Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль і Грей. Символіка пурпурових вітрил і значення назви твору.
Мета уроку:1. .Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення ;аналізуючи текст, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів;
2.Схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку повісті «Пурпурові вітрила»;удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;
3. Розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного читання та логічного мислення, складання плану характеристики образу;
4.Виховувати моральні якості учнів, сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, гуманне ставлення один до одного;
Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів
Задачі уроку:
I.Розвивати у дитини почуття прекрасного , розуміння того, кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.
Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.
Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль і Грей. Символіка пурпурових вітрил і значення назви твору.
Мета уроку: схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку повісті «Пурпурові вітрила»; розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного читання, складання плану характеристики образу; виховувати моральні якості учнів.
Обладнання: тексти повісті-казки «Пурпурові вітрила».
ХІД УРОКУ
...очі дівчини, нарешті, ясно розкрилися.
У них було все найкраще людини.
О. Грін. «Пурпурові вітрила»
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ
Вступне слово вчителя.
Є художні образи, які назавжди залишаються в нашій душі після першої ж зустрічі з ними. Ці образи втілюють у собі моральний ідеал, вони показують приклад життя високого змісту, кличуть за собою уперед, до волі, краси, мрії. Такими є у повісті «Пурпурові вітрила» образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії. Про них піде мова на нашому уроці, а також про засіб, який допоміг письменникові створити неповторну, піднесену атмосферу повісті, — про символ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, ЕПІГРАФА УРОКУ
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда з учнями.
2. Виразне читання.
3. Проблемна ситуація.
Яке життя було більш важливим для Ассоль — життя в буденному світі з його скрутою та негараздами чи життя серця? Аргументуйте свою думку цитатами з тексту.
4. Творчий переказ.
Перекажіть від імені героїні, як її мрія втілилася в життя (починаючи з епізоду про обручку і до появи яхти «Секрет» із пурпуровими вітрилами).
5. Коментоване читання.
Зачитайте епізод про прихід Ассоль на яхту «Секрет». За допомогою яких художніх засобів автор змальовує внутрішній стан героїні? Зверніть увагу на порівняння й гру світла в цьому епізоді. Як ви рбзумієте фразу: «...очі дівчинки, нарешті, розкрилися. У них було все найкраще людини».
6. Складання плану характеристики образу.
7. Характеристика Ассоль за складеним планом.
8. Бесіда з учнями.
9. Виразне читання.
10. Проблемна ситуація.
Як ви розумієте фразу, що була написана на старих бочках із вином: «Мене вип’є Грей, коли буде в раю». Про який «рай» йдеться у творі?
11. Складання плану характеристики Грея.
12. Словникова робота. :
С и м вол (грец. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний, або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного йвйща. Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і навпаки — відмінністю внутрішнього і зовнішнього. Символ завжди розрахований на виявлення «таємної», невиявленої суті предмета, образу, явища тощо. Носіями символічного змісту у творі можуть виступати будь-які елементи: персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори тощо. Нерідко символи стають багатозначними.
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1. Визначення символіки повісті «Пурпурові вітрила».
Пурпурові вітрила — символ мрії, надії на краще, величі кохання, що є рукотворним дивом.
Назва яхти Грея «Секрет» — символ пошуку смислу людського буття, таємниці життя.
Слово «рай» (у написі на старих бочках) — символ духовної єдності душ, піднесеного життя.
Море — символ непередбачуваного життя людини, бурхливої долі й водночас символ волі, природної гармонії.
Каперна — символ людського зла, жорстокості, ницості.
Зоря — символ здійснення мрій, пробудження душі, кохання.
Сонячне світло (коли Грей побачив Ассоль) — символ просвітлення душі, кохання, ідеалу.
2. Підсумкове завдання.
Які істини утверджуються в повісті-казці «Пурпурові вітрила»?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