Розробка даного уроку дає можливість познайомити учнів із фразеологізмами. Практичні завдання спрямовані на розвиток всебічно розвиненої особистості.
Тема: Фразеологізми. Джерела української фразеології
Мета: подати відомості про фразеологізми, формувати вміння вирізняти їх у реченнях та тексті, розкривати їхнє значення; формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивавати логічне та образне мислення; сприяти збагаченню та уточненню словника учнів; виховувати пошану до усної народної творчості.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, фразеологічний словник.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Ф я ра зе о гі ло
ІІІ. МОТИВАЦІЯ
-Який розділ сьогодні вивчатимемо? Хто здодагався?
- Що Вам відомо про фразеологізми?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Робота біля дошки. Записати прислів’я. Пояснити значення виділених сполучень слів. Які сполучення слів сприймаються як єдине ціле? Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів?
Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків.
П’ятами накивав – аж залопотіло.
ІІ. Ознайомлення з теоретичними відомостями
1. Ф. – це стійкі сполучення слів, які не розкладаються на окремі слова і які за значенням дорівнюють одному слову.
А) із фразеологізму не можна вилучити слово,
Б) не можна вставити нове слово;
В).сприймається як єдине ціле
2. Визначення синтаксичної ролі фразеологізмів( 1 член речення)
Робота біля дошки
Записати речення, визначити яким членом речення виступає фразеологізм.
Ви послухайте його і на вус намотайте. (присудок)
Пішов козак світ за очі. (обставина)
3. Завдання усно.
Прочитайте текст. Звідки походять фразеологізми?
Джерела утворення фразеологізмів різноманітні.
Найперше, з різних сфер людської діяльності: побут людини (не всі дома, дати гарбуза, як горохом об стінку), світ природи {ґедзь укусив, розправляти крила, кіт наплакав)', термінологічного походження (температура кипіння, акції падають, закласти фундамент, перекрити кисень); художні твори, вислови відомих людей (не хлібом єдиним, сіль землі, пісня пісень; караюсь, мучуся, але не каюсь); запозичені з інших мов (хто є хто — анг., вічний двигун — лат., бути не в сво їй тарілці — фр.).
У складі фразеологізмів окрему групу складають прислів'я та приказки, народні порівняння: Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Вік живи — вік учись.
4. Питання до учнів
- Де можна знайти лексичне значення фразеологізмів? (Знайомство зі словником)
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Вправа №1 Випишіть фразеологізми
Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні,
Вправа 2.
Завдання. Вибрати та записати, який фразеологізм відповідає слову:
Вправа №3. РОБОТА В ПАРАХ
Виписати з словника 5 фразеологізмів з тлумаченням його значення.
З одним фразеологізмом скласти речення
Вправа №4 . Закінчте речення фразеологічними зворотами з довідки
Від щастя молодята були……..
Місто своє він знає як………
Нові будинки в столиці ростуть як……..
Господиня крутилася як…………..
Близнята схожі як……….
Вправа №5 Доберіть до кожного російського фразеологізму відповідний український.
Плечом к плечу, бить баклуши, задирать нос,голова идёт кругом, не в своїй тарелке.
Бити байдики, пліч-о-пліч, голова йде обертом, кирпу гнути, ні в сих ні в тих.
V. Підбиття підсумків уроку.
Чи багато я знаю фразеологізмів та правильне їхнє значення?
VІ. Домашнє завдання. П.6, вправа 71.
ДЛЯ УЧНІВ
2. Завдання усно.
Прочитайте текст. Звідки походять фразеологізми?
Джерела утворення фразеологізмів різноманітні.
Найперше, з різних сфер людської діяльності: побут людини (не всі дома, дати гарбуза, як горохом об стінку), світ природи (ґедзь укусив, розправляти крила, кіт наплакав), термінологічного походження (температура кипіння, акції падають, закласти фундамент, перекрити кисень); художні твори, вислови відомих людей (не хлібом єдиним, сіль землі, пісня пісень; караюсь, мучуся, але не каюсь); запозичені з інших мов (хто є хто — анг., вічний двигун — лат., бути не в своїй тарілці — фр.).
У складі фразеологізмів окрему групу складають прислів'я та приказки, народні порівняння: Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Вік живи — вік учись.
Вправа №1 Випишіть фразеологізми
Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні,
Вправа 2.
Завдання. Вибрати та записати, який фразеологізм відповідає слову:
Вправа №3. РОБОТА В ПАРАХ
Виписати з словника 5 фразеологізмів з тлумаченням його значення.
З одним фразеологізмом скласти речення
Вправа №4 . Закінчте речення фразеологічними зворотами з довідки
Від щастя молодята були……..
Місто своє він знає як………
Нові будинки в столиці ростуть як……..
Господиня крутилася як…………..
Близнята схожі як……….
Вправа №5 Доберіть до кожного російського фразеологізму відповідний український.
Плечом к плечу, бить баклуши, задирать нос,голова идёт кругом, не в своїй тарелке.
Бити байдики, пліч-о-пліч, голова йде обертом, кирпу гнути, ні в сих ні в тих.