Тема: Художні особливості роману «Чума», його філософський зміст. Символіка чуми
Мета: завершити аналіз роману А. Камю «Чума», з’ясувати художні особливості твору, символіку образу чуми, обговорити багатозначний смисл роману, допомогти учням зрозуміти філософські погляди А. Камю, втілені у творі, наголосити на можливості вибору людиною свого життєвого шляху;
розвивати вміння аналізувати прозовий твір, бачити його «глибину», використовувати набуті знання для засвоєння і розуміння нових,
виховувати почуття відповідальності за свою життєву позицію, заохочувати сповідувати високі моральні цінності, активізувати пізнавальну діяльність школярів;
коригувати мовлення учнів, активізувати їх мовленнєву діяльність, слідкувати за правильною вимовою, темпом, гучністю голосу, збагачувати свідомий словниковий запас.
Тип уроку: урок-роздум
Обладнання: мультимедійна дошка, ноутбук, презентація, телефони учнів для виконання тестових завдань, інформаційні картки учнів, картки для нейровправи, наочний матеріал, книга А.Камю «Чума».
Єдине, що важливо - це бути людиною.
А.Камю «Чума»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Сьогодні запрошую вас, діти, на урок-роздум. Адже обговорювати будемо складні філософські питання, на які не так просто знайти відповіді. Та й відповідей може бути багато. Вони можуть заперечувати одна одну, а можуть доповнювати... Важливо, щоб цей урок не залишив вас байдужими, щоб ви мислили, аналізували, доказували, погоджувалися або заперечували.
Сподіваюся, що сьогоднішній урок-роздум дасть відповіді хоча б на деякі з цих запитань.
2.2. Але спочатку пропоную подивитися відео з відповідями, які ви дали на запитання:
- Навіщо читати А. Камю?
(перегляд відео)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми розпочали знайомство з цікавою особистістю, відомою на весь світ, — Альбером Камю, розпочали читати й обговорювати сюжет роману «Чума». Пропоную виконати тестові завдання, щоб пригадати вивчене на минулих уроках.
3.1. Виконання тестових завдань на сайті «На урок» (учні приєднуються до тесту через свої телефони за допомогою QR-коду).
3.2. Обговорення результатів тестових завдань.
IV. Робота над темою уроку.
4.1. Слово вчителя.
Останнє запитання у тестах — про нацизм, фашизм, про «коричневу чуму» ХХ століття. Ми з’ясували, що образу чуми Альбер Камю у своєму творі надає алегоричного, додаткового, прихованого значення.
Про явище нацизму / фашизму ви вивчали минулого року на уроках історії. Пропоную пригадати основні факти (один з учнів розповідає підготовлену інформацію).
4.2. Інформаційний блок: «коричнева чума».
4.3. Для того, щоб продовжити аналізувати складну філософську складову роману «Чума», спершу згадаємо ланцюг подій твору. Для цього виконаємо завдання
https://learningapps.org/display?v=pun5id60c23 (виконуємо за допомогою телефону (кожен самостійно) або на мультимедійній дошці).
4.4. Пригадаємо: ще нещодавно такі слова, як карантин, вакцина, ми вживали чи не щодня. Чому?
Очікувана відповідь учнів:
— Тому що була епідемія коронавірусу.
Так, людство продовжує потерпати від різних небезпечних хвороб, намагається вберегтися, одужати, вижити.
А що ми знаємо про чуму? Чи дійсно вона є такою небезпечною, якою її описав Альбер Камю у романі?
4.5. Інформаційний блок:«чума — хвороба».
(виступ учня, що заздалегідь підготував інформацію)
4.6. Роман А. Камю «Чума» є алегоричним, тобто має захований зміст.
Як відомо, сам Камю так пояснював свій задум: «В образі чуми я хотів передати ту атмосферу задухи, у якій ми скніли, ту атмосферу загрози та вигнання, у якій ми змушені були жити. Водночас я прагнув поширити це тлумачення на буття в цілому».
Хвилинка відпочинку
1.учням пропонується нейровправа: розмалювати одночасно обома руками
серце-пазл, використовуючи світлі і темні кольори;
2. учні читають філософські поняття у супроводі нейрорухів обома руками одночасно
4.7. Екзистенціалізм (або філософія існування) (фр. existentialisme від лат. exsistentia – існування, буття) – напрям у філософії XX ст., що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору.
Запис у зошитах (учні формулюють визначення): Екзистенціалізм — філософія: людина — _________ (яка?), може _____________(що робити?) власну долю.
4.8. На дошці — основні постулати екзистенціалізму (учні записують у зошити):
абсурд свобода страх
самотність боротьба смерть протидія
Екзистенціалізм
4.9. Згідно філософії екзистенціалізму, світ є абсурдним і ворожим. А найважливішою (а можливо, і єдиною) цінністю є свобода особистості: кожен має сам вибирати свій шлях і нести відповідальність за свій вибір.
Розв’язування тестового завдання: учні за покликанням вчителя переходять на сайт «Всеосвіта» і виконують тестове завдання.
Після завершення тестування аналізуємо відповіді учнів.
Ми назвали два жанрові визначення твору: роман-хроніка і роман-притча.
Роман-хроніка – про події розповідається у чіткій послідовності із зазначенням дати.
«Вранці шістнадцятого квітня доктор Ріє, вийшовши зі свого помешкання, перечепився на сходовому майданчику об здохлого щура».
Роман-притча — твір повчальний і алегоричний. Ми вже згадували, що образ чуми має не одне, а кілька значень:
1) чума — хвороба, яке намагаються побороти і зрештою перемагають її;
2) чума – нацизм;
3) чума – світове зло.
«А втім, він розумів, що ця хроніка не може стати історією остаточної перемоги. А може бути тільки свідченням того, що треба було вчинити і що, безперечно, повинні чинити всі люди всупереч страху з його невтомною зброєю, всупереч усім особистим мукам, що повинні чинити всі люди, які через незмогу стати святими і, відмовляючись прийняти лихо, намагаються бути зцілителями.
І справді, дослухаючись до радісних криків, що долинали з центру міста, Ріє згадав, що будь-яка радість — під загрозою. Бо він знав те, чого не відала ця щаслива юрма і про що можна прочитати в книжках: бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в носовичках та в паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста».
Такий фінал твору. Чи він песимістичний? Гадаю, Альбер Камю висловлював тут свої філософські ідеї. Варто сприймати цей твір як пересторогу. А попереджений – значить озброєний… і готовий чинити опір (екзистенціалістська категорія бунту).
4.10. Інформаційний блок: Камю — нобелівський лауреат.
(виступ учнів, що заздалегідь підготував інформацію)
Після вручення Альберу Камю Нобелівської премії надіслав листа вдячності своєму першому вчителеві Луї Жермену: «Без Вас, без Вашої турботливої руки, …без Вашого прикладу нічого такого б не відбулося…».
- А що ж відбулося?
--Очікувані відповіді: слава, премія, успіх тощо
V. Підведення підсумків уроку
Все це так, але … «Єдине, що важливо - це бути людиною» (звертаємося до епіграфа уроку).
Думаю, суголосною Альберу Камю (який пояснив , що він вкладав у значення слова «людина» у романі «Чума») є думка ще одного нобелівського лауреата Дж. Р. Кіплінга, яку він заклав у знаменитому вірші «Якщо…»
Якщо ущерть наповниш біг хвилини
Снагою дум, енергією дій,
Тоді весь світ тобі належить, сину,
І більше: ти – Людина, сину мій.
VІ. Яким же може бути домашнє завдання після такого уроку?
Бути людиною! Цього я бажаю і вам, і собі.
Що для цього потрібно? На картках (серце-пазл) у червоні пазли впишіть, що вам у цьому допоможе (цінності, риси характеру). У чорні – впишіть те, з чим особисто вам треба боротися (у собі).
І хай перемога буде за вами!