Тема уроку: «Як змінилося життя у містах»
Мета. сформувати в учнів уявлення про заняття та умови життя населення в українських містах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; визначити особливості життя в місті; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ Актуалізація. Робота в групах.
Місто |
Село |
|
|
ІІІ. Мотивація.
На минулому уроці ви поповнили свої знання про життя у селі. Сьогодні поговоримо про місто.
IV . Вивчення і закріплення нового матеріалу.
Пригадайте.
Робота з картою «Київська Русь» - покажіть і назвіть міста Київської Русі.
Робота з візуальними джерелами.(додаток 2)
Робота з підручником. С. 181.
Археологи відшукали меч (с.182), на якому написано «коваль Людота». Про що свідчать подібні пам’ятки? (писемність, грамотність і серед простого люду, висока якість речей)
До кінця 18 століття міста майже не змінились. Кардинальні зміни відбуваються у 19 столітті.
Міста постійно збільшуються. Якщо на початку 20 століття великими вважалися міста з населенням понад 100 тисяч, і таких міст у світі було 360, а міст – мільйонників – всього 10, то сьогодні міста з населенням 100 тисяч великими не вважаються, а міст з населенням понад 1 мільнон у світі понад 200. Змінився і зовнішній вигляд міст. Характеризуючи сучасні міста, ми використовуємо нові терміни.
Робота з термінами. Щоб визначити терміни, розгадайте ребуси. (додаток 3)
Пояснити терміни, використовуючи текст підручника с. 184.
V. Підсумок.
Робота з візуальними джерелами ( ілюстрації додаток1), Розділіть зображення за критеріями «давні міста» - «сучасні міста». Аргументувати свій вибір.
- Чому навколо міст 18-19 століть не було укріплень?
С. 185 завдання 4. (хронологічна задача, лінія часу)
Д\З §26.
Додаток1.
Додаток 2
Додаток 3