Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"Е.По.Новела "Золотий жук""

Про матеріал

Тема:Відчуття насолоди від процесу розкриття таємниці в новелі Е.По«Золотий жук». Характеристика головного героя

Мета:навчальна:розкрити особливості стилю Е.По, засоби створення атмосфери; надзвичайного інеймовірного в оповіданні; показати майстерність художника в зображенні процесу пізнання таємниці; розширити уявлення учнів

прожиття, спонукати їх замислитися над людськими проблемами;

-розвивальна: розвивати навички аналізу тексту, вдумливого, виразного читання, характеристики героїв твору на основі аналізу їхніх учинків,

розвивати асоціативне та логічне мислення учнів, творчу уяву;

-виховна:виховувати цілеспрямованість,уміння спостерігати за людьми,

аналізувати їхні вчинки;

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації до них.

Теорія літератури: детектив, новела,оповідач і розповідач,початкове поняття про точку зору.

Задачі: 1.Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.

2.Формування вмінь працювати з новими літературознавчими поняттями, використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань,розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями

Перегляд файлу

 

Тема:    Відчуття насолоди від процесу розкриття таємниці в новелі Е.По

               «Золотий   жук». Характеристика головного героя

Мета:навчальна:розкрити особливості стилю Е.По, засоби створення атмосфери

надзвичайного інеймовірного в оповіданні; показати майстерність художника

в зображенні процесу пізнання таємниці; розширити  уявлення  учнів 

про  життя,  спонукати  їх замислитися  над  людськими  проблемами;

-розвивальна: розвивати навички аналізу  тексту, вдумливого, виразного

                читання, характеристики героїв твору на основі аналізу їхніх учинків,

                 розвивати асоціативне та логічне мисленняу чнів, творчу уяву;

-виховна:виховувати цілеспрямованість,  уміння спостерігати  за  людьми, 

аналізувати  їхні  вчинки; 

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації до них.

Теорія літератури: детектив, новела,оповідач і розповідач,  початкове поняття про точку

зору.

Едгар По скрізь вигадує загадки, і поки розплутуєш це сплетіння правдивого

й неймовірного, вже забудеш, про що йшла мова, де ж зерно істини…

Ш.Бодлер

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

 1.Бесіда

- Коли жив Е. По?

        - Який напрям в американській літературі він представляв?

        - Які твори він писав?

        - Які жанри розробляв?

        - Що характерно для його детективних та фантастичних оповідань?

        - Чи завжди можна провести чітку межу між ними?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.Слово вчителя

Едгар Аллан По був геніальним містифікатором. Він любив створювати атмосферу загадкового і навколо свого імені, і навколо своїх героїв. Він вигадав так багато легенд про себе, що й досі біографи та дослідники сперечаються, де тут правда, а де вигадка. Наприклад, він любив розповідати про свої численні подорожі, про золоті скарби, що начебто він знайшов. Однак нічого такого в житті його не було. Усі свої мандри він здійснював лише у своїй уяві. У його творах дуже багато загадкового, і серед усіх його оповідань вирізняється оповідання «Золотий жук». Стихія надзвичайного захоплює читача з самого початку і тримає його увагу в постійній напрузі. Але до чого ж тут жук  та усі інші загадки? Яка їх мета? І як письменникові вдається відтворити засобами мистецтва таємничість подій, образів, явищ? Про це ми будемо говорити на нашому уроці. Ми з вами станемо шукачами скарбів. Тільки ми будемо розкопувати не землю, а текст оповідання «Золотий жук», щоб відшукати в ньому зерно істини, золоті розсипи мистецьких знахідок, які створюють неповторність стилю Едгара Аллана По.

ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа та завдань уроку

1.Проблемне завдання (на весь урок)

-Едгар По писав: «У нас немає кровної аристократії, отже, ми створили для себе аристократію доларів... Людина з тугим гаманцем, як правило, має дуже обмежену душу». Чи можна ці слова повною мірою віднести до оповідання «Золотий жук»? Про яке справжнє багатство у ньому йдеться?

 2.Учитель

Щоб розгадати таємницю, потрібно не випускати з уваги жодної, навіть найдрібнішої деталі. У детективних творах досить часто деталь, яка на перший погляд може здатися незначною, стає вирішальною у встановленні істини.

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Словникова робота

Пергамент — спеціально оброблена шкіра молодих тварин. До винайдення паперу — матеріал для писання.

