Тема. Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
Цілі уроку:
освітня: ознайомити учнів з особливостями будови покривів тіла людини та особливостями процесів терморегуляції в її організмі; сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем;
розвивальна: навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; удосконалювати вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами; розвивати вміння логічно мислити та установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями;
виховна: здійснювати гігієнічне виховання, виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження здоров’я людини.
Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров’я, математика
Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, картки,проектор,мікрофон, відео, лупа .
Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, терморегуляція, волосся, нігті, сальні залози, потові залози, меланін.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи: словесний, наглядний, практичний, проблемно-пошуковий, репродуктивний.
Девіз уроку: «Здоров’я дитини – багатство родини, здоров’я народу – багатство країни.»
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Привітання з вчителем, учнями , гостями.
2. Вправа «Коло успіху». Сядьте за свої парти, візьміться за руки і створіть коло. Тепер посміхніться один до одного і подумки побажайте щось хороше своєму другу, сусіду по парті.
3. Вправа «Дерево успіху». Одягнемо наше дерево успіху. Оберіть один листочок із запропонованих. Ті, хто обрав зелені, напишіть те, що ви очікуєте від себе на уроці – ви буде успішними на нашому уроці, прикріпіть їх на наше дерево; хто обрав жовті, напишіть очікування від інших учнів нашого класу – станете активними, оранжеві листки - напишіть мету, яку ви хочете досягти на уроці, будете гарно спілкуватися. Яке буде дерево – залежить від вас.
Зверніть увагу на монети на ваших партах. Це умовні гроші, які ми зможемо обміняти на оцінки в кінці уроку. Кожна правильна відповідь на уроці коштує одну монету, не правильна – монета забирається. Ваше завдання самостійно збирати монети.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Отже, сідайте зручніше, зосереджено слухайте. Відомо, що той, хто не пам’ятає минулого, той не має майбутнього, а тому повертаємося на кілька уроків назад й згадаємо вивчене.
1)Яка тканина рослин виконує захисну функцію?(покривна).
2)Як називаються аналогічні тканини у тварин, що виконують таку ж функцію? (епітеліальна);
3)Які особливості будови шкіри у плазунів? (Тіло вкрите роговими лусками; шкіра під ними завжди суха.)
4)Чим характеризується шкіра птахів? (Шкіра суха, покрита пір’ям; розвинута одна залоза — куприкова.)
5)Які особливості будови шкіри у ссавців? (Шкіра добре розвинена, має багато потових залоз і вкрита волосяним покривом; кількість і розподіл потових залоз залежить від потреби в терморегуляції.)
6)Які похідні шкіри були характерні для ссавців? (Кігті, роги, копита.)
(Здоров’я дитини – багатство родини, здоров’я народу – багатство країни.)
Ця фраза буде девізом нашого уроку.(Кріпиться на дошці).
ІІІ. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання. Як можна прокоментувати слова Вінтерніца: «Шкіра – це орган, завдяки якому можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини»?
( На пальцях рук є візерунки у вигляді ліній, які притаманні тільки одній людині; дивлячись на шкіру, можна дізнатися про вік людини; плями, родимки на шкірі також індивідуальні; колір шкіри та волосся; форма нігтів; шрами).
Одержуйте бонуси за свої пояснення.(одна монета)
Отож, як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо говорити про покриви у людини. Тема нашого уроку «Значення і будова шкіри. Терморегуляція». Шкіра – це екран, на якому відображені всі процеси, які відбуваються в організмі. Це найбільший орган, її загальна площа становить 1,5–2 м2, маса досягає 6 кг, вона міцна та еластична, становить 20% загальної ваги людини.
Зверніть увагу на дошку. На сьогоднішньому уроці ви маєте
знати: будову шкіри та функції, які вона виконує; що таке терморегуляція;
вміти: розпізнавати похідні шкіри та пояснювати механізм терморегуляції.
розвивати: вміння та навички проведення самоспостереження, робити висновки,співпраці; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
ІV. Цілереалізація. Вивчення нової теми.
План
Будова і функції шкіри.
Похідні шкіри.
Терморегуляція.
Зараз ви створите і попрацюєте в групах.(Учні обирають різнокольорові фігурки і групуються). Не забуваємо про правила для роботи в групі. Не забуваємо про монети, три для спікера, по одній для всіх інших. Кожна група отримає аркуш із завданням. Виконати ви його зможете лише після того як отримаєте нову інформацію. На виконання завдання 5 хв., для звіту 3 хв. Відповіді ви записуєте на свій «Плакат думок», а потім представите для усіх.
