Конспект уроку Гарпер Лі "Убити пересмішника"

Про матеріал

Розробка уроку до теми Моральні ідеали в романі Гарпер Лі «Убити пересмішника»

Перегляд файлу

Тема: Моральні  ідеали в романі Гарпер Лі «Убити  пересмішника»

Мета:  

формування предметних компетентностей: визначити проблематику та моральні ідеали у творі Гарпер Лі «Убити пересмішника»; здійснити аналіз образів  твору, прослідкувати за змінами їхніх характерів, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі Г. Лі; розвивати словниковий запас учнів, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати в учнів потребу у високих естетичних та гуманних цінностях;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі;

інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.

Обладнання: текст твору «Убити пересмішника», мультимедійна презентація, портрет  Гарпер Лі, підручник, буктрейлер до кінофільму Р.Маллігана «Убити пересмішника» (1962), аудіокнига

Культурно-мистецькі зв’язки: екранізація роману «Убити пересмішника» (1962)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування нових вмінь і навичок

Форма проведення: дослідження

Проблемна тема уроку:

Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним Люк де Вовенарі

Чи так це?

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя На попередньому уроці ми розпочали знайомство з американською письменницею Гарпер Лі та її романом «Убити пересмішника». Це біографічний

роман з елементами пригодницького й соціально-побутового романів.

Перевірка домашнього завдання: Метод « 1/7» (сімома фразами охарактеризувати людину, героя, автора, тощо… усно або письмово) СЛАЙД №1

Очікувані результати:

  • Лі народилася та виросла в невеликому містечку Монровіль штату Алабама в сім'ї адвоката, навчалася у коледжі Монтомері, а 1945 р. вступила в Алабамський університет.
  •  У 1950 р. вона вступила на роботу у Нью-Йоркський відділ бронювання авіакомпанії.
  • У вільний час почала писати. Два есе та кілька оповідань показала літературному агентові, який порадив їй одне з оповідань розвинути в повість або роман.
  •  У 1957 р. Лі звернулася до видавництва «Ліппінкотт» з рукописом свого роману. їй порадили змінити композицію, на що пішло три роки праці.
  • американська письменниця та публіцист.
  •  «Вбити пересмішника» — єдиний роман Гарпер Лі — було видано 1960 року.
  • Книга одразу ж здобула популярність, отримала Пулітцерівську премію й стала класикою сучасної американської літератури,перекладеного багатьма мовами світу, який очолював списки бестселерів упродовж тривалого часу.
  • Епіграфом до свого роману Лі взяла слова чудового англійського дитячого письменника Ч. Лема: «Юристи, напевне, теж колись були дітьми».
  • Сюжет і персонажі твору — результат спостережень майбутнього автора за своєю родиною та сусідами в рідному місті в 1936 році. Це розповідь про расизм і ксенофобію в південно-східних штатах Америки.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку (записати в зошит)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Слово експерта (анонс-рекомендація) (СЛАЙДИ 2-4)

Робота з назвою твору

Словникова робота  ( слайд №5)

  • Кого ми називаємо пересмішником? (птицю родини горобцеподібних. В книзі Гарпер Лі – символ невинності. Убити пересмішника – великий гріх)(СЛАЙД №5)

Слово вчителя Дія роману відбувається  в містечку Мейкоб (штат Алабама)  в середині 30 років 20 ст. У романі є згадки про Велику депресію. Що вам відомо про цей історичний період?

(Очікувані результати Дія твору розгортається в 1930-ті роки, коли США та інші країни світу потерпали від потужної економічної кризи — найдовшої, найглибшої та найбільш глобальної у XX столітті. Період кризи (з 1929 р. до кінця 1930-х) в США називали Великою депресією. У країні значно зріс рівень безробіття і скоротилося промислове виробництво, а сотні тисяч американців стали бездомними.

