Урок "Поняття про фразеологізм, його лексичне значення"

Про матеріал

Тема. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.

Мета: дати учням загальні відомості про фразеологізми; вчити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення; виховувати бажання здобувати знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, словники, картки, кросворд.

Форма уроку: урок- подорож

Перегляд файлу

Тема. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.

Мета: дати учням загальні відомості про фразеологізми; вчити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення; виховувати бажання здобувати знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, словники, картки, кросворд.

Форма уроку: урок- подорож

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Учитель

  1. Вітаю вас, юні мандрівники. Я, капітан корабля «Пригоди і романтика», запрошую   сьогодні вас здійснити подорож у пошуках скарбів. (СЛАЙД 1). Ви готові?

Відчалили від берега (оплески)

Завели двигуни (загули)

Почали відрахунок (п’ять, чотири, три, два, один) Повний уперед.

Сідайте.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перед подорожжю кожен з вас загадає бажання, і воно обов’язково здійсниться. Послухайте загадку. Якщо правильно відгадаєте, вона допоможе вам сьогодні на уроці (СЛАЙД 2)

Не ходжу і не літаю,

А ти спробуй дожени.

Я буваю золота -

Тільки в казку зазирни!

(Золота рибка)

  1. На кораблі нас чекають юнги і старший помічник капітана із першим завданням. Послухайте, будь ласка, вірш Г.Бойка «Веремій», в якому розповідається про мудрого дідуся Веремія, якого чомусь не розуміли внуки. Подумайте: чому вони не розуміли? (СЛАЙД 3 з музикою)

                   ВЕРЕМІЙ

Це дідусь хороший мій,

Звуть його так - Веремій.

Так він дивно розмовляє,

 Що попробуй – зрозумій!

В цирку був я з дідусем -

Ми там бачили усе:

 І жонглера, і ведмедя

На швидкім велосипеді...

Я крутивсь, дідусь спитав:

 

-Ти прийшов ловити гав?

Аж піднявся я із лави:

-Та які ж у цирку ґави?

 Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій!

Грались ми з Рябком кудлатим,

Посварилися із братом.

Брат мовчав, і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

 

-Так до бійки недалеко!                                    -Де ж у мене задні ноги?

Що це ви розбили глека ?                                 Ну й дідусь мій, Веремій!

Братик, плачучи, сказав:                                 Що він каже? Зрозумій!

-Глека я не розбивав!                                        Я,сестричка, менший брат,

Ну й дідусь мій, Веремій!                                 Втрьох збирали виноград.

Що він каже? Зрозумій!                                 Сперечалися ми все:

Братик спать ніяк не хоче:                            Хто з нас кошик понесе?

Хоч і сонні в нього очі,                                    Дідуся ми розгнівили:

Вередує:-Я не ляжу!                                       -Що ви кашу заварили? 

А дідусь ласкаво каже:                                  -Де ж та каша, -мовив брат.-

-От якби ти зараз ліг-                                    Ми ж збирали  виноград!

Ти б заснув без задніх ніг!                               Ну й дідусь мій, Веремій!

 Так чому ж онуки не розуміли дідуся?

 Зверніть увагу на виділені вирази. Що вони означають?

      Подумайте і скажіть, чи можна значення сполучень слів, поданих у тексті, передати одним словом?

  1. Слово вчителя.

Із народження і до старості людина пізнає світ. Пізнання мови — це мандрівка в світ прекрасного. Кожне слово має певну будову та значення. Існують слова, які об'єднались у стійкі вирази і називаються фразеологізмами. У фразеологізмах слова втрачають свою самостійність, а зміст має тільки весь вислів разом.

ІІІ. Оголошення теми , мети уроку

Розгортаємо наші морські блокноти – робочі зошити

Дев’яте жовтня

Класна робота

 

- Отже, сьогоднішній урок буде присвячено вивченню фразеологізмів. В зошитах записуємо тему уроку «Поняття про фразеологізм, його лексичне значення».

- Уважно подивіться на слово фразеологізм, подумайте скільки коренів у цьому слові і яке значення вони мають?

На дошці

Словник

Phrasis - вираз

Logos - вчення

- дивлячись на тему уроку, сформулюйте завдання нашого заняття.

Отже , ми повинні знати , що називається фразеологізмом, повинні навчитися пояснювати їх значення і доречно вживати у мовленні.

VІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

 Словникова робота

Море прекрасне, сильне море, море велике. Воно захоплює і дивує. Воно живе. Скільки цікавого на дні! Що ж можна знайти на дні моря?

Смарагд - красивий ніжно-зелений камінь,  загадковий, неповторний і дорогоцінний. Унікальний він як своїм кольором, так і своїми властивостями. Уважається, що саме цей камінь служить оберегом для всіх мандрівників і моряків. (СЛАЙД 5)

За кожну правильну відповідь на уроці – смарагд.

Допомагає кок корабля.

  1. Переді мною карта з маршрутом подорожі (карта на дошці).

 

  • Щоб потрапити  на перший півострів « Найрозумніший» (СЛАЙД 6), треба виконати таке завдання:

Розгадати кросворд, сформулювавши значення словосполучень одним словом і заповнивши по горизонталі рядки, ви прочитаєте по вертикалі під №1 ключовий термін сьогоднішнього заняття.

Запитання до кросворду:

1. Пекти раків, (червоніти)   

2. Ні пари з уст. (мовчати)    

3. Звестися до нитки, (зубожіти) 

4. Байдики бити, (ледарювати)   

5. Баламутити голову, (морочити)

6. Лити сльози, (плакати) 2 група

7. Молоко під вусами не обсохло, (молодий)

8. Брати верх (гору), (перемагати)   

9. Накивати п'ятами (у теперішн. часі), ( втікати)

10. П'яте колесо до воза. (зайвий)     

11. Врізати дуба, (померти)      

- Яке ключове слово отримали?

- Працюючи над кросвордом, що ви помітили? (Фразеологізм можна замінити одним словом)

-  Отже, який висновок можна зробити? (За смислом фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову)

- А чи  можна  сполучення  слів  у  фразеологізмі  поширювати  або замінити  окремі  слова,   не порушивши при цьому смислу звороту?

- Який можна зробити висновок? (Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів)

  1. Наш корабель успішно пройшов рифи, поповнив запаси їжі, вирушає далі. Наступна зупинка  -  острів  « Пізнавальний»  (СЛАЙД 10)

Робота біля дошки і в зошитах. 

Записати речення, визначити члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм.

Ви послухайте його і на вус намотайте. (запам’ятайте, присудок)

Він наговорив сім мішків гречаної вовни. (додаток)

Пішов козак світ за очі. (обставина)

- Що ви помітили? Отже, який висновок можна зробити? (Фразеологізм виступає одним членом речення)

- Дайте визначення фразеологізму, орієнтуючись на записи, зроблені на дошці.

- Порівняємо зроблені нами висновки з матеріалом підручника.

Робота з теоретичним матеріалом підручника с.61

- Яка роль фразеологізмів у мовленні?

- У яких стилях мовлення вживаються фразеологізми?

- Де можна знайти значення фразеологізмів?

Так, фразеологізми зібрані в особливих фразеологічних словниках, а найбільш вживані фразеологізми включені в тлумачні словники.

3 . Нам треба продовжити  подорож, але сонце раптом сховалось за хмарами, піднявся дуже сильний вітер, розпочався шторм. Щоб оминути його, слід упоратись із наступним завданням.( СЛАЙД 12)

Робота з підручником

Вправа 111

 Вправа 112

Фізкультхвилинка «Капітан»

  1. Ми вправно виконали поставлене завдання і наблизились до острову «Казковий»  (СЛАЙД № 14)

Слово вчителя.

   Багатство і різноманітність фразеологізмів дають можливість живописно передати думку, відтворити й описати ситуації людського життя. Вони можуть дохідливо й дотепно висміяти, жартівливо натякнути, ввічливо підказати, передати похвалу й повагу. Їхні образність і емоційність здатні впливати не тільки на розум. А й на уяву і почуття людини. Тому так часто письменники використовують фразеологізми у своїх творах

Закінчити фразеологічні звороти, узяті з казок.

По бороді текло, а…

Ні в казці сказати, ні…

Не думати, не гадати…

Скоро казка мовиться, та…

Піди туди не знаю куди, …

У тридевятім царстві,…

Баба Яга -….

По щучому велінню,…

Що написано пером,…

Наказали сім мішків гречаної вовни,…

Відповіді:…в рот не попало; …принеси те, не знаю що; … в тридев’ятім государстві; … кістяна нога; … по моєму хотінню; … та усі неповні; того й не витягнеш волом; …ні пером описати; …ні в казці сказати; …не скоро діло робиться.

 Яка роль фразеологізмів у мовленні? (Надають мовленню виразності, образності, емоційності. Фразеологія – скарбниця спостережливості й мудрості народу).

Вчитель: Але що це? Люди за бортом!

Швидше піднімемо їх на борт і поцікавимось,  хто ж наші супутники.

 Інсценівка «Про голову і хвіст»

Зустрілися песик Тявка і киця Мурка.

 Добрий день! — якось неохоче замуркотіла Мурка.

 Добрий день! — весело завертів хвостиком Тявка. — Чому така сумна? Ідеш, опустила голову.

 Та ось у мене й голова болить, і хазяйка недоброго молока поставила. Так важко на душі: і їжа до рота не йде. Телевізор обрид, шерсть стала облазити...

 І ти горюєш? Ось   я... Живу    де прийдеться, сплю в підвалі, листя мені за подушку. Але духом не падаю! Вчора приволік смачну кістку. З друзями- однокіст... однокашниками граємось, ганяємо, спимо, притулившись спинами. Зараз готуємося до зими — вона в мене буде лише друга. Словом, як кажуть мої побратими, — тримаю хвіст бубликом.(бути бадьорим, життєрадісним)

 

  1. Ми впорались із завданням і наближаємось до острова «Відгадайка»
  • Замість крапок вставте назви тварин.

Злий як… Упертий як… Хитрий як… Полохливий як… Колючий як… Надутий як… Шкідливий як…

Відповіді: тхір, лисиця, заєць, їжак, індик, кіт, ягня, ведмідь, риба, свиня, сорока, вовк.

  • Відгадай фразеологізм за малюнком . Скласти із фразеологізмами речення.
  1. Острів «Секрет»

Завдання: з'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення

Клювати носом

Бешкетувати

Сушити голову

Бути викритим на місці злочину

Біла пляма

Запам'ятати

Ходити на голові

Робити неможливе

Ліньки напали

Дрімати

Пійматися на гарячому

Недосліджені місця

Змокнути до нитки

Напружено думати

Діставати з-під землі

Лінуватися

Зарубати на носі

Дуже змокнути

V. Підсумковий етап. Рефлексія. Оцінювання

1.  Бесіда.

  • Що називається фразеологізмами?
  • Наведіть приклади фразеологізмів, поясніть їх значення.

 Погляньте на завдання, які ви поставили перед собою на початку уроку.
Кому з вас їх вдалося виконати?

 - Що було найцікавішим і чому?

- Які труднощі зустрічалися і як я долав(ла) їх?

- Мій настрій на уроці.

- Побажання (собі, учителю)

2. Оцінювання.

 Протягом уроку ви отримували смарагди за активність на уроці. Хто ж найкраще працював сьогодні на уроці? А кому необхідно бути активнішим?

3. Домашнє завдання.

  • Обов’язкове: опрацювати теоретичний матеріал підручника, виконати письмово впр.114.

 

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку