Тема: Урок зв'язного мовлення. Проблема морального вибору героя на сторінках роману А.Камю «Чума»
Мета:
- допомогти учням з'ясувати різні можливості морального вибору людини в межовій ситуації;
- розвивати навички і уміння характеризувати героя;
- вчити висловлювати свої думки, аргументувати їх;
- виховувати почуття відповідальності за свій моральний вибір, активну гуманістичну життєву позицію.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Обладнання:
- портрет А.Камю;
- художній фільм Луїса Поенцо «Чума» 1992р.;
- презентація «Альбер Камю «Чума»;
- словник:
Хід уроку
…Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу
Альбер Камю
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель: «З несправедливістю або співпрацюють, або борються», - сказав колись А.Камю. Слова ці не втратили своєї актуальності й донині. Бо й тепер людині часто доводиться робити моральний вибір між добром і злом, чесністю і нечесністю, байдужістю й активною позицією. Про моральний вибір героїв роману А.Камю «Чума» та наше ставлення до цього піде мова на уроці.
ІІ. Тема і мета уроку.
- Ми спробуємо стати співавторами Камю і «дописати» кілька сторінок його роману.
- Від імені героїв роману звернімося до жителів м.Оран, до нас, мешканців України, з тими думками, які роблять людину Людиною.
- Тому епіграфом до уроку будуть слова А.Камю:
…Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу
- Допоможе нам на уроці – словник.
ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів.
1. Визначення тематики твору.
- Про що розповідається в романі А.Камю «Чума» (про чуму, оранці і чума, людина у межовій ситуації)
- Яку філософію сповідав А.Камю?
2. Бесіда:
- Де відбуваються описувані події? (м.Оран, французька префектура на Алжирському узбережжі Середземного моря)
- Коли? (194.. рік)
- Ця дата не насторожувала вас? (у 40-і роки ХХ ст. Європою крокувала «коричнева чума»).
ІV. Робота над темою уроку.
1. Лихо в м.Оран (повідомлення учня)
- Мова в романі йде не про конкретне місто, а про світ у цілому, де панує абсурд, хаос, зло, а люди вступають у двобій з дійсністю.
2. - Хто першим відреагував на небезпеку в місті? (доктор Ріє)
- Послухаємо доктора Ріє на святі звільнення міста від чуми (промова учня від імені доктора Ріє )
- Його життєве кредо? («Єдина зброя проти чуми – це чесність. Бути чесним – означає чесно робити свою справу»)
- Чи можна назвати Ріє героєм? (ні)
3. «Сторонній» в Орані. Людина, яка опинилася в епіцентрі чуми випадково.
- Слово журналісту Рамберу.
- Які слова свідчать про його моральний вибір? («Соромно бути щасливим одному»).
4. «Зачумленим» називає себе філософ Жан Тарру.
- Йому слово.
- Якого висновку доходить герой? («Співчувати іншим, служити людям»).
- Чому чума не пройшла повз нього? (Вона забирає кращих).
5. Утіленням християнського світорозуміння в романі постає священик Панлю.
а) Фільм «Чума», І сповідь Панлю.
б) Слово Панлю.
в) Уривок з фільму («Смерть хлопчика»).
г) До якого висновку він приходить? («Кожен гріх смертний, будь-яка байдужість злочинна»).
д) Що означала його відмова лікуватися від чуми? («На все воля Божа»).
6. «Маленька людина» Жозеф Гран.
- Які слова цього дивака заставляють нас замислюватись? («Світ без любові – це мертвий світ»)
- Чому він одужав, «переборов» чуму? (Гран: «Чума тут, треба захищатися…» Він носій думки Камю – важливо не піддаватися зневірі, не примиритися з «неподобством» буття, важливою є сама по собі незгода).
7. Спробуйте пояснити слова епіграфа до уроку
..Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу
Висновок:
- Отже, кожен з цих героїв по-своєму демонструє стоїцизм.
- Вони прагнули за будь-яких обставин залишатися людиною. Тут можна було поставити крапку.
- Біда прийшла одна для всіх, але реакція на неї різна.
8. У творі є Коттар.
- Слово про Коттара (хвороба його оминула, але після чуми втратив розум).
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Символічний зміст роману «Чума».
- Роман Камю «Чума» - філософський твір.
1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».
- Визначте символічне значення образу чуми.
Очікувані відповіді:
- фашизм;
- війна;
- беззаконня;
- хвороба;
- фанатизм;
- трагічна людська доля;
- зло;
- абсурд;
- стихійне лихо;
- смерть;
- нескінченна поразка.
2. Коментар учителя.
- Чума – багатоплановий і багатозначний образ, який символізує не тільки фашизм: це і хвороба, і війна, і жорстокість, несправедливість, і розстріл переможених, і смерть дитини – це зло взагалі, яке невіддільне від буття.
Чума – це абсурд і трагічна людська доля. Це універсальна метафора зла.
3. Роман Камю за жанром – притча.
- Чому його так визначають? (Це твір про людей, які роблять свій вибір перед лицем смерті).
VI. Рефлексія.
- Не випадково твір закінчується тривожним нагадуванням і пересторогою : «Бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в хустинках та паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста ».
- Як ви розумієте ці слова Камю?
- Чи актуальний цей роман в наш час?
VIІ. Оцінювання.
VIІІ. Д/з.
Дати (письмово) відповідь : «З думкою, що кожен із нас носить у собі бацилу чуми, я …».
Додатки
1. Репродукція картин «Герніка» Пабло Пікассо, «Сталість пам'яті» Сальвадора Далі.
2. Гасла героїв (5 шт.):
- Чесно робити свою справу (Ріє);
- Соромно бути щасливим одному (Рамбер);
- Співчувати іншим, служити людям (Тарру);
- Кожен гріх смертний, будь-яка байдужість злочинна (Панлю);
- Світ без любові – це мертвий світ (Гран).
3. Портрет А.Камю.