Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"О.Грін. Пурпурові вітрила"

Про матеріал

Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль і Грей. Символіка пурпурових віт­рил і значення назви твору.

Мета уроку:1. .Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення ;аналізуючи текст, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів;

2.Схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дати по­чаткове поняття про символ, розкрити символіку повісті «Пурпурові вітрила»;удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;

3. Розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного читання та логічного мислення, складання плану характеристики образу;

4.Виховувати моральні якості учнів, сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, гуманне ставлення один до одного;

Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів

Задачі уроку:

I.Розвивати у дитини почуття прекрасного , розуміння того, кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль і Грей. Символіка пурпурових віт­рил і значення назви твору.

Мета уроку: схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дати по­чаткове поняття про символ, розкрити символіку повісті «Пурпурові вітрила»; розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного читання, складання плану характеристики образу; виховувати моральні якості учнів.

Обладнання: тексти повісті-казки «Пурпурові вітрила».

ХІД УРОКУ

...очі дівчини, нарешті, ясно розкрилися.

У них було все найкраще людини.

О. Грін. «Пурпурові вітрила»

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ

Вступне слово вчителя.

Є художні образи, які назавжди залишаються в нашій душі після першої ж зустрічі з ними. Ці образи втілюють у собі моральний ідеал, вони показують приклад життя високого змісту, кличуть за собою уперед, до волі, краси, мрії. Такими є у повісті «Пурпурові вітрила» образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії. Про них піде мова на нашому уроці, а також про засіб, який допоміг письменникові створити неповторну, піднесену атмосферу повіс­ті, — про символ.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, ЕПІГРАФА УРОКУ

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Бесіда з учнями.

  •                Що ви дізналися про дитинство Ассоль?
  •                У чому полягає трагедія її життя?
  •                Як до Ассоль ставилися люди в селищі?
  •                Чому діти насміхалися над нею та її батьком, а дорослі зневажали їх?
  •                В яких умовах формувалася Ассоль?
  •                Розкажіть про улюблені ігри й розваги дівчинки. Як у них виявився її ха­рактер?
  •                Хто розказав дівчинці казку про пурпурові вітрила? У чому полягає її зміст?
  •                Яким чином казка про пурпурові вітрила стала відомою в селищі?
  •                Як люди сприйняли мрію Ассоль про пурпурові вітрила? Чому вони вважали її божевільною?
  •                Схарактеризуйте моральні якості Ассоль. Як вона ставилася до свого батька, до праці, до інших людей у селищі?
  •                Як Ассоль несла свою мрію крізь темний і брутальний світ? Доведіть, що вона ніколи не переставала чекати дива — здійснення своїх сподівань, не втрачала надії..

2. Виразне читання.

  1. Прочитайте опис портрета Ассоль під час зустрічі з Еглем. Що в її вигляді привернуло увагу збирача казок і легенд? (Очі з відтінком «сумного запитан­ня» і «очікування прекрасного, блаженної долі».)
  2. Прочитайте в особах діалог Егля і Ассоль щодо казки про пурпурові вітрила. Як дівчинка відповіла на запитання старого, що б вона зробила, якби казка втілилася в життя. («Я б його любила».) Яке значення для розуміння образу мають її слова?
  3. Прочитайте опис портрета Ассоль очима Грея. Як ви розумієте фразу: «Мож­ливо, за інших обставин, ця дівчина була б помічена ним лише очима, але тут він інакше побачив її»?
  4. Прочитайте, як характеризує Ассоль вугляр, звертаючись до Грея. Як роз­кривається образ героїні в цих словах?
  5. Прочитайте опис Ассоль, яка побачила своє відображення у дзеркалі. Як змі­нився вираз її очей?
  6. Знайдіть авторську характеристику Ассоль у момент шиття. Що то за «дві дівчини, дві Ассоль» жили в ній? Як ви розумієте авторське визначення: Ассоль — «живий вірш»?

3. Проблемна ситуація.

Яке життя було більш важливим для Ассоль — життя в буденному світі з його скрутою та негараздами чи життя серця? Аргументуйте свою думку цитатами з тексту.

4. Творчий переказ.

Перекажіть від імені героїні, як її мрія втілилася в життя (починаючи з епі­зоду про обручку і до появи яхти «Секрет» із пурпуровими вітрилами).

5. Коментоване читання.

Зачитайте епізод про прихід Ассоль на яхту «Секрет». За допомогою яких художніх засобів автор змальовує внутрішній стан героїні? Зверніть увагу на порівняння й гру світла в цьому епізоді. Як ви рбзумієте фразу: «...очі дівчинки, нарешті, розкрилися. У них було все найкраще людини».

6. Складання плану характеристики образу.

  1. Тяжке життя Ассоль.
  2. Мрія про пурпурові вітрила.
  3. Ассоль і батько.
  4. Ставлення до Ассоль людей із Каперни.
  5. Зустріч Ассоль із Греєм.
  6. Духовне багатство Ассоль.

7. Характеристика Ассоль за складеним планом.

8. Бесіда з учнями.

  •                В яких умовах формувався характер Грея?
  •                Чому він ріс самотнім?
  •                Які книги та картини любив Грей? Як вони впливали на його уяву?
  •                Назвіть епізоди з життя Грея-хлопчика, в яких виявилися його людські якості.
  •                Ким у дитинстві мріяв стати Грей? Чому?
  •                Як він йшов до своєї мрії? Які випробування подолав?
  •                Як ви розумієте слова автора: «Потроху він втратив усе, окрім головного своєї летючої душі...» Яка ж була душа у Грея?
  •                Як Грей ставився до своїх батьків, особливо до матері?
  •                Як Грей ставився до простих людей, до моряків?
  •                Як люди сприймали Грея? Наведіть приклади з тексту.

9. Виразне читання.

  1. Прочитайте перший абзац III розділу. Поясніть причини туги Грея.
  2. Прочитайте останній абзац III розділу. Чому туга полишила його і він був охоплений «духом дії»?
  3. Прочитайте діалог Грея з Пантеном. Про які «дива» говорить герой?

10. Проблемна ситуація.

Як ви розумієте фразу, що була написана на старих бочках із вином: «Мене вип’є Грей, коли буде в раю». Про який «рай» йдеться у творі?

11. Складання плану характеристики Грея.

  1. Життя у замку.
  2. Мрії про широкі простори.
  3. Як Грей став капітаном.
  4. Туга за ідеалом.
  5. Ассоль — втілення ідеалу Грея.
  6. Дива треба робити своїми руками.

12. Словникова робота. :

С и м вол (грец. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний, або словес­ний знак, який опосередковано виражає сутність певного йвйща. Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і навпаки — відмін­ністю внутрішнього і зовнішнього. Символ завжди розрахований на виявлення «таємної», невиявленої суті предмета, образу, явища тощо. Носіями символічного змісту у творі можуть виступати будь-які елементи: персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори тощо. Нерідко символи стають багатозначними.

IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Визначення символіки повісті «Пурпурові вітрила».

Пурпурові вітрила — символ мрії, надії на краще, величі кохання, що є рукотворним дивом.

Назва яхти Грея «Секрет» — символ пошуку смислу людського буття, таєм­ниці життя.

Слово «рай» (у написі на старих бочках) — символ духовної єдності душ, піднесеного життя.

Море — символ непередбачуваного життя людини, бурхливої долі й водночас символ волі, природної гармонії.

Каперна — символ людського зла, жорстокості, ницості.

Зоря — символ здійснення мрій, пробудження душі, кохання.

Сонячне світло (коли Грей побачив Ассоль) — символ просвітлення душі, ко­хання, ідеалу.

2. Підсумкове завдання.

Які істини утверджуються в повісті-казці «Пурпурові вітрила»?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Написати твір-роздум на тему «Моя заповітна мрія»

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
17 березня 2018
Переглядів
7924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку