Урок з всесвітньої історії для 9-го класу на тему «Японія в ХІХ – на початку ХХ ст.: стрибок у світові лідери?»

Про матеріал

Тема. Японія в ХІХ – на початку ХХ ст.: стрибок у світові лідери?

Мета: охарактеризувати становище Японії наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття, пояснити причини і сутність революції Мейдзі, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику Японії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та джерелами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 9-го класу

на тему

«Японія в ХІХ – на початку ХХ ст.: стрибок у світові лідери?»

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

2018

Тема. Японія в ХІХ – на початку ХХ ст.: стрибок у світові лідери?

Мета: охарактеризувати становище Японії наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття, пояснити причини і сутність революції Мейдзі, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику Японії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та джерелами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: підручник, атласи, хмара слів, запис цитати на дошці, набори смайлів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з хмарою слів.
  • Уважно розгляньте хмару слів та скажіть, про яку країну ми будемо сьогодні говорити. (Японія)

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Всесвітня\Японія в 19 столітті\Klassichieskoie oblako #1.jpg

  1. Робота з цитатою.
  • Прочитайте цитату американського економіста та спробуйте їх пояснити.

«Є чотири види країн: розвинені країни, нерозвинені країни, Японія та Аргентина».

Саймон Кузнець

  1. Слово вчителя.
  • Сьогодні ми пригадаємо все, що нам відомо про Японію та дізнаємося про події, що відбувалися у цій країні наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття.
  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Установіть відповідність між терміном та його визначенням.
  • З курсу всесвітньої історії за 8 клас пригадайте терміни та поняття та установіть відповідність між ними та їх визначеннями.
  1. самураї
  2. бусідо
  3. сьогун
  4. кабукі

А. Народний театр, у якому всі ролі грають лише чоловіки

Б. Японський трирядковий неримований вірш

В. Представник військового стану в Японії

Г. Кодекс честі самурая

Д. Найвища військова посада у Японії

Відповідь: 1В; 2Г; 3Д; 4А.

  1. Відновіть станову драбину Японії.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Всесвітня\Японія в 19 столітті\Рисунок4.png (селяни; ремісники)

  1. Бесіда за запитаннями.
  • Коротко охарактеризуйте життя представників кожного стану.
  • Хто та коли першими прибули до Японських островів? (1543 р., португальці)
  • Які зміни відбулися у Японії з появою на Далекому Сході європейців?
  • Коли й чому японський уряд прийняв рішення «закритися» від іншого світу? (1639 р.)
  • Як «закриття» країни вплинуло на її розвиток?
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

Як вам вже відомо, з 1639 року Японія із власної волі перебувала в ізоляції від іншого світу. Сьогуни вважали, що так вони захищають країну від «кольорових південних варварів» (європейців). Погіршення життя відчували всі верстви населення. На початку ХІХ століття країною прокотилася хвиля кровопролитних повстань. У 1836 р. унаслідок сильних дощів, які спричинили неврожай, у Японії спалахнув голод. Почалися народні бунти ,які ледь вдалося придушити.

У цей час Японськими островами зацікавилися провідні країни світу. Особливу наполегливість виявили США та Росія. У 1854 р. силою зброї американці домоглися підписання так званого Канагавського договору «про мир і дружбу». Японію було «відкрито». Такі ж угоди Японія уклала із Англією, Францією, Нідерландами, Росією та Португалією. Таким чином, країна вийшла з ізоляції, проте опинилася в залежному становищі щодо США та європейських держав.

За таких обставин, у Японії сформувалася опозиція до режиму сьогунів, яка вважала, що всю повноту влади слід повернути імператору. У січні 1868 р. імператорська рада у маніфесті «Клятва п’яти статей» проголосила відновлення всієї повноти імператорської влади. На престол зійшов 15-річний Муцухіто (1867 – 1912 рр.).

  1. Робота з історичним джерелом (с. 136 підручника).
  • Опрацюйте текст історичного джерела.
  • Що дізнаємося про становище японських селян у 1836 р.?
  • До кого зверталися селяни?
  • До чого вони закликали японський народ?
  1. Самостійна робота учнів з текстом підручника (с. 137 – 140).
  • Опрацюйте текст підручника та дайте відповіді на запитання.

1-й варіант – «Реставрація Мейдзі» (с. 137 – 138).

