Конспект уроку для 5 класу "БОРОТЬБА КИЇВСЬКОЇ РУСІ З КОЧОВИКАМИ. ВОЛОДИМИР МОНОМАХ «ПОВЧАННЯ ДІТЯМ»"

Про матеріал

ТЕМА. БОРОТЬБА КИЇВСЬКОЇ РУСІ З КОЧОВИКАМИ. ВОЛОДИМИР МОНОМАХ «ПОВЧАННЯ ДІТЯМ»

Мета: показати учням, які наслідки мали князівські міжусобиці й набіги половецьких загонів; розкрити значення рішень з'їзду у Любечі; дати ха­рактеристику Володимира Мономаха та його «Повчання дітям»; розвива­ти вміння складати розповідь на основі опорних слів, розвивати історич­ну свідомість, формувати початкові вміння критичного аналізу історичних фактів.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

5  клас  Історія України   УРОК 10

ТЕМА. БОРОТЬБА КИЇВСЬКОЇ РУСІ З КОЧОВИКАМИ. ВОЛОДИМИР МОНОМАХ «ПОВЧАННЯ ДІТЯМ»

Мета: показати учням, які наслідки мали князівські міжусобиці й набіги половецьких загонів; розкрити значення рішень з'їзду у Любечі; дати ха­рактеристику Володимира Мономаха та його «Повчання дітям»; розвива­ти вміння складати розповідь на основі опорних слів, розвивати історич­ну свідомість, формувати початкові вміння критичного аналізу історичних фактів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; істо­ричний атлас « Історія України. 5 клас»; дидактичний матеріал.

Поняття: «князівські чвари», міжусобні війни, «половці», «Повчання дітям», 1068р – битва на річці Альті; 1097 р – Любецький з’їзд князів

ХІД УРОКУ

  1.     Організаційний момент
  2. Актуалізація знань учнів
  • Який розділ ми вивчаємо (Княжа Русь – Україна)
  • Яку тему вивчали на минулому уроці (Київська держава за часів Володимира Великого і Ярослава Мудрого)

 Зачитайте назви заголовків до пунктів  попереднього параграфа:

1.Посилення Русі  за Володимира (980 - 1015рр)

2.Запровадження християнства (988 р)

3.Ярослав Мудрий(1019 р).  «Руська правда»

4.Софійський собор. (1037 р). Смерть Я.Мудрого(1054 р)

 Формуємо хронологічні уміння

 - Поставте у хронологічній послідовності картки, на яких зазначе­но час правління вказаних князів: Олег, Аскольд і Дір, Кий, Ігор, Святослав, Ольга, Ярослав, Володимир.

 - Кого прозвали: Мудрий, Мудра, Великий, Хреститель, Хоробрий, Завойовник, Віщий?

 - Хто з князів був представниками династії Києвичив, а хто Рюриковичив?

 

 - Скільки років тому (д/з)

а) київським  князем став Володимир (2010-980=1030років тому);

б) прийняте християнство на Русі (2010-988=1022років тому);

в) прийшов до влади Ярослав (2010-1019=991 рік тому)?

 

- Гра «Мовчанка»

Коли київським  князем став Володимир (980р)

Коли помер київський  князь Володимир (1015р)

Коли було прийняте християнство на Русі (988р)

Коли  прийшов до влади Ярослав (1019р)

Коли  помер Ярослав Мудрий (1054 р)

Коли було побудовано Софійський собор (1037 р)

Вправа «Вгадай героя»

Учитель зачитує характеристики осіб, а учні називають, про ко­го йдеться.

 - «Він прийшов до влади внаслідок тривалої боротьби між братами. І став княжити у Києві один. Завершив об'єднання земель. З його іменем пов'язують запровадження на Русі золотих і срібних монет, введення християнства».

 - «Київ за його часів був окрасою Русі й суперником самого Константинополя. Окрасою Києва став побудований ним собор Святої Софії, Золоті ворота. Його можна назвати засновником книжної вченості на Русі».

Запитання.

Формування  понятійного аппарату

 1. Дайте визначення понять: християнство, язичники

      2. Чим приваблював чужоземців Київ у ХІ-ХП ст.?

  1. Назвіть найбільш визначні пам'ятки культури Києва ХІ-ХП ст.

 

      Гра «Мозаїка» Скласти визначні пам'ятки культури ХІ ст. у Києві. (Золоті ворота, Софійський собор)

 

      Ярослав закликав своїх синів жити у мирі й злагоді. Як ви вважаїте чому?

III.  Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми й мети уроку.

               ПЛАН

  1. Боротьба з половцями.
  2. Любецький з’їзд 1097р.
  3. Володимир Мономах.
  4. «Повчання дітям».

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. По смерті Ярослава Мудрого між його синами та ону­ками спалахнула боротьба за владу й землі. Троє синів Ярослава (Ізяслав, Святослав і Всеволод) уклали між собою союз і спільно керували державою. Так могутня Київська Русь розпалась на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву, а прагнули жити самостійним життям. В боротьбі один проти одного використовували сусідів кочовиків половців.

«І роздерлася вся Руська земля», — читаємо про ті часи в літо­писі.

Почалися «князівські чвари», міжусобні війни за владу (визначення стор. 62 Мисан).  Історики називають цей період  - добою роздробленості.

 

Формування просторових умінь

Використовуючи карту історичного атласа, назвіть:

  1.    Найбільші князівства Київської Русі.
  2.    Визначте територію розташування половців та печенігів.
  3.    Як роздробленість позначилася на могутності Київської держави?
  4.    Назвіть сусідів Київської Русі на півдні (печеніги, половці)

 

1. Боротьба з половцями

Робота з документом «Сторінками давньоруських літописів» (Д-1)

1068 р  - вперше половці напали на Київ. Триумвират братів зазнав поразки. Поразка князів на  р Альті  привела до повстання киян проти Ізяслава і загострила суперечності між братами.

 

2. Любецький з’їзд 1097р.

 

Учитель. Зростала зовнішня загроза. Для того щоб зарадити нападам половців, 1097р. князі зібралися у Любечі на з'їзд з а ініціативою Переяслівського князя Володимира Мономаха сина Всеволода (1093)

Картина Андрусіва «З’їзд руських князів» - стор. 60. Власов; стор. 58 Мисан

 

Робота з документом «Сторінками давньоруських літописів» (Д-2)

На дошці записані опорні слова:

  1. Запишіть у зошитах опорні наступні слова: Любецький з'їзд у 1097 р.; місце події — м. Любеч; причини: спустошливі набіги половців, необхідність припинення війни між князями; учасники: 6 руських князів; вирішили: кожен має право успадковувати батьківські землі.
  2. Складіть усну розповідь за опорними словами за темою «Об'єднання русичів перед спільним ворогом».

 

3. Володимир Мономах.

Робота з підручником

Учитель. У 1113-1125 рр. князем Київської Русі стає однин із ініціаторів Любецького з'їзду, онук Ярослава Мудрого — Володимир Всеволодович Мономах.

 -  Прочитаєм текст на С. 59  підручника В. Власова «Жива історія» характеристика Володимира Мономаха  - «Ланцюжок»

 - Чому його так прозвали7

 - Визначте, у чому полягала найбільша заслуга Володимира Мономаха.

( вдалі походи проти половців – 83;

розгортається велике будівництво: храми, міст через Дніпро

збагачується державна скарбниця;

припиняються міжусобиці;

об’єднав більшу частину Київської Русі )

 

  1.    «Повчання дітям».

Картина «Володимир Мономах на смертному ложі»

 

Володимир Мономах:

«Пишу це повчання вам, улюблені. Сам робив я все, що було тре­ба. Весь лад і в домі своїм я наводив, і в ловчих порядок сам держав, і в конюхів, і про соколів, і про яструбів я сам дбав.

Не лінуйтеся, благаю вас... Лінощі — всьому лихому мати: що людина вміє, те забуде, а чого не вміє — того не вчиться.

Убогих не забувайте, не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його».

 

Учитель. Після смерті Володимира Мономаха (1125 рік) знову прийшов розбрат на руські землі, посилилися чвари між князями. А в цей час з Азії наближався новий найстрашніший ворог — кочові племена монголо-татар.

V. Перевірка засвоєння нових знань

Гра «Оплески»

Учитель називає поняття, дати, будь-які слова. Якщо вони сто­суються теми сьогоднішнього уроку, діти роблять оплеск у долоні, якщо ні — панує мовчання.

«Мовчанка» навпаки.

- Коли відбулася битва на річці Альті (1068);

- Коли відбувся з’їзд князів у Любечі (1097);

- Коли правив Володимир Мономах у Києві (1113 – 1125)

- Чого навчав нащадків Володимир Мономах?

 

«Цікаво знати»:

Змієвик Володимира Мономаха (стор. 62 Власов)

У лісах під Черніговом 1821 року було знайдено золотий змійовик – оберіг, що належав  Володимирові Мономаху. Ймовірно, князь загубив його під час полювання.

Попрацюйте з датами:

Скільки приблизно років ця річ могла пролежати в землі?

Через скільки років її знайшли?

VI. Домашнє завдання:

  1. Читати та переповідати текст підручника— С. 58 - 59;
  2.    Опрацювати записи в зошиті.
  3.   Виготовити картки з датами  - 4
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
24 січня 2018
Переглядів
2535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку