Урок "Як упродовж історії змінилося життя у містах".

Про матеріал
Урок допомагає сформувати уявлення про про заняття та умови життя населення в українських містах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; визначити особливості життя в місті .Опитування, проведене на початку уроку, містить запитання і завдання з попередньої теми уроку, а також запитання, що готують учнів до сприйняття нового матеріалу. Завдання сприяють розвитку уваги, пам'яті, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, історичними картами, текстом підручника.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Як змінилося життя у містах»

Мета. сформувати в учнів уявлення про заняття та умови життя населення в українських містах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; визначити особливості життя в місті; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ Актуалізація. Робота в групах.

  1. Робота з візуальними джерелами (Додаток 1) Розділити ілюстрації за категоріями місто-село.Пояснити свій вибір.
  2. Заповнити таблицю Особливості міста і села (життя, заняття, будинки іт.д.)

Місто

Село

 

 

 

  1. Сформувати переваги життя у місті
  2. Сформувати переваги життя у селі.

ІІІ. Мотивація.

На минулому уроці ви поповнили свої знання про життя у селі. Сьогодні поговоримо про місто.

IV . Вивчення і закріплення  нового матеріалу.

Пригадайте.

  • Як називалась перша українська держава? (Київська Русь)
  • Як називались предки українців? (слов’яни)
  • Слов’яни називали місто «градом». Російською мовою місто – «город». Яка особливість міста відображена у цьому слові? (укріплене поселення, фортеця)
  • Наші землі у 9-10 століттях іноземці називали Градаріка, тобто «країна міст». Про яку особливість Київської Русі свідчить ця назва?. (багато міст)

Робота з картою «Київська Русь» - покажіть і назвіть міста Київської Русі.

  • Висловіть свою думку. Чому на русі було багато міст? (очікувана відповідь: напади ворогів)

Робота з візуальними джерелами.(додаток 2)

  • Як укріплювали міста? (вали, рови, стіни і т.д.)

Робота з підручником. С. 181.

  • Знайдіть, як називалась найстаріша частина міста, розташована на узвишші, зміцнена стінами, валами, ровами? (дитинець)
  • Хто проживає в цій частині міста? (князі, бояри)
  • Як називалась інша частина міста, розташована нижче дитинця? (поділ)
  • Хто жив на подолі? (купці, ремісники)
  • Виписати, які групи людей проживали у містах? (князі, бояри, купці, ремісники, дружинники, духівництво)
  • Чим займалися жителі міста?
  • Ілюстрація текст і с. 181-182. Визначити, кому належав будинок, зображений на ілюстраці(с. 181)ї . За якими ознаками ви це зрозуміли.

Археологи відшукали меч (с.182), на якому написано «коваль Людота». Про що свідчать подібні пам’ятки? (писемність, грамотність і серед простого люду, висока якість речей)

До кінця 18 століття міста майже не змінились. Кардинальні зміни відбуваються у 19 столітті.

  • Мал с. 183 – які особливості зображення свідчать, що на картині зображено місто?
  • Що змінилося у місті, порівняно з попередніми століттями?

Міста постійно збільшуються. Якщо на початку 20 століття великими вважалися міста з населенням понад 100 тисяч, і таких міст у світі було 360, а міст – мільйонників – всього 10, то сьогодні міста з населенням 100 тисяч великими не вважаються, а міст з населенням понад 1 мільнон у світі понад 200. Змінився і зовнішній вигляд міст. Характеризуючи сучасні міста, ми використовуємо нові терміни.

Робота з термінами. Щоб визначити терміни, розгадайте ребуси. (додаток 3)

Пояснити терміни, використовуючи текст підручника с. 184.

V. Підсумок.

Робота з візуальними джерелами ( ілюстрації додаток1), Розділіть зображення за критеріями «давні міста» - «сучасні міста». Аргументувати свій вибір.

- Чому навколо міст 18-19 століть не було укріплень?

С. 185 завдання 4. (хронологічна задача, лінія часу)

Д\З §26.


Додаток1.

 

 

 

 

 

Додаток 2

Додаток 3

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
27 березня
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку