Головні цілі пізнання минулого.
Фах історика. Що таке історичний факт,
історична особа, історичне дослідження
Мета: розширити і поглибити знання про головні цілі вивчення історії; сформувати уявлення про фах історика; з’ясувати зміст понять «історичний факт», «історична особа», «історичне дослідження»; стимулювати активну пізнавальну діяльність; розвивати абстрактне мислення за допомогою візуалізації; встановити зв’язки одержаних знань з практикою.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники (Вступ до історії : підруч. для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти / В. С. Власов. - Київ : Генеза, 2018. - 208 с. : іл., карти.) , робочі зошити, картки для побажань.
«Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців»
О.Довженко
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель вітається із учнями та пропонує їм написати на картках (Додаток А) побажання та поділитися ними з однокласниками (учні стають в коло і кожен віддає побажання наступному).
ІІ. Мотиваційний етап
Метод «Мозковий штурм» - вчитель ставить перед учнями запитання: «Для чого ми вчимо історію?» На основі відповідей укладають інформаційне гроно.
Орієнтовані відповіді учнів (Додаток Б).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Схарактеризувати за поданим планом запропоновані пам’ятки
План:
Пам’ятки (Додаток В).
IV. Засвоєння нових знань.
Учитель запитує учнів, ким, на їхню думку, може працювати людина з історичною освітою. Учні висловлюють свою думку.
Орієнтовані відповіді учнів: вчителем/викладачем історії, науковцем, аналітиком, журналістом (Катерина Осадча), особистим радником або іміджмейкером політиків/громадських діячів, політиком (Дональд Туск, Михайло Грушевський).
Учитель узагальнює: «Отже, історик - це освічена і всебічно розвинена людина, яка вміє мислити, узагальнювати, аналізувати і висловлювати, аргументуючи, власну думку. Саме тому історик може досягти вершин у будь-якій сфері, не тільки в освіті. Хіба історики не могли б бути найкращими політиками? Адже їм, як нікому іншому, відомі всі успіхи і помилки політичних діячів минулого, та наслідки цих успіхів та помилок. Вони усвідомлюють та розуміють усі сучасні суспільні процеси. Зараз ми познайомимося з деякими відомими українськими історичними діячами».
Учитель ділить учнів на 2 групи та пропонує їм ознайомитися із пунктами 1 і 2 §23. Представники кожної з груп називають діяча, про якого дізналися (М. Грушевський та В. Антонович), та коротко характеризують його внесок у розвиток української історичної науки.
Учні зачитують та записують у зошити визначення поняття «історичний факт» на ст. 143, наводять приклади історичних фактів.
Учні зачитують та записують у зошити визначення поняття «історична особа» на ст. 153, наводять приклади історичних осіб, з якими познайомилися під час вивчення минулих тем.
Учитель відображає та пояснює схему поняття «історична подія»:
Пояснення вчителя: «Важливими завданнями істориків є: з’ясувати за допомогою джерел інформацію про певні події минулого; визначити, які події є фактами, а які – вигадкою авторів (якщо джерела є писемними або усними); з’ясувати всі обставити цієї події, тобто передумови, причини, привід до події, її суть, результат і наслідки».
V. Узагальнення та систематизація.
Учитель пропонує учням провести власне історичне дослідження, аналізуючи події, які засвідчують історичні джерела (ст. 125, 147, 152-153 підручника). Аналіз проводять за планом:
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §________ . Провести власне історичне дослідження за допомогою будь-якого джерела (на вибір).
Додаток А
Додаток Б
Додаток В
№1 №2
№3
№4 №5