Конспект уроку для 9 класу. Будова і функції м'язів

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 9 класу.Розробку робила самостійно.Можна використовувати для проведення уроків
Перегляд файлу

Тема: Будова і функції м’язів

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із особливостями м’язової системи людини; розглянути основні групи м’язів та розкрити їхні функції

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та функції основних груп м’язів між собою, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: за типом уроку

Місце в навчальній темі: поточний

Методи: Інформаційно-рецептивний: мовний (розповідь, бесіда), наочний (демонстрація таблиць та малюнків з даної теми), робота з підручником; релаксопедичний: фізкультхвилинка

Обладнання: підручник «Біологія людини, 9 клас», автори А.Степанюк, Н.Міщук, таблиця «Біологія людини. 9 клас. Опорно-рухова система», відеоролики «Будова опорно-рухової системи людини», «Робота м’язів».

«Людське тіло складається з маси м’язів.

 Отже, дати спокій цій частині нашого тіла,

 історично тренованій, не давати їй роботи – це величезна втрата,

це може призвести до різкої нерівноваги цілої нашої суті, емоції»

І.Павлов

 

Хід роботи:

І. Організація класу

Привітання учнів і вчителя

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Біологічний диктант:

Клітини кісткової тканини називають… Розрізняють такі з’єднання кісток…, …, …. Нерухомо з’єднані кістки .. . Одна рухома кістка на голові –  це… Напіврухомо з’єднані між собою … Рухомі з’єднання кісток – це…  Скелет голови складається з 2 відділів: …, … . Скелет тулуба складається з … і … Хребет утворений … хребцями. Грудна клітка утворена … і … Перший шийний хребець називають … . Скелет верхньої кінцівки із … і… .

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

«Рух основне джерело здоров’я, а бездіяльність його могила»

(Ж.Тиссо)

З моменту народження і до глибокої сивини на скронях наше тіло рухається. Людина може виконувати різноманітні акробатичні трюки, граціозні піруети тощо. У рухах беруть участь одночасно десятки м’язів.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Різновиди м’язів за формою, розташуванням, роботою.

Отже, зовні скелет одягнутий у м’язи. Їх різновиди ми розберемо. 

Учні працюють за малюнком підручника на ст.45 і

одночасно за таблицею на дошці.

До кожної характеристики наводяться приклади м’язів.

Форма м’язів:  Короткі, довгі, широкі, колові.

Кравецький м’яз найдовший. Сідничний – найважчий.

За напрямом розташування м’язових волокон: Прямі, поперечні, косі м’язи.

За розташуванням на тілі: М’язи голови, тулуба, шиї, кінцівок.

За виконанням роботи: Згиначі, розгиначі, стискачі, піднімачі. Жувальні м’язи – найсильніші м’язи людини.

Ст. 47. М’язи синергісти, антагоністи – читати, пояснити, навести приклади.

Внутрішня будова м’яза

Зовнішній вигляд м’язової одежі нашого скелета ми розібрали. Тепер визначимо яким чином ця одежа скроєна та прикріплена до кісток.

Ст.43. іл.2.16 – малюнок розрізу м’яза.

М’яз: головка – нерухома частина, хвіст – рухома. Від них відходять сухожилки, якими м’яз кріпиться до кісток. Звідси і назва: дво-, три- та тетраголовий м’язи.

  • А як ми ці м’язи називаємо? (біцепс, трицепс, тетрацепс)

Рухаємось у глибину м’яза за допомогою мікроскопа. Давайте складемо схемку внутрішньої будови м’яза.

М’яз ↔ пучки м’язових волокон ↔ м’язове волокно ↔ міофібрили ↔ актин та міозин. Актин та міозин – спеціальні скоротливі білки. Вони різні за кольором. Звідси і вигляд м’язів – посмугований. Коли ми зустрічались з таким терміном?

Особливі м’язи – мімічні. Пояснити їх особливість.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Зараз ми ще переглянемо ролик. Але ви повинні самі коментувати мені, що саме демонструється на екрані.

Фізкульт-хвилинка

Давайте спробуємо відчути наші м’язи. Виконаємо декілька вправ:

Розтягнення хребта. Стати рівно, ступні разом, потягнутись обома руками до стелі.

 «Їжак з яблуком». Уявити, що ми ніби їжачки, що несуть на шийному відділі хребта яблука.

Робота плечового поясу. Стояти рівно, не нахилятись. Спробувати придавити руками повітря до полу.

«Важкий камінь в руках». Уявити, що ми піднімаємо та переставляємо важкий великий камінь на інше місце.

Робота поясу нижніх кінцівок. Розірвати стопами уявний папірець на підлозі.

 «Потрапити рукою в кишеню». Стояти рівно, стопи на ширині пліч. Правою рукою діставати щось з уявної кишені на лівому стегні, лівою – на правому.

Повне розслаблення м’язів. Зручно сісти, закрити очі, по черзі розслабляти м’язи: лоба, очей, щік, навколо рота, шиї, плечового поясу, верхніх кінцівок, грудної клітки, черевної порожнини, тазового поясу, стегон, гомілок, стоп. Відкрити очі, потягнутись.

Примітка. Під час виконання вправ коментувати дітям, яка група м’язів працює.

VІ. Підбиття підсумків

  • Яка була мета уроку?
  • Чи досягли ми цієї мети?
  • Що сподобалось чи не сподобалось на уроці?
  • Які знання, отримані на уроці, можуть знадобиться у повсякденному житті?

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

     Прочитати    параграф  §14,15. Записи у зошиті вивчити. Для виконання практичної роботи на наступному уроці згадати комплекс вправ по зміцненню біцепсів, трицепсів, сідничного м’язу, м’язів пресу тощо.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2021
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку