1
Тема: «ГРАДУСНА СІТКА НА ГЛОБУСІ ТА ГЕОГРАФІЧНІЙ КАРТІ.
ПОНЯТТЯ ПРО ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ»
Мета: назвати і показати на глобусі та карті лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, пояснити їх взаємне розташування; оцінити значення географічних координат для практичної наукової та господарської діяльності людини; формувати навички використання меридіанів та паралелей для визначення географічних координат точок на географічних картах та глобусі. виховувати практичний інтерес до роботи з картою, поважне ставлення до праці картографів.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: закріпити знання про полюси; називати лінії градусної сітки — паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан; сформувати вміння визначати географічні координати точок.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання:
Хід уроку
1. Організаційний момент:
Доброго дня!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі та здорові.
До уроку всі готові!
Ми починаємо урок, а
На уроці ми:
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
2. Мотивація
У мене в руках повітряна куля на якій нанесені материки. Вчитель наносить на любому місці крапку та задає завдання учням:
Зараз я нанесла крапку на кулю.
Завдання для учнів: Спробуйте описати місце розташування даної крапки.
Нелегке завдання? Без спеціальних методів воно нездійсненне, адже поверхня кулі рівна, на ній відсутні лінії, до яких можна «прив'язати» нашу точку.
Але ми з легкістю знайдемо своє місце, коли підемо до Харківського національного академічного театру опери та балету імені Лисенка Миколи Віталійовича. Для цього нам потрібний квиток, на якому буде зазначено ряд та місце.
3. Тема, цілі та зад уроку
Але на глобусі та карті є також відповідні лінії, завдяки яким ми можемо з легкістю знайти місце розташування будь якого об’єкту.
Завдання для учнів: Що це за лінії та за допомогою яких можна дізнатися місце розташування будь якого об’єкту на Земній кулі нам підкажуть ребуси. Спробуйте відгадати їх.
Так, дійсно тут зашифровані наступні слова:
Градусна сітка та географічні координати
Як ви гадаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?
ТЕМА: «ГРАДУСНА СІТКА НА ГЛОБУСІ ТА ГЕОГРАФІЧНІЙ КАРТІ.
ПОНЯТТЯ ПРО ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ»
Виходячи з теми уроку наша мета буде наступна:
Мета уроку:
Давайте пригадаємо:
4. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів:
"Мозковий штурм"
Найпереконливішим і незаперечним доказом того, що Земля має кулясту форму, є знімки її з космосу.
В давнину люди зрозуміли, що наявність горизонту говорить про те, що поверхня Землі не може бути плоскою. Чим вище піднятися на якійсь місцевості, тим більш віддалиться лінія горизонту. Так в древній «моделі» Землі вона представляється собою опуклу поверхню, що стоїть на трьох слонах, які стоять на черепасі, яка плаває в океані. вчені Стародавньої Греції вважали Землю кулею. Аристотель зазначав, що на Місяці під час місячних затемнень видно круглий край тіні Землі.
У середні віки, коли люди навчилися будувати великі кораблі і подорожувати, вони іноді здійснювали кругосвітні подорожі. Це теж служить непрямим доказом кулястості Землі.
Подивіться на карту або глобус. Вони ніби павутиною, вкриті тонкими лініями, що перетинаються. Це – градусна сітка Землі. Вона складається з меридіанів і паралелей. За допомогою цих ліній можна знайти будь яку точку на карті й глобусі.
(учні отримують таблицю яку заповнюють під час розповіді вчителя) Меридіани – це лінії, які поєднують дві уявні точки землі – Північний і Південний полюси. Стор. 63
(Учні записують визначення поняття в зошит).
Подивившись на глобус, ви переконаєтесь, що на земній кулі таких ліній можна провести безліч. Але якщо ми це зробимо, то ще щось позначити на глобусі чи карті вже буде неможливо. Тому меридіани проводять через певні однакові проміжки. Які саме погляньте до атласу та назвіть? _____
Мал. 51, стор. 63. Назва «меридіан» (від латин. «полуденна лінія») дуже добре відображає сутність цієї уявної лінії. Дійсно, якщо ви станете влітку ополудні на ділянці землі, яка добре освітлена сонцем, то ваша тінь точно вказуватиме на Північний полюс. Це і буде напрям меридіану точки, на якій ви стоїте. Відійшовши на декілька метрів на схід чи захід (праворуч чи ліворуч), ви визначити меридіан уже цієї точки. Таким чином, через будь-яку точку нашої планети можна провести меридіан (на карті або глобусі).
(Погляньте на карту півкуль шкільного навчального атласу. Вкажіть на якій відстані проведено меридіани)Атласи не закриваємо!!!!!
Усі меридіани на глобусі мають однакову довжину.
Міф чи правда?
Давайте спробуємо в цьому переконатися:
У вас на партах є маркери, за допомогою яких, ви будете малювати на повітряній кулі ці уявні лінії.
Для початку відмітьте крапками північний та південний полюси Землі.
Скажіть, яку форму має меридіан на кулі (півколо - 1800)?
Тепер погляньте до атласу та подивіться, яку форму мають там проведені меридіани? (Вигнуті кола - дуги)
На глобусі і на картах меридіани перетинаються з паралелями. На однаковій відстані від обох полюсів проведено коло, яке називається екватором. На відміну від меридіанів, які всі однакові за довжиною і яких можна провести безліч, екватор на Землі лише один.
Стор. 63. Випишіть визначення екватор.
Накресліть посередині вашої кулі екватор та нанесіть декілька паралелей.
Скажіть, яку форму мають паралелі на кулі (коло - 3600)?
Тепер погляньте до атласу та подивіться, яку форму мають там проведені паралелі? (Вигнуті кола - дуги) Усі паралелі мають однаковий вигляд?
Екватор на карті – це пряма лінія!!!!!
Через який проміжок проведені паралелі?
Розповідь учителя супроводжується запитаннями до учнів, завданнями для роботи з географічною картою.
А чи знаєте Ви яка паралель перетинає територію України? Місто Харків? Погляньте до атласу та знайдіть необхідну інформацію!!!!
10 жовтня 2010 року. Ця “магічна” дата була ознаменована відкриттям у саду ім. Т. Шевченка пам'ятного знаку 50-ій паралелі, яка проходить через центр Харкова. 50-та паралель проходить через 12 країн, серед яких: Канада, Велика Британія, Бельгія, Германія, Чехія, Польща, Україна, Росія, Монголія та Китай. Але найбільше місто, що знаходиться на ній — Харків.
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
(закрити обличчя руками)
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
(стрибки)
Політаєм, як пташата,
(помахи руками, як крилами)
Потанцюємо ще трішки,
(танцювальні рухи)
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Зараз ми перевіримо чи уважно ви заповнювали таблицю!!!
Поміняйтеся листочками з вашим сусідом по парті та звірте дані таблиці:
За кожний ряд правильно заповненої таблиці поставте 2 бали!!!!
Географічна карта і глобус надають можливість за географічними координатами знаходити певні об’єкти. Можна також визначити географічні координати того чи іншого об’єкта.
Широта і довгота будь-якої точки Землі є її географічні координати.
Географічна широта – це виражена в градусах відстань будь-якої точки Землі від екватора.
На північ від екватора будь-яка точка суходолу чи океану має північну широту. ЇЇ позначають, як правило, (скорочено – пн. ш.) На південь від екватора будь-яка точка земної поверхні матиме південну широту (скорочено – пд. ш.).
Дивлячись на карту півкуль, можна зробити висновок: вся територія України має північну широту, бо вона повністю лежить на північ від екватора.
А що таке географічна довгота?
Географічна довгота – це виражена в градусах відстань будь-якої точки Землі від початкового (нульового меридіану).
(Учні записують визначення поняття в зошит).
Початковим, або нульовим, меридіаном люди домовилися вважати меридіан, проведений через столицю Великої Британії – Лондон. Він називається ще Гринвіцьким меридіаном. Це пов’язано з тим, що колись в минулому тут, у передмісті Лондона – Гринвічі була розташована обсерваторія.
На схід від початкового (нульового, або Гринвіцького) меридіана буде східна довгота. Скорочено її позначають сх. д.. На захід від цього меридіану довгота є західною; скорочено - зх. д..
Для визначення географічних координат будь-якої точки використовуються меридіани і паралелі. При цьому треба пам’ятати, що Земля є кулею і правильно відтворювати її в зменшеному вигляді можна лише на глобусі. Географічна ж карта, як ви вже знаєте, спотворює справжню форму і розміри материків, островів, океанів і морів.
На глобусі всі меридіани й паралелі перетинаються під прямим кутом.
Спробуємо визначити географічну широту. Для цього нам потрібний підручник стор. 65 мал. 55
Визначаємо географічну довготу стор. 66, мал. 56.
Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст на ст. 63-67.
2. Виписати визначення нових термінів.
Завдання на вибір
3. Скласти кросворд за вивченою темою.
4. Навести приклади координатних сіток, які використовуються в повсякденному житті. Поясніти призначення однієї з них (прикладом може бути житловий квартал, поштова адреса, шахівниця).
Рефлексія
У нас є дерево знань, але на ньому відсутнє листя:
Напишіть відповіді на наступні запитання:
Якщо більше цікавого було на уроці то прикріпіть листочок до дерева з верху, але якщо було складно то знизу
ОЦІНКИ!!!!!!!!!!!!!!!
Назва географічного об’єкта |
Назва півкулі |
|||
Північна |
Південна |
Західна |
Східна |
|
Африка |
+ |
+ |
+ |
+ |
Південна Америка |
|
|
|
|
Євразія |
|
|
|
|
Північна Америка |
|
|
|
|
Австралія |
|
|
|
|
Антарктида |
|
|
|
|
Тихий океан |
|
|
|
|
Атлантичний океан |
|
|
|
|
Індійський океан |
|
|
|
|
Північний Льодовитий океан |
|
|
|
|
Київ |
|
|
|
|
_________________________________________________________
(П.І., клас)
Тема:_________________________________________________________
______________________________________________________________
1. Заповніть таблицю «Меридіани й паралелі».
Характеристика |
Меридіани |
Паралелі |
Визначення |
|
|
Форма на глобусі |
|
|
Форма на карті |
|
|
Напрям |
|
|
Протяжність |
|
|
Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою |
|
|
2. Випишіть визначення понять:
Градусна сітка _______________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Географічні координати _______________________________________________
____________________________________________________________________
Географічна широта __________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Географічна довгота __________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
3. Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику таблиці порядковий номер характеристики.
Зразок заповненої таблиці
Паралелі |
Меридіани |
Екватор |
Початковий меридіан |
|
|
|
|
1) Його іноді називають Гринвіцьким, або нульовим.
2) Він проходить на однаковій відстані від полюсів Землі.
3) Він поділяє Землю на Східну й Західну півкулі.
4) Вони проходять паралельно до екватора.
5) Він поділяє Землю на Північну й Південну півкулі.
6) Вони сходяться в точках полюсів.
7) Вони вказують напрямок «північ–південь».