Перш, ніж ви почнете виконувати завдання, увага на екран. Перегляд відео «Значення і будова шкіри» https://www.youtube.com/watch?v=7pBBoL_Q3hQ.
1група. Шкіра. Завдання для групи
2. Дослідження. Розгляньте шкіру своєї руки. Доторкніться до неї, відтягніть на тильному боці кисті руки. Що з нею відбувається? Захопіть рукою складки на пальці. Спробуйте зігнути палець. Для чого потрібні складки на шкірі? Розгляньте шкіру через лупу. Що ви на ній бачите? Чому шкіра старіє?
2 група. Похідні шкіри. Завдання для групи
1)Будова нігтя та волосини.
2) Дослідіть волосину і ніготь через лупу. Знайдіть корінь та лусочки стрижня. Натисніть на ніготь. Чи швидко відновлюється нігтьова пластинка після тиску на неї? Що спостерігаєте? Чому? Чим пояснити,що люди мають різний колір волосся?
3) Терморегуляція. Як шкіра охолоджується та зберігає тепло? Чи має піт неприємний запах?
V. Рефлексивно – узагальнюючий етап.
Ми все ближче до заданої мети. Щоб бути у майбутньому здоровими, маємо добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку.
1)Що змусило задуматися?
2)Що хочеться взяти із собою?
3)До чого б не хотілося повертатися?
4)Що найбільше розважило?
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати § у підручнику і зробити відповідні записи у робочому зошиті (для всіх учнів)
Створити інтелект – карту по вивченій темі
Творче завдання. Написати правила – рекомендації по догляду за шкірою.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
План конспект уроку
Етап уроку |
Форми і види роботи |
Обладнання |
І. Організаційний етап |
Вправа «Коло успіху» Вправа «Дерево успіху» |
Дерево успіху, рінокольорові листки (зелені, жовті, оранжеві), монети. |
ІІ. Актуалізація опорних знань. |
Вправа «Мозкова атака» Вправа «Проблемне запитання»
|
Монети, слова «Здоров’я, здоров’я, багатство, багатство, дитини, родини, країни», девіз. |
ІІІ. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності |
Вправа «Мікрофон» Ознайомлення з метою уроку |
Мікрофон, монети |
ІV. Цілереалізація. Вивчення нової теми |
Вправа «Акваріум» Перегляд відео. Робота в групах, створення «Плакату думок» Представлення результатів |
Монети, кольорові трикутники і кола (по 5 шт), картки із завданням для груп, «плакат думок», лупа, волосина, ніготь, проектор, |
V. Рефлексивно – узагальнюючий етап |
Вправа «Словникове колесо» Рефлексія. Вправа «Карта тіла» Вправа «Мікрофон» Оцінювання роботи учнів |
Коло, поділене на сектори, схема «Карта тіла», мікрофон, монети. |
VІ. Повідомлення домашнього завдання |
Різнорівневі завдання |
|
Девіз уроку: «Здоров’я дитини – багатство родини, здоров’я народу – багатство країни».
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП
1група. Шкіра. Завдання для групи
Дайте відповідь на питання. Які функції виконує шкіра? Як вони пов’язані з будовою? (Видільну, терморегуляційну, захисну, рецепторна, синтетичну, дихальну, самоочищувальну, обмінну). Епідерміс, дерма, гіподерма
Дослідження. Розгляньте шкіру своєї руки. Доторкніться до неї, відтягніть на тильному боці кисті руки. Що з нею відбувається? Захопіть рукою складки на пальці. Спробуйте зігнути палець. Для чого потрібні складки на шкірі? Розгляньте шкіру через лупу. Що ви на ній бачите? Чому шкіра старіє?
Дайте відповідь на питання. Будова нігтя та волосини. Терморегуляція. Як шкіра охолоджується та зберігає тепло? Чи має піт неприємний запах?
Дослідження. Дослідіть волосину і ніготь через лупу. Знайдіть корінь та лусочки стрижня. Натисніть на ніготь. Чи швидко відновлюється нігтьова пластинка після тиску на неї? Що спостерігаєте? Чому? Чим пояснити,що люди мають різний колір волосся?
«Карта тіла»
Методисти організації «Evaluation support Scotland» розробили інструмент для рефлексії «Карта тіла», який поєднав різні види рефлексії. Після уроку/лекції/семінару учнів/студентів просять дати відповідь на чотири ключові запитання:
1