Урок. "Тема: Урок зв'язного мовлення. Проблема морального вибору героя на сторінках роману А.Камю «Чума»

Про матеріал
- допомогти учням з'ясувати різні можливості морального вибору людини в межовій ситуації; - розвивати навички і уміння характеризувати героя; - вчити висловлювати свої думки, аргументувати їх; - виховувати почуття відповідальності за свій моральний вибір, активну гуманістичну життєву позицію.
Перегляд файлу

Тема: Урок зв'язного мовлення. Проблема морального вибору героя на сторінках роману А.Камю «Чума»

 

Мета:

-         допомогти учням з'ясувати різні можливості морального вибору людини в межовій ситуації;

-         розвивати навички і уміння характеризувати героя;

-         вчити висловлювати свої думки, аргументувати їх;

-         виховувати почуття відповідальності за свій моральний вибір, активну гуманістичну життєву позицію.

 

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 

Обладнання:

-         портрет А.Камю;

-         художній фільм Луїса Поенцо «Чума» 1992р.;

-         презентація «Альбер Камю «Чума»;

-         словник:

  • екзистенціалізм – літературна течія, в основі якої лежить зосередженість на собі, що залишилася наодинці з буттям;
  • абсурд – безглуздя, нісенітниця (одне з основних понять екзистенціалізму);
  • стоїцизм – мужнє долання життєвих труднощів, страху, страждань;
  • роман-притча – великий епічний твір із моральною повчальною ідеєю.

 

 

Хід уроку

 

…Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу

Альбер Камю

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель: «З несправедливістю або співпрацюють, або борються», - сказав колись А.Камю. Слова ці не втратили своєї актуальності й донині. Бо й тепер людині часто доводиться робити моральний вибір між добром і злом, чесністю і нечесністю, байдужістю й активною позицією. Про моральний вибір героїв роману А.Камю «Чума» та наше ставлення до цього піде мова на уроці.

 

ІІ. Тема і мета уроку.

-         Ми спробуємо стати співавторами Камю і «дописати» кілька сторінок його роману.

-         Від імені героїв роману звернімося до жителів м.Оран, до нас, мешканців України, з тими думками, які роблять людину Людиною.

-         Тому епіграфом до уроку будуть слова А.Камю:

…Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу

-         Допоможе нам на уроці – словник.

 

ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів.

1. Визначення тематики твору.

- Про що розповідається в романі А.Камю «Чума» (про чуму, оранці і чума, людина у межовій ситуації)

- Яку філософію сповідав А.Камю?

2. Бесіда:

- Де відбуваються описувані події? (м.Оран, французька префектура на Алжирському узбережжі Середземного моря)

- Коли? (194.. рік)

- Ця дата не насторожувала вас? (у 40-і роки ХХ ст. Європою крокувала «коричнева чума»).

 

ІV. Робота над темою уроку.

1. Лихо в м.Оран (повідомлення учня)

- Мова в романі йде не про конкретне місто, а про світ у цілому, де панує абсурд, хаос, зло, а люди вступають у двобій з дійсністю.

2. - Хто першим відреагував на небезпеку в місті? (доктор Ріє)

 - Послухаємо доктора Ріє на святі звільнення міста від чуми (промова учня від імені доктора Ріє )

- Його життєве кредо? («Єдина зброя проти чуми – це чесність. Бути чесним – означає чесно робити свою справу»)

- Чи можна назвати Ріє героєм? (ні)

3. «Сторонній» в Орані. Людина, яка опинилася в епіцентрі чуми випадково.

- Слово журналісту Рамберу.

- Які слова свідчать про його моральний вибір? («Соромно бути щасливим одному»).

4. «Зачумленим» називає себе філософ Жан Тарру.

- Йому слово.

- Якого висновку доходить герой? («Співчувати іншим, служити людям»).

- Чому чума не пройшла повз нього? (Вона забирає кращих).

5. Утіленням християнського світорозуміння в романі постає священик Панлю.

а) Фільм «Чума», І сповідь Панлю.

б) Слово Панлю.

в) Уривок з фільму («Смерть хлопчика»).

г) До якого висновку він приходить? («Кожен гріх смертний, будь-яка байдужість злочинна»).

д) Що означала його відмова лікуватися від чуми? («На все воля Божа»).

6. «Маленька людина» Жозеф Гран.

- Які слова цього дивака заставляють нас замислюватись? («Світ без любові – це мертвий світ»)

- Чому він одужав, «переборов» чуму? (Гран: «Чума тут, треба захищатися…» Він носій думки Камю – важливо не піддаватися зневірі, не примиритися з «неподобством» буття, важливою є сама по собі незгода).

7. Спробуйте пояснити слова епіграфа до уроку

 

..Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу

Висновок:

-         Отже, кожен з цих героїв по-своєму демонструє стоїцизм.

-         Вони прагнули за будь-яких обставин залишатися людиною. Тут можна було поставити крапку.

-         Біда прийшла одна для всіх, але реакція на неї різна.

8. У творі є Коттар.

- Слово про Коттара (хвороба його оминула, але після чуми втратив розум).

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

 Символічний зміст роману «Чума».

-         Роман Камю «Чума» - філософський твір.

1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».

- Визначте символічне значення образу чуми.

Очікувані відповіді:

-         фашизм;

-         війна;

-         беззаконня;

-         хвороба;

-         фанатизм;

-         трагічна людська доля;

-         зло;

-         абсурд;

-         стихійне лихо;

-         смерть;

-         нескінченна поразка.

2. Коментар учителя.

- Чума – багатоплановий і багатозначний образ, який символізує не тільки фашизм: це і хвороба, і війна, і жорстокість, несправедливість, і розстріл переможених, і смерть дитини – це зло взагалі, яке невіддільне від буття.

Чума – це абсурд і трагічна людська доля. Це універсальна метафора зла.

3. Роман Камю за жанром – притча.

- Чому його так визначають? (Це твір про людей, які роблять свій вибір перед лицем смерті).

 

VI. Рефлексія.

- Не випадково твір закінчується тривожним нагадуванням і пересторогою : «Бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в хустинках та паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста ».

- Як ви розумієте ці слова Камю?

- Чи актуальний цей роман в наш час?

VIІ. Оцінювання.

VIІІ. Д/з.

Дати (письмово) відповідь : «З думкою, що кожен із нас носить у собі бацилу чуми, я …».

 

 

 

Додатки

 

1. Репродукція картин «Герніка» Пабло Пікассо, «Сталість пам'яті» Сальвадора Далі.

 

2. Гасла героїв (5 шт.):

- Чесно робити свою справу (Ріє);

- Соромно бути щасливим одному (Рамбер);

- Співчувати іншим, служити людям (Тарру);

- Кожен гріх смертний, будь-яка байдужість злочинна (Панлю);

- Світ без любові – це мертвий світ (Гран).

 

3. Портрет А.Камю.

doc
Додано
7 січня
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку