бути взятим з існуючої казки, оповідання, може бути написаним саме до опери.
*Будинок, в якому можна побачити й почути дивні речі за допомогою акторської гри, звучання музики, це – …
*Музична казка, в якій усі герої співають, називається…
*Виконавець, який співає сам, окремо від колективу – …
*Вокальний колектив, що співає злагоджено – це …