Конспект уроку для учнів 8 класу з історії України на тему "Початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст."

Про матеріал

Розробка уроку містить елементи інтерактивного навчання та критичного мислення.

Очікувані результати:

визначати причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування;

давати характеристику історичної постаті Б.Хмельницькому та його сподвижників;

розвивати вміння аналізувати і порівнювати історичні джерела, зіставляти історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій;

застосовувати і пояснювати на прикладах термін “національно-визвольна війна”;

ставитися з повагою до традицій боротьби народу за незалежність та пам'ятати про її учасників.

Перегляд файлу

Тема: Початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.

 

Очікувані результати:

  • визначати причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування;
  • давати характеристику історичної постаті Б.Хмельницькому та його сподвижників;
  • розвивати вміння аналізувати і порівнювати історичні джерела, зіставляти історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій;
  • застосовувати і пояснювати на прикладах термін “національно-визвольна війна”;
  • ставитися з повагою до традицій боротьби народу за незалежність та пам’ятати про її учасників.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Навчально-методичне забезпечення: підручник  (автор О.Гісем, видавництво «Ранок», 2016 р.), мультимедійна презентація, атлас, роздадковий матеріал.

ХІД УРОКУ:

І. Оргмомент

 

Доброго дня діти, присутні! Я рада вітати Вас на своєму уроці. Прошу сідайте.

Дозвольте мені запросисти Вас відвідати цей дивовижний світ під назвою «історія» і хоча б на 45 хвилин зануритись в його глибини.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

В.Симоненко «Нашої заслуги в тім не бачу»

Нашої заслуги в тім не бачу,

Нашої не знаю в тім вини,

Що козацьку бунтівливу вдачу

Нам лишили предки з давнини.

Нам і те не добовляє слави,

Що вони від чужоземних сил

Заступили землю кучеряву

Горами високими могил.

Бо, коли закохані в минуле,

Прогуляєм свій великий час,

Наша лінь нікого не розчулить,

Слава й та відмовиться від нас.

Спогади, докучливі, як нежить,

Що тій славі принесуть вони?

Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе.

 

Швидко пробігають дні за днями, і кожен прожитий день стає історією. Які ж події стають історією? Чому одні скромно проживають життя і непомітно відходять у вічність, а інші залишаються у пам’яті нащадків не лише на роки, а на цілі століття. Сьогодні ми поведемо мову про одну з таких історичних подій, яка вплинула не лише на долю українського народу, а й на перебіг подій в Європі, Національновизвольну війну українського народу середини ХVІІ ст. під проводом Б.Хмельницького.

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень

 

Але перед цим хотілося пригадати деякі події та факти.

 

Бесіда

1. Що означає слово «козак»?

2. Де і коли було засновано першу Запорізьку Січ?

3. Які були причини утворення українського козацтва?

4. Які причини та результати козацькоселянських повстань наприкінці ХVІ ст та в 2030х рр. ХVІІ ст.?

 

ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів

 

Учитель представляє тему, план уроку та завдання.

 

Вправа «Дерево пізнання»

Кожен учень на листочку «Дерева пізнання» записує своє побажання на урок, озвучує його, виходить до дошки і прикріплює його на дереві.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

1. Предумови Національновизвольної війни.

 

Робота в парах з документами

Документ 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі 16451646 рр.

«…Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі: забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне впровадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».

Документ 2. Із записок польського публіциста середини ХVII ст.

«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і поширюють великі податки, незвичайні роботи, часті поволовщини, оренди, рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники, орендарі, суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки своїх панів… Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги, сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі подадуть великий реєстр кривд, неслушних податків, що їх терпіли селяни і міщани від панів».

Документ 3. З листа Б.Хмельницького до польського короля (1647 р.)

«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини. І що тільки комусь із них у нас козаків сподобається, силою відбирають, а нас самих ,безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й зневічено. А наші пани полковники, замість того, щоб нас від такої біди й напасті захищати, допомагають панам урядовцям знущатися з нас».

 

Опрацювавши дані джерела учні висловлюють свої думки щодо причин і передумов Національновизвольної війни і заносять відомості до таблиці.

 

Передумови

Причини

1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.

Початок формування української нації.

1. Загострення національнорелігійних утисків українського населення під владою Польщі.

2. Посилення соціальноекономічного гніту селян, міщан і козаків.

3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва.

 

Робота з терміном, «Мозковий штурм»

Національновизвольна війна українського народу середини ХVII ст. це збройна боротьба українського народу під проводом Б.Хмельницького за визволення від польськошляхетського панування.

 

Розповідь вчителя, учні складають опорний конспект

Період лютий 1648серпень 1657 року.

Характер національновизвольний, релігійний, соціальний характер.

Рушійна сила козаки, міщани, селяни, православне духівництво, частина шляхти.

Керівник Богдан Хмельницький.

Періодизація 1 період. 16481649 рр.

                           2 період. 16501653 рр.

                           3 період. 16541655 рр.

                           4 період. 16561657 рр.

 

2. Б.Хмельницький, його сподвижники.

