Урок української мови в 5 класі "Звертання. Поширені й непоширені звертання. Розділові знаки при них"

Про матеріал

Урок української мови в 5 класі, мета якого поглибити знання учнів про звертання, формувати уміння й навички

конструювати речення зі звертаннями, правильно інтонувати та ставити

розділові знаки в реченнях зі звертаннями; визначати роль звертань у

реченні;

розвивати індивідуальні здібності учнів, творчість, навички самостійної

роботи, співпраці в парі, зв΄язне мислення, самоосвітню компетентність, вміння

аналізувати, робити висновки;

виховувати ввічливість, повагу до України, членів своєї родини.

Перегляд файлу

 

Цілі:        поглибити знання учнів про звертання, формувати уміння й навички   

                конструювати речення зі звертаннями, правильно інтонувати та ставити 

                розділові знаки в реченнях зі звертаннями; визначати роль звертань у 

                реченні;     

                розвивати  індивідуальні здібності учнів, творчість, навички самостійної 

                роботи, співпраці в парі, зв΄язне мислення, самоосвітню компетентність, вміння 

                аналізувати, робити висновки; 

                виховувати ввічливість, повагу до України,  членів своєї родини.

Внутрішньопредметні зв’язки: українська література

·        Правопис: розділові знаки при звертанні

·        Культура мовлення: правильне інтонування речень зі звертаннями.

Соціокультурна лінія: шанобливе ставлення до близьких.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вправа «Обмін побажаннями»(З΄ясування емоційної готовності до уроку)

Вступне слово учителя

     Доброго дня, дорогі діти! Рада вас вітати на уроці і сподіваюся, що він пройде продуктивно, творчо й цікаво. Перш ніж ми розпочнемо роботу, посміхніться,  скажіть побажання своєму сусідові по парті.

Хто бажає висловитися вголос?

(висловлення дітей: «Руслане, бажаю тобі гарної оцінки в кінці уроку!», «Маргарито, я бажаю тобі не хвилюватися, все буде добре!», «Миколо, бажаю тобі успіхів!», «Іване, бажаю тобі частіше посміхатися!», «Лєро, бажаю тобі дати багато правильних відповідей на уроці!»)

  • Як називаються словами, з якими ви тільки що зверталися  одне до одного?

     - Чи змогли б ми обійтися в нашому повсякденному житті без звертань?  

ІІ.Мотиваційний етап

   Слово вчителя. Ми живемо в суспільстві, тому щодня спілкуємося з іншими людьми. Мета цього спілкування різна: обмін інформацією, новими знаннями, висловлення своїх почуттів, переживань, роздумів. Ми розповідаємо щось і запитуємо, просимо і відмовляємо, сперечаємося і промовляємо слова любові, ранимо й лікуємо словом… І при цьому постійно використовуємо звертання.

Звертання щире, душевне, щедре-

Оксано, Павле, Іване, Петре!

І так сердечно, і так ласкаво-

Тетяно, Лесю, а чи Любаво!

А найсвятіше душа приємле-

моя Вкраїно, кохана земле,

ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-

миліших серцю звертань не знаю.

ІІІ.Цілевизначення і планування. Оголошення теми й мети уроку 

      Як ви уже зрозуміли, тема нашого уроку пов᾽язана зі звертанням. Відкривайте свої робочі зошити, записуйте «сімнадцяте квітня, класна робота» і тему уроку «Звертання. Поширені й непоширені звертання . Розділові знаки при них».

  • А зараз візьміть  долоні, які лежать у вас на парті, і запишіть, чого ви очікуєте від  сьогоднішнього уроку.

(Пишуть, 3-5 учнів зачитують вголос).

Поки що покладіть паперові долоні на край парти, а в кінці уроку ми до них ще повернемось, щоб з᾽ясувати, чи справдились ваші очікування.

    На сьогоднішньому уроці ми закріпимо з вами знання про звертання, отримані з початкової школи, повторимо правила вживання розділових знаків при звертанні. Ви зрозумієте, яке звертання називається поширеним і непоширеним. І, звичайно, після сьогоднішнього уроку ви зможете грамотно складати й записувати речення, ускладнені звертаннями.

ІV.Опрацювання навчального матеріалу

1. «Лінгвістичний волейбол».

А зараз ми із вами у лінгвістичний волейбол пограємо,

Як утворити слово-звертання згадаємо.

Я кидаю м’яч комусь із вас і називаю слово, яке вам потрібно поставить у формі звертання. Якщо правильно дали відповідь, м’яч повертаєте мені.

(Дівчина, земля, Іван, друг, Україна, бабуся і т.п.)

-Якою частиною мови найчастіше виражене звертання?

- У якому відмінку стоїть іменник?

2.Робота з підручником(с.98)

- Давайте звіримо ваші висновки з підручником. Відкривайте українську мову на сторінці 98, і ми опрацюємо теоретичний матеріал.

-А тепер перевіримо, чи всі зрозуміли правила:

- Де може стояти звертання в реченні?

- Яке звертання називається непоширеним?

- Поширеним?

-Якими ще бувають звертання? (Однорідними, повторюваними)

3.Вправа 171 (усно)

4.Творча розподільна робота

Завдання для вас таке: я буду називать слово чи словосполучення, які вам треба буде поставити у формі Кличного відмінка і розподілити: якщо звертання непоширене, пишемо в перший стовпчик, якщо поширене – в другий. Працюємо в зошитах письмово і біля дошки. (Ті, хто будуть писати звертання біля дошки, обов᾽язково записують своє слово у зошит).

   Поезія (поезіє), Андрій (Андрію), українська мова (українська мово),Уляна (Уляно), дорога бабуся (дорога бабусю), зоря (зоре), омріяна свобода (омріяна свободо), Анна (Анно);  шановна Олена Ігорівна (шановна Олено Ігорівно).

Ключ: підкреслити перші літери слів першого стовпчика і другі літери перших слів другого стовпчика. Прочитати утворені слова. (Пауза, кома).

Правильно! Чому саме ці слова я для вас зашифрувала? Як вони пов᾽язані зі звертанням?

(Відповіді учнів)

5.Робота з підручником

-І ми переходимо з вами до теоретичного матеріалу підручника щодо розділових знаків при звертаннях(ст.99)

6.Робота зі схемою речень (демонстрація вчителем) (усно: до поданих схем скласти речення)

ЗВ,___________________.

________,ЗВ,_______________.

_______________________, ЗВ.

ЗВ!_____________________,

7.Вправа 173(ст.100) – письмово.

8.Фізкультхвилинка «П᾽ять лунатиків»

- А якби ви зустріли лунатиків на землі, що б ви їм сказали, порадили? Подумайте! Звичайно ж, потрібно, щоб у вашому реченні було звертання.

(відповіді учнів)

9.Завдання-вікторина

А зараз вам треба буде уроки української літератури згадати,

Бо я буду  уривки із прочитаних творів читати,

Перед вами стоятиме простеньке завдання:

Згадати назву твору,  назвати звертання.

З᾽ясувати: поширене чи непоширене воно

І пояснити розділові знаки заодно.

1.«А що, дядьку, як лучче жити: правдою чи неправдою?» 

(народна казка «Про правду та кривду»)

2.«Слухайте, любі мої, і тіштеся! Сьогодні рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини» (Іван Франко «Лис Микита»)

3.«Біжіть, діти, до Лісника, пищіть, шкрябайте йому у віконце, аж поки він не прокинеться» (Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка»)

4.«Люди добрі! Лихо в нас!

Прилетів на крилах гад

І Князівну вкрав з палат!» (Олександр Олесь «Микита Кожумяка»)

5.Про кого це звертання? « Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»( В.Симоненко сказав про Тараса Григоровича Шевченка).

V.Узагальнення та систематизація вивченого

Творча робота в парі. Складання смс-привітання

А зараз складіть коротеньке смс-привітання,

Використовуючи слова-звертання.

Свято, з яким ви будете вітати,

Даю вам право самостійно обрати.

Попрацюйте в парі над цим завданням,

Я вам роздаю  необхідні звертання.

(Люба матусю, дорогий дідусю, рідненька бабусю, вірний друже, Максиме, рідний тату, Віро, шановна Юліє Володимирівно, люба подруго, дорога сестро,  брате Іване, друзі, подруго Тетяно, рідна матусенько)

(Н-д: Ріднесенька  бабусю! Вітаю тебе з днем народження! Бажаю міцного здоров’я, живи довго-довго! Я тебе люблю!)

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап

1.Гра «Впіймай правильну відповідь»

(якщо так – хлопають, ні – топають і говорять правильну відповідь)

1.     Звертання бувають поширеними? ( Так).

2.     Звертання на письмі беремо в лапки? (Ні).

3.     Звертання називає того, до кого звертаються. (Так) .

4.     Звертання  виражається іменником у називному відмінку (Ні).

5.     Звертання може бути членом речення. (Ні).

6.     Звертання завжди стоїть на початку речення. ( Ні ).

7.     При звертанні може бути знак оклику. (Так).

8.     Звертання бувають прості й складні.(Ні)

9.     Звертання може вживатися в множині. (Так ). 

10.   Звертання  в усному мовленні виділяємо паузами (Так).

2.Рефлексія  «Знання в  моїх долонях»

На початку уроку ви писали свої очікування. Якщо очікування справдились, то підніміть паперові долоні доверху, якщо – ні, залиште на парті.

(Піднімають долоні)

Мені дуже приємно, що очікування усіх учнів класу справдилися. А це означає, що кожен із вас працював у повну міру своїх сил. І всі – молодці!!! Дякую за співпрацю!!!

VІІ.Оцінювання учнів

VІІІ.Домашнє завдання : ст.98-99 – вивчити правила, впр.177. (На високий рівень

написати міні-листа герою улюбленої казки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
7351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку