Узагальнення й систематизація вивченого з теми “Дієприслівник як особлива форма дієслова. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні”

Про матеріал
Узагальнення й систематизація вивченого з теми “Дієприслівник як особлива форма дієслова. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні”
Перегляд файлу

 

                                         Гімназія імені Пантелеймона Куліша м.Борзни

                                         

   Н.В. Гирич

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

    Борзна 

 

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми “Дієприслівник як особлива форма дієслова. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні”

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми “Дієприслівник як особлива форма дієслова. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні”; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях з дієприслівниками й дієприслівниковими зворотами; розвивати пам’ять, увагу, творчі вміння моделювати речення з дієприслівниковими зворотами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати естетичні почуття.

Обладнання: інтерактивна дошка, презентація.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма проведення: урок-калейдоскоп.

 

Розум полягає не лише в знанні,

а й у вмінні застосовувати ці знання.

Аристотель

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

 

Назви пароль

1. Автори підручника «Рідна мова» для 7 класу.

2. Як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчають слова як частини мови?

3. Скільки частин мови в українській мові?

4. Скільки самостійних частин мови?

5. Скільки службових частин мови?

6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови?

7. Яка частина мови належить до найуживаніших у кожній мові?

8. Яке місце за кількістю вживання посідає дієслово?

9. Які форми має дієслово?

 

 Налаштуйтеся на серйозний лад, адже сьогодні потрібно буде плідно попрацювати.  А щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною (слайд 1).

Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюся висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
Я хочу багато знати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Сьогодні ми маємо узагальнити й систематизувати ваші знання з теми “Дієприслівник як особлива форма дієслова. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні”

 Отож запишіть дату, тему уроку (слайд 2).

 Сьогоднішній наш урок проведемо у формі калейдоскопа. З’ясуємо лексичне значення слова «калейдоскоп» (слайд 3).

Слово «калейдоскоп» іншомовного походження –
це дитяча іграшка, в середині якої віддзеркалюються різнокольорові барвисті скельця, які постійно  змінюються. Тобто це швидка зміна подій, вражень, образів.

Отже, сьогодні наш урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань, вправ.

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація.

 

1) Лінгвістична розминка “Закінчи речення” (слайд 4-5)

1. Дієприслівник – це особлива незмінна форма дієслова, що позначає…

2. Дієприслівник відповідає на питання …

3. Дієприслівник має ознаки дієслова …

4. Дієприслівники недоконаного виду відповідають на запитання…

5. Дієприслівники доконаного виду відповідають на запитання …

6. Дієприслівник має ознаки прислівника …

7. Дієприслівник – незмінна форма дієслова, тому він не має …

8. У кінці дієприслівників після ч, ш завжди пишуть …

9. Дієприслівник із залежними від нього словами становить …

10. Дієприслівниковий зворот у реченні завжди …

11. Не з дієприслівниками пишуть …

12. У реченні дієприслівник виконує роль …

 

2) Зв’язна розповідь з використанням УДО «Я - дієприслівник» (слайд 6)

 

3) Вибірковий диктант

 Розмовляючи, підбадьорений, одягнуто, схиляючись, бажаючи, відірвати, відірваний, відірвавшись, умивати, вмито, умивши, розказуючи. (Чим різняться дієприслівник умивши і розказуючи?)

 

4) Розподільний диктант

 (У 1 записати дієприслівники доконаного виду, у 2 - недоконаного)

 Відпочиваючи, спікши, сплівши, посміхаючись, дякуючи, відгукнувшись, знемігши, склавши, володіючи, погодившись, приїхавши, невгаваючи, ненавидячи, незчувшись.

(Пояснити написання не з дієсловами)

 

5) Знайди пару – добери синонім (слайд 7)

 

Не вщухаючи

Не зупиняючись

Не лукавлячи

Не поспішаючи

Не хапаючись

 

6) Творче моделювання (слайд 8)

 

(Не) спитавши броду,

(Не) подумавши,

(Не)посіявши,

(Не) почавши,

(Не)нахилившись,

(Не) навчивши в пелюшках,

 

(Робота в парах. Пояснити вживання розділових знаків)

 

7) Знайди помилку (слайд 9)

( Назвати твір, з якого взято ці речення)

Заспокоївшись остаточно солдат протер пальцем очі під скельцями окулярів.

Він вийшов на веранду не причинивши за собою дверей і Климко почув змучений жіночий голос.

Хлопець поліз у воду з вогнем забувши про небезпеку.

Сумерки сприяють нам і відбивши їх сим разом будемо мати спокій на всю ніч.

Знітившись я стаю на поріг знову ж таки розмірковуючи як би так вв’юнитися в хату щоб тебе й не дуже бачили.

Лід кришився б’ючись об каміння берегове.

 

8) Інсценізація „зустрічі” Дієприслівника і Дієприкметника

(слайд 10)

-         Добридень, брате! Чого зажурився?

-         А...то ти, Дієприслівнику! І чого ти радієш? Хіба твоя доля не така ж, як моя? Тебе також не приймають у товариство частин мови, хоча маєш там близького родича, як і я, і свояк твій Прислівник там теж поважна фігура. Правда, тобі дещо краще׃ Дієслово вважає тебе трохи ближчим родичем, бо ти, бач, виражаєш також дію, хоч і додаткову. А все ж... А я ?  -  сумно промовив Дієприкметник і зігнувся ще нижче.

-         Ех, ти... Не вмієш мислити по-сучасному. Не приймають нас тут, то підемо туди, де без нас ніяк не можна. Ходімо до фірми „Синтаксис”. Там будуть нам раді і Словосполучення, і Речення.

Так і зробили. І не шкодують. Тут їм доручають дуже відповідальну роботу членів речення, часто віддають під їхню команду інші слова, нерідко навіть іменники та дієслова, і тоді шанобливо звуть зворотами, а  за значеннями порівнюють із реченнями. Ось таку кар’єру зробили в новій фірмі колись скривджені родичі частин мови.

 

Синтаксичний розбір речення

Лід кришився, б’ючись об каміння берегове.

 

9) Я – редактор (слайд 11)

                                                   Підказка
Дія, названа дієприслівником, стосується того ж іменника-підмета, що й дія, названа дієсловом-присудком.

Побачивши картини Катерини Білокур, мене охопило зачарування.

Слухаючи музику, у мене виникло бажання вчитися грати на якомусь інструменті.

Спускаючись з гори, у мене зламалася лижа.

Ідучи по коридору, двері прочинилися.

Простягнувши руку  по ягоду, з куща почулося шипіння.

Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі.

Виправляючи недоліки, ремонт був завершений.

Заходячи в гімназію, мене вразила тиша.

 

10) Ми на ЗНО (слайд 12)

 

Граматичну помилку допущено в реченні:

а) Шуміло море, сяючи на сонці.

б) Курликаючи в безгомінні, пролинув журавлиний ключ.

в) Поїзд мчав, не зупиняючись на станціях.

г) Проходячи біля будинку, почувся гомін.

 

 

11) Розумне перо

Над світом стане Україна, розкривши очі молоді, дихне озонною грозою і в ясній величі й красі піде, умившися сльозою, немов дівчина по росі. Гроза нарве волошок в небі синіх і, сплівши із таких квіток вінок, твоє чоло прикрасить, Україно!

 

12) Зв’язна розповідь з використанням УДО «Я - дієприслівник»

 

ІV. Підсумок уроку.

 

V. Домашнє завдання (слай 13):

с. 170 відповідати на питання, з твору Григора Тютюнника“Климко” виписати 3 речення з дієприслівниковим зворотом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 березня 2023
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку