Розробка уроку на закріплення означення квадратного рівняння, формули дискримінанта квадратного рівняння та формул коренів квадратного рівняння; на вдосконалення вмінь відтворювати вивчені означення і формули та використовувати їх для розв'язування завдань.
Конспект уроку алгебри, 8 клас,
Тема: Формула коренів квадратного рівняння
Мета: Освітня: закріпити означення квадратного рівняння, формули дискримінанта квадратного рівняння та формул коренів квадратного рівняння; вдосконалити вміння відтворювати вивчені означення і формули та використовувати їх для розв'язування завдань; відпрацювати вміння розв'язувати квадратні рівняння за формулами;
Розвиваюча: розвивати розумову діяльність та комунікативні навички учнів; розвивати пізнавальні інтереси;
Виховна: виховувати самостійність, намагатися скласти ситуацію успіху для кожного учня.
Тип уроку: урок застосування знань і вмінь.
Обладнання та наочність: роздавальний матеріал, індивідуальні таблички «квадрати натуральних чисел», правила проведення інтерактивних вправ «Карусель» та «Поспішай та не помились».
Епіграф: Про глибину ідеї, закладеної в формулюванні нового математичного поняття, можна робити висновок лише згодом за тим, наскільки вміло вдається використати це поняття.
Вігнер Ю.
ХІД УРОКУ:
I. Організаційний етап
Оноре де Бальзак сказав, щоб дійти до мети, треба найперше йти. Ми також будемо йти до своєї мети, відтворивши перш за все матеріал попередніх уроків.
Рівняння, рівняння, рівняння -
На кожному кроці вони.
Тобі допоможуть із складної ситуації
Вихід правильний знайти!
Вони, мов той ключик чарівний,
Відкрили світ дивний-предивний,
Усім допомогли зрозуміти,
Що з ними потрібно дружити.
Чи дружите ви з рівняннями домашніх завдань?
II. Перевірка домашнього завдання
1) Перевірка завдання заданого за підручником
Два учні біля дошки відтворюють ті завдання, які для більшості дітей показалися найважчими.
2) Перевірка додаткового завдання
З місця один з учнів пояснює розв’язання додаткового завдання.
III. Актуалізація опорних знань і вмінь
Яку тему ми вивчали на попередньому уроці? (Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння.) Тож давайте пригадаємо, що ми вивчили.
Індивідуальне опитування:
-Рівняння, що має вигляд ах2 + bх + с = 0, де х - змінна, a, b, c - довільні числа, причому а не дорівнює нулю, називають…
(квадратним)
-Вираз b2 – 4aс називають … квадратного рівняння
(дискримінантом)
-Якщо у квадратному рівнянні перший коефіцієнт дорівнює 1, то його називають…
(зведеним)
-Квадратне рівняння називають ще рівнянням другого…
( степеня)
-Якщо дискримінант квадратного рівняння дорівнює нулю, то рівняння має один…
(корінь)
-Якщо хоча б один з коефіцієнтів b або c квадратного рівняння дорівнює нулю, то рівняння називають…
(неповним)
-Для обчислення коренів квадратного рівняння існує…
( формула)
-Якщо значення виразу b2 – 4aс є від'ємним числом, то рівняння не має
… коренів
( дійсних)
-Число а в квадратному рівнянні називають першим….
( коефіцієнтом)
-Квадратне рівняння має два корені, якщо дискримінант є …. числом
( додатним)
-Який термін з латинської мови перекладається як «розрізняючий»
( дискримінант)
Виконання усних вправ
а) 3у2 – 5у + 1 = 0;
б) -х2 + х – 3 = 0;
в) 12t – 7t2 + 4 = 0;
г) 9t – 6 + t2 = 0;
д) 5т – т2 = 0;
є) п2 – 7 = 0.
; (2k)2 – 4ат.
x2 – 64 = 0; у2 + 49 = 0; 2р2 – 7р = 0; k2 = 0; 2х2 + 4х – 1 = 0;
х2 + 3х + 4 = 0; у2 + 3у + 2= 0.
IV. Формування вмінь та навичок
Ми сьогодні з вами продовжимо вивчати тему квадратні рівняння, а саме зупинимося на вивченні формул коренів квадратного рівняння, якщо другий коефіцієнт парне число.
Якщо другий коефіцієнт квадратного рівняння - парне число, тобто b = 2k, то при розв’язуванні квадратного рівняння можна користуватися формулою: , де , .
Виконання письмових вправ
1. Інтерактивна гра « Поспішай та не помились»
Учитель по черзі вивішує завдання за завданням, для кожного з варіантів, а учні на аркушах – трафаретах пишуть відповіді.
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. У квадратному рівнянні підкресліть однією лінією старший коефіцієнт, двома лініями - другий і трьома - вільний член: |
|
а)2х² + 3х -4 =0; б) 13х -5х² +1=0; в) 12+ х² -5х=0; г) х² + 4=6х; |
а) 4х² -2х+5=0; б) 11-2х² +4=0; в) 14-х² -2х=0; г) 7х -х² =5; |
2. Складіть квадратне рівняння ах² +bх +с=0, в якому: |
|
а) а=1, b=-2, с=3; б) b=4, а=-1, с=4; в) с=-5, а=2, b=-1; г) b=0, с=9, а=-1. |
а) а=2, b=-1, с=5; б) b=-5, с=3, а=-1; в) с=-4, b=2, а=-3; г) с=0, а=5, b=-3. |
3. Виділіть квадрат двочлена: |
|
4х² + 20х + 31; |
9х² + 24х+20; |
х² +14х+25 |
х² + 10х +16 |
Підводиться підсумок виконання завдань.
2. Розв'язування квадратного рівняння за формулами.
(Учні по черзі виходять до дошки і під керівництвом учителя розв’язують рівняння)
1) Розв'яжіть рівняння:
а) х2 – 2х – 1 = 0;
б) 7х2 – 18х + 8 = 0;
в) 3х2 + 22х – 16 = 0;
г) х2 + 21х + 90 = 0;
д) 3х2 + 53х – 18 = 0;
є) -25х2 + 50х + 75 = 0;
ж) х2 + 0,5х – 1,5 = 0;
з) 2х2 – х + = 0;
2) Розв'яжіть рівняння:
а) 3х2 – 14х + 16 = 0;
б) 5х2 – 16х + 3 = 0;
в) х2 + 2х – 80 = 0;
г) х2 – 22х – 23 = 0;
д) 4х2 – 36х + 77 = 0;
є) 15у2 – 22у – 37 = 0;
ж) 7z2 – 20z + 14 = 0;
з) у2 – 10у – 25 = 0.
3. Розв'язування рівнянь з попереднім виконанням рівносильних перетворень та обранням найбільш зручного способу розв'язання.
1) Розв'яжіть рівняння:
а) t2 + 3t = - 4t – 6 – t2; б) 5(y2 + 3) = -24у + 20;
в) 4х(х – 2) + х2 = 6х + 3; г) 6х2 + 3х = 5(2х + 1);
д) (х – 1)2 + 4х2 = 0; е) (3х – 2)(3х + 2) = 6х + 3;
ж) 5х2 – х = 0,1 – х + 4х2; з) .
2) Знайдіть корені рівняння:
а) 3(х + 4)2 = 10х + 32; б) 15х2 + 17 = 15(х + 1)2;
в) (x + 1)2 = (2х – 1)2; г) (х – 2)2 + 48 = (2 – 3х)2.
3) Розв'яжіть рівняння:
а) ; б) ;
в) ; г) .
V. Систематизація та узагальнення знань учнів
1. Виконання усних вправ
Розкладіть на множники:
x2-81; а2+10a+25; 4a-12; 4а3-16a; а3+2а2+а.
2. Повторення теоретичних знань із використанням інтерактивної вправи « Карусель»
Учні сидять у двох колах обличчям один до одного. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє рухається. Вчитель вивішує на дошці завдання, учні розв’язують його в парах ( як сидять - один навпроти одного ). За сигналом вчителя відбувається зміна партнерів, і робота продовжується вже у складі інших пар. Учитель контролює роботу.
Завдання
1.) Розкладіть на множники многочлен:
1) 2х2-18;
2) 4х2+4х+1;
3) х2-5х+6.
2.) Знайдіть корені квадратного тричлена:
1) х2-5х+6;
2) х2-5х;
3) 3х2-4х+1.
3.) Скільки коренів має рівняння:
1) х2 – 10х + 25 = 0,
2) х2 + 6х + 9 = 0
3) х2 + 5x – 14 = 0;
4) 3у2 – 3у + 4 = 0;
5) 25х2 + 60х + 36 = 0?
(По закінченні вправи підводиться підсумок)
VI. Підсумки уроку
Прес – конференція. Обговорення того, наскільки повно було виконано роботу на уроці , в якому напрямку необхідно працювати далі.
Отже, в результаті активної праці сьогодні на уроці кожен учень з впевненістю може сказати:
Рівняння – це не просто рівність
З однією змінною чи кількома.
Рівняння – це думок активність,
Це інтелекту боротьба.
Виставлення оцінок
VII. Домашнє завдання
Основний рівень
Повторити § 19, № 644, 646, 648
Високий рівень
Додатково № 660(1)
(за підручником: А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір. Алгебра. Підручник для 8 класу — 2016 р.).