Конспект уроку "Еліністичні держави. Культура елінізму"

Про матеріал
Урок на тему "Еліністичні держави. Культура елінізму" всесвітня історія 6 клас.
Перегляд файлу

Тема уроку: Елліністичні держави  в IV-II ст. до н. е. Культура еллінізму (всесвітня історія 6 клас)

Мета:

  • познайомити учнів з історією елліністичних держав, що виникли після розпаду держави О. Македонського, із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; засвоєння понять:  «Мусейон», «Колос Родоський», «Фароський маяк».
  • розвивати вміння аналізувати й характеризувати конкретно історичні процеси та явища; удосконалити навички встановлення причинно-наслідкових зв'язків; розвивати навички роботи з історичними текстами, картою.
  • виховувати толерантність, увагу, повагу до загальнолюдських цінностей та цікавість до предмету.

Обладнання: презентація, ілюстрації, підручник.

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі елліністичного етапу;
  • показувати на карті основні центри елліністичної цивілізації;
  • оцінювати внесок елліністичної цивілізації в історію людства.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історичний диктант

1) Із якою державою розпочав війну Александр Македонський? (Персією)

2) Коли Александр Македонський розпочав свій східний похід? (У 334 році до н.е.)

3) Де відбулася перша битва перської армії з македонською? (Біля річки Гранік)

4) Де відбулася битва в 333 році до н. е.? (Біля Ісса)

5) Яке місто заснував Александр в Єгипті? (Александрію)

6) Де відбулася вирішальна битва армій Александра та Дарія ІІІ? (Біля Гавгамел)

7) Куди вирушила армія Александра Македонського після походу до Середньої Азії? (До Індії)

8) Коли помер Александр Македонський? (У 323 році до н. е.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Мікрофон».

  • Як, на ваш розсуд, яка доля спіткала новостворену імперію після раптової смерті Олександра?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Історія ще не знала людини, яка б мала таку владу й багатство, як Александр Великий. Утім, він не витримав випробування владою й славою. Йому подобалося, коли його порівнювали з богами. І поводив він себе, як східний монарх: надягав корону перського царя, носив його розкішне вбрання й коштовності, щодня справляв бенкети й свята. Одного разу за наказом царя влаштували грандіозне весілля десяти тисяч македонських воїнів із персіянками. Здавалося, Александр забув звичаї Еллади: він вимагав, щоб наближені за східним звичаєм цілували його ноги, і жорстоко карав непокірливих.

Та нечувана могутність уже не влаштовувала царя. Він наказав готуватися до нових походів. Однак його могутній організм не впорався з тяжкою хворобою. У 323 р. до н.е., трохи не доживши до свого 33-ліття, Александр помер.

Імперія розпалася на окремі держави. Полководці Александра прагнули заволодіти якомога більшою частиною його спадщини. Кровопролитні війни між колишніми друзями й спільниками за владу, землі й багатства тривали майже п’ятдесят років.

1. Елліністичні держави в 4-2 ст. до н.е.

Імперія Александра Македонського розпалася на кілька менших самостійних держав. Найбільшими з них були Сирійське, Єгипетське, Македонське. Вони називалися  елліністичними  тобто «схожими на грецькі»

Робота з картою.

  • Які частини імперії входили до складу цих держав?

Робота з підручником.

  • Хто був засновником даних монархій?
  • На який час припадає розквіт еллінських держав?
  • Чому розквіт еллінських держав був короткочасним? Якими чинниками це зумовлено?

Робота з робочим зошитом завдання 2 с. 82.

2. Як розвивалася наука за доби еллінізму?

Розповідь вчителя.

Александрія зажила слави найбільшого наукового центру елліністичного світу. Тут було створено наукову установу, яка дістала назву мусейон (музей), що в перекладі означає «житло муз». Багато наукових відкриттів цієї доби належить александрійським ученим. При александрійському мусейоиі постала й перша в історії людства бібліотека, якою могли користуватися і городяни, і мандрівники. Усередині бібліотеки стояли столи для читання й письма, а біля них - крісла й ложа (греки любили читати лежачи за столом на м’яких ложах).

Писали в той час або на папірусі, або на спеціально обробленій шкірі - пергаменті (від назви міста Пергам, де вперше стали виготовляти цей матеріал для письма). Дослідники твердять, що александрійська бібліотека налічувала понад 500 тис. рукописних книг.

Добу еллінізму вважають добою розквіту науки. Відомими вченими були Евклід з Александры, автор математичної енциклопедії, та  Архімед із Сиракуз - засновник кількох розділів фізики.

За доби еллінізму з’являються нові філософські школи. Засновником однієї з них був філософ Зенон з острова Кіпр. Він проповідував життєву активність, закликав дбати про суспільне благо. Свою школу мав також Діоген, яким захоплювався Александр Македонський. Філософи тієї доби зосереджували увагу на окремій людині та її проблемах. Так, філософ Епікур своє завдання вбачав у звільненні людини від страху перед смертю й долею. Він заперечував втручання богів у життя природи та людини.

Робота з поняттями

Мусейон (музей) - наукова установа, що в перекладі означає «житло муз».

Групова форма роботи.

Опрацюйте текст підручника і дайте відповіді на запитання:

Яке питання найбільше хвилювало елліністичних філософів?

Як ви особисто вважаєте, кого  можна назвати щасливою людиною?

3. Культура доби еллінізму.

Протягом всієї доби еллінізму стрімко розвивалася елліністична культура. Вона поєднувала  духовні надбання античної та східної цивілізацій. Сьогодні ми  побуваємо в деяких центрах елліністичної культури та познайомимося з архітектурними пам’ятками епохи еллінізму.

Презентація.

1 екскурсовод. Місто Александрія Єгипетська.

Культурною столицею елліністичного світу майже відразу стала Александрія Єгипетська. Місце для нового міста обиралося ретельно. Замість того, щоб заснувати його в дельті Ніла, було обрано район, розташований за 20 миль на захід, щоб мул і бруд, принесені річкою, не засмічували міську гавань. Південна околиця міста закінчувалася озером Мареотіс. Після того, як був побудований канал між озером і Нілом, місто мало дві гавані: одна  для руху по Нілу, інша для середземноморської морської торгівлі. Завершив будівництво міста Птоломей 11. За його правління Александрія досягла багатства і процвітання. Багато дивного і чудового було в цьому місті. Вулиці були геометрично прямими. Будинки з білого мармуру були прикрашені колонами, скульптурами, барельєфами. Ось і храм богів Серапіса і Ізіди. Далі ми приближаємося до відомого Мусейона (Музей-храм муз), де розміщувалися астрономічна обсерваторія, школа, анатомічний театр, майстерня. У різний час в Мусейоні жили і працювали грецькі вчені – творець геометрії Евклід,піонер хірургії Герофіл. Тут дістав освіту і працював Архімед. Багато років тут трудився механік Герон,який побудував перші автомати і написав про них книгу «Театр автоматів». При Мусейоні була велика бібліотека, що налічувала майже 700тисяч книжок. З усіх кінців сюди привозили книжки, кращі з яких  відразу ж перекладали грецькою мовою. Тут знаходилася резиденція царя, військові сили, запаси продовольства, скарбниця. Єгипет вже в 3 ст. до н.е. став однією з житниць всього античного світу. Тут виробляли вироби з заліза, міді, тканини із вовни, посуд, папірус. Але цар заборонив вивозити з країни папірус. Це пожвавило торгівлю і Александрія перетворилася на велике торгове місто. Виникла потреба в маяку, який би серед підводних скель і мілин вказував безпечний шлях в Александрійську гавань.

2 екскурсовод. Маяк на острові Фарос.

Александрійський маяк - єдине з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але й практичну функцію. Маяк знаходився на острові Фарос. Він гарантував морякам безпечне повернення у Велику Гавань. Упродовж всього існування маяк був третьою найвищою спорудою на Земля (після пірамід Хеопса та Хафри). Висота маяка була 135м., а його світло видно на відстані 60 км. Усі, хто бачив маяк, приводили в захоплення високі стрункі жіночі фігури, зроблені з позолоченої бронзи.

Час від часу ці фігури оживали. Адже це не просто фігури, а хитромудрі автомати. Одні показували сили вітру і морських хвиль, пересуваючи великі золоті стрілки на величезних стрілах циферблатах. Інші, повертаючись показували вказували напрям вітру або слідували руками за рухом Сонця і Місяця. Жінки - автомати стояли також біля великого Водяного годинника. Вони били у дзвони. А в туман і негоду сурмили у зігнутий золотий ріг попереджуючи мореплавців про небезпечну близькість мілин і підводні скелі. Історія зберегла ім’я творця маяка: на одній з плит вчені виявили напис «Сострат, син Декстіфона, присвятив богам – спасителям ради морів». Напис зберігся завдяки винахідливості архітектора – він закрив її шаром штукатурки, на якій написав Ім’я правителя Єгипту.

Маяк декілька разів зазнавав руйнувань внаслідок землетрусів. Землетрус 1326 р. зруйнував його остаточно.

3 екскурсовод. Колос Родоський

Острів Родос лежить серед безкрайного моря. Тут була побудована величезна статуя грецького бога Сонця Геліоса. Статуя була споруджена між 292-280 роками до н.е. на вході до гавані острова Родос,учнем Лісіппа, Харесом із Лондоса. За час свого існування це була найвища статуя висотою 31,5м. Колос Родоський був заважкий навіть для самої землі, бо простояв лише 50 років і завалився під час землетрусу Бронзова форма божества була закріплена залізними і кам’яними конструкціями. Його голову прикрашав вінець із семи променів Сонця, що розходяться. Вважалося,що лівою рукою він підтримує спадаючий плащ. а долонею правої, зігненою в лікті, прикривав очі, вдивляючись в морські далі, поки не знайшлася монета міста Анхіала. На ній статуя була зображена у початковому вигляді. Бог тримав у лівій руці Діоніса, а в високо піднятій правій руці виноградне гроно, показуючи її покровителю виноградарства. За свідченням римського вченого і письменника Плінія Старшого, який вивчав частини зруйнованої скульптури, не кожному вдавалося обхопити великий палець на руці гіганта.

4 екскурсовод. Храм Артеміди в Ефесі.

Однією з семи чудес світу, який був створений на території елліністичної держави був храм Артеміди у місті Ефес. Він піднімався до хмар і затьмарював собою всі інші античні храми. Храмова будівля, 110 метрів в довжину і 55 метрів заввишки, оточували 127 мармурових колон, кожна з яких була 18 метрів заввишки, і навіть дах храму був влаштований з мармурових плит,а не з черепиці,як це було прийнято раніше. Всередині храму знаходилася облицьована золотом статуя Артеміди висотою понад  2 м. Храм виконував подвійну функцію: ринку і релігійного закладу.

5 екскурсовод. Пергам.

Столицею Пергамського царства стало місто Пергам. Пергамська держава у 3-2 ст. до н.е. відіграла велику роль в системі елліністичних держав. її заснував грек Філетером, син Аттала, у 283 р.до н.е. Він поклав початок правлінню династії Атталідів. Тут було багато ремісничих майстерень, продукція яких славилася в усьому світі. Майстри виробляли ювелірні вироби, різні види тканин, серед яких знаменита парча Атталідів. Великою популярністю користувався особливий матеріал для письма – пергамент. Його виробляли з тонко вичиненої шкіри телят.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Закінчи речення.

1. Культурною столицею елліністичного світу було місто (Александрія Єгипетська)

2. Управляли самостійними державами імперії Александра Македонського (діадохи)

3. Особливий матеріал для письма з тонко вичиненої шкіри телят (пергамент)

4. Учений…(Архімед) уславився як відомий математик

5. Гіганська мідна статуя…(Колос Родоський) – одне з семи чудес світу.

6. (Александрійський маяк)…– єдине з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але і практичну функцію

7. Серед філософів особливо уславився своєю зневагою до загальноприйнятих правил життя філософ (Діоген).

8. Великим державним науково-навчальним центром в Александрії був (Мусейон)

VI. Підсумок уроку. Рефлексія. Оголошення оцінок.

 Прийом «Мікрофон»

Я передаю цей мікрофон і прошу висловитися всіх бажаючих, що корисного ви дізналися на цьому уроці

VII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати § підручника.

2. На контурній карті позначити архітектурні пам’ятки еллінізму.

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку