Конспект уроку для 8 класу на тему: "Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів".

Про матеріал
Конспект уроку розрахований на проведення уроку, під час якого буде реалізуватися навчальна, розвиваюча, виховна мета, що стосується однієї із систем організму людини, а саме: сенсорної системи.
Перегляд файлу

Тема: Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.

 

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів із сенсорними системами людини, дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища, розкрити загальне значення сенсорних систем, дати уявлення про різновиди рецепторів та їх роль у формуванні відчуттів;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі сенсорних систем людини;
  • виховна: виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи уроку:

  • словесні: бесіда, розповідь, пояснення.
  • наочні: використання презентації.
  • практичні: розвязування завдань, укладання опорного конспекту.

Терміни і поняття: сенсорні системи, аналізатори, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, ноцирецептори, хеморецептори.

Література:

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство; Біологія. 5–9 класи. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

2. Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г. Біологія. Підручник для 8-го класу. - К.: Генеза, 2016.- 288 с.

3. Страшко С. В., Горяна Л. Г., Білик В. Г., Ігнатенко С. А. Біологія. Підручник для 8-го класу. – К.: Грамота, 2016. – 288 с.

4. Соболь В. І. Біологія. Підручник для 8-го класу. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016. – 292 с.

5. Біологія : довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / О. А. Біда, С. І. Дерій, Л. М. Ілюха, Л. І. Прокопенко [та ін.]. – 3-тє вид., переробл. та доповн. – К. : Літера ЛТД, 2013. – 672 с.

 

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (3 хв )
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
  4. Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
  7. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
  8. Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)

Хід уроку

  1. Організаційний етап

     Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Проведення тестової самостійної роботи. Кожна правильна відповідь у тестових завданнях 1 – 8 оцінюється по 1 балу, а у завданнях 9 – 10 по 2 бали.

(Самостійна робота додана до конспекту уроку).

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

На попередніх уроках ви вже дізналися, як відбувається нервова регуляція фізіологічних функцій організму. Для того, щоб нервова система могла виконувати своє завдання, вона передусім має отримати інформацію про впливи, яких зазнає організм. З деякими складовими нервової системи, що відповідають за цю функцію, ви вже ознайомилися – це чутливі нейрони й певні структури головного мозку. Сьогодні ми будемо детальніше досліджувати, як саме організм одержує сигнали ззовні і від власних внутрішніх органів.

Світ є багатим на  кольори, звуки та запахи. Складні та різноманітні процеси, що відбуваються в організмі людини, допомагають їй поринути у цей світ і насолоджуватися життям.

Уявіть собі, що ви зайшли до незнайомої кімнати. В цей час у ній вимкнули світло. Вам необхідно вийти з неї. Ви починаєте уважно слухати, які і звідки лунають звуки, намагаєтеся визначити, які предмети вас оточують. Без цієї інформації вам не вдається визначити, як і куди рухатися, щоб вийти. Про структури, відповідальні за отримання інформації, і будемо вести мову на цьому уроці.

  1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

Тема: Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів із сенсорними системами людини, дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища, розкрити загальне значення сенсорних систем, дати уявлення про різновиди рецепторів та їх роль у формуванні відчуттів;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі сенсорних систем людини;
  • виховна: виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.

 

Завдання уроку:

  • сформувати в учнів поняття про сенсорні системи;
  • ознайомити із будовою аналізаторів;
  • розглянути загальні властивості.
  1. Вивчення нового матеріалу

Сенсорні системи беруть участь в адекватній реакції організму на зміни умов внутрішнього середовища організму, відіграють важливу роль у підтриманні його сталості – гомеостазу, беруть участь у формуванні відчуттів, уявлень про оточуючий світ, явища і предмети.

1. Що таке сенсорні системи і їх класифікація

Сенсорні системи – це сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовища. Їх ще також називають аналізаторами.

Поняття «аналізатор» увів фізіолог Іван Петрович Павлов. Найвідомішими є такі п'ять сенсорних систем: зір, нюх, слух, смак та дотик. Проте відомо, що завдяки сенсорним системам ми можемо сприймати ще й температуру, тиск, біль, положення внутрішніх органів тощо.

  • Смакова сенсорна система – забезпечує сприйняття особливостей речовин, що потрапляють у ротову порожнину.
  • Нюхова сенсорна система – забезпечує сприйняття запахів різних речовин.
  • Зорова сенсорна система – сприймає візуальну інформацію.
  • Слухова сенсорна система – забезпечує сприйняття звукових коливань.
  • Соматосенсорна система – забезпечує сприйняття положення тіла в просторі і рівновагу, а також тактильні відчуття, підвищення чи зниження температури, біль.

2. Будова сенсорних систем

Будь-яка сенсорна система складається із трьох основних відділів: периферичного, провідникового та центрального.

 а) Периферичний відділ представлений рецепторами. Рецептори – це чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси.

  • Зовнішні рецептори – сприймають сигнали із зовнішнього середовища.
  • Внутрішні рецептори – сприймають сигнали від внутрішніх органів організму.

  • Хеморецептори – сприймають вплив різних хімічних сполук. До них належать рецептори смаку, нюху, а також ті, що розташовані в тканинах і стінках кровоносних і лімфатичних судин;
  • Механорецептори – сприймають різні механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища. Входять до складу органів слуху, рівноваги, шкіри, опорно-рухового апарату, внутрішніх органів;
  • Фоторецептори – сприймають дію світлових променів. Входять до складу органу зору;
  • Терморецептори – сприймають зміни температури зовнішнього та внутрішнього середовища. Розташовані в шкірі та внутрішніх органах;
  • Ноцирецептори – відповідають за больові відчуття.

Фізіологічна роль рецепторів полягає у тому, що вони перетворюють одні форми енергії подразників: фізичну або хімічну на електричну енергію нервових імпульсів. Далі ці імпульси передаються по чутливих нейронах у певні зони кори великих півкуль кінцевого мозку. Там інформація, що надходить від рецепторів відбивається у свідомості людини у вигляді – відчуттів, відтворень і уявлень. У головному мозку збудження, які надходять від органів чуття, аналізуються, від нього також надсилаються сигнали органам, які відповідають за  виконання певних функцій. Наприклад, почувши дзвінок телефона, людина реагує на нього.

б) Провідниковий відділ складається із чутливих волокон, що передають закодовані сигнали до ЦНС. Цей шлях утворюють нейрони, в яких інформація опрацьовується та виділяється найбільш важлива. Окремі чутливі волокна нейронів утворюють чутливі нерви (наприклад, зорові, нюхові), або входять до складу змішаних (наприклад, спинномозкові, язикоглотковий).

в) Центральний відділ  сенсорних систем утворюють чутливі зони кори великого мозку, де відбувається аналіз і синтез інформації. Ці зони мають певне розташування: рухова зона й зона внутрішніх органів – у лобовій частці, зона шкірно-м’язової чутливості – у тім’яній частці, зорова зона – у потиличній частці півкуль, слухова, смакова і нюхова зони – у скроневій частці. Саме в цих ділянках кори формуються відповідні зорові, слухові, нюхові та інші відчуття.

3. Загальні властивості сенсорних систем

1. Спеціалізація – здатність сприймати лише певний подразник та формувати специфічні відчуття (наприклад, рецептори ока – світло, рецептори слуху – звук).

2. Адаптація   це здатність пристосувати рівень своєї чутливості під дією подразника. При високій інтенсивності подразника чутливість організму до нього підвищується (наприклад, коли людина заходить у темну кімнату, спочатку вона нічого не бачить і починає розрізняти контури предметів через певний час). Під час тривалої дії стимулу чутливість рецепторів до нього знижується (наприклад, коли людина заходить до приміщення зі специфічним запахом,  спочатку дуже відчуває його, а потім усе менше; не відчувається дотик одягу до тіла).

Найшвидше адаптуються рецептори, що сприймають дотик до шкіри, найповільніше — рецептори м'язів, кровоносних судин і легенів. Рецептори, що сигналізують про відчуття болю, не здатні до адаптації, тому людина не може звикнути до болю.

3. Вправляння - це здатність аналізаторів підвищувати свої можливості  під впливом багаторазових вправ, тобто «тренування» (наприклад, тренується слух у музикантів; відчуття смаку та запахів — у дегустаторів). М'язовий, зоровий, слуховий, нюховий та інші аналізатори можна тренувати до певної межі, що закладена спадково.

4. Взаємодія - зв'язок аналізаторів, який реалізується через взаємодію відчуттів на рівні кори мозку (наприклад, у концертному залі не вимикають світло, оскільки при яскравому освітленні загострюється слух).

5. Компенсація – це відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок якісної перебудови або посиленого використання збережених функцій інших сенсорних систем (наприклад, при втраті зору сильно розвивається слух, нюх чи дотик: незрячі можуть уявити загальний вигляд предмету за дотиками, впізнати людину за запахом).

За допомогою кожної із сенсорних систем у людини виникають різні види відчуттів: світлові, звукові, запахові, температурні, больові. Однак у звичайних умовах людина свідомо не може виділити якийсь окремий вид відчуттів. Кожного разу в нас виникають цілі комбінації відчуттів — сприйняття. Людина сприймає світ як ціле, і образи зовнішніх предметів та явищ, які формуються в нас — це результат об'єднаної роботи багатьох сенсорних систем. Це пов'язане насамперед із тим, що кожна ділянка людського тіла містить кілька видів рецепторів. Наприклад, у ротовій порожнині розташовуються не тільки смакові рецептори, але й температурні, больові тощо. І сенсорні системи працюють не ізольовано одна від одної, а в тісній взаємодії.

4. Функції сенсорних систем

  • Інформативна - сприйняття впливів зовнішнього середовища аналізаторами та формування відчуттів.
  • Керуюча - полягає в аналізі отриманої інформації корою головного мозку.
  • Адаптаційна - забезпечує пристосувальні реакції організму у відповідь на дію подразників зовнішнього та внутрішнього середовища.
  1. Закріплення вивченого матеріалу
  1. Що таке сенсорні системи? ( Сенсорні системи – це сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовища).
  2. Які сприйняття забезпечує соматосенсорна система? (Соматосенсорна система – забезпечує сприйняття положення тіла в просторі і рівновагу, а також тактильні відчуття, підвищення чи зниження температури, біль).
  3. Що називають рецепторами? (Рецептори – це чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси).
  4. Які рецептори відповідають за відчуття болю? (Ноцирецептори).
  5. Які властивості відсутні у рецепторів болю? (Відсутня здатність до адаптації).
  1. Узагальнення і систематизація знань
  • Сенсорні системи забезпечують отримання інформації про впливи різних подразників, що є основою для організації життєдіяльності та пристосованості організму людини.
  • Отримання, проведення й аналіз інформації із середовища здійснюють периферичний, провідниковий і центральний відділи сенсорних систем.
  • Загальними властивостями сенсорних систем є адаптація, спеціалізація, вправляння, взаємодія та компенсація функцій.
  1. Підведення підсумків уроку

На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …

Дякую за увагу! До зустрічі!

  1. Повідомлення домашнього завдання.
  • Опрацювати § 41;
  • Виконати завдання із роздаткового матеріалу.

(Додано до конспекту уроку)

Домашнє завдання. Знайдіть правильні твердження. Впишіть букви, що стоять біля правильних відповідей, у  клітинки послідовно і отримайте слово.

(А) Розрізняють 5 основних сенсорних систем в організмі людини.

(К) Поняття «аналізатор» увів Мечніков І.І.

(Н) Рецептори – це чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси.

(А) При порушенні функцій однієї сенсорної системи відбувається посилена робота інших аналізаторів.

(Б) Внутрішні рецептори сприймають сигнали із зовнішнього середовища.

(Л) Механорецептори входять до складу органів слуху, рівноваги, шкіри, опорно-рухового апарату, внутрішніх органів.

(Ф) Зорові, слухові, нюхові та інші відчуття формуються в ділянках кори мозочка.

(Е)  Сенсорні системи працюють ізольовано і не взаємодіють одна з одною.

(І) Ноцирецептори -  відповідають за больові відчуття.

(З) Інформація, що надходить від рецепторів відбивається у свідомості людини у вигляді – відчуттів, відтворень і уявлень.

(У) Хеморецептори сприймають різні механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища.

(А) Провідниковий відділ представлений чутливими нервовими волокнами.

(Т) Зорова зона знаходиться у потиличній частці півкуль.

(О) Сенсорні системи – це сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовища.

(М) Сенсорна система складається із 2 основних відділів.

(С) Підвищувати можливості аналізаторів під впливом багаторазових вправ – неможливо.

(Р) Сенсорні системи беруть участь у реакції організму на зміни внутрішнього середовища .

Правильна відповідь:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота

 

Прізвище та імя _____________________________ Клас ________________

Варіант 1

Оберіть одну правильну відповідь:

1. Вкажіть складові периферичної нервової системи:

а) головний мозок і спинний мозок;

б) головний мозок і черепно-мозкові нерви;

в) спинний мозок і спинномозкові нерви;

г) черепно-мозкові і спинномозкові нерви.

2. Визначте скільки пар нервів відходить від головного мозку:

а) 12;

б) 13;

в) 30;

г) 31.

3. Складовими якого відділу головного мозку є таламус і гіпоталамус?

а) проміжного;

б) кінцевого;

в) довгастого;

г) середнього.

4. Вкажіть, як називається довгий відросток нейрона:

а) дендрит;

б) аксон;

в) тіло нейрона;

г) термінальна нитка.

5. Як проходить збудження по чутливих нервових волокнах?

а) від центральної нервової системи до робочих органів;

б) від органів до центральної нервової системи;

в) від органів до периферичної нервової системи;

г) від периферичної нервової системи до робочих органів.

6. Який відділ головного мозку є продовженням спинного мозку?

а) міст;

б) довгастий мозок;

в) проміжний мозок;

г) середній мозок.

7. Яке із порушень нервової системи пов’язане із перенапруженням гальмівних процесів?

а) неврастенія;

б) психастенія;

в) невроз нав’язливих станів;

г) істерія.

8. Оберіть вірне твердження, що стосується довгастого мозку:

а)  основними складовими є таламус і гіпоталамус;

б) до складу входить чотиригорбкове тіло;

в) відповідає за координацію рухів;

г) руйнування призводить до зупинки дихання і смерті;

Оберіть дві і більше правильних відповідей:

9. Які функції виконує спинний мозок?

а) рефлекторна;

б) захисна;

в) провідникова;

г) терморегуляторна.

10. За проявом неврози поділяють на такі форми як:

а) істерія;

б) неврастенія;

в) психастенія;

г) поліневрит.

Відповіді:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

 

Самостійна робота

 

Прізвище та ім’я _____________________________ Клас _________________

Варіант 2

Оберіть одну правильну відповідь:

1. Вкажіть складові центральної нервової системи:

а) головний мозок і спинний мозок;

б) головний мозок і черепно-мозкові нерви;

в) спинний мозок і спинномозкові нерви;

г) черепно-мозкові і спинномозкові нерви.

2. Яке із порушень нервової системи характеризується переважанням емоцій над розумом?

а) неврастенія;

б) психастенія;

в) невроз нав’язливих станів;

г) істерія.

3. Вкажіть, як називається короткий відросток нейрона:

а) дендрит;

б) аксон;

в) тіло нейрона;

г) термінальна нитка.

4. Як проходить збудження по рухових нервових волокнах?

а) від центральної нервової системи до робочих органів;

б) від органів до центральної нервової системи;

в) від органів до периферичної нервової системи;

г) від периферичної нервової системи до робочих органів.

5. Визначте скільки пар нервів відходить від спинного мозку:

а) 12;

б) 13;

в) 30;

г) 31.

6. Найпоширенішим порушенням нервової діяльності є:

а) психоз;

б) невроз;

в) поліневрит;

г) немає правильної відповіді.

7. Оберіть вірне твердження, що стосується мозочка:

а)  основними складовими є таламус і гіпоталамус;

б) до складу входить чотиригорбкове тіло;

в) відповідає за координацію рухів;

г) руйнування призводить до зупинки дихання і смерті;

8. За функціональними властивостями нервову систему поділяють на:

а) соматичну і вегетативну;

б) центральну і периферичну;

в) соматичну і периферичну;

г) вегетативну і центральну.

Оберіть дві і більше правильних відповідей:

9. Які оболонки вкривають спинний мозок?

а) тверда;

б) судинна;

в) кіркова;

г) тверда.

10. До стовбура головного мозку належать:

а) довгастий мозок;

б) мозочок;

в) міст;

г) середній мозок.

Відповіді:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мітіна Світлана Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
2 березня 2020
Переглядів
17687
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку