Урок подорож з елементами гри. Учні подорожуючи виконують завдання на зупинках "Хронологічна", "Персоналії", "Патріотична", "Дзвінок у минуле", "Плутослови", "Історичні джерела".
Конспект уроку узагальнення і систематизації
з історії України у 5 класі із теми
«Звідки та як історики довідуються про минуле» .
Підготувала вчитель історії
Васьковецької ЗОШ І-ІІ ст.
Решетнік Н.Ф.
2018
Мета уроку: узагальнити знання учнів з історії, усвідомити її значення в житті людини,формувати ключові предметні компетентності, активну громадянську позицію, забезпечити пізнавальний інтерес до предмету, розвивати мислення, допитливість, кмітливість, виховувати громадянина-патріота своєї країни, носія духовних та моральних цінностей суспільства.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації
Форма проведення: урок-подорож з елементами гри.
Обладнання: ребус, ілюстрація поїзда, смайлики, надруковані завдання на листках А-4 на зупинці «Хронологічна», зупинці «Плутослови», стрічка часу, ілюстрації телефонів до гри «Дзвінок у минуле»
Підготовча робота:
* клас ділиться на дві команди , учні обирають командирів, назву та емблему;
*учні готують вірш про Шумськ, та вірш-легенду про Васьківці.
Система оцінювання:
* за кожну правильну відповідь команда отримує смайлик;
* перемагає команда, що збере найбільшу кількість смайликів;
* за правилами команда може надавати допомогу товаришу.
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Сьогодні на електронну адресу школи надійшов лист з туристичної фірми. Нам з вами запропоновано незвичайну подорож. Щоб отримати право нею скористатися , нам необхідно з’ясувати, куди саме ми вирушимо. Відповідь ми отримаємо, якщо правильно розв’яжемо ребус.(Додаток І)
Отже, наша подорож до країни під назвою «Історія».
Представлення команд,ознайомлення з системою оцінювання та правилами. Отож, зручно сідаємо в наш казковий поїзд і вирушаємо.(Додаток ІІ)
ІІ.Виконання завдань
І. Зупинка «Хронологічна». (Додаток ІІІ)
Співвіднесіть рік та століття, з’єднавши їх стрілками (завдання виконують учні І – ІІ рівня біля дошки)
Уст. до н.е 1240
ІІІ ст. 78р. до н.е.
ХІХ ст. 645р.
ХХІ ст. 1582р.
ХУІ ст. 1861р.
І ст. до н.е 435р.до н.е.
УІІ ст. 242р.
ХІІІ ст. 2004р.
Хронологічні задачі виконуються учнями ІІІ - ІУ рівня.
І. Порахуйте, скільки років тому виникло місто Шумськ, якщо датою його заснування вважають1149рік?
ІІ.У якому столітті відбулася подія, якщо вона була 3178 років тому?
ІІ. Зупинка «Персоналії».
ІІІ. Зупинка «Термінологічна».
І. Історія, карта, історичні джерела, археологія, архів, експонат, реставрація, сфрагістика,фольклор,топоніміка,
ІІ. Хронологія, легенда карти, ремесло, архіваріуси, музей, геральдика,пергамент, мемуари, нумізматика, береста.
ІУ. Зупинка «Патріотична».
Вчитель
І вербичка, і калина,
І ставочок, і хмарина,
Все це рідна Україна.
Все це рідна Батьківщина.
Учениця читає вірш
Тихо Вілія плине
Десь за луг, за діброву, за гай.
Тут мій Шумськ тополиний
Мій сунично-малиновий край.
Тут земля моя горда
І заснулий Даниловий град,
Тут глумилися орди,
А коріння зберіг своє сад.
Саме у такому чарівному куточку живемо ми, жителі села Васьковець.
Бесіда .Як називається наша країна?
Яка дата першої писемної згадки про Україну?
Коли ми відзначаємо день народження нашої держави?
Давайте на стрічці часу зазначимо дату першої згадки слова «Україна». (робота із стрічкою часу)
Як називається наша область? Чому?
Як називається наш районний центр? Чому?
А яку легенду, пов’язану з назвою нашого села ви знаєте ?
Учениця читає легенду
Усіх убили ті татари. Розбили славнії полки. Князь врятував свою родину, В безпечне місце відрядив. Та втратив він свою дитину- Княжну татарин упіймав. Хан наказав за непокору, Дочку Василя мордувать. Він прив'язав її до дзвону, Штовхнув в безодню умирать. Ще й досі стогін її чути, І голос дзвона крізь віки. Тому легенду не забути, І пам’ятати крізь роки.
Уявіть , що ви берете участь в загальнонаціональному телевізійному опитуванні «Великі українці», які прославили нашу Вітчизну, це і князі,гетьмани, політичні діячі, письменники, філософи, спортсмени, футбольні тренери, лікарі, журналісти. Напишіть цих «Великих українців». Команди зачитують видатних українців, по мірі потреби вчитель доповнює.
Гра «Відгадайте слово».
1.Перше слово –число, друге- частина тіла людини, разом символ держави? Тризуб
2.Предмет для гри в більярд, а також ім’я князя? Кий
3.Перше- скорочена назва імені чоловіка, друге – перша буква в алфавіті, разом – можливість керувати іншими? Влада
Проведення фізкультхвилинки.
У. Зупинка «Плутослови». (Додаток ІУ)
І. Прапор
Купець
Гривня
Календар
ІІ. Літопис
Хвойка
Століття
Фотографія
УІ. Зупинка «Історичні джерела».
Речові Письмові Усні Зображувальні
Літописи, посуд, колискова, зброя, листи, фотографія, газета, руїни будинку, пісні, картини, міфи, літопис,одяг.
УІІ. Зупинка «Дзвінок у минуле». (Додаток У)
Коротка історична довідка про створення першого телефону
Винахід першого телефону був здійснений у 1876 році американським винахідником О. Белом. Радіус дії телефона 500метрів. І на вигляд, форму та функції перший телефон був далеким від досконалості, і це теж історія. Зараз ми з вами здійснимо дзвінок у минуле. Кожна цифра циферблату телефона відповідає певній літері, вам необхідно з літер скласти слова та вислів. Вислів «Завжди пам’ятай минуле».
ІІІ. Заключне слово вчителя.
ІУ. Підбиття підсумків, мотиваційне оцінювання.
У.Домашнє завдання.
Скласти ребус, кросворд на 5 запитань до розділу.
Додаток І
Ребус
‘ ‘ІЯ
ЛІС ТОРТ
ІСТОРІЯ
Додаток ІІ
Казковий поїзд для подорожі
Додаток ІІІ. Зупинка «Хронологічна»
Уст. до н.е 1240
ІІІ ст. 78р. до н.е.
ХІХ ст. 645р.
ХХІ ст. 1582р.
ХУІ ст. 1861р.
І ст. до н.е 435р.до н.е.
УІІ ст. 242р.
ХІІІ ст. 2004р.
Додаток ІУ. Плутослови
І. П, А, Р, О, П, Р
Е, П, К, У, Ь, Ц
В, Р. Н, И, Я, Г
Д, А, Е, Н, А, К, Л, Р
ІІ.О, І, Л, Т, С, И, П
О, В, Й, Х, А, К
Я, І, Т,С, Т, О, Л, Т
Г,Ф,А,Т,О,ОР,І,Я,Ф
Додаток У. Зупинка «Дзвінок у минуле».
5 1 7 9 3 0 1 4 9 2 6 0
З А В Ж Д И М И Н У Л Е