Урок із теми "Модернізація країн Європи та Америки в останній третині ХІХ- на початку ХХ століття. Пробудження Азії" із застосуванням інтерактивних технологій - проблемне питання, метод "Кластер", "Сенкан" та інші.
Урок 24 Дата : .2018 Вчитель :
Спроби модернізації Османської імперії
Обладнання: підручник Полянський П. Всесвітня історія: 9 кл. для загальноосв. навч. закладів. / К.: Грамота, 2017 -224 ст., карти світу, Туреччни.
Тип уроку: комбінований.
Поняття та назви: Танзімат («Реорганізація»), «нові османи», молодотурки, пантюркізм
Очікувані результати:
учні навчаться:
сформувати в учнів уявлення про Османську імперію у другій половині XIX-на початку ХХ ст.; аналізувати причини й наслідки реформ в Османській імперії в другій половині XIX-на початку ХХ ст.; розглянути причини, перебіг подій й наслідки революцій в Османській імперії на початку ХХ ст.; порівняти Османську імперію та Російської імперії наприкінці XIX-на початку ХХ ст.; розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність провідних держав, висловлювати власну думку щодо впливу релігії на державу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Пояснити тему уроку, його план, мету, завдання, форми роботи.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка виконання завдань підручника.
2. Опитування.
ІV. МОТИВАЦІЯ
Проблемне запитання.
Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації?
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Османська імперія в XIX ст.
Метод «Кластер»
Опрацюйте підручник с. 175, виділіть становище Османської імперії у ХІХ ст.
|
Робота з терміном
Танзимат ( «впорядкування») — період в історії Османської імперії, що був позначений спробами модернізації економіки та державного устрою, а також назва самих цих реформ. Початком доби Танзимата вважають оприлюднення маніфесту Гюльханейського хат-і шеріфа (1839 рік), а завершенням — проголошення конституції Османської імперії (1876 рік) або ж переворот Абдул-Гаміда II і встановлення деспотичного режима «зулюма» -гніт.
Перевірка випереджального домашнього завдання (складання таблиці)
Керівники |
таємна організація «Єднання і прогрес».
|
Причини |
|
Передумови |
масові виступи офіцерів в Македонії за конституцію. Послані на придушення заворушень війська підтримали повсталих, і Стамбул опинився перед загрозою збройного захоплення повсталими. |
ХІД |
|
Політика млодотурків 1909-1918 |
|
Підсумки |
революція, по суті, зазнала поразки. З 1913 р. після здійсненого Енвером державного перевороту, конституція і парламент практично втратили значення. Невирішені молодотурецькою революцією завдання склали історичні підвалини, що незабаром зробили можливою Кемалістську революцію. |
Фронтальне опитування
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання завдань підручника.
2. Робота з візуальними джерелами (ілюстрації підручника).
3. Робота з історичною картою.
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Вибірково перевірити виконання завдань, зупинитися на типових помилках.
Який період в історії Туреччини називають Танзіматом?
Підсумовуючи урок, повернутися до проблемного запитання.
Проблемне запитання.
Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації?
Молодотурки так і не виконали обіцянок і не стали на шлях модернізації, це пояснюється особливістю структури суспільства, де турки були панівною нацією, а будь-яка модернізація призвела б до втрати цього статусу та розпаду імперії, що згодом і сталося
VII. РЕФЛЕКСIЯ
Метод «Синквейн».
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте матеріал §21.
2. Виконайте завдання підручника.
3. Творче завдання Чи простежується взаємопвплив революції початку ХХ ст. в Туреччині та в Російській імперії