Українська мова, 2 клас.
Тема: Розпізнавання іменників, які означають один предмет і багато предметів.
Мета: учити учнів розпізнавати іменники, які означають один предмет і багато предметів; змінювати іменники за зразком «один –багато»; розвивати інтерес до мовних явищ, розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати взаємоповагу, доброзичливість, почуття відповідальності за результат колективної роботи.
Обладнання: предметні картки, фізична карта світу, м’ячик, лего.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно – літературна, соціальна і здоров’я збережувальна.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1. Організація класу.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний !
За це подякуєм йому!
2. Вправа «Так - ні»
Учитель демонструє на дошці словосполучення. При правильно написаному словосполученні діти піднімають зелений кубик, при помилці – червоний кубик LEGO.
Дідусь Тарас, хлопчик миколка, сестричка маринка, Сергій володимирович, петро Кузьменко, пантера багіра, місто львів, Озеро Світязь.
3. Пальчикова розминка «В полі ромашка цвіла»
- Чудово, пропоную сьогодні розглянути ще деякі властивості слів, які означають назви предметів.
4. Каліграфічна хвилинка
Шириною- широко,
глибиною -глибоко,
вдень і вночі об берег б'ється,
з нього вода не п'ється,
так як дуже несмачна, і гірка, і солона (Океан)
Записуємо сьогоднішнє число:
20 грудня
Класна робота
буквосполучення: Ок, ке , еа, ан.
Записуємо слово “океан”
5. Хвилинка цікавинка
Більша частина поверхні Землі покрита світовим океаном, він займає майже три чверті її поверхні. Вчені поділяють світовій водний басейн на великі океани: Атлантичний, Індійський, Тихий і Північний Льодовитий. Вивченням океанів займається океанологія. (Розглядаємо карту, знаходимо океани).
- Ви молодці.
ІІ. Основна частина
1. Проблемна ситуація.
Пограймо в гру «Один – багато»
Вчитель показує дві колонки слів
Океан - океани;
ручка - ручки
пташка -пташки
цукерка - цукерки
2. Робота з підручником.( с. 69-70)
Вправа 1,2
При колективних іграх ви часто вибираєте ведучого. Яким чином ви це робите?
(Лічилкою).
ІІІ. Фізкультхвилинка «Пінгвіни»
Вправа 3
Гра «Футбол»
Змінити слово дане вчителем так, щоб воно означало багато предметів.(повернути вчителю). Вчитель кидає м’ячик учневі – той ставить слово в множині і кидає м’яч назад вчителю.
Пушинка -пушинки;
Перо – Пера;
Трамвай – трамваї
Місто – міста;
Село – села;
Квітка – квітки;
Стебло – стебла
Весна – весни
Зима- зими
Запишіть парами.
Вправа 4 «Ялинка»
Читаємо лічилку, називаємо виділені слова. Вчитель паралельно з прочитанням лічилки дітьми прикрашає ялинку. Читаємо по-черзі виділені слова та змінюємо.
Вправа 5.
Діти записують слова у дві колонки: ОДИН-БАГАТО
Вправа 6( колективна робота)
Згадайте,як позначаються: голосні, тверді та м’які приголосні.
Звуковий аналіз слова ялинка.
Вправа 8.
Читалочка запропонувала свою лічилку. Прочитай її. ( робота в групах)
-Які домашні тварини є у вас вдома? Розкажіть товаришам.
Вправа 9
Робота в групах.
Працюємо по колу. Перший учень читає виділене слово . .Наступний - - ставить запитання, третій - визначає скільки предметів воно позначає (один чи багато).
Вправа 10
Творча робота із взаємоперевіркою.
Зміни виділені слова так, щоб вони називали одну тварину. Запиши лічилку зі зміненими словами.
ІV. Заключна частина
Вчитель проводить розподіл учнів на групи шляхом жеребкування. Потім учні виконують роботу на ватмані з написом «Один» та «Багато». Учням надається однаковий набір картинок та слів, їх завданням є приклеїти на власні ватмани ті картинки, які позначають або один предмет або багато.
В кінці підводиться підсумок роботи учнів та узагальнюється вивчене на уроці.
2. Заключна бесіда.
- Скільки предметів можуть означати іменники?
- Коли змінюється кількість предметів з одного і до багато, що змінюється в слові? (кінцівка слова)
- Які відкриття зробили для себе?
- Що здивувало?
- Що було б , коли іменники позначали лише один предмет?