Тема : Антарктида - королева холоду.
Мета:
- формування вміння комплексного використання різних джерел географічних знань для опису природи Антарктиди;
- розвивати вміння учнів узагальнювати, аналізувати та застосовувати отримані знання у нестандартних ситуаціях;
- виховувати згуртованість при колективній роботі, почуття дружби і товариськості.
Обладнання:
карта Антарктиди, атласи, підручники, фотографії мандрівників-дослідників Антарктиди, відеофільм ,,Вогонь і лід ,,.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу( урок проблемного навчання).
Девіз: ,, Допитливість. З усього все і почалось.,, Дж. Мартін, П. Джеймс.
Завдання: слухати і запитувати, пізнавати і розповідати (це теж наука).
Хід уроку
Учитель нагадує учням:
11. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Поділ класу на групи.
Ми вже вивчили основні с особливості природи Африки, Австралії та Південної Америки. Чим запам’ятався вам кожний материк?
Питання 1:
- Чому Африка – найжаркіший материк?
Відповіді учнів.
Питання 2:
- Чому Австралія – найсухіший?
Відповіді учнів.
Питання 3:
- Чому Південна Америка – найвологіший?
Відповіді учнів.
Отже, ті материки мають спільні та відмінні риси.
Відповіді учнів.
- розташовані в південній півкулі;
- були частиною Гондвани, про що свідчать їхні обриси;
- більша частина материків лежить на давніх платформах;
- в рельєфі переважають рівнини;
- розташовані в однакових кліматичних поясах;
- мають подібні природні зони;
- на всіх материках відчувається вплив господарської діяльності людей.
11. Відмінні риси:
- Значні частини Південної Америки та Африки розташовані також у Північній півкулі;
- У рельєфі Південної Америки виділяється висока і протяжна гірська система Анд;
- в Австралії немає діючих вулканів;
- Південна Америка – найвологіший материк;
- Австралія – найсухіший материк;
- в Австралії немає великих річкових систем.
111. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Діти, приставка най буде зустрічатися і на сьогоднішньому уроці. Узагальнюючи вивчення Південних материків, ми ознайомимося з особливостями природи ще одного материка – найсуворішого, найхолоднішого та найвищого.
Перегляд епізоду відеофільму
Питання: Про який материк іде мова? ( Це Антарктида ).
1V. Вивчення нового матеріалу.
Отже, ви вже зрозуміли, що сьогодні на уроці мова піде про ще один Південний материк - Антарктиду.
Тема уроку:” Антарктида – королева холоду” (Слайд 1).
Визначення очікуваних результатів уроку за допомогою методики «З.Х.В.».
Вправа “ Мозковий штурм “:
- Чому Антарктиду ще називають « імперія холоду», « полюс недоступності», « безлюдний материк», « континент без кордонів»?
- Чому серед суворого царства льоду і лютих вітрів можна отримати сонячні опіки?
_ А прекрасні та величезні птахи - імператорські пінгвіни відкладають одне єдине яйце у найнестерпніший холод?
Саме на ці питання ми з вами намагаємося відповісти.(Слайд 2)
Питання?
- За яким планом характеризуємо материк?
Учні називають і записують пункти плану.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
У 19 столітті було відкрито останній із шести існуючих материків – Антарктида Це найбільш холодний, високий і вітряний континент, найбільш стабільний в сейсмічному відношенні материк. Єдиний материк, що немає постійного населення. Площа сягає 13661 тис.км.кв. І тільки 0,4 % вільні від льоду. Майже вся Антарктида лежить на південь від Південного полярного кола, тільки частина виходить за її межі. Тому тут є полярна ніч і полярний день.(Слайд 4)
Повідомлення вчителя. Особливості ФГП.
Робота з контурною картою.
Завдання: Нанесіть на контурну карту основні географічні об”єкти. (Слайд 5)
Від усіх материків Антарктиду відділяють неосяжні простори.
Робота в групах. ( Вправа “Географічний практикум”)
- Обчислити відстань у градусах і кілометрах від Антарктиди до:
1 група: Африки за 20 сх.д.
2 група: Австралії за 145 сх.д.
3 група: Південної Америки за 65 зах.д.(Слайд 6)
Випереджувальне завдання.
- Хто був першим серед мандрівників, що підкорили Південний полюс?
Епізод відеофільму ( розповідь про дослідження). Доповнюють учні, які отримали випереджаюче завдання про дослідників Антарктиди.(Слайд 7)
Вчитель.
Між вченими ще у середині 20 ст. велися дискусії – що приховано під льодовиковим панциром Антарктиди: океан, архіпелаг островів чи материк. Зараз ми вже можемо сказати, що Антарктида - це материк. Спробуємо це довести.
Завдання « геоморфологам»
Вчитель.
Щоб відповісти на ці запитання ми звертаємося до атласу. Розглядаємо карту тектонічної будови, корисних копалин і фізичну карту. В допомозі вам також стане підручник.
Висновок:
Отже, особливістю рельєфу є поділ її на західну і східну. Східна являє собою підвищене льодовикове плато. Його межею є Трансантарктичні гори. Західна Антарктида – низовина. Деякі її ділянки лежать нижче рівня моря на 1000- 2500м.
Слово вчителя.
Ми не раз вже сьогодні говорили, що Антарктида – холодний материк. Чому? Які кліматотвірні фактори ви можете назвати, що впливають на формування клімату? Розглянемо мал. Особливості кліматотвірних чинників Антарктиди, і за допомогою підручника визначимо ці фактори.
Відповіді учнів:
- малий кут падіння сонячних променів, що залежить від ГП материка,
- полярна ніч, протягом якої сильно охолоджується,
- величезний крижаний покрив,
- більша висота над рівнем океану,
- здатність льоду відбивати сонячні промені ( 90% сонячного тепла відбивається),
- величезна різниця температур у внутрішній і прибережній частинах материка, в результаті чого утворюються стокові вітри, що дмуть зі швидкістю 360 км/год.
Яка мінімальна температура в Антарктиді? (- 89,2 С – станція Восток –полюс холоду). (Слайд 9)
Розповідь вчителя.
З суворими кліматичними умовами пов’язане формування її покривного обледеніння. Лід лежить на поверхні шаром потужністю 2000-4500 м. Льодовиковий щит вміщує 90 % запасів прісної води земної кулі. Максимальна товща льодовикового шару скдадає 4776. ( Земля Аделі ). Якби цей лід розтанув, рівень води в океані піднявся б на 60м., а якщо всю антарктичну кригу рівномірно розмістити по поверхні Землі, то вона вкриється 40см. шаром льоду. Лід може сповзати в океан, утворюючи шельфові льодовики. Найбільший шельфовий льодовик – Росса ( 1000км.). Частини льодовика можуть відламуватися і утворюють величезні айсберги.
Перегляд епізоду відеофільму.(Слайд 10)
Не дивлячись на суворі кліматичні умови Антарктида – зона важливих біологічних процесів. Епізод відеофільму ( Рослинний і тваринний світ ).
Повідомлення учнів( особливості рослинного і тваринного світу).(Слайд 11)
V. Закріплення.
Вправа” Так” чи “Ні “.
V1. Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ви ознайомилися з унікальністю материка Антарктиди.(Слайд 13) Вивчення і освоєння цієї частини світу дасть можливість прокласти повітряні шляхи між південними материками. Спостереження за погодою в Антарктиді допомагають з більшою точністю завбачувати погоду на інших материках. Багато вже відомо про шостий материк, але ще більше треба буде дізнатись. Антарктида ще зберігає багато таємниць. Перегляд відеофільму.
V11. Домашне завдання.
Вивчити параграф 32-33,підготувати повідомлення про тваринний світ.