Конспект уроку для 9-го класу з хімії на тему : "Застосування метанолу, етанолу, гліцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини".

Про матеріал

Розглянути зв'язок між властивостями спиртів і їх застосуванням; розкрити механізм наркотичного впливу алкоголю на організм людини, отруйну дію спиртів; розвивати критичне та логічне мислення, уміння порівнювати, розвивати навички проектної діяльності, виявляти причинно-наслідкові зв'язки, працювати в групі та нести відповідальність за свою роботу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

 

Тема. Застосування  метанолу, етанолу, гліцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм  людини.

Мета. Розглянути зв’язок між властивостями спиртів і їх застосуванням; розкрити   механізм наркотичного впливу алкоголю на організм людини, отруйну дію спиртів; розвивати критичне та логічне мислення, уміння порівнювати, розвивати навички проектної  діяльності, виявляти причинно-наслідкові зв’язки,   працювати в групі та нести відповідальність за свою роботу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: мультимедійні засоби, таблиці, розчини метанолу, етанолу, гліцерину.

Тип: комбінований,  урок розвитку хімічного мовлення

Хід  уроку

І. Вступне слово вчителя.

    Діти, скажіть будь ласка, що є в світі найшвидшим? Правильно, думка. Я хочу побажати, щоб на сьогоднішньому уроці ваші думки працювали блискавично і ви якнайшвидше та найповніше засвоїли матеріал.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Інтелектуальна розминка «Ти – мені, я - тобі».

    (На екрані монітору написані терміни, які вивчали на попередніх уроках. Учні вибирають той з них, який вони хочуть запропонувати своєму товаришу. Головна умова: самому треба знати відповідь.)

 

2.  «Озвучте» таблицю. Порівняйте рівняння хімічних реакцій, які характеризують  властивості етанолу та  гліцерину, визначте спільні та відмінні ознаки. Про що це свідчить?(Спільні: а) для етанолу і гліцеролу характерні реакції взаємодії з лужними металами, в яких вони нагадують кислоту; б)реакції горіння. Відмінні: для етанолу характерна реакція дегідратації (відщеплення води), а для гліцерину – реакції з деякими нерозчинними основами, тобто, він більше нагадує кислоту. Це є свідченням того, що властивості речовин залежать від їх складу й будови)

 

Етанол

 Гліцерин

1

2Н5ОН +  2Na      2C2H5ONa + H2

  CH2OH                         CH2ONa

2CHOH +  6Na              2CHONa  +  3H2

  CH2OH                          CH2ONa

2

C2H5OH  1700C2SO4(конц, надл).  СН2 = СН2+ Н2О

(реакція дегідратації)

 

  CH2OH                           CH2O  Cu

2CHOH +  Сu(OH)2        2CHO         +  2H2O

  CH2OH                            CH2OH

 

 

3

С2Н5ОН  + 3О2       2 СО2  +  2О

2C3H5(OH)3 + 7O2       6CO2  + 8H2O

3. Вправа «Хто швидше?».

    Написати рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:

    Метан    1     ацетилен      2     етилен    3        етанол      4       вуглекислий газ.

(Взаємоперевірка виконаних робіт проводиться усно. На  екрані монітору висвітлюється  алгоритм, за яким   здійснюється коментування:

  • кількість завдань, які необхідно виконати;
  • кількість правильно виконаних завдань;

-    допущені помилки;

-    правильна відповідь)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети й очікуваних результатів уроку.

Учитель.У логічному ланцюжку: будова        властивості        добування        застосування,  яким зазвичай користуємося при вивченні речовин, ми підійшли до розгляду останньої ланки. Адже завданням хімії є не лише дослідження будови та властивостей   елементів і хімічних   сполук,   вивчення   залежності  властивостей речовин від їх складу й будови, технологій  їх одержання, а й   практичне використання хімічних реакцій.

Після вивчення нового матеріалу ми маємо дати відповіді на такі питання:

  • чим відрізняється абсолютний етиловий спирт від технічного?
  • в яких галузях народного господарства знайшли застосування метанол, етанол і гліцерол?
  • в чому полягає фізіологічний вплив спиртів на організм людини?

Крім цього, на сьогоднішньому уроці особливу  увагу  будемо звертати на вміння застосовувати хімічні терміни.

 

ІV. Засвоєння нових знань.

1.  «Асоціативний кущ»

     Учитель. Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «спирт»?

 

 

 

 

 

 

 

Сподіваюсь, що до кінця уроку наш «кущ» розростеться до значно більших розмірів.

2.  Повідомлення учнів про застосування спиртів (випереджальне навчання). Учитель рекомендує учням дуже уважно слухати розповіді товаришів і запам’ятати  якнайбільшу кількість використаних хімічних термінів.

      (Доки учні розповідають, учитель роздає  розчини метанолу, етанолу та гліцерину для ознайомлення)      

 

Застосування етанолу

Найбільш широке застосування в побуті знаходить етиловий спирт, або етанол С2Н5ОН, який зазвичай називають  просто спиртом. Він утворюється при спиртовому бродінні глюкози в присутності особливих мікроорганізмів – дріжджів.

Сировиною для його промислового добування зазвичай є продукти, що містять цукор або крохмаль: ягоди, виноград, пшениця, кукурудза, картопля. У промисловості для добування технічного спирту використовують деревні відходи. З однієї тонни сухої тирси можна одержати стільки ж спирту, скільки з 1 т картоплі або 300 кг зерна.

Так званий медичний спирт містить 96 % етанолу і 4% води. Для того, щоб одержати абсолютний спирт ( у якому зовсім немає води), до суміші етанолу та води  долають бензен, він не придатний для харчових цілей. У лабораторії для абсолютизації спирт кипятять з безводним купрум(ІІ), магній та натрій сульфатами або з кальцій оксидом.

Спирт, призначений для використання в техніці, містить невелику кількість метанолу або бензену. Цю суміш називають «денатурат», вона набагато отрутніша, ніж звичайний етанол.

Етанол використовують як розчинник, дезінфікуючий засіб, він служить сировиною для виробництва лікарських препаратів, косметичних засобів. Спирт змішується з бензином у будь-яких співвідношеннях, тому його іноді застосовують як добавку до палива (додавання метилового й етилового спиртів сприяє повноті згоряння палива, а отже, запобігає забрудненню атмосфери).

Його використовують також для виробництва бутадієну, з якого в подальшому виготовляють синтетичний каучук, для добування низки фармацевтичних препаратів, а ще для добування оцтової  кислоти та «фруктових есенцій». Етанол широко застосовують для приготування багатьох медичних препаратів, що являють собою спиртові розчини різних речовин: йодна настоянка, зеленка, борний та мурашиний спирти.

 

Застосування метанолу

Метанол утворюється при сухій перегонці деревини без доступу повітря, у звязку з чим його іноді називають деревним спиртом. У сучасній промисловості метанол добувають із природного газу. Метанол – досить активна хімічна речовина, тому з нього синтезують більш складні органічні речовини. Його також використовують як розчинник.

Метиловий спирт використовують для добування формальдегіду, потрібного для виробництва пластмас та фенолформальдегідних смол і деяких етерів.

У майбутньому все більше й більше зростатиме значення метилового спирту для добування найрізноманітніших речовин, потрібних народному господарству. За розмаїттям своїх застосувань він перевершить етиловий спирт, і його роль можна буде порівняти з тією, котру сьогодні відіграють в органічному синтезі насичені вуглеводні.

Метанол дуже отруйний. Прийом усередину  всього 25 мл цієї речовини може призвести до летального результату, а менші кількості призводять до ураження зорового нерва, а отже, до сліпоти. При отруєнні метанолом рекомендується випити розчин питної соди.

 

Застосування гліцеролу

Гліцерол застосовують у паперовій, поліграфічній, парфумерній та фармакологічній промисловості. Завдяки його гігроскопічності й не отруйності він входить до складу майже всіх кремів та інших косметичних засобів, оскільки сприяє зволоженню шкіри. Гліцерил додають до зубної пасти, кондитерських виробів та клеїв для запобігання їх швидкому висиханню. Він входить до складу гальмівної рідини, пластифікаторів, алкідних та епоксидних лаків. Його етер з нітратною кислотою (нітрогліцерол) – надзвичайно вибухонебезпечна речовина, а його 1%-й розчин використовується як ліки при серцево-судинних захворюваннях.

 

3.  Робота в групах «Хто правильніше?»

Завдання: прочитати текст, який ви бачите на моніторі компютера, знайти й виправити помилки.

Здавна людині відома велика кількість отруйних речовин і чимало випадків їх використання. Усі ці речовини відрізняються за силою та дією на організм людини. Але серед них виділяється речовина, що відома в медицині як сильна протоплазматична отрута, яку людина вживає на  користь (на шкоду) собі та своєму здоров’ю,- це етиловий спирт. Смертність від алкоголізму перевищує число смертельних випадків, викликаних усіма інфекційними захворюваннями, разом узятими. На Русі пияцтво вважалося пороком. За часів Петра І навіть вручалася медаль «За пияцтво», яка була зроблена з чавуну. Одягалася вона на шию і знімалася тільки тоді, коли «нагороджений» кидав пити.

Етанол – головний компонент безалкогольних (алкогольних) напоїв. У різних сортах пива міститься від 4 до 9% етанолу, у вині – від 10 до 13%, у міцних спиртних напоях – 40% і більше. Смак алкогольних напоїв залежить не від концентрації етанолу, а від наявності домішок. Хоча етанол менш отруйний, ніж метанол, прийом великої кількості етанолу не може (може) призвести до гострого алкогольного отруєння. Постійне вживання алкогольних напоїв спричиняє тяжке захворювання – алкоголізм, що призводить до соціальної деградації особистості й важкого ураження внутрішніх органів людини. Крім того, багато спиртних напоїв, особливо недорогих, містять отруйні домішки – вищі спирти й альдегіди.

Алкогольні напої можуть на деякий час поліпшити самопочуття людини. Вони допомагають їй подолати стрес і розслабитися, створюють радісний стан, знімають напругу, хвилювання. Усі  ці особливості пов’язані з однією й тією ж особливістю поводження етанолу в організмі людини: він  активізує  (пригнічує) активність центральної та периферичної нервової систем, і тим самим завдає користь (шкоди) людині, яка в багато разів перевищує тимчасове поліпшення стану. Придушення активності нервової системи під дією алкоголю супроводжується важливими короткочасними ефектами: покращується (знижується) гострота зору, сповільнюється мовлення, збільшується (зменшується) здатність мислити. Саме через це в багатьох країнах не існує  заборона на вживання алкоголю водіями або  обмеження вживаної дози.

 

V. Осмислення нового матеріалу.

1. Проектна діяльність у мікрогрупах

Учитель.  Готуючись до уроку, ви дослідили, що собівартість виробництва етилового спирту дуже низька. В той час, роздрібна ціна на алкоголь значно перевищує її собівартість. Чи правильно вчинили державні структури у цьому випадку? Щоб ви зробили на їхньому місці? Для підготовки відповіді у вас є  3 хвилини.

2.  Аналіз проблемного питання.

Учитель. Давайте повернемося до нашого асоціативного куща. Чи «підріс» він за наш урок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. « Термінологічний марафон» (пригадати хімічні терміни, що були використані в розповідях товаришів про застосування спиртів).

4.Рефлексія.

- про що нове дізналися на сьогоднішньому уроці?

- чи знадобляться одержані знання в подальшому житті?

VІ. Підсумок уроку. Само- та взаємооцінювання знань учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити відповідний параграф підручника.

Оформити звернення у вигляді гасла, малюнка, вірша, компютерної презентації щодо впливу алкоголю на організм людини.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2018
Переглядів
6637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку