Конспект уроку
у загальноосвітній
спеціальній школі
Фразеологічне
багатство
української мови
9 клас
Підготувала
вчитель української
мови і літератури
Доскуч Л.В.
Тема. Фразеологічне багатство української мови
Мета: поглибити знання з української фразеології; формувати вміння використовувати фразеологізми; ознайомити із фразеологічним словником української мови; збагачувати словниковий і фразеологічний запас учнів; розвивати творче мислення, комунікативну активність; удосконалювати вміння працювати самостійно, у групах і колективно; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, словник, картки, презентація.
Методи роботи: робота з підручником, бесіда, робота в парах, спостереження й аналіз мовних явищ.
ХІД УРОКУ
І. Загальнокорекційний етап.
1. Організаційна підготовка учнів до праці (привітання, перекличка).
2. Нервово-психологічна підготовка до уроку.
- Доброго ранку, діти! Подивіться один на одного, підморгніть своєму товаришу, посміхніться йому, нехай ніякі незгоди не псують вам настрій на сьогоднішньому уроці!
ІІ. Основний етап.
Епіграф:
Нема мудріших , ніж народ, учителів. У нього кожне слово – це перлина…
Максим Рильський
Що за диво - наша мова!
Слово горнеться до слова,
Слово з словом в’яжеться,
Мудра казка кажеться,
Казка чи билиця…
Мова – чарівниця.
Сіяти зерно Сіяти грішми
Викинути з пенала Викинути з голови
Народитися взимку Народитися в сорочці
Викинути з голови – забути.
Кусати лікті – жалкувати.
«Ні пуху ні пера!»
- Чи знаєте ви, що ні пуху, ні пера — так говорили спочатку мисливцям, бажаючи успіху й удачі на полюванні. «Перо» — означало вполювати птицю, а «пух» — звіра. Заперечення «ні» вживалося для того, щоб не наврочити, не накликати біди. Зараз це побажання стало поширеним, і не тільки серед мисливців.
А допоможе нам у цьому поет Дмитро Білоус.
Завдання: з'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Запам’ятати Далеко |
Голодний як...
Упертий як...
Хитрий як...
Полохливий як...
Колючий як...
Надутий як...
Тріскотить як...
Німий, як…
Писати як … лапою
Відповіді: сорока, осел, лисиця, заєць, їжак, індик, риба, курка, вовк.
Завдання: Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато» і «мало».
Багато: тьма тьмуща, кури не клюють, аж по горло, аж до неба, без ліку, без кінця і без краю, видимо-невидимо, як зірок на небі.
Мало: як кіт наплакав, крапля в морі, вітер у кишенях, як комарів носик, лиш хліб та вода.
Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми:
Накивати |
п'ятами |
Ляси |
сльози |
З неба |
точити |
Лити |
ні пера |
Ні пуху |
впасти |
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Ліс я знаю як свої (…) пальців.
Це місце треба (…) дорогою обійти.
Ми з сестрою схожі як (…) краплі води.
Іди на всі (…) сторони.
У нього (…) п’ятниць на тиждень.
Довідка: 5, 10, 2, 4, 7
На уроці рідної мови
Сьогодні на уроці мови ми вивчали фразеологізми. Наталка підготувалася найкраще, отримала дванадцять балів і трохи задерла носа. Павлик і Івась, як завжди, били байдики і не слухали вчителя, за що одержали одиниці. Марія Петрівна в кінці уроку сказала: «Вчиться, хлопчики, бо без знань вас і кури засміють».
ІІІ. Заключний етап.
1. Фразеологізми – це сталі, нероздільні вислови. (Так)
2. Фразеологізми необхідні для того, щоб забруднити нашу мову. (Ні)
3. На край світу – означає далеко. (Так)
4. Накивати п’ятами – довго чекати людину. (Ні)
5. Значення фразеологізмів можна знайти у фразеологічному словнику. (Так)
6. За смислом фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову. (Так)
— Послухайте, будь ласка, вірш Г.Бойка «Веремій», в якому розповідається про мудрого дідуся Веремія, якого чомусь не розуміли внуки. Подумайте: чому вони не розуміли?
ВЕРЕМІЙ
Це дідусь хороший мій, звуть його так – Веремій.
Так він дивно розмовляє, що попробуй – зрозумій!
В цирку був я з дідусем – ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…
Я крутивсь, дідусь спитав: - Ти прийшов ловити ґав?
Аж піднявся я із лави: та які ж у цирку ґави?
Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.
Грались ми з Рябком кудлатим, посварилися із братом.
Брат мовчав і я мовчав, а дідусь обох повчав:
- Так до бійки недалеко! Що це ви розбили глека?
Братик, плачучи, сказав: - Глека я не розбивав…
Ну й дідусь мій Веремій! Що він каже, зрозумій.
Братик спать ніяк не хоче:
Хоч і сонні в нього очі,
Вередує:-Я не ляжу!
А дідусь ласкаво каже:
-От якби ти зараз ліг-
Ти б заснув без задніх ніг!
Братик ліг, питає в нього:
-Де ж у мене задні ноги?
Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.
Я,сестричка, менший брат,
Втрьох збирали виноград.
Сперечалися ми все:
Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
-Що ви кашу заварили?
-Де ж та каша, -мовив брат.
Ми ж збирали виноград!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Мало Далеко |
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Мало Далеко |
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Мало Далеко |
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Запам’ятати Далеко |
Завдання: з'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
Як кіт наплакав Води в рот набрати Байдики бити На край світу Ні світ ні зоря |
Мовчати Ледарювати Рано Запам’ятати Далеко |
Народ
скаже,
як зав’яже.
Народна мудрість
Ліс я знаю як свої (…) пальців.
Це місце треба (…) дорогою обійти.
Ми з сестрою схожі як (…) краплі води.
Іди на всі (…) сторони.
У нього (…) п’ятниць на тиждень.
Довідка: 5, 10, 2, 4, 7
Ліс я знаю як свої (…) пальців.
Це місце треба (…) дорогою обійти.
Ми з сестрою схожі як (…) краплі води.
Іди на всі (…) сторони.
У нього (…) п’ятниць на тиждень.
Довідка: 5, 10, 2, 4, 7
Ліс я знаю як свої (…) пальців.
Це місце треба (…) дорогою обійти.
Ми з сестрою схожі як (…) краплі води.
Іди на всі (…) сторони.
У нього (…) п’ятниць на тиждень.
Довідка: 5, 10, 2, 4, 7
Як кіт наплакав, кури не клюють, крапля в морі, аж по горло, вітер у кишенях, як комарів носик, лиш хліб та вода, видимо-невидимо, як зірок на небі.
Як кіт наплакав, кури не клюють, крапля в морі, аж по горло, вітер у кишенях, як комарів носик, лиш хліб та вода, видимо-невидимо, як зірок на небі.