Конспект уроку :Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні"

Про матеріал
В конспекті пропонуються різноманітні як традиційні, так і інтерактивні ігрові форми та методи роботи.
Перегляд файлу

6 клас

Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

Мета:  повторити відомості про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння розрізняти  якісні, відносні, присвійні прикметники; використовувати прикметники у мовленні; розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, увагу та творчу уяву; виховувати любов до України, рідної мови.

Цілі: учні знатимуть: що означає прикметник, на які питання відповідає, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розряди прикметників за значенням;

учні вмітимуть: розпізнавати прикметники в тексті, вказувати морфологічні ознаки, визначати синтаксичну роль, розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Міжпредметні зв’язки: українська література, музика, математика

Обладнання:  мультимедійна презентація, ментальні картки, картки для вправи «Займи позицію», картки для самооцінювання, підручник, робочі зошити.

Методи, прийоми, форми роботи:  метод дидактичної та інтерактивної гри, «Займи позицію», робота в групах, пошуково-евристичні, практичні, наочні методи і прийоми, гра «Літературні сніжки», гра «Хрестики-Нулики», метод «Мікрофон».

Література: Глазова О.П., Кузнєцов Ю.В. Рідна мова: Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – К.: Педагогічна преса,2008.

Хід уроку

І. Організаційний етап. Налаштування на роботу. Створення сприятливого психологічного клімату.

Вчитель: Добрий день, діти.

                У наш клас завітали люди щирі.

                Привітайте в добрий час,

                 Гостей посмішкою й миром.

Учень: Ми вам раді, люди добрі.,

           І вітаєм щиро Вас.

           Тож запрошуєм ласкаво

           На урок у 6 клас.

Вчитель: Діти, щоб ви впевненіше почували себе на уроці час від часу звертайте увагу на ці вислови (зачитати) Додаток 1.

  • Діти, давайте подумаємо, якими ми будемо сьогодні на уроці? (Діти виходять і записують до кожної букви)

Уважними

Розумними

Організованими

Креативними

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань.

Диференційоване домашнє завдання: скласти сенкан до слова «Прикметник», з художньої літератури виписати парами прикметник з іменником.

Вчитель: Ми вже багато знаємо про прикметник. У вас на партах лежать ментальні карти, подивіться і пригадайте вже вивчене.

(Примітка: тим часом, вчитель налаштовує інтерактивну гру)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Діти, подивіться, будь ласка, на цю хмаринку слів. Пропоную вам разом сформулювати тему нашого уроку.

Мотиваційне запитання:

  • Навіщо нам вивчати тему: «Прикметник. Групи прикметників за значенням»?

Розгорніть ваші робочі зошити та запишіть дату.

ІV Вивчення нового матеріалу

  1. Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиць с. 145 – 146

 

Назва групи

Що позначає

Питання

Приклади

Примітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Після роботи з таблицею діти представляють результат  та обговорюють прочитане.

  1. Алгоритм визначення розряду прикметників. (Пояснення вчителя з демонстраціє презентації)

V. Виконання вправ на закріплення

  1. Робота з підручником. Метод «Літературні сніжки»
  2. Вправа «Займи позицію». Кожен учень витягає аркуш з    написаним на ньому прикметником. На дошці – у різних місцях – аркуші з написами: «якісні», «відносні», «присвійні». Кожен учень повинен підійти до відповідного аркуша, назвати свій прикметник і обґрунтувати свій вибір. Скласти речення з прикметником.

Пояснення вчителя. Способи творення відносних та присвійних прикметників. Демонстрація на екрані та обговорення з учнями.

  1. Вибірково-розподільна робота. Інтерактивна вправа «Прикметник вивчай – суфікс добирай» (Сервіс Wordwall)  https://wordwall.net/uk/resource/7696534/%d0%bf%d1%80%d0%b8%d0%ba%d0%bc%d0%b5%d1%82%d0%bd%d0%b8%d0%ba-%d0%b2%d0%b8%d0%b2%d1%87%d0%b0%d0%b9-%d1%81%d1%83%d1%84%d1%96%d0%ba%d1%81-%d0%b4%d0%be%d0%b1%d0%b8%d1%80%d0%b0%d0%b9
  • Хвилинка релаксації. Музично-лінгвістична гра «Прикметник вивчай – пісню про рідний край співай»
  1. Лінгвістична задача . «Вірш почуй – прикметних порахуй!»

Прикметник — це частина мови,

без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

йому, як другові, всміхнись.

Земля — ласкава, люба, рідна,

а сонце — щире, золоте,

а небо — лагідне й погідне,

життя — прекрасне, дороге.

А очі в мами — добрі, ніжні,

а голос — чистий і дзвінкий,

а руки — теплі і надійні,

а погляд — сонячний, ясний.  ( 18 прикметників)

VI. Підсумок уроку Гра «Хрестики - Нулики»

  1. Прикметник – це …
  2. За значенням прикметники поділяють на …
  3. Присвійні прикметники відповідають на питання ….
  4. Позначають ознаку предмету, яка може бути виражена більшою чи меншою мірою – це про…
  5. Наведіть приклад якісних прикметників….
  6. Наведіть приклад відносних прикметників…
  7. Позначають ознаку предмета через відношення до інших предметів чи явищ – це….
  8. Дерев’яний стіл, зимовий ранок, козацький чуб – це ….
  9. Сусідин, батьків, Марусин – це …

VII. Рефлексія Метод «Мікрофон»

VIII. Самооцінювання.

IX. Домашнє завдання.

На 6 балів. Впр. 330 Від поданих у дужках іменників утворити присвійні прикметники.

На 9 б. підготувати для однокласників розподільний диктант

На 12 балів написати твір про Україну, використовуючи прикметники різних розрядів.

Підсумкове слово вчителя.

Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати,   треба ще навчитися з них узори викладати.

Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

 

 

Додаток1.

*Не кажи не вмію, а кажи навчусь.

* Мені все вдасться.

* Робити помилки – не соромно. Ми тільки вчимось.

docx
Додав(-ла)
Нікуліна Юлія
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку