Тема уроку. Фразеологізми
Мета уроку:
– ознайомити учнів із поняттям про фразеологізм, його лексичним значенням; систематизувати знання про фразеологію української мови;
– розвивати вміння виділяти фразеологізми у мовному потоці; збагачувати словниковий запас учнів, формувати мовленнєву, соціокультурну компетентності;
– виховувати в учнів національну свідомість, громадянську позицію.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: путівник, підручник, фразеологічний словник, ІКТ, дидактичний матеріал.
Методи роботи: робота з підручником, бесіда, тренувальні вправи, спостереження й аналізу мовних явищ, інтелектуальна розминка, виразне читання, проблемно-пошукова робота, презентація індивідуальної роботи, фізкультхвилинка, вправа "Знайди пару", асоціація, незакінчене речення, мікрофон.
Інтеграція (міжпредметні зв’язки): українська література, образотворче мистецтво, математика.
Внутрішньо предметні зв’язки: синтаксис, лексикологія, орфоепія.
Технології навчання: традиційні, особистісно - зорієнтовані, ІКТ, ігрові.
Девіз уроку – слова О. Авраменка:
«Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
Для початку роботи, простягніть одну долоньку вперед – подаруйте для роботи на уроці свою старанність, наполегливість і творчість; простягніть іншу долоньку вперед – через неї я вам дарую свою любов і ніжність. А тепер обміняємося подарунками – потріть долоньку об долоньку.
Девіз уроку – слова О. Авраменка: «Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови».
ІІІ. Визначення теми і завдань уроку.
Справді, наша мова співуча, милозвучна, насичена багатьма художніми засобами, які надають їй барвистості й ніжності. Є в ній чимало крилатих висловів, приказок і прислів’їв, якими ви користуєтеся, без яких мова неможлива. Так от всі вони об’єднуються в один із розділів мовознавчої науки. А як називається цей розділ, ви обов’язково дізнаєтеся. Виконуйте завдання поступово – і вершину сьогоднішнього уроку ви подолаєте безсумнівно.
Так, що будьте уважні – починаємо.
І перший наш крок називається «Шифрувальник» (робота в парах). Слухаємо уважно завдання. Вам треба згадати алфавіт, а саме під якою цифрою знаходиться певна літера. І на самому «Путівнику» напишіть відповідь. Хто перший піднімайте руку.
Отже, ви зрозуміли, що тема сьогоднішнього уроку – фразеологія.
Фразеологізм невичерпна скарбниця мови. Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним. Наше завдання - розкрити фразеологічне багатство української мови, визначити роль фразеологізмів у мовленні, повторити відоме, дізнатися про невідоме за допомогою вправ; розвивати усне й писемне мовлення.
- Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми?
Відкриваємо зошити записуємо число, класна робота, тема уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1.Фронтальна робота
Крок 2. «Згадай» Давайте ми з вами згадаємо те що ви вже вивчали в початковій школі і сформулюємо правило – що таке фразеологізми.
2. Бесіда
Так, молодці.
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з підручником щодо ознайомлення з теоретичного матеріалу.
Відкриваємо підручники на сторінці ___ для ознайомлення теоретичного матеріалу.
2. Перевірка домашнього завдання.
Вам кожному було завдання намалювати фразеологізм.
Крок 3. «Асоціація»
Відгадай та поясни (домашнє завдання).
VІ. Формування практичних умінь і навичок.
Робота біля дошки та в зошитах
Записати речення, визначити фразеологізми, пояснити їх значення. Підкреслити фразеологізми як члени речення.
Крок 4. «Тренувальна вправа» (Вправа ___)
Зверніть увагу на правило на сторінці ___ .
Розповідь учителя про фразеологічний словник.
VIІ. Підсумок уроку
Крок 5 «ЗНО» (робота в парах).
Доберіть до кожного фразеологізму синонім
Фразеологізм |
Синонім |
|
А) виводити на чисту воду |
|
Б) облизня піймати |
|
В) намотати на вус |
|
Г) знати, де раки зимують |
VІІІ. Рефлексія.
Крок 6. «Незакінчене речення»
Фразеологізм - це…
Фразеологізи іншими мовами …
Фразеологізми роблять наше мовлення…
Збіг урок наш, як коротка мить.
(Дуже швидко час біжить)
Але попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Ми з вами зібрали матеріал, тепер нам треба його проаналізувати, систематизувати.
Усі кроки виконано. Зірок досягнуто. Якщо прочитати назви та завдання всіх кроків – можна підвести висновок і відповісти на питання
«Чого я навчився (навчилася) на уроці?»
«МІКРОФОН»
Опишіть свій стан на уроці фразеологізмом
ІХ. Коментоване оцінювання.
Х. Домашнє завдання.
Вивчити правило & ___ , виконати вправу ___ .
Творче завдання (за бажанням). Напишіть твір-мініатюру про випадок із життя, використовуючи фразеологізми.