Конспект уроку для узагальнення знань учнів з розділу "Антична цивілізація та її сусіди"

Про матеріал
Шляхом проведення уроку-подорожі учні мають можливість закріпити й узагальнити знання з вивченого розділу, а також вчитель перевірити рівень знань учнів про суспільно-політичне, культурне і повсякденне життя давніх греків.
Перегляд файлу

6-клас                                                                                                  Дата:

Урок з теми: «Антична цивілізація та її сусіди. Давня Греція».

Мета уроку: систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів з теми; сприяти розвитку учнів аналізувати, співвідносити історичний матеріал; володіти термінологією та хронологією, працювати з історичною картою;  перевірити вміння систематизувати матеріал, застосовувати набуті знання; виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; пов`язати вивчений матеріал з історією рідного краю.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, урок-подорож.

Обладнання уроку: підручник, картки із завданнями, ноутбук, презентація, карта.

ХІД РОБОТИ

І-Організаційний момент        Доброго дня, діти! Один мудрець сказав: «Якщо протягом дня ти не посміхнувся – ти прожив його марно». Тож посміхніться один одному, привітайтеся з нашими гостями. Давайте з посмішкою і гарним настроєм працювати сьогодні на уроці.                                                                                                                              Ми з вами завершили вивчати тему «Антична цивілізація та її сусіди». Деякі дослідники історії вважають, що «Море цивілізувало греків». Це дійсно так… Багатством Греції були моря: зручні бухти, чисельні острови, що розташовувалися недалеко один від одного, створювали умови для розвитку мореплавства, торгівлі.

ІІ – Основна частина уроку:                      Сьогодні ми всі разом вирушимо в уявну подорож бурхливим морем знань історії Давньої Греції. Відомо всім, що подорож по морю здійснюється на кораблі. Для того, щоб наш корабель рухався у правильному напрямку, нам потрібно буде, виконувати певні завдання, які з`являтимуться на нашому шляху. Працюємо всі активно, за кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішку, яка оцінюється в бали. В кінці уроку, ми підрахуємо ваші фішки і виставимо оцінки за роботу на уроці.

Але перед подорожжю треба перевірити, чи готові ми до такого серйозного випробування. Історична розминка допоможе, нам перевірити ваші знання.

 «Історична розминка -миттєва відповідь»

Що ж, починаємо! Піднімаємо руку і отримуємо фішку з правильну відповідь.

  1. Як стародавні греки називали свою країну?  (Еллада)
  2. Як називається найбільший острів в Егейському морі? (Крит)
  3. Як називається палац, винайдений археологом Артуром Евансом на о. Крит?  (Мінойський палац або Лабіринт)
  4. Які дві відомі поеми написав Гомер? («Іліада» і «Одіссея» )

6. Що таке поліс?  (Місто – держава з прилеглими територіями)

  1. Кого в Афінах називали аристократами? (Знатних людей)
  2. Ім’я скульптора, який зробив статуї Зевса в Олімпії та Афіну Палладу? (Фідій)
  3.  «Батьком історії» та автором «Історії греко-перських війн» називають? (Геродота)
  4.  З яких частин складався грецький будинок? (з чоловічої – андрон, та жіночої - гінекей)
  5.  Як називалась війна, що тривала в Елладі 27 р.між Афінами і Спартою, мала трагічні наслідки для всього грецького народу? (Пелопонесська)
  6.  Як називалася ринкова площа Афін? (Агора)
  7.  Назвіть наймогутніші поліси Греції (Афіни і Спарта)
  8.  Вільні , не знатні верстви населення полісу, зелероби, ремісники, торгівці – це… (Демос)
  9.  Демос боровся із аристократами за … (участь в управлінні державою)
  10.  Демократія в Афінах зародилася завдяки реформам … (Солона і Клісфена)
  11.  Хто був позбавлений права брати участьв управління державою? (Раби і метеки)
  12.  Головним заняттям спартанців була …(військова справа)
  13.  Для дисциплінованості, згуртованості і доброї навченості військової справи спартанський законодавець провів реформи на ім’я (Лікург).
  14.  Головними богами греків були …(Олімпійські боги)

 

Молодці! Що ж я переконалася, що всі ми готові вирушати у подорож. То ж піднімаємо наш якір і насолоджуємося нашим плаванням. А без чого не можлива жодна подорож?  Звичайно без знання карти.

То ж перша наша зупинка «Картографічна».

Зупинка І «Картографічна»

Зараз пограємо у таку гру. Перед вами на дошці знаходиться карта Давньої Греції. А на слайді презентації ви помітили 6 квадратиків, зафарбованих різними кольорами. Перший бажаючий учень називає колір квадрата і ім`я однокласника, хто має відповісти на це питання. Якщо відповідь правильна, цей же учень називає наступний колір і ім`я того, хто має дати відповідь на інше запитання. Всього 6 запитань. Зрозуміли завдання? Починаємо.

1.Покажіть, на які три частини за своїми природними умовами поділяється   Греція; («Північна, Середня, Південна»);

2. позначте найвищу гору Греції (Олімп);

3. позначити в області Аттиці найважливіше місто.  (Афіни)

4. позначити острів, де утворилась Мінойська палацова цивілізація (Крит);

5. назвати моря, що омивають Грецію (Іонічне, Егейське, Критське та Середземне);

6. знайти на карті місто, облогу якого давні греки вели протягом 10 років (Троя).

Молодці, і з картою ви впоралися. А ми з вами вирушаємо далі і перед нами, нове завдання – випробування.

Грецькі оратори, які виступали перед народом, часто вживали в своїх промовах  крилаті вислови, щоб підсилити враження. Тому наступна наша зупинка ІІ має назву «Зашифровані вислови».

Зупинка ІІ «Зашифровані вислови»

Кожен з вас отримав таблицю з українським алфавітом, кожна буква якого стоїть під певним номером. Вам потрібно розшифрувати вислови і УВАГА пояснити, що вони означають. На це завдання ви маєте 2 хвилини.

Нитка Аріадни —  17  10  22  14   1       1 20  11  1  5  17 10

(несподівана допомога, дороговказ, порятунок)
Троянський кінь —  22  20  18   31  17  21  32  14  10  13    14  11  17  32 (підступні дії, небезпечний подарунок)
Ахіллесова п'ята —   1  25  11  15  6  21  18  3   1          19  31  22  1

(слабке місце)

Лаконічна мова —   15 1 14 18 17 11 27 17 1    16 18 3 1

(точний, короткий вислів)

Всі ми знаємо, що у Греції не було єдиної держави, але невеликі міста-поліси вирізнялися своєю могутністю. Найбільшими з них є Афіни і Спарта. Ми переносимося до наступної зупинки IІІ, яка включає в себе самостійну роботу і має назву «Державотворча».

Зупинка ІІІ «Державотворча»

Так сталося, що хтось перемішав усі факти, події й поняття, і нам необхідно розібратися в них. У кожного з вас на парті лежать картки із таблицею. Ваше завдання – наведені терміни, події, факти правильно розподілити між Афінами і Спартою. Навпроти кожного поліса ви через кому записуєте лише цифру.

Афіни: демократія, реформи Солона, остракізм, звільнення рабів, місто-держава, реформи Клісфена.

Спарта: спартіати, заборона на ввезення іноземних товарів, герусія, Лікург, місто-держава, олігархія, періеки.

 

На початку Vст. до н.е. Греції довелося захищати свою незалежність у боротьбі з Перською державою. Унаслідок перських завоювань перервався зв’язок Греції з Північним Причорномор’ям. Так були порушені торговельні зв’язки Греції.   Давайте зупинимося на наступній зупинці ІV  «Греко-перські війни» і пригадаємо основні події давши відповіді на питання «Що?Де?Коли?»

Зупинка ІV  «Греко-перські війни»

Питання «Що?»

Що таке греко-перські війни?

Що довелося захищати грекам у боротьбі з Перською державою?

Що перервали перси грекам з Північним Причорномор’ям?

Що за мету переслідував Дарій І?

Що стало приводом до конфлікту між персами і греками?

       Питання «Де?»

Де відбулася перша зустріч між завойовниками персами і греками?

Де відбулася наступна битва при Фермопілах?

Де відбулася у вересні 480 р. до н.е. битва грецького флоту з персами?

Де відбулася найбільша. Переможна, остаточна  битва в 479р. до н.е.?

Питання «Коли?»

Коли для греків стали відкритими райони Егейського і Чорного морів в області Малої Азії?

Коли Греція досягла найвищого рівня щодо її економічного, політичного, культурного розквіту?  (В Vст. до н.е.)

Молодці! Ви впоралися із цим завданням. Доки ми пригадували греко-перські війни, нас чекає зустріч з народом, який мешкав на території північно-східної Греції. Перед вами знаходяться зупинка  V  «Магічні квадрати».

Зупинка  V  «Магічні квадрати».

  1. Розгляньте зміст ілюстрацій  у магічних квадратах та скажіть про яку державу піде мова? (Македонію)
  2. Хто є засновником могутньої Македонії? (Філіпп ІІ).
  3. Яким чином він установив своє панування над грецькими полісами та чим та яким персонажем вам запам’ятався Філіпп ІІ? (Він скористався ворожнечею між грецькими полісами)
  4. Хто такий Александр? Коротко складіть історичний портрет Александра Македонського.
  5. Розташуйте події Східного походу А. Македонського в хронологічній послідовності:

-завоювання Сирії та Фінікії   2

- Індійський похід  6

- падіння Перської імперії  5

- перебування Александра в Єгипті 3

- заснування Александрії  4

- похід до Малої Азії  1

6. Що сталося з імперією А.Македонського після його смерті?

Зупинка VI.  Антична хронологія в картинках

Чудо света - статуя Зевса Олимпийского и её создатель, мастер иллюзий  несчастный Фидий. | Пикабу  

 

 

Вітри історії розкидали історичні картинки. Виправте ситуацію, виконавши такі завдання:

-Розгляньте зображення  та пригадайте про який епізод з історії античної цивілізації та її сусідів вони розповідають, знайдіть відповідний опис.

Троянський кінь

Статуя богині Афіни Парфенос

Фрагмент мозаїки

А. Македонського

Олімпійські види спорту

Храм Артеміди Ефеської

Симпосіони

Монумент цареві Леоніду

Статуя Зевса Олімпійського в Олімпії

Спартанці

Кносський палац - Лабіринт

Афінський Акрополь у давнину

 

 

Зупинка VII.  Розв᾽яжіть кросворд.

Кожна команда отримує кросворд (у всіх команд він однаковий, готується як роздавальний матеріал для кожної команди), який їм треба розв’язати. Для виконання завдання надається 5 хвилин. За кожне правильно відгадане слово команда отримує 1 бал. Якщо правильно розв’язати кросворд, то у виділених клітинках можна прочитати слово – форма державного правління за активної участі всього населення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. «Золота ….» - період найвищого розвитку Афін за часів Перікла. (Доба)

2. Показник, що характеризує кількість майна, що належить певній особі. Майновий … (ценз).

3. Політичний метод боротьби проти політичних супротивників як спосіб уникнути загрози демократії з боку надміру сильних осіб, запобігання тиранії у деяких полісах Стародавній Греції, зокрема в Афінах шляхом вигнання з полісу. (Остракізм)

4. Через скільки років у Греції влаштовували Олімпійські ігри? (Чотири)

5. Переселенці з інших міст, позбавлені громадянських прав в Афінах.

6. Давньогрецький герой, який здійснив 12 подвигів. (Геракл)

7. Давньогрецьке бойове мистецтво, яке поєднує в собі елементи боротьби і кулачного бою. (Панкратіон)

8. Посада, яку займав Перікл з 443 по 429 р. до н.е. (Стратег)

9.Народні збори в Афінах. (Герусія)

10. Спосіб управління державою, за якої влада засереджувалася у Спарті в руках ради старійшин і колегії ефорів. (Олігархія)

ІV. Підсумок уроку                                              

Вчитель: Отже, подорож завершено!

Зараз ми з вами виконаємо вправу «Мікрофон».

-  Скажіть, що в історії Стародавньої Греції вас найбільше вразило, запам’яталося?

  • Мене найбільше вразило…
  • Найбільше мені сподобалось…
  • Чи задоволений я своєю роботою на уроці?
  •  Підрахувати свої бали  (листок самооцінювання)

Я дякую вам за урок.

Діти завдяки вашим знанням та наполегливості ми пройшли всі зупинки нашої подорожі. Повернувшись додому, ми залишаємо нащадкам справедливу оцінку історії  Греції.

 Оцінки ми з вами виставимо на наступному завданні, порахувавши бали

 

V. Домашнє завдання

 Повторити розділ «Антична цивілізація та її сусіди Історія Давньої  Греції»  (параграф 24-41);  підготуватися до тематичного оцінювання .

 Звернути увагу на поняття та дати.

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
18 березня 2023
Переглядів
1455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку