6 клас
Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні
Мета: повторити відомості про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники; використовувати прикметники у мовленні; розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, увагу та творчу уяву; виховувати любов до України, рідної мови.
Цілі: учні знатимуть: що означає прикметник, на які питання відповідає, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розряди прикметників за значенням;
учні вмітимуть: розпізнавати прикметники в тексті, вказувати морфологічні ознаки, визначати синтаксичну роль, розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: українська література, музика, математика
Обладнання: мультимедійна презентація, ментальні картки, картки для вправи «Займи позицію», картки для самооцінювання, підручник, робочі зошити.
Методи, прийоми, форми роботи: метод дидактичної та інтерактивної гри, «Займи позицію», робота в групах, пошуково-евристичні, практичні, наочні методи і прийоми, гра «Літературні сніжки», гра «Хрестики-Нулики», метод «Мікрофон».
Література: Глазова О.П., Кузнєцов Ю.В. Рідна мова: Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – К.: Педагогічна преса,2008.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Налаштування на роботу. Створення сприятливого психологічного клімату.
Вчитель: Добрий день, діти.
У наш клас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час,
Гостей посмішкою й миром.
Учень: Ми вам раді, люди добрі.,
І вітаєм щиро Вас.
Тож запрошуєм ласкаво
На урок у 6 клас.
Вчитель: Діти, щоб ви впевненіше почували себе на уроці час від часу звертайте увагу на ці вислови (зачитати) Додаток 1.
Уважними
Розумними
Організованими
Креативними
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань.
Диференційоване домашнє завдання: скласти сенкан до слова «Прикметник», з художньої літератури виписати парами прикметник з іменником.
Вчитель: Ми вже багато знаємо про прикметник. У вас на партах лежать ментальні карти, подивіться і пригадайте вже вивчене.
(Примітка: тим часом, вчитель налаштовує інтерактивну гру)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Діти, подивіться, будь ласка, на цю хмаринку слів. Пропоную вам разом сформулювати тему нашого уроку.
Мотиваційне запитання:
Розгорніть ваші робочі зошити та запишіть дату.
ІV Вивчення нового матеріалу
Назва групи |
Що позначає |
Питання |
Приклади |
Примітка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Після роботи з таблицею діти представляють результат та обговорюють прочитане.
V. Виконання вправ на закріплення
Пояснення вчителя. Способи творення відносних та присвійних прикметників. Демонстрація на екрані та обговорення з учнями.
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне й погідне,
життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний. ( 18 прикметників)
VI. Підсумок уроку Гра «Хрестики - Нулики»
VII. Рефлексія Метод «Мікрофон»
VIII. Самооцінювання.
IX. Домашнє завдання.
На 6 балів. Впр. 330 Від поданих у дужках іменників утворити присвійні прикметники.
На 9 б. підготувати для однокласників розподільний диктант
На 12 балів написати твір про Україну, використовуючи прикметники різних розрядів.
Підсумкове слово вчителя.
Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них узори викладати.
Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.
Додаток1.
*Не кажи не вмію, а кажи навчусь.
* Мені все вдасться.
* Робити помилки – не соромно. Ми тільки вчимось.