Методи і прийоми уроку сприяють творчому розвитку учнів; тематичний матеріал прищеплює любов до природи рідного краю; на основі мовного матеріалу формуються вміння та навички розпізнавати та будувати різні види речень за метою висловлювання.
Конспект уроку для 5 класу
Тема уроку: Види речень за метою висловлювання. Окличні речення.
Мета. Повторити й узагальнити поняття про види речень за метою висловлювання, про окличні речення; розвивати організаційно-контрольні вміння організовувати спеціальні спостереження над мовним матеріалом; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання; окличні речення, правильно їх інтонувати, розвивати творчі вміння побудови речень різних за метою висловлювання, прищеплювати любов до рідної мови, природи.
Обладнання: підручник, схеми для побудови речень.
Тип уроку: комбінований. Методи і прийоми навчання: бесіда, робота з текстом, моделювання речень, фізкультхвилинка, творче завдання, «мікрофон».
Хід уроку 1. Організаційний момент. Учитель говорить учням, щоб вони налаштувалися на добрий лад, посміхнулися, з добрим настроєм переходимо до уроку. ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. Метод бесіда. 1.Розділ науки про мову, де вивчається словосполучення і речення? (синтаксис) 2.Розділ науки про мову, до якого входять морфологія і синтаксис (граматика).
З.Частина мови, що означає особу або предмет і відповідає на питання хто?що?( іменник)
4.Наука, що вивчає правила вживання розділових знаків? (пунктуація)
5.Одиниці мови, з яких складаються словосполучення (слова).
6.Засіб встановлення змістового зв'язку між словами у словосполученні (питання).
Молодці, діти. А зараз поглянемо на дошку: визначимо, де тут словосполучення, а де речення.
Червона калина Восени калина пишається
кетягами рум'яних ягід.
Мотивація навчальної діяльності.
Звернемося до нашого підручника ( с. 71, вправа 112)
Знайдіть, будь ласка у вправі речення, у якому метою є щось розповісти:(1,4)
Є метою про щось запитати (2)
Є метою до чогось закликати або прохати (1,2,3,5)
Розгляд таблиці (с. 71)
Вправа 114( усно)
( Прочитати речення, дотримуючись правильної інтонації, визначити вид речення за метою висловлювання).
До інтонації належать гучність, зміна висоти тону, темп мовлення, паузи)
Прочитати речення на с. 72, дотримуючись інтонації. Прочитати речення, заздалегідь записане на дошці У лісі плачуть горобці від холоду. по черзі виділяючи слова силою голосу.
З інтонацією пов'заний логічний наголос ( виділення силою голосу одного слова у реченні)
Завдання № 1 Моделювання запитальних речень.
Зразок: У лici день був холодний і хмарний?—
— Ні, день у лісі був теплий і сонячний.
Учні читають виконану вправу. (Оцінювання завдання)
2.Виписати із речень слова із протилежним значенням (антоніми).
Робота з книгою ( Риторичні питання — це питання, які не розраховані на відповідь. Мета риторичних питань — спонукати до роздумів). Стор. 72.
Вправа 117 ( усно, учні коментують).
Фізкультхвилинка
Вправа 120 (усно).
Скласти висловлювання на тему « Пори року», використовуючи розповідні, питальні та спонукальні речення).
Перевірка творчого завдання.
5. Домашнє завдання.
§ 7 (опрацювати таблиці, вивчити правила) Написати твір-мініатюру «Барви осені», використовуючи різні види речень за метою висловлювання.