  • Який період в Японії називають «Добою Мейдзі? Чому? (1868 – 1889; від моменту повалення сьогунату до офіційного надання чинності новій конституції)
  • Чому реформи в країні пройшли швидко та успішно?
  • Поясніть, що означає прапор Японії. («Країна, де сходить сонце»)
  • Що передбачала Конституція 1889 р.?

2-й варіант – «Світанок у «Країні. де сходить сонце». (с. 138 – 139)

  • Як змінився суспільний устрій Японії? (все населення поділялося на три стани: аристократію, дворянство та «народ»)
  • Що передбачала військова реформа?
  • Які зміни відбулися у сільському господарстві?
  • Охарактеризуйте становище японських робітників.
  • До яких заходів вдавався японський уряд задля розвитку освіти у державі?

3-й варіант – «Доля самураїв» (с. 139 – 140)

  • Яку роль відігравали самураї у період «реставрації Мейдзі»?
  • Як змінилося становище самураїв з 1876 р.?
  • Чим уславився Сайго Такаморі?
  1. Розповідь учителя.

Наприкінці ХІХ століття Японія зрозуміла, що до числа провідних країн світу зможе увійти лише за умови здобуття статусу колоніальної держави. Країна прагнула позбутися нерівноправних договорів, укладених сьогунами та нарівні з західними державами взяти участь у пограбуванні Китаю. Для цього необхідно було похитнути позиції Росії та захопити Корею.

У 1875 р. було підписано «Трактат між Росією та Японією», за яким Росія поступалася Курильськими островами, а Японія відмовлялася від зазіхань на Сахалін. Для Японії це стало першим дипломатичним успіхом.

1 серпня 1894 р. Японія оголосила війну Китаю. Приводом до неї послужило суперництво щодо протекторату над Кореєю. У війні Японія здобула беззаперечну перемогу. 17 квітня 1895 р. в місті Симоносекі між Японією та Китаєм був підписаний мирний договір. Корея стала японським протекторатом. Китай визнав Тайвань, Східну Маньчжурію і півострів Ляодун володіннями Японії.

27 січня 1904 р. без оголошення війни японський флот напав на російську ескадру, що базувалася в Порт-Артурі. Почалася облога Порт-Артура. У лютому 1905 р. у битві під Мукденом японська армія розгромила російський корпус. 14 – 15 травня 1905 р. у Цусімській битві 120 японськийх кораблів під командуванням адмірала Хейхатіро Того знищили російську ескадру. У серпні 1905 р. Росія та Японія підписали Портсмутський мирний договір.

У серпні 1910 р. був підписаний договір про приєднання Кореї до Японії.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Закінчіть речення.
  • «Відкриття» Японії призвело до…
  • Владу імператора у Японії було відновлено з метою…
  • «Доба Мейдзі» отримала свою назву завдяки…
  • «Реставрація Мейдзі» передбачала реформування…
  • У зовнішній політиці Японія…
  1. Робота з історичною картою (с. 140 підручника).
  • Покажіть на карті
  • місто, яке було столицею Японії до середини 19 ст.;  (Кіото)
  • місто, що стало столицею за правління Муцухіто; (Токіо)
  • місця основних битв російсько-японської війни; (Порт-Артур, Мукден, Цусімська битва)
  • острів, за який виникла суперечка між Росією та Японією; (Сахалін)
  • острови, що за умовами російсько-японського договору 1875 р. перейшли до Японії; (Курильські)
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

3 А. заколот самураї під проводом Сайго Такаморі; (1877)

5 Б. приєднання Кореї до Японії; (1910)

4 В. Портсмутський мирний договір; (1905)

1 Г. «Відкриття» Японії; (1854)

2 Д. відновлення імператорської влади; (1868)

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Займи позицію».

На столі учителя лежить три групи смайликів. Картинки по запросу Смайлики пнг(позитив, байдужість та негатив). На дошці таблиця з  трьома подіями Японії кінця ХІХ – початку ХХ століття. Завдання учнів – прикріпити смайлик, який на його думку відповідає певній події та пояснити свій вибір.

«Відкриття» Японії

Японсько-китайська війна

Російсько-японська війна

 

 

 

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 25 підручника.
  2. Підготувати коротке повідомлення про розвиток сучасної Японії та записати у зошит.

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку