Літературне читання. 3 клас
Тема: підсумковий урок за темою «Осінь така мила»
Мета:
–формування предметних компетентностей: повторити й узагальнити знання учнів про осінь та її відображення у художніх творах; удосконалювати вміння виразно читати напам’ять вірші; розвивати кмітливість, творчі здібності учнів; виховувати любов до природи, до рідної мови, до рідного краю.
–формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність приймати мету,яку ставить учитель,відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати,виконувати навчальні творчі завдання,доводити правильність певного судження та власної думки;
–комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання.
–інформаційної: удосконалювати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію, користуватися додатковими джерелами інформації;
–громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи, формувати екологічне мислення.
Тип уроку: підсумковий урок за темою.
Міжпредметні зв’язки : природознавство,музичне мистецтво,образотворче мистецтво.
Обладнання:таблиці з зображенням дерев (для трьох команд),осіннє листячко (з паперу), три таблиці зі скоромовками,три малюнки до творів за темою «Осінь така мила…», музична колонка,запис на флешці уривку з альбому П.І. Чайковського «Пори року. Жовтень».
Хід уроку
– Дітки, стали рівнесенько. У нас сьогодні незвичайний урок. До нас завітали гості. Давайте до них привітаємось.
– Доброго дня.
А зараз тихесенько сідайте.
Лунає музика П.І. Чайковського (На фоні музики вчитель читає вірш)
Роздяглись дерева,
Тужно вітер стогне.
Ронить сльозу небо,
Журиться земля.
Засихають квіти, і травичка сохне.
У далекій вирій кличе журавля.
– Діти,скажіть, будь ласка,яку пору року нагадує вам ця музика?
– Вона нагадує нам осінь.
– А який це осінній місяць?
– Це місяць жовтень.
– Чому ви так вважаєте?
– Тому, що ця музика нагадує, як листячко падає з дерев, накрапує дрібний дощик.
– Так, діти.
– Музику,яку ви зараз слухали, написав видатний композитор Петро Ілліч Чайковський. Ця композиція з його альбому «Пори року» і називається вона «Жовтень».
Скажіть, а який темп цього твору : швидкий чи повільний ?
– Темп цього твору повільний.
– Який настрій викликає цей твір : сумний чи веселий ?
– Цей твір викликає сумний настрій.
– Так, діти. Осінь добра, щедра, красива, барвиста, але й, мабуть, найсумніша пора року тому,що восени усе живе у природі засинає аж до самої весни...
І сьогодні на уроці ми пригадаємо твори, які вивчали,їхніх героїв, послухаємо казки, оповідання,які ви складали вдома. Проведемо цей урок у вигляді гри – змагання.
1.Організація гри.
Клас об’єднується у три команди. Участь у виконанні завдань може брати будь – хто з команди (за бажанням). Якщо ніхто з команди не зможе виконати завдання, воно переходить до інших команд. Переможе та команда,у якої на дереві з’явиться більша кількість осіннього листячка і дерево буде найяскравішим.
2.Конкурс читців.
Пригадайте,які вірші ви вивчали напам’ять або знаєте,виразно їх прочитайте. Виграє команда,яка не збиваючись виразно прочитає найбільшу кількість віршів.
(Підведення підсумків)
3. Відгадування загадок.
Пригадайте, персонажами яких творів є слова – відгадки ?
І команда
Ніхто його не бачить,
Та всяк від нього плаче,
Як зійдеться з морозом,
З очей зриває сльози.
(Вітер)
– Вітер є персонажем твору Анатолія Кислія «Про що розповів вітер».
ІІ команда
Коси золоті в дівчини
І намисто з горобини,
Одяг жовтий і багряний,
І серпанок із туману.
Гарна дівчина,красива,
Тільки шкода,що плаксива.
(Осінь)
Осінь є персонажем вірша Павла Тичини «Осінь така мила…»
ІІІ команда
Трьох братів дівчина має,
Кожен брат їй догоджає:
Перший овочі і фрукти
Їй в дарунок надсилає.
Другий ясно – жовтий килим
Їй під ноги простеляє,
Третій із туманних ранків
Виплітає їй серпанки.
(Осінь і осінні місяці – вересень,жовтень,листопад)
Відгадки є персонажами казки Галини Демченко «Сонцевик – Чарівник і Холодний Вітер».
(Підведення підсумків)
3. Фізкультхвилинка
(«Трава низенька – низенька …»)
4. Вікторина «Із яких творів ці рядки ?»
Назвіть твір і його автора
І команда
«Позолотила осінь Берізку. Заблищала вона, засяяла. Хто не пройде, кожен Берізкою милується…»
(Ірина Прокопенко «Як берізка листя роздарувала»)
ІІ команда
«Осінній вечір тихо підійшов до вікна і в усіх кімнатах засвітив світло. На вулицях теж спалахнули ліхтарі. Пожовкле листя на деревах від того світла ще дужче заяскріло…» (Анатолій Кислій « Про що розповів вітер»)
ІІІ команда
« На землі лежало жовте листя,а між ними – яблука. Серед яблук ходило допитливе цуценя. Нюхало їх і відверталося»… («Михайло Слабошницький і Папуга з осінньої гілки ».)
(Підведення підсумків)
5. Вікторина « До яких творів ці малюнки?»
І команда
М. Слабошницький «Папуга з осінньої гілки».
ІІ команда
Олександр Олесь «Білі гуси».
ІІІ команда
І. Прокопенко «Як берізка листя роздарувала».
(Підведення підсумків)
6. Конкурс скоромовців.
Прочитайте скоромовки швидко,виразно і без помилок.
І команда
У нас надворі погода розмокропогодилася.
ІІ команда
Золоті жолуді зовсім пожовтіли.
ІІІ команда
На полі повно кіп з полукіпками накопичено.
(Підведення підсумків)
7. Конкурс на кращу казку або оповідання про осінь (яка команда більше склала; перевірка домашнього завдання)
(Підведення підсумків)
1.Визначення команди – переможця .
2.Рефлексія. Якій настрій викликав у вас цей урок. Чи сподобався він вам?
Підготувати відповідь на завдання «Перевір себе»(с.58)
Додаткове завдання (якщо, залишиться час)
Перевірний тест за темою «Осінь така мила…»
1.Хто написав вірш «Осінь»
А. Яків Щоголів
Б. Олександр Олесь
В. Павло Тичина
2.Із якого твору ці рядки:
«Чи я діла не робила?
Такий килим ростелила!»
А. «Як берізка листя роздарувала» за І.Прокопенко
Б. «Ходить осінь в дібровонці» Євгенії Горєвой
В. «Білі гуси» Олександра Олеся
3. Хто головні герої казки «Як берізка листя роздарувала»за І.Прокопенко?
А. Берізка,Вітер,Дощ,Їжачок
Б. Берізка, Муравлик, Опеньок,Ялинка
В. Берізка,Муравлик, Підберезник,Ялинка
4.Із чим порівнюють вірші Павла Тичини?
А. з музикою
Б. з казкою
В. з танком
5. Хто головні герої твору «Папуга з осінньої гілки» Михайла Слабошницького?
А. Папуга, цуценя, хлопчик
Б. Папуга ,кошеня, дівчинка
В. Бабуся,онук, папуга
6. Хто автор вірша «Осінь така мила…»
А. Яків Щоголів
Б. народ
В. Павло Тичина
(Відповіді)