Криптограма — напис, виконаний тайнописом, зрозумілим тільки для обізнаних із ним.

2.Гра «Чи уважний ти читач?»

 Розташуйте у логічній послідовності картки зі словами, поясніть свій вибір

 

Пергамент

 

череп

 

 

тепла вода

 

кіт

 

 

жук

 

вогонь

 

 

сковорідка

 

криптограма

 

 (Легран знайшов жука — Юпітер загорнув його в пергамент — оповідач і Легран піднесли пергамент до вогню — на пергаменті з’явилося спочатку зображення черепа, потім кота — Легран промив пергамент теплою водою — поклав його на сковорідку — з’явилася криптограма)

3.Бесіда

-Як з самого початку твору читач потрапляє в атмосферу незвичайного? Що незвичайного ви помітили на перших сторінках оповідання?

     - Де відбуваються події? Чому саме там?

     - Чому автор пише, що «острів цей дуже незвичайний»? У чому ви вбачаєте його «незвичайність»?

     - Опишіть Салівенів острів своїми словами.

     - Якої пори відбуваються події у творі?

     - Який день випав під час відвідин оповідачем будинку Леграна?

     - Що ще сталося «несподіваного» у той день?

     - Чим жук, якого спіймав Легран, відрізнявся від інших? Усно опишіть жука (або прокоментуйте свій малюнок до твору).

     - Що викликало подив оповідача, коли Легран розглядав власний малюнок?

     - Як повівся Легран в епізоді з малюнком?

4.Узагальнення відповідей учнів учителем

— Як бачимо, в експозиції та зав’язці твору дуже багато дивного, що одразу привертає увагу читачів. Атмосфера надзвичайного створюється за рахунок опису місця подій, часу, поведінки головного героя. Таємничість посилюється ще більше в основній частині твору.

 

5.Виразне читання за особами діалогу  Юпітера й оповідача

(від слів «А, Юпе,— сказав я.— То що у вас там нового?..» до слів «Ні, масо, я маю ось цю цидулку»)

6.Запитання до прочитаного уривку

   - З’ясуйте, що схвилювало старого негра в поведінці господаря. Якого висновку дійшов служник? (Через дивну поведінку Леграна (блукання Леграна островом, його схвильованість, записи якихось цифр, бурмотіння уві сні про золото тощо, Юпітер вирішив, що Легран захворів після того, як його вкусив золотий жук.)

7. Коментоване читання тексту записки Леграна

  - Записка Леграна стривожила оповідача. Вона, як пише Е. По, була «не в стилі Леграна». Що ж у тексті записки викликало в оповідача занепокоєння? Про що подумав оповідач, прочитавши записку?

 - Якими були подальші дії оповідача після отримання записки Леграна?

 - Які предмети, придбані Юпітером, привернули його увагу?

 - Чому, побачивши Леграна, оповідач вирішив, що в того гарячка?

 - Коли розкрилася таємниця тих предметів, які купив Юпітер у місті?

 - Що задумав Легран?

8.Усне малювання від імені літературного героя

Учитель. Візьміть на себе роль оповідача й розкажіть про експедицію, яку задумав Легран. Не забудьте розповісти про ті предмети, що взяли з собою герої, про те надзвичайне, що помітив оповідач. Відзначте час події, пейзаж, освітлення місцевості, а головне — як же їм удалося знайти скарб. Ще завдання можна виконати за допомогою малюнків учнів. Учні можуть по черзі брати на себе роль оповідача, при цьому дотримуючись послідовності у змалюванні подій.)

  9. Бесіда за питаннями ( новела «Золотий  жук »).

     - Назвіть головних героїв новели.

     -  Що відомо про Вільяма Леграна?

     -  З якою метою, на вашу думку, автор так детально описує портретні характеристики, поведінку, душевний стан героїв?

    -  З чого почалися дивацтва Леграна?

    -  Що у  поведінці хазяїна хвилювало слугу?

    -  З якою метою герої здійснили експедицію у   гори?

    -  Що знайшли шукачі?

    - Простежте ланцюжок роздумів містера Леграна.

    -  Доведіть, що цей твір є  новелою.

    -  До якої тематичної групи належить новела «Золотий жук»?

10.   Коментар  учителя.

