5 мова.
Тема: СПРОЩЕННЯ В ГРУПАХ ПРИГОЛОСНИХ
Мета: Ознайомити учнів з правилом спрощення в групах приголосних.
Забезпечити умови для розвитку комунікативних навичок через групову роботу.
розкрити особливості такого мовного явища як спрощення в групах приголосних; формувати навички правильного написання слів зі спрощенням у групах приголосних.
удосконалити навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного написання слів, у яких відбувається спрощення; розвивати творчі здібності учнів; виховувати цікавість до пізнання глибин рідної мови, бажання працювати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна дошка, підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Організаційний момент (2 хвилини)
Привітання, перевірка готовності учнів до роботи. Мотивація:
- "Сьогодні ми дізнаємося, як спрощуються деякі важкі слова, і попрацюємо в групах, щоб стати справжніми мовознавцями!"
ІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хвилин)
Учитель запитує:
Бесіда за питаннями:
- Як ви думаєте, що означає слово "спрощення"?
- Чи буває таке, що в словах звучить одне, а пишеться трохи по-іншому?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, а в адигейців – 66.
Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
Спрощуватися – ставати простішим, звільняючись від усього зайвого,
ускладненого.
В українській мові при словозміні чи словотворенні іноді відбувається складний для вимови збіг кількох приголосних звуків. Уникнути цього допомагає спрощення – випадання звука в групі приголосних. Запишіть іменники й утворіть від них прикметники:
проїзд – проїзний;
честь – чесний;
тиждень – тижневий;
щастя – щасливий.
Для учнів з особливими потребами: учитель показує кілька прикладів слів на картках, наприклад:
1. Щастя
2. Щасливий
3. Шістнадцять
Разом аналізують, як вимовляються ці слова.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. (7-8 хвилин)
1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею за презентацією.
Збіг кількох приголосних утруднює вимову, а тому важкі для вимови групи приголосних звуків мають здатність спрощуватися (один з приголосних звуків випадає).
Коли один з таких звуків "випадає", слово стає легше вимовляти.
Це називається спрощенням.
Найчастіше спрощуються такі групи приголосних:
ждн — жн: тиждень — тижневий;
здн — зн: виїздити — виїзний;
стл— сл: щастя — щасливий;
слн — сн: ремесло — ремісник;
рдц — рц: серденько — серце;
скн — сн: тиск — тиснути;
зкн — зн: бризкати — бризнути.
Зберігається [т] у вимові й на письмі в словах кістлявий, хвастливий, пестливий, хворостняк, зап’ястний, шістнадцять, шістдесят, шістсот.
Приклади на дошці (або в презентації):
1. Щасливий → щастя
2. Пестливий → пестити
3. Кістлявий → кість
Для учнів з адаптацією:
Пояснення супроводжується ілюстраціями (картинки зі словами, де показано вимову).
Для учня з модифікацією:
Учитель дає індивідуальне пояснення з використанням простих прикладів та чіткої візуалізації.
Важливо: вчитель пояснює, що не у всіх словах це правило працює. Наприклад, у словах "кістці", "хворостняк" спрощення немає.
2. Вправа ключ-символ «Рука». Вчитель показує, учні – повторюють за вчителем дії. Так запам’ятовують правило.
Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова-винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Зверху вдарити по «кістці» руки – боляче ( показати). Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
3. Робота зі слайдами.
- А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за презентацією
- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ?
Винятки
Спрощення не відбувається у словах
кістлявий, хвастливий, хвастнути, пестливий, зап’ястний, хворостняк, шістнадцять, шістсот, шістдесят.
Спрощення не відбувається у словах іншомовного походження:
контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний, форпост – форпостний , компост – компостний…
4. Робота з лінгвістичним словником.
А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.
Контрастний – протилежний.
Баластний – зайвий.
Аванпостний – передовий військового посту.
Форпостний – передовий.
Формувальне оцінювання:
Вправа "Світлофор": Учні піднімають зелений кружок, якщо все зрозуміло, жовтий – якщо є питання, червоний – якщо щось незрозуміло.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок. (15 хв)
Завдання 1. Виконуємо вправу 237 стор. 93. Працюємо по парах.
Записати словосполучення з прикметником за поданим зразком. Час виконання : 2 хвилини.
Адаптація: учням пропонуються початки словосполучень, які треба завершити (наприклад, "проїз_____ документ , облас______ заклади, фільтри очис______).
Модифікація: учень працює з одним реченням, у якому вже є зразок.
"проїзний документ , облас__________ заклади, очис_________ фільтри.
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ.
Взаємооцінювання: Учні обмінюються роботами парно – одна парта передає іншій роботи. Перевіряють правильність виконання ланцюжком /або за слайдами і дають один одному зворотній зв’язок.
Завдання 2 .Вправа-гра «Злови помилку».
Умова: один учень «помилка», яка має утікати, інший – сусід по парті : має «зловити» помилку, що ухиляється. Ухилятися і ловити тоді, коли в словах є помилка. ЗАПАМЯТОВУЙТЕ: скільки разів ви правильно «зловили помилку» . Отриману кількість х2( множимо на 2) Отримуємо бали. (зелена картка -10 б, жовта – 6 б, червона – 2б)
Знайдіть можливі помилки в словах. Вчитель читає слова, діти реагують.
Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.
Формувальне оцінювання:
Учні піднімають відповідні картки:
Зелена картка: «Я все зрозумів(ла) і впорався(лася) на відмінно».
Жовта картка: «Мені ще потрібно трохи попрактикуватися».
Червона картка: «Мені було складно, я потребую додаткового пояснення».
Завдання 3. Творче завдання
«Василькові пустощі»
Василько повинен був придумати словосполучення із словами, в яких відбувається спрощення приголосних. Але він дивився фільм і писав. І ось що вийшло: проїзний вовк, пісний учень, безжалісний квиток, добросовісний суп. Виправте помилки. Запишіть правильно.
Адаптація: учням пропонуються записати одне – два словосполучення правильно).
Модифікація: учень працює з одним словосполученням до слова ВОВК……………..
Індивідуальне оцінювання: кожному учневі з адаптацією/модифікацією учитель ставить запитання для зворотного зв’язку, наприклад:
- Яке слово ти запам’ятав/ла найкраще?
- Що тобі найбільше сподобалося?
ОЦІНЮВАННЯ учнів: Сигнальними картками. Формувальне оцінювання:
Учні піднімають відповідні картки:
Зелена картка: «Я все зрозумів(ла) і впорався(лася) на відмінно».
Жовта картка: «Мені ще потрібно трохи попрактикуватися».
Червона картка: «Мені було складно, я потребую додаткового пояснення».
VІІ. ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ
1.Бесіда
- Що нового дізналися? Навчилися? Потренувалися..
- Чи було легко зрозуміти, як працює спрощення?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
Картка самооцінювання:
Критерій |
Так |
Ні |
Не зовсім |
1.Я розумію, що таке спрощення в групах приголосних |
|
|
|
2.Я можу знаходити слова зі спрощенням у тексті |
|
|
|
3.Я можу правильно писати слова зі спрощенням |
|
|
|
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями:
- Чому у словах відбувається спрощення ?
- Що я сьогодні зрозумів(ла)?
- Над чим мені ще потрібно попрацювати?
- У яких словах спрощення не відбувається?
Математичний тест
У поданих реченнях знайти слова, у яких відбулося спрощення приголосних. Використовуючи умовні арифметичні знаки ( + у слові приголосний не випадає, - у слові приголосний випадає), записати відповіді.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.
Домашнє завдання обов’язкове:
Домашнє завдання одне за вибором:
Дякую за увагу! Ви – молодці!
Правильність виконаних завдань.
Активність на уроці.
Учні піднімають відповідні картки:
Зелена картка: «Я все зрозумів(ла) і впорався(лася) на відмінно».
Жовта картка: «Мені ще потрібно трохи попрактикуватися».
Червона картка: «Мені було складно, я потребую додаткового пояснення».
Наприкінці уроку учні коротко відповідають:
Що я сьогодні зрозумів(ла)?
Підсумок:
Порахуй свої бали: __ / 10
- 8-10 балів: Я молодець! Добре засвоїв(ла) матеріал.
- 5-7 балів: Я стараюсь, але є моменти, над якими ще треба попрацювати.
- 0-4 бали: Мені потрібно повторити тему і попросити додаткову допомогу в учителя.
Над чим мені ще потрібно попрацювати?
Ви можете виконати одну вправу середнього рівня і одну достатнього.
Високий рівень - творче завдання - дай додому (за бажанням)
Джерела:
https://vseosvita.ua/library/urok-sprosenna-v-grupah-prigolosnih-5-klas-189078.html
https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-z-ukrayinskoyi-movy-quot-sproshhennya-prygolosnyh-quot/
ключ-символ „Рука". https://docs.google.com/document/d/1WNNp9Zjk6ebW-5LZuUK91lGnuJ6Z7iTi68loec0XOFg/edit?tab=t.0
https://docs.google.com/document/d/1WNNp9Zjk6ebW-5LZuUK91lGnuJ6Z7iTi68loec0XOFg/edit?tab=t.0
https://marusichnatalia.mozello.com/produkcja/1-kurs/sproshhennja-v-grupah-prigolosnih/
Презентації
https://naurok.com.ua/prezentaciya-sproschennya-v-grupah-prigolosnih-411138.html
https://vsimosvita.com/prezentatsiya-na-tesu-quot-sproshhennya-u-grupah-prygolosnyh-quot/
https://naurok.com.ua/sproschennya-u-grupah-prigolosnih-309707.html
https://naurok.com.ua/prezentaciya-sproschennya-v-grupah-prigolosnih-257945.html
https://naurok.com.ua/sproschennya-u-grupah-prigolosnih-209040.html
https://svitppt.com.ua/ukrainska-mova/sproschennya-v-grupah-prigolosnih.html
1