Урок із теми "Модернізація країн Європи та Америки в останній третині ХІХ- на початку ХХ століття. Пробудження Азії" із застосуванням інтерактивних технологій - проблемне питання, метод "Кластер", "Фішбоун", "Прес".
Урок 23 Дата : Вчитель:
Сунь Ятсен. Сіньхайська революція.
Обладнання: підручник Полянський П. Всесвітня історія: 9 кл. для загальноосв. навч. закладів. / К.: Грамота, 2017 -224 ст., карти світу, Китаю.
Тип уроку: комбінований.
Поняття та назви: тайпінське повстання, «Сто днів реформ», повстання іхетуань («Боксерське повстання»), Сіньхайська революція, «три народні принципи», Гоміньдан.
Очікувані результати: учні навчаться: показувати на карті територію Китаю, події, пов’язані з війнами, повстаннями, революціями; тлумачити, співвідносити та застосовувати поняття й терміни; характеризувати економічне проникнення західних держав до Китаю; аналізувати причини, перебіг та наслідки війн та революції; визначати причини, перебіг та наслідки повстань; давати оцінку наслідкам європейського впливу на китайське суспільство; висловлювати власне судження.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Пояснити тему уроку, його план, мету, завдання, форми роботи.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка виконання завдань підручника.
2. Опитування.
3. Виконання тестових завдань.
ІV. МОТИВАЦІЯ
Річ у тому, що ця велика країна має декілька назв: власне "Піднебесною" її називає її народ. Спрадавна поклоняючись небу, він свято вірив, що тільки їх країна знаходиться під заступництвом Неба, а у інших (варварів) його просто немає. Тому і почали вони називати свою батьківщину "Піднебесною". Так само існувала і інша назва "Чжун Го" - Серединна імперія, мовляв, пуп Землі. І таку філософію теж можна зрозуміти, якщо врахувати, що країну цю ніхто особливо "не чіпав" (не турбував війнами, не вторгався) мало не півтори тисячі років!? Тому і не дивно, що китайці визнали себе центральними жителями
- Про яку країну ми з вами будемо вести мову?
- Пригадайте, які винаходи подарував миру Китай? (Компас, папір, петарда, повітряний змій, порох, порцеляна, шовк, гонг, військові мистецтва «ушу», виделка, локшина, чай, друкарство)
V. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Постановка проблемного питання:
Понад 100 років Китай дотримувався політики «самоізоляції». Що принесло Китаю «відкриття» його європейцями?
Вивчення нового матеріалу за планом
1. Китай під владою манчжурів
Метод «Кластер»
Опрацюйте підручник с. 168, виділіть становище Китаю у ХІХ ст.
|
2. «Опіумні» війни
Робота з таблицею
Прочитайте матеріал на ст. 169, заповність таблицю (приклад заповнення)
Дати війн |
Учасники |
Результат |
Причини поразки |
1840-1842 |
Китай, Англія |
Нанкінський договір: передача Англії острова Ґонконґ, відкриття 4 портів для іноземних купців, контрибуція 21 млн доларів |
Економічна та військово-технічна відсталість Китаю |
1856-1860 |
Китай, Англія, Франція |
Пекінський договір: іноземцям дозволена торгівля в усіх найважливіших портах і надані виняткові привілеї («кулі» - китайські робочі). Англійці і французи були непідсудні китайським законам. Китай перетворювався на напівколонію |
3. Рух тайпінів
Метод «Фішбоун»
Опрацюйте матеріал на ст. 170
ПРИЧИНИ Послаблення Погіршення Невідповідність між влади імператора становища селян. ідеальними уявленнями про і реальним життям
Лідер: сільський вчитель Хун Сюцюань Християнство- Рух охопив Ідея рівності ФАКТИ єдина релігія території Південно-Східного, Східного та навіть Північного Китаю |
4. Повстання іхетуанів 1899-1900
Робота в групах, опрацювання матеріалу на ст. 172
Фронтальна бесіда
1. Чому повстання отримало назву «боксерського»?
2. Мета товариства «Іхетуань»?
3. В кому іхетуанці вбачали загрозу існуванню китайської культури?
4. На кого був спрямований гнів іхетуанців?
5. Як діял під час повстання імператриця Ци Сі?
6. Яка подія стала приводом для втручання європейських країн у справи Китаю?
7. До яких насліків це призвело?
Метод «Прес»
Ознайомтесь з листом американського високопосадовця ст. 173, дайте відповідь на питання:
• Чому Китай представляв великий інтерес для США та європейських країн?
Я вважаю, що...
Тому, що...
Наприклад...
Отже,...
Самостіна робота: складання таблиці «Синхайська революція 1911-1912»
Лідер |
Юань Шикай - генерала Сунь Ятсен - політик |
Мета |
|
Місце |
Ухань (загальна назва трьох міст - Учан, Ханькоу, Ханьян). |
Хід |
2 грудня революційні війська увійшли до Нанкіна. Маньчжурська імперія почала розпадатися. 24 грудня Сунь Ятсен з еміграції прибув до Шанхая 1 січня 1912 р.Китай проголошений республікою, Сунь Ятсен прийняв присягу президента. 12 лютого 1912 р. Юань Шикай примусив матір шестирічного імператора Пу І від його імені підписати акт про зречення від престолу. За таких умов Сунь Ятсен із його програмою "народного добробуту" став непотрібним правлячій верхівці. Він це зрозумів і через день після зречення імператора відмовився від президентства на користь Юань Шикая. Нанкінські національні збори обрали Юань Шикая президентом |
Результат |
У березні 1912 р. в Нанкіні було прийнято Конституцію Китайської Республіки та вирішено перенести столицю до Пекіна. Юань Шикай придушив розрізнені революційні виступи в країні (червень - вересень 1913 р.-"другу революцію". Було встановлено диктатуру: видані укази про розпуск парламенту, всіх провінційних зборів і органів місцевого самоврядування. Нанкінська конституція була замінена новою, за якою вся виконавча, законодавча і судова влада зосереджувалася в руках президента республіки. |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання завдань підручника с. 175.
Завдання
Позначте чинники, які сприяли зростанню соціальної напруженості.
а) Зростання населення і нестача посівних площ (землі);
б) підрив традиційних засад;
в) бідність та убозтво народу;
г) сваволя і здирство урядовців;
д) спроби здійснити модернізацію країни за європейським зразком.
Відповідь:а, в, г.
Відновіть хронологічну послідовність подій.
а) Селянська війна тайпінів;
б) І «опіумна війна»;
в) ІІ «опіумна війна»;
г) проголошення Хун Сюцюаня імператором Тайпінської держави.
Відповідь:б — а — г — в.
Учитель пропонує учням відповісти на проблемне питання уроку, використовуючи метод «Прес».
— Що принесло Китаю «відкриття» його європейцями?
Я вважаю, що…
Тому що…
Наприклад…
Таким чином…
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. РЕФЛЕКСIЯ
Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана на дошці:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчився…
У мене вийшло …
Я зміг…
VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 20 опрацювати, заповнити контурну карту з теми
Випереджалне завдання: заповнити таблицю з молодотурецькох революції