Твір Е. По «Золотий жук» має мінімальну кількість героїв. Це містер Вільям

Легран, його вірний слуга Юпітер, оповідач. Зі слів оповідача ми дізнаємося, що

містер Легран походив із багатого роду, але невдачі призвели його до зубожіння. Він полишив Новий Орлеан та оселився на Селлівановому острові. Легран

жив відлюдником у   хижі, збирав колекцію комах  і  був схильний до різких змін

настрою. Автор дуже детально описує поведінку, портрети героїв, їхній душевний стан з  метою повніше розкрити характери персонажів. Одного разу Легранзнайшов дивовижного золотого жука, схожого на людський череп. І саме відтоді й   почалися його дивацтва. Слуга Юпітер був дуже схвильований поведінкою «масса Вілла», вважаючи, що золотий жук вкусив його в  голову й хазяїн збожеволів. Та й  дійсно, Легран поводився більше, ніж дивно: він бігав удень і  вночі, шепочучи якісь слова, малюючи дивні знаки, лазив у гори. Те, що відбувалося потім, зовсім збило усіх з  пантелику: вони відправилися у  подорож.

Мандрівники довго йшли, знайшли тюльпанове дерево. Юпітер заліз на нього, знайшов на одній із гілок череп і  через пусту зіницю пропустив золотого жука. Легран тим часом, скосивши траву, наказав копати під деревом. І яким же було здивування шукачів, коли вони побачили скриню з   коштовностями! Ось тут усе й  розкрилося. Виявляється, Легран весь цей час був зайнятий розгадуванням крипограми, написаної на пергаменті, знайденому на узбережжі.

     Ось ланцюжок міркувань Леграна:

Знахідка на узбережжі       Малюнок      Дослідження       

   Розшифрування      Легенда  про  Кідда      Зустріч  зі  старою         

   Нічна подорож       Піратський скарб

Тобто Легран,як людина високоосвічена, використав дедуктивний метод (коли

висновок робиться шляхом роздумів над багатьма іншими фактами). Автор разом із читачем захоплений силою інтелекту Леграна, його вмінням спостерігати

й   робити висновки, аналізувати дані про навколишній світ. І разом із головим

героєм крок за кроком читач йде до розкриття таємниці, маючи можливість логічно розмірковувати.

За жанром твір По — новела, що має напружений сюжет, чітку композицію, невелику кількість героїв та несподівану розв’язку. Її можна розглядати як логічну новелу з  детективною інтригою (процес розслідування та розкриття таємниці, реконструкція минулого). Є у творі йелементи пригодницького жанру: пошуки скарбів та пов’язані з  цим пригоди й   таємниці. Автор використовує й елементи комічного. Вони пов’язані передусім з образом вірного негра Юпітера, який піклується про свого хазяїна, як про велику й безпорадну дитину.

  11. Складання сенканів на тему «Золотий жук»

Зразок сенкана

Легран,

        Спостережливий, кмітливий,

        Шукає, розгадує, знаходить,

        Знаходить скарби пірата Кітта,

Детектив

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

 1.Узагальнювальна бесіда 

- Що нового для себе ви відкрили на уроці?

            -  Як ви вважаєте, чи знайшов Е. По свою зірку щастя?

-  Чим закінчилися наші пошуки на уроці?

- Чого навчають читача новели Е. По?

2.Узагальнююче  слово   вчителя.

Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку

-Яка ж ідея цього твору? Що стверджує цим оповіданням Едгар По? (В оповіданні «Золотий жук» Е. По утверджує не силу золота, а силу людської думки, багатства уяви та розуму особистості, завдяки яким Легран і знайшов скарби.)

Важко сказати, чи був щасливим Е. По. Адже у   кожної людини своє розуміння щастя. Відомо одне, письменникові важко жилося в   світі, сповненому

несправедливості. Бо інакше навіщо було йому вигадувати інший, далекий від

буденності, романтичний світ? Його рай залишився, на жаль, тільки мрією. Напевно, саме від споглядання дійсності в його душу прокрався жах, відчай, який часто відображався на сторінках творів. Але згадаймо, що відчай іноді породжує рішучі сміливі вчинки. Тому не залякати читача прагнув письменник, а  застерегти, навчити берегти рай власної душі, бути цілеспрямованим, мати сильну волю й аналітичний розум, здатність до сміливих вчинків, щоб дійти до своєї Зірки Щастя.

VIІ.Домашнє завдання

 а)Підготувати аргументовану відповідь на  висловлювання : «Оповідання Едгара По «Золотий жук» — це гімн всемогутньому людському розуму».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Копа Раїса
    Дякую за насичений та послідовний виклад матеріалу!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
17 березня 2018
Переглядів
29119
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку