Тема. Повторення вивченого про частини мови.
Мета. Повторити й узагальнити вивчене про самостійні частини мови, їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, формувати вміння відрізняти від службових слів; розвивати орфографічні вміння, творчі здібності учнів; формувати уміння сприймати красу довкілля взимку, виявляти власні враження, висловлювати судження про побачене і почуте; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати бережне ставлення до природи.
Завдання уроку:
- удосконалити вміння й навички визначати вивчені частини мови та їх ознаки.
- використовувати різні частини мови у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення;
- формувати компетентність: вільне володіння державною мовою;
- збагачувати словниковий запас;
- розвивати творчі здібності учнів.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань
Обладнання: презентація, таблиця «Частини мови», криголам, хмара слів, фломастери, олівці.
Хід уроку
І. Організація класу
Криголам «Сніговики»
Картинки-криголами допомагають налаштувати дітей на позитивну атмосферу співпраці, а також дають можливість учителю зрозуміти, який настрій на початку уроку панує в класі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
1. Хмара слів «Ялинка»
Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні.
За допомогою хмари слів "зашифровано" тему уроку, яку учні повинні визначити.
(Слово вчителя. Сьогодні ми повторимо вивчене про самостійні частини мови, їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, закріпимо вміння відрізняти від службових слів )
ІІІ. Повторення і систематизація знань з теми
1. Робота за таблицею «Частини мови».
- Які частини мови вам уже відомі?
- Пригадайте, що вони означають та на які питання відповідають.
- Наведіть приклади.
3. Скласти речення про зиму, використовуючи подані слова. Підкресліть вивчені орфограми.
Чарівна, зима, року, пора.
4. Скласти та записати одне речення про розваги взимку, використовуючи якомога більше різних частин мови.
Наприклад.
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
1. Робота за таблицею «Частини мови»
пригоду.
Учні й учениці подумки пригадують / уявляють ситуацію, коли з ними трапилась новорічна пригода. Потім малюють її у своїх робочих зошитах. Далі записують кілька речень, які б давали відповіді на такі запитання про цей спогад: - Як це було?
- Який ви мали вигляд?
- Як ви почувалися?
- Що можете порадити своїм одноліткам?
Під час такої роботи, діти отримують змогу озвучити перед класом свої думки, почуття й запитання.
Сенкан – це вільний вірш без рими, який складається з п’яти рядків. Сенкан є однією зі стратегій розвитку критичного мислення. З допомогою цього методу можна спонукати людей міркувати над новою темою; систематизувати щойно здобуті знання; закріпити новий матеріал; узагальнити знання з певної теми.
Зимонько, голубонько
В білім кожушку,
Любимо ми бігати
По твоїм сніжку.
Всім рум'яниш личенька
Ти о цій порі
І ладнаєшь ковзанки
В нашому дворі.
Автор: Забашта Любов
Мені на долоню
Злетіли з хмаринки
Дві білі сніжинки
І ще дві сніжинки.
А разом виходить
Якась дивина —
А разом виходить
Краплина одна!
(Качан Анатолій)
Сенкан
Зима
Сніжна, казкова.
Морозить, віє, вкриває.
Зима — чарівна пора року.
Мороз
Сенкан
Сніжинка
Ніжна, легка.
Тане, летить, сяє.
Кришталева сніжинка танцює вальс.
Сніг.
6. Прочитайте та поясніть прислів’я та приказки про зиму. Підкреслить у кожному реченні граматичні основи, надпишіть частини мови над словами.
Грудень рік кінчає, а зиму починає.
Прийшов грудень та й приніс студень.
У грудні сонце на літо, а зима на мороз повертають.
Січень наступає, мороз людей обіймає.
Січень січе та й морозить, а господар дрова з лісу возить.
Січень не так січе, як у вуха пече.
У лютому зима вперше з весною зустрічається.
Лютий воду відпускає, а березень — підбирає.
Лютий лютує та весні дорогу готує.
7. Зимова фізкультхвилинка.
8. Відгадайте загадки, запишіть відгадка, визначте визначте рід, число, відмінок кожного слова.
Що росте догори коренем? (Бурулька).
Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз).
Впаде з неба — не розіб’ється,
Впаде в воду — розпливеться. (Сніг).
Жив я посеред двору,
Де грає дітвора,
Але від сонячних променів
Став я як вода. (Сніговик).
Розсипала Ликера
Срібні пір’я,
Закрутила, замела,
Стала вулиця біла. (Завірюха).
Прозорий, як скло,
А не вставиш у вікно. (Лід).
Плету хлівець на четверо овець,
А на п’яту окремо. (Рукавичка).
Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато. (Ялинка).
Морозець в садку гуляє
Та деревця прикрашає.
Всі чорненькі гілочки
Вбрав у білі квіточки. (Іній).
V. Рефлексія.
Рефлексія – важливий етап уроку, під час якого відбувається самоаналіз роботи, систематизація знань та усвідомлення їхнього значення. Вона дає можливість учням і ученицям глибше осмислити вивчений матеріал, оцінити власні знання та вміння, а також визначити напрямки для подальшого розвитку.
Незакінчені речення допомагають проаналізувати, на якому рівні засвоєно новий матеріал і над чим ще потрібно працювати.
«Незакінчене речення»
- Сьогодні я повторив/ повторила...
- Тепер я зможу...
- Мені було складно...
- Мені сподобалось...
- Я не знав/ не знала, а тепер знаю...
VІ. Домашнє завдання.
Скласти речення про зиму, вживаючи всі частини мови. Підкреслити граматичну основу. Надписати над словами частини мови.