6-клас Дата:
Урок з теми: «Антична цивілізація та її сусіди. Давня Греція».
Мета уроку: систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів з теми; сприяти розвитку учнів аналізувати, співвідносити історичний матеріал; володіти термінологією та хронологією, працювати з історичною картою; перевірити вміння систематизувати матеріал, застосовувати набуті знання; виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; пов`язати вивчений матеріал з історією рідного краю.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, урок-подорож.
Обладнання уроку: підручник, картки із завданнями, ноутбук, презентація, карта.
ХІД РОБОТИ
І-Організаційний момент Доброго дня, діти! Один мудрець сказав: «Якщо протягом дня ти не посміхнувся – ти прожив його марно». Тож посміхніться один одному, привітайтеся з нашими гостями. Давайте з посмішкою і гарним настроєм працювати сьогодні на уроці. Ми з вами завершили вивчати тему «Антична цивілізація та її сусіди». Деякі дослідники історії вважають, що «Море цивілізувало греків». Це дійсно так… Багатством Греції були моря: зручні бухти, чисельні острови, що розташовувалися недалеко один від одного, створювали умови для розвитку мореплавства, торгівлі.
ІІ – Основна частина уроку: Сьогодні ми всі разом вирушимо в уявну подорож бурхливим морем знань історії Давньої Греції. Відомо всім, що подорож по морю здійснюється на кораблі. Для того, щоб наш корабель рухався у правильному напрямку, нам потрібно буде, виконувати певні завдання, які з`являтимуться на нашому шляху. Працюємо всі активно, за кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішку, яка оцінюється в бали. В кінці уроку, ми підрахуємо ваші фішки і виставимо оцінки за роботу на уроці.
Але перед подорожжю треба перевірити, чи готові ми до такого серйозного випробування. Історична розминка допоможе, нам перевірити ваші знання.
«Історична розминка -миттєва відповідь»
Що ж, починаємо! Піднімаємо руку і отримуємо фішку з правильну відповідь.
6. Що таке поліс? (Місто – держава з прилеглими територіями)
Молодці! Що ж я переконалася, що всі ми готові вирушати у подорож. То ж піднімаємо наш якір і насолоджуємося нашим плаванням. А без чого не можлива жодна подорож? Звичайно без знання карти.
То ж перша наша зупинка «Картографічна».
Зупинка І «Картографічна»
Зараз пограємо у таку гру. Перед вами на дошці знаходиться карта Давньої Греції. А на слайді презентації ви помітили 6 квадратиків, зафарбованих різними кольорами. Перший бажаючий учень називає колір квадрата і ім`я однокласника, хто має відповісти на це питання. Якщо відповідь правильна, цей же учень називає наступний колір і ім`я того, хто має дати відповідь на інше запитання. Всього 6 запитань. Зрозуміли завдання? Починаємо.
1.Покажіть, на які три частини за своїми природними умовами поділяється Греція; («Північна, Середня, Південна»);
2. позначте найвищу гору Греції (Олімп);
3. позначити в області Аттиці найважливіше місто. (Афіни)
4. позначити острів, де утворилась Мінойська палацова цивілізація (Крит);
5. назвати моря, що омивають Грецію (Іонічне, Егейське, Критське та Середземне);
6. знайти на карті місто, облогу якого давні греки вели протягом 10 років (Троя).
Молодці, і з картою ви впоралися. А ми з вами вирушаємо далі і перед нами, нове завдання – випробування.
Грецькі оратори, які виступали перед народом, часто вживали в своїх промовах крилаті вислови, щоб підсилити враження. Тому наступна наша зупинка ІІ має назву «Зашифровані вислови».
Зупинка ІІ «Зашифровані вислови»
Кожен з вас отримав таблицю з українським алфавітом, кожна буква якого стоїть під певним номером. Вам потрібно розшифрувати вислови і УВАГА пояснити, що вони означають. На це завдання ви маєте 2 хвилини.
Нитка Аріадни — 17 10 22 14 1 1 20 11 1 5 17 10
(несподівана допомога, дороговказ, порятунок)
Троянський кінь — 22 20 18 31 17 21 32 14 10 13 14 11 17 32 (підступні дії, небезпечний подарунок)
Ахіллесова п'ята — 1 25 11 15 6 21 18 3 1 19 31 22 1
(слабке місце)
Лаконічна мова — 15 1 14 18 17 11 27 17 1 16 18 3 1
(точний, короткий вислів)
Всі ми знаємо, що у Греції не було єдиної держави, але невеликі міста-поліси вирізнялися своєю могутністю. Найбільшими з них є Афіни і Спарта. Ми переносимося до наступної зупинки IІІ, яка включає в себе самостійну роботу і має назву «Державотворча».
Зупинка ІІІ «Державотворча»
Так сталося, що хтось перемішав усі факти, події й поняття, і нам необхідно розібратися в них. У кожного з вас на парті лежать картки із таблицею. Ваше завдання – наведені терміни, події, факти правильно розподілити між Афінами і Спартою. Навпроти кожного поліса ви через кому записуєте лише цифру.
Афіни: демократія, реформи Солона, остракізм, звільнення рабів, місто-держава, реформи Клісфена.
Спарта: спартіати, заборона на ввезення іноземних товарів, герусія, Лікург, місто-держава, олігархія, періеки.
На початку Vст. до н.е. Греції довелося захищати свою незалежність у боротьбі з Перською державою. Унаслідок перських завоювань перервався зв’язок Греції з Північним Причорномор’ям. Так були порушені торговельні зв’язки Греції. Давайте зупинимося на наступній зупинці ІV– «Греко-перські війни» і пригадаємо основні події давши відповіді на питання «Що?Де?Коли?»
Зупинка ІV– «Греко-перські війни»
Питання «Що?»
Що таке греко-перські війни?
Що довелося захищати грекам у боротьбі з Перською державою?
Що перервали перси грекам з Північним Причорномор’ям?
Що за мету переслідував Дарій І?
Що стало приводом до конфлікту між персами і греками?
Питання «Де?»
Де відбулася перша зустріч між завойовниками персами і греками?
Де відбулася наступна битва при Фермопілах?
Де відбулася у вересні 480 р. до н.е. битва грецького флоту з персами?
Де відбулася найбільша. Переможна, остаточна битва в 479р. до н.е.?
Питання «Коли?»
Коли для греків стали відкритими райони Егейського і Чорного морів в області Малої Азії?
Коли Греція досягла найвищого рівня щодо її економічного, політичного, культурного розквіту? (В Vст. до н.е.)
Молодці! Ви впоралися із цим завданням. Доки ми пригадували греко-перські війни, нас чекає зустріч з народом, який мешкав на території північно-східної Греції. Перед вами знаходяться зупинка V «Магічні квадрати».
Зупинка V «Магічні квадрати».
-завоювання Сирії та Фінікії 2
- Індійський похід 6
- падіння Перської імперії 5
- перебування Александра в Єгипті 3
- заснування Александрії 4
- похід до Малої Азії 1
6. Що сталося з імперією А.Македонського після його смерті?
Зупинка VI. Антична хронологія в картинках
Вітри історії розкидали історичні картинки. Виправте ситуацію, виконавши такі завдання:
-Розгляньте зображення та пригадайте про який епізод з історії античної цивілізації та її сусідів вони розповідають, знайдіть відповідний опис.
Троянський кінь |
Статуя богині Афіни Парфенос |
Фрагмент мозаїки А. Македонського |
Олімпійські види спорту |
Храм Артеміди Ефеської |
Симпосіони |
Монумент цареві Леоніду |
Статуя Зевса Олімпійського в Олімпії |
Спартанці |
Кносський палац - Лабіринт |
Афінський Акрополь у давнину |
|
Зупинка VII. Розв᾽яжіть кросворд.
Кожна команда отримує кросворд (у всіх команд він однаковий, готується як роздавальний матеріал для кожної команди), який їм треба розв’язати. Для виконання завдання надається 5 хвилин. За кожне правильно відгадане слово команда отримує 1 бал. Якщо правильно розв’язати кросворд, то у виділених клітинках можна прочитати слово – форма державного правління за активної участі всього населення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. «Золота ….» - період найвищого розвитку Афін за часів Перікла. (Доба)
2. Показник, що характеризує кількість майна, що належить певній особі. Майновий … (ценз).
3. Політичний метод боротьби проти політичних супротивників як спосіб уникнути загрози демократії з боку надміру сильних осіб, запобігання тиранії у деяких полісах Стародавній Греції, зокрема в Афінах шляхом вигнання з полісу. (Остракізм)
4. Через скільки років у Греції влаштовували Олімпійські ігри? (Чотири)
5. Переселенці з інших міст, позбавлені громадянських прав в Афінах.
6. Давньогрецький герой, який здійснив 12 подвигів. (Геракл)
7. Давньогрецьке бойове мистецтво, яке поєднує в собі елементи боротьби і кулачного бою. (Панкратіон)
8. Посада, яку займав Перікл з 443 по 429 р. до н.е. (Стратег)
9.Народні збори в Афінах. (Герусія)
10. Спосіб управління державою, за якої влада засереджувалася у Спарті в руках ради старійшин і колегії ефорів. (Олігархія)
ІV. Підсумок уроку
Вчитель: Отже, подорож завершено!
Зараз ми з вами виконаємо вправу «Мікрофон».
- Скажіть, що в історії Стародавньої Греції вас найбільше вразило, запам’яталося?
Я дякую вам за урок.
Діти завдяки вашим знанням та наполегливості ми пройшли всі зупинки нашої подорожі. Повернувшись додому, ми залишаємо нащадкам справедливу оцінку історії Греції.
Оцінки ми з вами виставимо на наступному завданні, порахувавши бали
V. Домашнє завдання
Повторити розділ «Антична цивілізація та її сусіди Історія Давньої Греції» (параграф 24-41); підготуватися до тематичного оцінювання .
Звернути увагу на поняття та дати.