Конспект уроку для 5 класу"Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі "

Про матеріал

Тема. Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі (5 КЛАС)

Мета: сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку С іч; визначити причини їх виникнення; засвоїти зміст понять: «козак», «Запорозька С іч», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», ознайомити учнів з організацією життя на С ічі, побутом, звичаями козаків; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча; викладати

зміст історичного джерела, виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.

Обладнання:Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; ілюстрації козака, гетьмана, Січі, клейнодів; портрет Д . Вишневецького.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Поняття: «козак», «Запорозька С іч», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», «клейноди».

ХІД УРОКУ

Перегляд файлу

Тема. Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі (5 КЛАС)

Мета: сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку С іч; визначити причини їх виникнення; засвоїти зміст понять: «козак», «Запорозька С іч», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», ознайомити учнів з організацією життя на С ічі, побутом, звичаями козаків; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча; викладати

зміст історичного джерела, виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.

Обладнання:Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; ілюстрації козака, гетьмана, Січі, клейнодів; портрет Д . Вишневецького.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Поняття: «козак», «Запорозька С іч», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», «клейноди».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

1. Під владою яких держав перебували українські землі у ХVІ ст.?

2. Складіть розповідь про Люблінську унію.

3. Які зміни сталися в Україні після Люблінської унії?

ІІІ . Мотивація знань учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь. Сьогодні ми здійснимо з вами заочну подорож у південні степи України й дізнаємось, що там діялось у кінці ХV ст.

Формуємо просторові уміння

У ч и т е л ь (розповідь супроводжується показом на карті).

На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством. У Криму жили татари. У Дикому Полі з давніх-давен жили різні люди. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Згодом до цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст, що потерпали від знущання польської знаті.

Так з’явилися козаки.

Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 р.

Козаки селилися за порогами Дніпра, тому отримали назву запорожці.

Для безпеки свої поселення — табори — козаки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ. Перша Січ виникла у 1556 р. на острові Мала Хортиця.

Її засновником вважають Д. Вишневецького. Першу козацьку державу називали козацькою республікою.

Працюємо з поняттям

Козак вільна, озброєна людина.

Січ табір козаків, обгороджений укріпленнями з рублених або січених колод.

Республіка — у перекладі з латини означає «держава, якою керують люди обрані народом на певний термін».

Козацька Рада— вищий орган влади на Січі.

Гетьман— головний, старший, командувач військ на Січі.

Кіш— козацьке військо.

Курені — козацькі загони.

Клейноди — козацькі символи — відзнаки.

Старшина — вибрана група людей, яка керувала усім життям на Січі.

Працюємо з ілюстраціями

Учні працюють з ілюстраціями, розміщеними на дошці, виконуючи завдання.

1. Визначити, який вигляд мали клейноди і кому вони належали.

2. На дошці під ілюстраціями клейнодів підписати їх назви.

V. Систематизація й узагальнення знань

Перше, що постане у нашій уяві при слові «Січ», це буде образ козака.

1. Опишіть, яким ви його бачите.

2. У що він одягнений?

3. Яка в нього зброя?

Після виступу 2–3-х учнів показати ілюстрацію козака, зачитати словесний портрет козака.

Текст 1. «Мешканці України, які сьогодні називаються всі козаками і які з гордістю носять це ім’я, мають гарну постать, бадьорі, міцні, спритні до всякої роботи, щедрі і мало дбають про нагромадження майна, дуже волелюбні й не здатні терпіти ярма, невтомні, сміливі й хоробрі, але великі п’яниці...» (П’єр Шевальє «Історія війни козаків проти Польщі»).

Текст 2. «Вони високі на зріст, кремезні, вправні, щедрі, не цікавляться збагаченням, ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо. Вони не знають утоми, вперті й хоробрі, але трохи схильні до пиятики. Вони вміють воювати,полювати звіра, ловити рибу й знають усі ремесла, потрібні у житті...» (Жан-БенуаШерер. «Літопис Малоросії, або Історія козаків-запорожців та козаків України, або Малоросії»)

Завдання

Порівняйте, чи відповідає вашому уявленню зображення козака та запропонований вам його словесний портрет.

VI. Перевірка нових знань

1. В якому столітті виникла перша Запорозька Січ?

2. Розтлумачте поняття: «уходники», «Запорозька Січ», «козацька старшина», «Дике Поле», «кіш», «курінь», «гетьман».

VII. Домашнє завдання

Читати й переповідати текст підручника, відповідаючи на запитання.

 

 

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
3040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку