Урок № Дата _____________ 4(8) Клас
Тема: Слухова сенсорна система.
Мета: Вивчити будову слухової сенсорної системи та анатомічну будову органу слуху, встановити взаємозв’ язок між будовою та функціями органа слуху; формувати гігієнічні навички по догляду за органом слуху;
сприяти естетичному вихованню учнів; удосконалювати вміння працювати з Інтернет – ресурсами, навчальнами мобільними додатками; продовжувати формувати вміння працювати з підручником та малюнками.
Компетенції учнів на уроці: спілкування державною мовою, компетентності в природничих науках і технологіях , соціально- комунікативна компетентність (командна робота), інформаційно-цифрова компетентність, екологічна грамотність і здорове життя, навчання протягом життя, вміння самоорганізації робочого часу.
Обладнання та матеріали: відео «Мелодія дощу», тестові завдання в Google-класі (дом завд), скрайбінг «Еволюція слуху хребетних», мобільний додаток «зД – вухо», фото Л.Бетховена та М.Фадеєва, сайт http://mozaweb.com/, презентація «Слухова сенсорна система.», роздаткові картки, підручник.
Хід уроку.
I.Організаційний момент.
Привітання. Зачитування вірша та перегляд відео «Мелодія дощу» https://www.youtube.com/watch?v=2UR2OwS3Afw.
Как хорошо, что мне дано судьбою
Услышать голос мамы, шум прибоя,
И трели соловьиной перелив,
И музики чаруючий мотив.
И можно мне на миг остановиться
И тишиной природы насладиться.
Но в тишине услышу я:
Шуршание листвы, простой напев дождя.
Пусть ухо многократно повторит,
Что каждый здесь судьбу благословит!
Оголошення теми та плану уроку.
Вчитель: налаштовуємося на роботу! Прошу на аркушах паперу, закінчити речення:
Епіграфом до сьогоднішнього уроку я обрала арабську мудрість «Природа дала нам один орган для мови і два органи для слуху, щоб ми знали, що інколи треба більше слухати, аніж говорити»
II. Актуалізація опорних знань.
Перевірка дз Тестування в Google-класі по темі «Зорова сенсорна система»
Бесіда за запитаннями.
III. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Де б ми не знаходилися, щоб не робили - нас усюди супроводжують найрізноманітніші звуки: звуки природи (вітер, шум листя, спів птахів і т.д), звуки техніки (рух машини, шум літака, робота холодильника, навіть робота комп'ютера), але головне – це спілкування з оточуючими людьми. Нам важливо бути почутими і самим чути співрозмовника. А спілкуємось ми теж за допомогою звуків.
А що ж таке звук? Можливо на уроках фізики ви чули таке визначення «Звук — коливальний рух частинок пружного середовища, що поширюється у вигляді хвиль у газі, рідині чи твердому тілі». У вузькому значенні терміном звук визначають коливання, які сприймаються сенсорною системою тварин і людини.
Якою була еволюція слухової системи у тварин?
Сьогодні на уроці ми познайомимося з особливістю будови нашого вуха.
«Те, що я чую, я забуваю, те, що я чую та бачу, я трохи пам’ятаю, те, що я чую, бачу та обговорюю – я розумію. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром…” » - так сказав філософ Конфуцій.
Опрацьовувати матеріал будемо групами, спілкуючись, прислухаючись до думки інших та висловлюючи свою, навчаючи одне одного.
1 гр. – зовнішнє вухо, 2 гр. – середнє вухо, 3 гр. – внутрішнє вухо.
З допомогою підручника, мобільного додатка «Вухо. Слуховий процес», міні-шпаргалок від вчителя заповнити таблицю.
Нагадую, що за перші 1-2 хв ви розподіляєте джерела інформації поміж учасниками, наступні 3 хв – це час повної тиші, коли кожен в групі знайомиться з інформацією, наступні 5 хв– час для обговорення, виділення головного, заповнення таблиці.
Будова і функції органа слуху та рівноваги
Назва частин |
Особливості та функції |
І. Зовнішнє вухо |
|
Вушна раковина |
|
Зовнішній слуховий прохід |
|
ІІ. Середнє вухо |
|
Барабанна порожнина |
|
Слухові кісточки |
|
Слухова (Євстахієва)труба |
|
ІІІ. Внутрішнє вухо |
|
Овальне вікно |
|
Завитка |
|
Спіральний (кортіїв) орган |
|
Бесіда: Давайте повернемося до музики, що звучала на початку уроку.
Вчитель . Наступне питання на якому ми зупинимось це гігієна слуху. У світі від порушень слуху страждають від 4% до 6 % населення, це приблизно 300 мільйонів людей. Тму слід дотримуватися правил профілактики , адже легше попередити хворобу, аніж лікуватися .
Запам'ятайте!
Вчитель. Древньогрецька мудрість вчить: « Все є отрута і все ліки . І тим і іншим його робить доза».
Спеціалісти обстежили молодь, що часто слухала гучну сучасну музику. У 20% дівчат і хлопців слух був знижений як у 85 – річних людей. Шум є причиною передчасного старіння .
Проблема шуму та захисту від нього стоїть з давніх давен. В одному із міфів древньої Греції розповідається про Одіссея, який із своєю командою потрапив на острів, де жили сирени. Своїм солодким співом заманювали на острів подорожуючих і там вони гинули. Щоб благополучно минути острів , Одіссей залив вуха морякам м’яким воском. Так команда Одіссея вижила. Напевне вперше було описано як люди використали протишумові засоби. На сьогодні для зменшення впливу шуму ми використовуємо беруші.
Які способи зменшення шуму ви можете запропонувати?
А що можете зробити для своїх вушок саме ви?
Вчитель. Як з ними боротися з порушенням слуху у людей?
Для покращення сприйняття звуків використовують слухові апарати .
Перший електричний слуховий апарат був створений в 1878 році американським винахідником Олександром Беллем.
- А чим ще відомий Олександр Белл? (винахідник телефону)
Закріплення вивченого
Гра «Вгадай звук!» - випереджувальне завдання від учнів ..
VII. Підсумки уроку. Вправа «Очікування». На початку уроку були записані ваші очікування. Прокоментуйте, чи справдились ваші очікування.
Оцінювання роботи учнів на уроці
VIIІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника §__, заповнити таблицю.
Завдання за бажанням: Як застосовуються знання про слух у техніці?