 

Робота над характеристикою історичного діяча

Учні складають сенкан до Богдана Хмельницького, використовуючи розповідь вчителя.

Пам’ятка складання сенкану:

1. Слово чи словосполучення, яке означає тему.

2. Опис теми, що складається з двох слів прикметників.

3. Дія, пов’язана з темою і містить три слова дієслова.

4. Фраза, що влучно характеризує тему.

5. Одне слово синонім чи антонім до запропонованої теми.

 

Повідомлення учнів

Виступ учнів про сподвижників Б.Хмельницького (Іван Богун, Матвій Гладкий, Філон Джеджалій, Максим Кривоніс, Іван Виговський).

 

3. Початок війни.

 

Робота з текстом підручника

Учні мовчки читають текст підручника §16 п.3 .

Перевірку рівня засвоєння опрацьованого матеріалу можна організувати у вигляді змагання між рядами. Учням, які сидять у парах за останньою партою кожного ряду, пропонуються картки із текстом. Текст містить пропуски дат, подій, імен діячів тощо. Заповнивши пропуск  в одному уривку, пара передає картку товаришам, які сидять за попередньою партою. Відповідати можна послідовно чи у довільному порядку. Переможцем визнається той ряд, хто першим заповнить картку і передасть вчителю.

 

1. Приводом до початку повстання стала особиста кривда, заподіяна Хмельницькому чигиринським підстаростою __________. Він зі своїми слугами пограбував та зруйнував родинний хутір Хмельницького ________.

Звернення Хмельницького до суду з вимогами покарати кривдника ______________.

2. Протягом __________ р. Хмельницький розробив план виступу проти Речі Посполитої. Повстання вирішили розпочати із захоплення ______________.

Однак плани повстанців було видано полякам. Хмельницького заарештували і кинули до в’язниці у_____________.

3. На початку січня ___________ р. Хмельницький прибув на ___________.

Невдовзі відбулась козацька рада, яка обрала Хмельницького_____________.

4. Посольство гетьмана в березні 1648 р. уклало договір з _______________.

Відповідно до нього, на допомогу козакам хан надсилав ___________. Проти козацького війська виступило польське, очолюване коронним гетьманом ____________________ і налічувалось ______________ вояків.

 

VI. Закріплення нових знань, вмінь та навичок

 

Тестування та взаємоперевірка робіт учнями

1. Національновизвольна війна українського народу тривала проти:

а) Московії,         б) Туреччини           в) Речі Посполитої

2. Національновизвольна війна мала характер:

а) національновизвольний        б) загарбницький          в) релігійний

3. Національновизвольна війна розпочалась у січні:

а) 1646          б) 1647          в) 1648.

4. Керівником війни був:

а) Б.Хмельницький         б) І.Виговський          в) М.Кривоніс

5. Рушійними силами війни були:

а) магнати          б) селяни          в) козаки

6. У чому проявилось соціальне гноблення українців:

а) заборона мови          б) заборона православної віри  

в) збільшення панщини

7. З якою країною Б.Хмельницький уклав військовий союз:

а) Кримьке ханство        б) Молдавія          в) Угорщина.

8. Соратниками Б.Хмельницького були:

а) І.Богун        б) Д.Чаплинський           в) М.Гладкий

9. Керівником польського війська виступав:

а) М.Потоцький       б) С.Кричевський        в) А.Жданович

10. Допомога татар українському війську становила:

а) 6 тис.    б) 8 тис.        в) 10 тис.

11. Національновизвольна війна поділяється на :

а) 5 періодів       б) 4 періоди          в) 3 періоди.

12. Національновизвольна війна тривала :

а) 16481654 рр      б) 16481656 рр          в) 16481657 рр.

 

Рефлексія

Наскільки здійснились ваші очікування від уроку? («Дерево пізнання»)

 

VIІ. Підсумок уроку

Отже, давайте підіб’ємо підсумки нашого уроку. На уроці ми з вами охарактеризували причини Національновизвольной війни, з’ясували її характер та рушійні сили. Дослідили постать Б.Хмельницького та його сподвижників. Вони всі принесли на вівтар власне життя не через прагнення слави і шани, а тому, що не могли чинити інакше. І як тут не згадати слова Ліни Костенко.

Вітри гули віоланчеллю, писали пальми акварель.

Я вчора бачила ту скелю, де був прикутий Прометей.

В країні гордій і гористій ця скеля сива, як Софокл.

ЇЇ показують туристам, туристи дивляться в бінокль.

Тут берегів амфітеатри і море міниться від барв.

О Прометею! Варто?! Варто!

Так він мені сказав зза хмар.

 

VIІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати §16, матеріали конспекту.

2. Скласти історичний портрет Б.Хмельницького за планом.

3. Творче. Доберіть декілька уривків художніх творів, що описують перебіг Національновизвольної війни. Зіставте їх і порівняйте з описами істориків, знайдіть спільні і відмінні риси.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Перегінчук Тарас Михайлович
    Гарна робота і продумана, відповідає розумовому рівню учнів
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сухотепла Олена Олександрiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 грудня 2018
Переглядів
6254
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку