Урок 1 3 клас (Масол) (с. 4-5)
Тема. ЛЯСОЛЬКА і БАРВИК У КРАЇНІ МИСТЕЦТВ
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Музичне вітання (1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель. Любі друзі! Запрошую, разом з Лясолькою, Барвиком і їхнім новим другом Мед-Артом продовжити мандри Країною Мистецтв. Ми будемо знайомитися з ліричними, героїчними, фантастичними та комічними персонажами, передавати свої враження у творчості. То ж вперед, до Країни Мистецтв!
Ти вже знаєш, що види мистецтв здатні «розповідати» різними мовами. Світ здавався би набагато похмурішим, якби в ньому не було… казок! Адже чарівні історії люблять усі — і малеча, і дорослі. Казки вдвічі цікавіші, коли не просто читаєш або слухаєш їхній текст, а чуєш музику — неодмінну складову музичних казок.
V. Слухання музичних творів.
1. Моріс Равель "Красуня і Чудовисько" (із сюїти "Моя матінка Гуска" за казками Шарля Перро).
ШАРЛЬ ПЕРРО - французький письменник, поет і критик, основоположник жанру літературної казки. Є автором дуже популярних і всесвітньо відомих казок — «Кіт у чоботях», «Попелюшка», «Сонна красуня», «Червона шапочка», «Синя Борода», «Осляча Шкура», які увійшли до збірки «Казки матінки моєї Гуски, або ж історії та оповідки минулих часів з повчальними висновками» (1697).
(Перегляд відео пісочна анімація "Казки матушки Гусині") (2)
"Красуня і чудовисько" - найцікавіша, контрастна і яскрава за музичною мовою п'єса сюїти "Моя матінка Гуска". Сюжет французької казки Лепренс
де Бомон дуже схожий на сюжет «Пурпурової квіточки»: потворне чудовисько своєю добротою завойовує любов красуні і перетворюється на
прекрасного принца. Їх музичні портрети гранично контрастні. Незграбна і нарочито неприваблива тема Чудовиська звучить похмуро, проте вони вступають в діалог і навіть звучать в дуеті.
(Перегляд мультфільмів"Красуня і чудовисько") (3,4)
Моріс Равель - видатний французький композитор (1875–1937). За свідченням друзів, в душі Равеля було щось дитяче. Він обожнював іграшки,
дарував їх навіть дорослим. У перерві між боями в Першій світовій війні, учасником якої він був, майстрував півників з паперу та качечок з хлібної
м'якушки. На власні вірші написав «Різдво іграшок», за мотивами казок - «Дитя і чари» та «Матінку-гуску». «Казки Матінки гуски» (1908) спочатку були циклом фортепіанних п'єс в чотири руки, присвяченому дітям найближчих друзів композитора. Автор, немов чарівник, розкрив двері чарівного музичного замку, в якому мешкають герої старих казок.
2. Сергій Борткевич "Принцеса на горошині" (із циклу "Музичні
картинки" за казками Ганса Крістіана Андерсена").
СЕРГІЙ БОРТКЕВИЧ - видатний український композитор польського походження, піаніст і педагог.
ГАНС КРІСТІАН АНДЕРСЕН - данський письменник, казкар, автор відомих у всьому світі казок «Непохитний олов'яний солдатик», «Гидке каченя», «Снігова королева», «Дюймовочка» та інших. Казки Андерсена перекладені більш ніж 150 мовами світу, вони стали основою для численних екранізацій,
мультфільмів, театральних постановок, балетів тощо.
«Музичні картинки за казками Андерсена» - таку назву отримав цикл, створений композитором Сергієм Борткевичем в 1925 р. В цикл увійшли 12
різнохарактерних фортепіанних мініатюр. Кожна п'єса циклу має програмну назву (яке збігається з назвою казки, що лежить в її основі): «Принцеса на
горошині», «Стійкий олов'яний солдатик», «Соловей», «Гидке каченя» і ін.
П'єси циклу не випадково названі «картинками», створюючи музичні ілюстрації до відомих всім з дитинства казок, Борткевич нерідко вдається до
звуковиразного прийому (наприклад, в п'єсі «Гидке каченя» можна почути кудкудакання курей і грізне гарчання індика на пташиному дворі).
(Слухання Музичного твору С. Борткевича. Марш Принца (ф-но) (5).
Аналіз музичних творів.
- Хто виконує п’єси?
- Якими ти уявляєш Красуню та Принцесу?
- У якому темпі виконуються їхні танці?
- Що відбувається у творі «Красуня і Чудовисько»?
- Як завершується діалог героїв? Ці твори – програмні?
- Як це можна визначити?
VI. Вправа «Герої казок».
Красиво і точно співай голосні, чітко і коротко – приголосні звуки. Вчасно бери дихання.
VII. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
VIII. Фізкультхвилинка "Потяг у казку" (6)
IX. Ознайомлення з піснею "МРІЇ ЗБУВАЮТЬСЯ" (7)
музика В. Полянського, слова Ю. Рибчинського.
X. Музичні ребуси.
Вчитель. Розгадай слова, у яких «заховалися» назви нот.
XI. Підведення підсумків уроку.