 Історична довідка «Закони Джима Кроу»

Згідно з цими законами, темношкірі американці були позбавлені всіх громадянських прав, вони вважалися людьми «другого сорту». Місцева влада ввела для них комендантську годину, а у всіх громадських місцях вивішували таблички з написом «Тільки для білих» або «Для кольорових». Категорично заборонялися міжрасові шлюби, а жорстоке знущання та тортури стали публічними розвагами.)

Головні герої - адвокат Аттікус Фінч та його діти: тринадцятилітній  син Джим  та восьмилітня Джин-Луїза, від імені якої й ведеться оповідь.

Головна подія роману - справа темношкірого  Тома Роббінса, якого захищає в суді Аттікус Фінч. Майже все містечко обирає позицію «Це мене  не обходить».

Але  хтось повинен дбати про  справедливість…

Проблемне питання (СЛАЙД №6)

Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним Люк де ВОВЕНАРГ

Чи так це?

Своєю метою ми ставимо дослідження проблеми відсутності толерантності і справедливості в південних штатах провінційної Америки першої третини XX століття на прикладі тексту книги «Убити пересмішника».

Головні герої твору –  в більшості  діти. Які вони? Як живуть? Що впливає на їхній світогляд? Як протягом років змінюються їхні характери, погляди?  Яке у них ставлення до батька, дорослих людей? Які моральні ідеали висвітлюються у творі? Ось питання, на які ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці

Підготовка до сприйняття твору. Робота з підручником

У романі два сюжети книги розгортаються поступово по двох паралельних лініях, щоб до кінця книги зійтися в одній точці. (запис у зашиті) (СЛАЙД №7)

Перша - обертається навколо «Опудала» Артура Редлі, який живе в напівзруйнованому будинку на одній вулиці з Фінч і, за чутками, є таким собі монстром. Глазастик, Джим і їх сусід Дилл пустують, всіляко намагаючись виманити Опудала

Друга лінія сюжету роману - про батька Глазастика і Джима, адвоката Аттікуса Фінча. Місцевий суддя призначає його захисником чорношкірого чоловіка Тома Робінсона, який помилково звинувачується в згвалтуванні білої дівчини. Аттікус підозрює, що програє справу, але все одно сміливо протистоїть труднощам, в якийсь момент героїчно вставши між своїм клієнтом і натовпом лінчевателей.

Метод «Чиста дошка»

Створюємо опорну схему Герої твору «Вбити пересмішника» СЛАЙДИ №9-23

Перед вами головні герої твору, ви впізнали їх? По яким ознакам? ( учні характеризують Джема, Джіну-Луїзу, Аттікуса Фінча - перевірка домашнього завдання)

Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (СЛАЙД №24)

Одним із домашніх завдань було поміркувати, чому Гарпер Лі оповідачем  у своєму творі обрала Джіну-Луїзу. Що дає твору таке викладення? Які будуть ваші думки?  Що дає така форма оповіді?

  • Чесний, щирий погляд на те, що відбувається.
  • Світ дорослих, де панує дискримінація, здається дітям жорстоким та бездушним. «Що ж вони зробили? Як могли?» — запитує обурений несправедливістю присяжних Джим. У свідомості дитини це те саме, що вбити маленьку беззахисну пташку, яка нікому не завдала шкоди.

Прийом «Зигзаг».  Цитати з роману Гарпер Лі «Вбити пересмішника» (Робота в парах)

(СЛАЙД №25) Прочитайте подану  цитату з твору. Як ви розумієте ці слова? 

  • «…є в людини щось таке, що не скориться більшості — це її совість» ( людина повинна жити чесно, так як їй підказує її совість. Прикладом є життя , вчинки Аттікуса Фінча)
  • Юристи, напевно, теж колись були дітьми? (Автор твору юрист, тому цей твір багатоголосий, читач ознайомлюється з життям різних верств населення, отримуючи уявлення про події з різних точок зору. Світ дітей і світ дорослих створює особливу систему у висвітленні образів і подій і такий прийом дає автору право сподіватися, що події в тексті будуть подано по-дитячому чесно, щиро, відверто).
  •  «…більшість людей хороші, коли їх зрозумієш»;
  • «…розумієш, дівчинко, це не образа, коли тебе називають словом, яке комусь здається образливим, це тільки свідчить, яка жалюгідна душа в людини, що так каже»;
  • «…для того щоб жити по совісті з іншими людьми, я повинен жити в злагоді з власною совістю. Діяти по совісті не завжди означає погоджуватися з думкою більшості»;
  • «…справжня мужність — це коли ти знаєш наперед, що не переможеш, а все одно борешся, борешся до кінця. Рідко перемагаєш, а всетаки часом перемагаєш».

IV.Сприйняття твору іншого виду мистецтва До вашої уваги  сцена  з фільму «Убити пересмішника». Подивіться та прокоментуйте її.

Мистецька хвилинка

«Убити пересмішника» — художній фільм режисера Роберта Маллігана, відзнятого за однойменним романом Гарпер Лі. 2007 року стрічка опинилась на 25-й сходинці рейтингу Американського інституту кіномистецтва 100 найкращих фільмів за історію кінематографа США, а у 2008 році тією ж установою фільм визнано найкращою Американською «правовою» драмою всіх часів.

В творі порушується багато проблем суспільства. Однак, однією з головних є становлення людини, особистості, формування людського  характеру.

V. Застосування набутих знань.

Вчитель Які проблеми, на вашу думку, розкриває у своєму романі «Убити пересмішника» Гарпер Лі?

  • У творі «Убити пересмішника» висвітлюється багато моральних і суспільних проблем. Америка 30-х років ХХ століття представляла собою країну, чорношкіре населення якої було позбавлене громадянських прав. Знаючи про це, Аттікус  Фінч все ж береться захищати негра, знаючи заздалегідь, що програє справу.
  • Чому автор висвітлює цю історію? Що хоче цим показати? Як у творі показано, що чорношкірі мешканці поважають адвоката Аттікуса Фінча? ( є в країні чесні і порядні люди, здатні розуміти проблеми людей, у яких може бути і інший колір шкіри. Негри до останнього не покидали судове приміщення і тільки коли адвокат виходив, вони шанобливо піднялися)
  • Як у містечку, зокрема в родині Аттікуса, ставилися до бідних? Порівняйте родини Канінгемів і Юелів. Як на них вплинула бідність?
  • Яку ще гостру соціальну проблему висвітлює письменниця?
  • Як ставиться до темношкірих більшість мешканців Мейкомба? Що зумовлює таке ставлення: особисті вади білих (пиха, агресивність) чи традиції суспільства? Чому ви так вважаєте?
  • Чи розуміють мейкомбці, що, засуджуючи Тома, виправдовують справжнього злочинця?
  • Гарпер Лі вважала свій роман «історією чистої та простої любові». Як ви вважаєте, любові до кого?
  • Які проблеми, розкриті у творі, залишаються актуальними донині? Чого роман може навчити сучасну дитину або дорослу людину?

(СЛАЙД №26 Соціальна нерівність; проблеми родини та виховання; проблема оточення, у якому ростуть діти; дискримінація; справедливість; толерантність, тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства,  відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу)

Робота з епіграфом

Чи справді «Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним»? Свою думку аргументуйте.

Оцінювання роботи учнів (самооцінювання та взаємооцінювання)

V. Домашнє завдання: створити паспорт твору Гарпер Лі «Вбити пересмішника» СЛАЙД №27

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.4
Оригінальність викладу
4.4
Відповідність темі
4.4
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Подгайная Марина
    Дякую за гарну роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Половец Инна
    Мені матеріал дуже сподобався. Прблематика, тематика, сюжетні лінії, цитати, історичні події, світ дорослих і світ дітей, різноманітність завдань - все є!. Дякую!.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Легка Ірина Іванівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Косяк Наталя Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Микитюк Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 2 відгука
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
40434
Оцінка розробки
4.4 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку