Конспект уроку "Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження"

Про матеріал
Мета: розширити і поглибити знання про головні цілі вивчення історії; сформувати уявлення про фах історика; з’ясувати зміст понять «історичний факт», «історична особа», «історичне дослідження»; стимулювати активну пізнавальну діяльність; розвивати абстрактне мислення за допомогою візуалізації; встановити зв’язки одержаних знань з практикою. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручники (Вступ до історії : підруч. для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти / В. С. Власов. - Київ : Генеза, 2018. - 208 с. : іл., карти.) , робочі зошити, картки для побажань.
Перегляд файлу

Головні цілі пізнання минулого.

Фах історика. Що таке історичний факт,

історична особа, історичне дослідження

 

Мета: розширити і поглибити знання про головні цілі вивчення історії; сформувати уявлення про фах історика; з’ясувати зміст понять «історичний факт», «історична особа», «історичне дослідження»; стимулювати активну пізнавальну діяльність; розвивати абстрактне мислення за допомогою візуалізації; встановити зв’язки одержаних знань з практикою.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники (Вступ до історії : підруч. для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти / В. С. Власов. - Київ : Генеза, 2018. - 208 с. : іл., карти.) , робочі зошити, картки для побажань.

 

«Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців»

О.Довженко

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель вітається із учнями та пропонує їм написати на картках (Додаток А)  побажання та поділитися ними з однокласниками (учні стають в коло і кожен віддає побажання наступному).

 

ІІ. Мотиваційний етап

Метод «Мозковий штурм» - вчитель ставить перед учнями запитання: «Для чого ми вчимо історію?» На основі відповідей укладають інформаційне гроно.

Орієнтовані відповіді учнів (Додаток Б).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Схарактеризувати за поданим планом запропоновані пам’ятки

План:

  1. Назва пам’ятки.
  2. До якої категорії належить (усна, писемна чи речова).
  3. Де знаходиться.
  4. До якого історичного періоду належить.
  5. З якими подіями пов’язана.

Пам’ятки (Додаток В).

 

IV. Засвоєння нових знань.

  1. Фах історика. Найвідоміші українські історики.

Учитель запитує учнів, ким, на їхню думку, може працювати людина з історичною освітою. Учні висловлюють свою думку.

Орієнтовані відповіді учнів: вчителем/викладачем історії, науковцем, аналітиком, журналістом (Катерина Осадча), особистим радником або іміджмейкером політиків/громадських діячів, політиком (Дональд Туск, Михайло Грушевський).

Учитель узагальнює: «Отже, історик -  це освічена і всебічно розвинена людина, яка вміє мислити, узагальнювати, аналізувати і висловлювати, аргументуючи, власну думку. Саме тому історик може досягти вершин у будь-якій сфері, не тільки в освіті. Хіба історики не могли б бути найкращими політиками? Адже їм, як нікому іншому, відомі всі успіхи і помилки політичних діячів минулого, та наслідки цих успіхів та помилок. Вони усвідомлюють та розуміють усі сучасні суспільні процеси. Зараз ми познайомимося з деякими відомими українськими історичними діячами».

Учитель ділить учнів на 2 групи та пропонує їм ознайомитися із пунктами 1 і 2 §23. Представники кожної з груп називають діяча, про якого дізналися (М. Грушевський та В. Антонович), та коротко характеризують його внесок у розвиток української історичної науки.

 

  1. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження.

Учні зачитують та записують у зошити визначення поняття «історичний факт» на ст. 143, наводять приклади історичних фактів.

 

Учні зачитують та записують у зошити визначення поняття «історична особа» на ст. 153, наводять приклади історичних осіб, з якими познайомилися під час вивчення минулих тем.

 

Учитель відображає та пояснює схему поняття «історична подія»:

 

Пояснення вчителя: «Важливими завданнями істориків є: з’ясувати за допомогою джерел інформацію про певні події минулого; визначити, які події є фактами, а які – вигадкою  авторів (якщо джерела є писемними або усними); з’ясувати всі обставити цієї події, тобто передумови, причини, привід до події, її суть,  результат і наслідки».

 

V. Узагальнення та систематизація.

Учитель пропонує учням провести власне історичне дослідження, аналізуючи події, які засвідчують історичні джерела (ст. 125, 147, 152-153 підручника). Аналіз проводять за планом:

  1. Визначити назву та вид джерела.
  2. Назвати автора/авторів.
  3. З’ясувати, якого історичного періоду стосується та які події/подію засвідчує.
  4. Що в цьому уривку вважаєте історичним фактом, а що - художнім вимислом?

 

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §________ . Провести власне історичне дослідження за допомогою будь-якого джерела (на вибір).

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

№1                                                                                                                     №2

 

 

№3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№4 №5


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Венгер Лариса Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
25 березня 2019
Переглядів
19093
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку