Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями). Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів

Про матеріал
Розробка уроку містить посилання на відеоматеріали та онлайн тести, а також ілюстрований матеріал з даної теми
Перегляд файлу

Глова О.А.,

учитель біології І категорії

КУ Сумський НВК №16 СМР

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 9 клас

Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів

Мета:

  • Знаннєвий компонент: знати сучасну класифікацію еукаріотів, основні таксономічні одиниці, їх ієрархією; називати основні групи організмів.
  • Діяльнісний компонент: характеризувати основні принципи біологічної систематики; пояснювати значення систематики для вивчення живих організмів
  • Ціннісний компонент: висловлювати судження про єдність органічного світу, що проявляється через його різноманіття

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань.

Пригадайте:

  1. Що таке система органічного світу?
  2. Назвіть принципи побудови сучасних систем органічного світу.
  3. Що вивчає наука систематика?
  4. Які основні групи живих організмів вам відомі?
  5. Вкажіть таксон найвищого рангу, що включає в себе кілька царств живих організмів.
  6.  Які царства живої природи вам відомі?
  7. Які систематичні одиниці використовують для класифікації рослин, тварин?
  8. Що таке вид?

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-bakteri-arhe-eukarioti-321570.html

Поміркуйте:

Чому існує необхідність класифікації організмів?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Перед вами на ілюстраціях тварина, гриб і рослина:  псатірела водяна, губка-ліра, стапелія жовто-пурпурова. За якими ознаками можна визначити їхню належність до трьох основних груп еукаріотів?

C:\Users\Админ\Desktop\Без названия.jpg

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Працюй за планом:

  1. Опрацюйте параграф 53 (автор В.І. Соболь) або відповідний параграф, підручника, за яким навчаєтесь.
  2. Опрацюйте презентацію до уроку за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-oglyad-osnovnih-eukariotichnih-taksoniv-170232.html

  1. Переглянути відеоуроки  за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=XQgsp-wLzag - походження еукаріотів

https://www.youtube.com/watch?v=Jvua71hGHJ0&t=207s  - огляд основних еукаріотичних таксонів

https://www.youtube.com/watch?v=XXU1yDhFPTU – царство РОСЛИНИ

https://www.youtube.com/watch?v=vMC7WG-nq_0 – царство ТВАРИНИ ТА ГРИБИ

  1. Опрацювати опорний конспект.

Огляд основних еукаріотичних таксонів

Система еукаріотів.

Еукаріоти є найбільшим за кількістю видів доменом клітинних організмів. Їх систематика досі є предметом дискусій. Деякі дослідники пропонують виділяти серед еукаріотів до 20 царств. Пов'язано це з особливостями походження еукаріотів. У процесі еволюції вони неодноразово включали у свої клітини внутрішньоклітинні симбіонти. Ці симбіонти і стали такими органелами, як мітохондрії та пластиди. А пластидами могли ставати не тільки різні ціанобактерії, але й різноманітні еукаріотичні водорості. Тому часто досить важко визначитися із систематичною приналежністю деяких груп еукаріотів.

https://lh4.googleusercontent.com/-SG86k6n9eBVMaoGC1Jzxb771NLMVA5rtw_juQfcDBBpLIsnLp9A4gDJvuP6Jsi_K_AjxvhM00L7L4Ym4R579eHgxFQS2vY7SXNUhalpnASrS_YZYzU=w1280

 

 

 

 

 

 

 

 

За палеонтологічними даними, прокаріоти на нашій планеті виникли близько 3,2 млрд років тому, тоді як еукаріоти є набагато молодшими — їх вік становить лише близько 1,6 млрд років. У домені еукаріотів описано близько 1,7 млн видів. Еукаріоти діляться на одноклітинних і багатоклітинних організмів, але принцип будови клітини у всіх них однаковий. Усіх представників поділяють на три Царства – Рослини, Гриби та Тварини.

Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні організми, яких можна об’єднати в групу Протисти. Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини.

У процесі еволюції предки еукаріотів виникли завдяки симбіогенезу бактеріальних клітин й формуванню двомембранних органел. Через те геном еукаріотичних клітин може бути ядерним, пластидним і мітохондріальним.

собливості основних груп еукаріотів

Особливості основних груп еукаріотів

Для порівняння груп еукаріотів використовують такі характеристики, як наявність і склад клітинної стінки, кількість ядер у клітині, наявність пластид, одно- чи багатоклітинність, тип живлення.

Інфузорії. Не мають клітинної стінки. Є щільна оболонка — пелікула, яка підтримує форму клітини. У клітинах по два ядра — маленьке (мікронуклеус) і велике (макронуклеус). Гетеротрофи. Необхідні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища через клітинний рот або щупальця.

Одноклітинні організми.

https://lh5.googleusercontent.com/fXAE71THAij2kQsxJZI28wUhtJVAZ0lGEngq1YRW6zfQRZAup64RbfCK26-HlEs54TBWPGVA9orGpte9DkD4GOcWKfWJHGm2GX3kBIsWmv_XXQezqw=w1280https://lh3.googleusercontent.com/rFUjmZhktC8XZKK9nprB08GUmTUm1VGouxo2aQ6XcKWw2ZgzPHLf3SvwaHxN7RhXjaAnR76KErA_6jB6O50D7_tIK8F-mxlxI7joaqlZQ4AYCbFiEnH4=w1280

 

 

 

 

 

 

 

 

https://lh5.googleusercontent.com/ziFSYoYXTE3dPQZ-CwlG5Jlv8fqVhkiFbuJBglcthb5zoX5FlU-9Qqo32UNca5MGZkoXrgp7ORujj3huXS_O43DUwCZNg6aew2JetAMRdSHvA2P_Mg5G=w1280

 

 

 

  1. Різноманітність рослин, грибів і тварин. Ознайомлення зі схемою:

D:\школа\Ментальні карти нові\Різноманітність багатоклітинних еукаріотів.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Гриби

https://lh3.googleusercontent.com/XdHLNKb18cq-8bJho1K9PCus2sj7wPgcGeopYoWEgdWSFPuyNkfYttwrsNtgIeh3tJrqwDg2M_4gpxRpODMq6cCOcyfUktKRWLj7XKjtc_mu9n_gEg=w1280https://lh5.googleusercontent.com/DOJ_YoOJgHh5VaSNKUavLNDeg8NPUX-rTGhMw4yLRuhtsEKjo-cJLNL2MjalDQMc0oaYpcrFRGzE-rcp9KOxTTAILBdvj8cwAACj5P0R1ZxUrFZlaT4=w1280Мають клітинну стінку, яка містить хітин або інші полісахариди (глюкани, манани тощо). У клітинах ядер зазвичай два, але буває й одне ядро, і багато ядер. Гетеротрофи. Необхідні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища через поверхню тіла. Переважно багатоклітинні організми, лише деякі групи (наприклад, дріжджі) є одноклітинними.

 

https://lh4.googleusercontent.com/k9stAvfdHzhB5rlvpbwepvVom3XPws1wS3Vz6E5DWPPthx-7weGuAOI3fLDeoRW_a1ERU2JyyICTC141W3AQbyU8zNsdIqbsm-vA3lehX_XJjrUhdS4=w1280https://lh4.googleusercontent.com/YeK-9crqK12a0cRwgSHTY_7JNXxAC_ZP4vUGk3KzbpYKiXlR61393tuWaCzGrYLgyaPDviyWZrGEcYnY-iNXoBqH1MSHLJuaPy-mAwRX1tSLZL1PFzU=w1280

 

 

 

 

 

 

 

Рослини.

https://lh3.googleusercontent.com/TAKvZJlB10J9kwJ_7B7JIbvBPFo-V2FRC90GYbIFPEMmxfpwZ3s-l-Q2UjhKDin5jwtYErdwPk_pjAuaEunM18EjNTHsDR7zTItdKsXySVKSe17ILCo=w1280Мають клітинну стінку, яка містить целюлозу і лігнін. У клітинах ядро зазвичай одне. Автотрофи. Необхідні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища через поверхню тіла. Багатоклітинні, колоніальні або одноклітинні організми.

https://lh6.googleusercontent.com/a6Y-kBpcz9I6QWndtRU0gjJJ6Tcju1QzJLqG4emcbE1CMxTpTg8bEVw2rqgCdemzn45dctzBjiO3-IzH1vWtPTq-_KRhgM_13LD2mq9Pbd8_EUZkXr8=w1280https://lh3.googleusercontent.com/Ug4L82yhctegD_BM-Ly22oPA-bluyB6-WtDJtQJIVx16PTsFpDB7O1BVJYmK6iKIWdI_AK6LOanfMjQK_i_EhspjI8jJB32BYT0eDqw_v8CQN9gzKi4=w1280https://lh4.googleusercontent.com/z2kZmyAN6T187PrJIX7ZetTkECjXfYGY71knhyr0WwbBk6ByLIbzScON5UAnyfV9iF2_TBhLO_BFC8KjdlqysghJBoArz3WZWoun-LnU_lRf5agQIw=w1280

Тварини

 

https://lh6.googleusercontent.com/gvNaoaxAsVWVXmop3XErhs72xVsoau6igNlwd_6QQECTRTg-CFkvlPalLh2uHel5L4DW1BrlEJTFcDLo4nOCuyahGTfAA8mR2zGyuhYzchT9XdzLiNo=w1280https://lh6.googleusercontent.com/zr2614OGmhukcWMaL11JMTtyaZ9B43RGWaSLG7VCo5qiCyodmzzsmw7n3PpsJlZdtUJH6V8p66gk2O2or13A71QtSplEz0RwvjuVPNKPf5O0lXlOSUQ=w1280Не мають клітинної стінки. У клітинах ядро зазвичай одне. Гетеротрофи. Необхідні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища шляхом фагоцитозу. Багатоклітинні організми.

https://lh6.googleusercontent.com/MhDj-zAq6bcwp8SMrrTgOZkU1Wx6bk_sf1Ckj9RgwcN-Jvei9N0K9qsbN8CdRINLrsfnQOk6VSp5Gax04B_4d81d4To74utdrNqyZw2kPgVugZUoZHM=w1280https://lh4.googleusercontent.com/r1FspUYXvws7NDwp7QWosOq6vB7rZDhh72AjEau3IqlEegnr2A9l23kGfw27NzpArwPXkqgRkxUHVnSkRzVEF6Ph8H2uQaUWPuO1zt7OleA9kA6jJQ=w1280https://lh6.googleusercontent.com/pra6sM9CSID5DWyJtpOiRWHROquMgNDTYs5l5x6RSDY5NP02QNGzN-bMZ15rRR0hWz9kzkWEbqh98O-_dNEE3o62c4v4GithMTl1wGjJcZxjTrmFMF4C=w1280

Порівняння царств Гриби, Рослини, Тварини

Порівняльні ознаки

Царство Гриби

Царство Рослини

Царство Тварини

Клітинна стінка

З хітину

З целюлози

-

Наявність пластид

-

+

-

Кількість геномів

2

3

2

Запасаючий полісахарид

Глікоген

Крохмаль

Глікоген

Тип живлення

Гетеротрофність, осмотичне живлення

Фотоавтотрофний

Гетеротрофність

Спосіб життя

Прикріплений

Прикріплений

Активний

 

ІV. Закріплення 

  • Теоретичні завдання .

Дайте відповіді на запитання:

  1. Які організми називаються еукаріотичними?
  2. Хто  такі рослини?
  3.  Які особливості будови, життєдіяльності та еволюції рослин?
  4.  Хто такі гриби? Назвіть основні групи грибів.
  5. . Які особливості еволюції та систематики грибів?
  6.  Хто такі тварини? 6. Назвіть основні групи тварин?
  7. . Які особливості еволюції та систематики тварин?
  • Практичні завдання 

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/oglyad-osnovnih-eukariotichnih-taksoniv-234753.html (посилання для вчителя з можливістю редагування тестів).

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 53;
  • Виконати завдання: біологія + здоров’я

 

!!! Вказати інформацію для зворотнього зв’язку з учителем (електронна адреса, номер телефону для Вайбер-зв’язку, через Google classroom тощо)

 

Використані джерела

  1. Соболь В. І. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./   В.  І.  Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл. 
  2. Повний курс біології. Структурований довідник для підготовки до ЗНО та ДПА / Валерій Соболь. – К-П: ФОП Сисин О.В., 2019. – 416 с.
  3. URL: https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas_1/47.html
  4. https:// https://naurok.com.ua/

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
2656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку