Даний матеріал дає уявлення учням про поняття „сім'я і шлюб",
умови укладання шлюбу, особисті немайнові та майнові права та
обов'язки подружжя; пояснювати на основі ст. Сімейного кодексу
України умови укладання шлюбу в тому числі і неповнолітнімиТема: Що таке сім’я і шлюб.
Мета: навчальна: дати уявлення учням про поняття „сім’я і шлюб”,
умови укладання шлюбу, особисті немайнові та майнові права та
обов’язки подружжя; пояснювати на основі ст. Сімейного кодексу
України умови укладання шлюбу в тому числі і неповнолітніми.
розвиваюча:розвивати уміння аналізувати правові ситуації і
пропонувати шляхи їх розв’язання на підставі норм сімейного
права.
виховна: виховати повагу в учнів до сім’ї, як до частини держави.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: Метод „Кейс”, метод „Попкорн”, „робота в групах”, „Юридичний практикум”.
Обладнання: Сімейний кодекс України, аркуш А-4, Аркуш А-1, кольорові аркуші.
Література: В.М. Сутковий, Т.М. Філіпенко Правознавство (практичний курс) 9 клас. – К:. Генеза с. 124-134.
Інтернет – ресурси:W.W.W.dtkt.сom.ua.
W.W.W.nau.Kiev. u.a.
(нормативно-правові акти України-законодавство для практиків).
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент (вчитель заходить в клас, перевіряє наявність відсутніх учнів, робочого інвентаря, а також поділу учнів на групи).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учні демонструють власні проекти по темі:”Сучасна реклама, як двигун торгівлі (електронні презентації).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На аркуші А-1 вчитель демонструє епіграф уроку:
Кожна сім’я – це частина держави (Арістотель).
Демонстрацію можна здійснити і у вигляді слайду на мультимедійному проекторі.
Далі учні у формі „відкритого мікрофона” коментують епіграф, їх відповіді записують на дошці, але не коментуються.
ІУ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
У. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.
План.
Застосування методу „Кейс”, учні переглядають відеосюжети про укладання шлюбу в органах РАЦС, таінство вінчання в церкві, а також фрагменти про життя жінок і чоловіків разом однією сім’єю. Всі ці сюжети складаються в „Кейс”.
Всі ви діти, серед ваших специфічних прав, є право виховуватись в сім’ї. Кожна доросла людина має право на сім’ю.
Запитання: Чому на ваш погляд так важливо мати сім’ю?
„Мозковий штурм” ( відповіді учнів за алгоритмом)
Я вважаю, що ....................
Тому, що ...........................
Наприклад ........................
Одже .................................
Далі вчитель демонструє правові ситуації. ст. 97 підручника.
1.Застосування методу „Нота закону”.
Застосування прийому6 „Буква закону”.
Учні опрацьовують ст. 3 Сімейного кодексу України та дають відповідь на запитання:
1. Хто згідно ст.3 Сімейного кодексу України є головним осередком суспільства.
2. Які особи складають сім’ю.
Робота з юридичними термінами і поняттями.
Учні опрацьовують ст.21 Сімейного кодексу України і дають визначення поняття шлюб.
2. Застосування методу „Навчаючись – вчусь”.
Клас ділиться на дві групи. Кожна з них отримує картку із завданнями (завдання: Які умови укладання шлюбу) на аркуші А-4. Крім того групи отримують різнокольорові невеликі за розміром аркуші з інформацією. Коли інформація буде вивчена, учні рухаються по класу і збирають інформацію якою володіють інші групи. Після чого в кожного учня бцде 2 аркуші різних кольорів.
Картка 1.
Вільна згода жінки і чоловіка.
Картка 2.
Досягнення шлюбного віку особами, що реєструють шлюб.
Робота в групах:
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує перелік запитання по процедурі укладання шлюбу, а відповіді записуються на плакаті А-1, який висить на дошці. 3 група заповнює фрагмент свідоцтва про шлюб. (ст. 127-128 підручника).
Запитання:
(Можна запропонувати учням ознайомитись з інформацією на картках). Якщо дозволяють технічні можливості, можна учням запропонувати оформити відповіді у формі презентації на мультимедійному проекторі.
Робота з таблицею. Учні опрацьовують ст. 6-9 СКУ і заповнюють таблицю „Права та обов’язки подружжя”.
права подружжя |
обов’язки подружжя |
||
майнові |
немайнові |
майнові |
немайнові |
Група виступає з проектом у формі мультимедійної презентації „Особливості укладання шлюбу неповнолітньою особою”, а також „Умови припинення шлюбу”.
УІ. Закріплення нових знань, умінь і навичок учнів.
Тестування (ст. 130-131 підручника).
УІІ. Підсумки уроку:
Рефлексія:
1. Що таке сім’я? 2. Що таке шлюб?
3. Умови шлюбу? 4. Які права і обов’язки мають подружжя?
УІІІ. Домашнє завдання:
Додатки:
ШЛЮБНИЙ ДОГОВІР
Місто Жмеринка Вінницької області
Одинадцяте березня дві тисячі другого року
Ми, Діденко Андрій Вікторович, що мешкає у м. Жмеринка Вінницької області, по вул. В. Порика, 18, кв. 71, та Навроцька Раїса Кузьмівна, що мешкає в місті Вінниці, по вул. Космонавтів, 2, кв. 45, у присутності свідків - Карповича Віталія Максимовича, що мешкає у м. Жмеринка Вінницької області, по вул. Виноградній, 5, та Авдєєвої Алли Василівни, що мешкає в м. Вінниця, по вул. Космонавтів, 2, кв. 41, маючи на меті врегулювання своїх майнових відносин у зв'язку з одруженням, уклали цей договір про нижчезазначене:
1. Після укладення шлюбу я, Діденко А. В., передаю в нашу спільну з дружиною - Навроцькою Р. К. - власність належне мені таке майно:
а) приватизовану двокімнатну квартиру площею 28,8 кв. м у
м. Жмеринка Вінницької обл., по вул. В. Порика, 18, кв. 71;
б) меблевий гарнітур Київської меблевої фабрики «Лагода», за оцінкою______грн;
в) телевізор «Раnаsопіс», за оцінкою_____грн;
г) пральну машину «Іndesit», за оцінкою______грн;
г) два килими німецького виробництва розміром 3x4 м
і 2x3 м вартістю відповідно________грн і________грн.
2. Належні мені, Навроцькій Р. К., передаю в нашу спільну власність:
а) легковий автомобіль марки «Пежо», за оцінкою_________грн;
б) бібліотеку в кількості 700 (сімсот) одиниць художньої літератури українською, польською, німецькою, російською мовами, за оцінкою_________грн;
в) столовий набір «Вегgof», за оцінкою________грн;
г) німецький чайний сервіз «Мадонна», за оцінкою_________грн;
г) югославську меблеву стінку, за оцінкою_____грн;
д) 6 (шість) комплектів постільної білизни, за оцінкою____________грн.
3. Усі грошові подарунки й речі, які будуть одержані нами від родичів і друзів як весільні дарунки, визнаємо спільною власністю подружжя.
4. У разі поділу цього майна та спільно придбаного майна через розірвання шлюбу кожному з нас належатиме 1/2 (одна друга) частина.
5. Витрати на укладення цього договору покладені на Діденка А. В.
6. Цей шлюбний договір набуває чинності з моменту реєстрації шлюбу між Діденком А. В. та Навроцькою Р. К.
7. Зазначений шлюбний договір складений у трьох примірниках, один з них зберігається у справах Жмеринської державної нотаріальної контори №___Вінницькоїобласті, по одному примірнику видано громадянам Дідеyку А. В. та Навроцькій Р. К. Усі три примірники адекватні.
Підписи сторін: __________(Діденко А. В.)
__________(Навроцька Р. К.)
Підписи свідків: __________(Карпович В. М.)
__________(Авдєєва А. В.)
Посвідчувальний надпис Жмеринської державної нотаріальної контори №__Вінницької області
Державний нотаріус__________(прізвище)
Свідоцтво про шлюб
Прізвище _____________________________________________________________
ім'я ______________________________по батькові_____________________,
який народив „_____" ________________ 19____ р,
_______________________________________________________________
(місце народження - держава, область, район, місто, селище (село)
_______________________________________________________________,
(громадянство)
Прізвище_______________________________________________________,
Ім'я ________________________по батькові ________________________________,
яка народилася " ______" _______________19_______р.
_______________________________________________________________,
(місце народження - держава, область, район, місто, селище (село)
_______________________________________________________________,
(громадянство)
зареєстрували шлюб ___________________________________________________,
(число, місяць, рік,
_______________________________________________________________,
цифрами та словами)
про що в Книзі реєстрації шлюбів ______ року ___________місяця ________числа
зроблено відповідний актовий запис за № ______,
Прізвище після реєстрації шлюбу:
чоловіка____________________________________________________________
дружини____________________________________________________________
Місце реєстрації_________________________________________________
(найменування державного органу реєстрації актів цивільного стану)
Державний орган, що видав свідоцтво Відділ реєстрації актів цивільного
______________________________________________________________________
реєстрації актів цивільного стану)
Дата видачі "______" _________________ р.
мп
Керівник державного органу
реєстрації актів цивільного стану_________________ _________________
(підпис)(ініціали та прізвище)
Серія 1-БВ №