Будова слухової сенсорної системи

Про матеріал
Урок у 8 класі з теми "Слухова сенсорна система.Будова та функції. Гігієна слуху".
Перегляд файлу

Урок №                           Дата _____________              4(8) Клас 

Тема: Слухова сенсорна система.

Мета: Вивчити будову слухової сенсорної системи та анатомічну будову органу слуху, встановити взаємозв’ язок між будовою та функціями органа слуху; формувати  гігієнічні навички по догляду за органом слуху;

сприяти естетичному вихованню учнів; удосконалювати вміння працювати з Інтернет – ресурсами, навчальнами  мобільними додатками; продовжувати формувати вміння працювати  з підручником та малюнками.

Компетенції учнів на уроці: спілкування державною мовою, компетентності в природничих науках і технологіях , соціально- комунікативна компетентність (командна робота),  інформаційно-цифрова компетентність, екологічна грамотність і здорове життя, навчання протягом життя, вміння самоорганізації робочого часу.

Обладнання та матеріали: відео «Мелодія дощу», тестові завдання в Google-класі (дом завд), скрайбінг «Еволюція слуху хребетних»,  мобільний додаток «зД – вухо», фото Л.Бетховена та М.Фадеєва, сайт http://mozaweb.com/, презентація «Слухова сенсорна система.», роздаткові картки, підручник.

Хід уроку.

I.Організаційний момент.

Привітання. Зачитування вірша та перегляд відео «Мелодія дощу»  https://www.youtube.com/watch?v=2UR2OwS3Afw.

Как хорошо, что мне дано судьбою

Услышать голос мамы, шум прибоя,

И трели соловьиной перелив,

И музики чаруючий мотив.

И можно мне на миг остановиться

И тишиной природы насладиться.

Но в тишине услышу я:

Шуршание листвы, простой напев дождя.

Пусть ухо многократно повторит,

Что каждый здесь судьбу благословит!

Оголошення теми та плану уроку.

  1. Згадаємо будову зорового аналізатора.
  2. Ознайомимося з будовою органів слухової сенсорної системи і їх функціями.
  3. Дізнаємось як сприймається звук.
  4. Гігієна слуху.

Вчитель: налаштовуємося на роботу! Прошу на  аркушах паперу, закінчити речення:

  • від вчителя на уроці я очікую…
  • від себе на уроці я очікую…

Епіграфом до сьогоднішнього уроку я обрала арабську мудрість «Природа дала нам один орган для мови і два органи для слуху, щоб ми знали, що інколи треба більше слухати, аніж говорити»

 

II. Актуалізація опорних знань.

Перевірка дз Тестування в Google-класі по темі «Зорова сенсорна система»

Бесіда за запитаннями.

  1. Що таке сенсорні системи?
  2. Які сенсорні системи ви знаєте?
  3. Які оболонки ока відомі? Які функції вони виконують?
  4. Яку функцію виконує зіниця ока?
  5. Функції кришталика?
  6. Що таке акомодація?
  7. Назвіть фоторецептори сітківки…

III. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Де б ми не знаходилися, щоб не робили - нас усюди супроводжують найрізноманітніші звуки: звуки природи (вітер, шум листя, спів птахів і т.д), звуки техніки (рух машини, шум літака, робота холодильника, навіть робота комп'ютера), але головне – це спілкування з оточуючими людьми. Нам важливо бути почутими і самим чути співрозмовника. А спілкуємось ми теж за допомогою звуків.

А що ж таке звук? Можливо на уроках фізики ви чули таке визначення «Звук — коливальний рух частинок пружного середовища, що поширюється у вигляді хвиль у газі, рідині чи твердому тілі». У вузькому значенні терміном звук визначають коливання, які сприймаються сенсорною системою тварин і людини.

Якою була еволюція слухової системи у тварин?

  • Скрайбінг «Еволюція слуху хребетних тварин» (випереджувальне завдання)

 

Сьогодні на уроці ми познайомимося з особливістю будови нашого вуха.

 

«Те, що я чую, я забуваю, те, що я чую та бачу, я трохи пам’ятаю, те, що я чую, бачу та обговорюю – я розумію. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром…” »  - так сказав філософ Конфуцій.

Опрацьовувати матеріал будемо групами, спілкуючись, прислухаючись до думки інших та висловлюючи свою, навчаючи одне одного.

1 гр. – зовнішнє вухо, 2 гр. – середнє  вухо, 3 гр. – внутрішнє вухо.

З допомогою підручника, мобільного додатка «Вухо. Слуховий процес», міні-шпаргалок від вчителя заповнити таблицю.

Нагадую, що за перші 1-2  хв ви розподіляєте джерела інформації поміж учасниками, наступні  3 хв – це час повної тиші, коли кожен в групі знайомиться з інформацією, наступні 5 хв– час для обговорення, виділення головного, заповнення таблиці.

                                  Будова і функції органа слуху та рівноваги

Назва частин

Особливості та функції

І. Зовнішнє вухо

 

Вушна раковина

 

Зовнішній слуховий прохід

 

ІІ. Середнє вухо

 

Барабанна порожнина

 

Слухові кісточки

 

Слухова  (Євстахієва)труба

 

ІІІ. Внутрішнє вухо

 

Овальне вікно

 

Завитка

 

Спіральний (кортіїв) орган

 

 

  • Презентація роботи в групах з демонструванням 3Д-моделі вуха на інтерактивній дошці http://mozaweb.com/.
  • Перегляд відео «Проходження звукової хвилі»  http://mozaweb.com/

 

  • Фізкультхвилинка масаж вушок.

 

Бесіда: Давайте повернемося до музики, що звучала на початку уроку.

  • Можливо хтось впізнав мелодію і  автора? (Л.Бетховен «Мелодія дощу»). Що ви знаєте  про Бетховена (1770-1827р.р)?
  • А яку музику полюбляєте ви?
  • Хочу розповісти про свого улюбленого музиканта та композитора М.Фадеєва. У нього розвинулась глухота, але він продовжує писати прекрасні композиції та давати концерти.

Вчитель . Наступне питання на якому ми зупинимось це гігієна слуху. У світі від порушень слуху страждають від 4% до 6 % населення, це приблизно 300 мільйонів людей.  Тму слід дотримуватися правил профілактики , адже легше попередити хворобу, аніж лікуватися .

Запам'ятайте!

  • Не можна прочищати вуха гострими предмета­ми (сірником, шпилькою, олівцем тощо), аби не по­шкодити барабанної перетинки. Вушна сірка має захисне значення і затримує мікроорганізми та пил.
  • Не намагайтеся самостійно діставати сторонні предмети з вушного проходу.
  • Не слухайте дуже гучну музику, особливо вико­ристовуючи при цьому навушники.
  • Потрібно вчасно лікувати інфекційні хвороби, бо вони можуть дати ускладнення на вуха.
  • При сильному вітрі та мінусовій температурі обов'язково одягайте головний убір.

 

 Вчитель. Древньогрецька мудрість вчить: « Все є отрута і все ліки . І тим і іншим його робить доза».

   Спеціалісти обстежили молодь, що часто слухала гучну  сучасну музику. У 20% дівчат і хлопців слух був знижений як у 85 – річних людей. Шум є причиною передчасного старіння .

Проблема шуму та захисту від нього  стоїть з давніх давен. В одному із міфів древньої  Греції розповідається про Одіссея, який із своєю командою потрапив на острів, де жили сирени. Своїм  солодким співом заманювали на острів подорожуючих і там вони гинули. Щоб благополучно минути острів , Одіссей залив вуха морякам м’яким воском. Так команда Одіссея вижила. Напевне вперше було описано як люди використали протишумові засоби. На сьогодні для зменшення впливу шуму ми використовуємо беруші.

Які способи зменшення шуму ви можете запропонувати?

  • будувати об’їздні дороги; вчасно ремонтувати їх;
  • асфальтувати дорогу, бо на ній менше шуму ніж на бруківці ;
  • заборонити звукові сигнали в межах міста;
  • більше насаджувати дерев.

А що можете зробити для своїх вушок  саме ви?

Вчитель. Як з ними боротися з порушенням слуху у людей?

 Для покращення  сприйняття звуків використовують слухові апарати .

Перший електричний слуховий апарат був створений в 1878 році  американським винахідником Олександром Беллем.

  - А чим ще відомий Олександр  Белл? (винахідник телефону)

 

Закріплення вивченого

Гра «Вгадай звук  - випереджувальне завдання від учнів ..

VII. Підсумки уроку. Вправа «Очікування». На початку уроку були записані ваші очікування. Прокоментуйте, чи справдились ваші очікування.

Оцінювання роботи учнів на уроці

 VIIІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника §__, заповнити таблицю.

Завдання за бажанням: Як застосовуються знання про слух у техніці?

docx
Додав(-ла)
Ковтун Наталя
Додано
2 березня 2020
Переглядів
2188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку