Конспект уроку із зарубіжної літератури
5 клас
Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка».
Казкові персонажі, їхня характеристика.
Підготувала вчитель зарубіжної літератури
КЗ «Геніївська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
імені І.І. Протопопова»
Кочко Ю.В.
Тема. Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка». Казкові персонажі, їхня характеристика.
Мета: познайомити із життям і творчістю Оскара Уайльда, продовжувати вчити вдумливо читати художній твір, давати оцінку прочитаному, робити висновки, аналізувати героїв твору, визначати основну думку; закріпити вміння розрізняти народну казку та літературну, виховувати віру в сили добра, любов до батьків, до людей, загальнолюдські якості, розвивати читацьку компетентність та естетичний смак.
Компетентності, що формуються: предметні: учні виразно читають текст казки, визначають головну думку прочитаного, переказують текст (окремі фрагменти і цілісно), висловлюють враження та власне ставлення до подій, дають характеристику героїв, оцінюють їхні вчинки, моральні якості, розкривають гуманістичний зміст казки «Хлопчик-Зірка», моральні цінності, утілені в ній; ключові: спілкування державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки, почуття, погляди), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (пошукове, вибіркове)), комунікативні (навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих), інформаційні (вміння визначати роль деталі в тексті, навички роботи з книгою), загальнокультурні (естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд).
Обладнання: підручник, портрет О. Уайльда, ілюстрації до твору «Хлопчик-Зірка», презентація, відеоматеріал до уроку.
Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок.
Міжпредметні зв’язки:
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово учителя. (Слайд 1)
Не за синіми морями, не за високими горами, у чудовій казковій країні Зміївщина стоїть школа, у якій живуть найкращі п’ятикласники. Цікаво, чи полюбляють ці жителі казки і чи вірять в чудеса?
- А які чудеса були у вашому житті?
- А чи здійснювалися колись ваші бажання?
- А чи знаєте ви, коли, за повір’ям, треба загадувати бажання? (коли падає зірка) (Слайд 2)
2. «Асоціативний кущ» до слова «зірка». (Слайд 3)
- Які асоціації у вас викликає слово «зірка»?
Ось мої асоціації зірка – холод, сяйво, краса, блиск, здійснення бажань…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ця приповідка, поговірка
У серці схована на дні.
Я знаю – є на світі зірка,
Не всім помітна вдалині.
На небі різні зорі сяють,
Так Бог створив не без причин,
Та погляди усі звертають
На зорі перших величин.
Одна блискучо-золотава,
А інша світить голубим,
І кожна з них така яскрава –
Не позмагатися малим.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (Слайд 4)
Сьогодні ми на уроці поглянемо на одну велику зірку – письменника, який жив більше 100 років тому. Це Оскар Уайльд, автор популярної казки «Хлопчик-зірка». Ми дізнаємося трішки про самого письменника, познайомимося з героями його казки, спробуємо зрозуміти, чого хотів навчити нас автор, і, врешті-решт, переконатися, що Оскар Уайльд – зірковий письменник.
ІV. Робота над темою уроку
Саме тут замислився над призначенням мистецтва, цінував красу, вважав, що вона здатна врятувати світ.
Прочитати передостанній абзац с. 98 та перші 2 абзаци с. 99 і дати відповіді на питання: (Слайд 6)
Робота зі слайдом: (Слайд 7)
Особливості казок
Оскара Уайльда
4. Слово вчителя (Слайд 8)
Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли двоє бідних лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались примерзлі галузки, а коли вони підійшли до гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала крижана королева.
Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво…
5. Перегляд буктрейлеру (Слайд 9)
6. Робота з текстом казки (с. 100-103 діти читають вголос початок казки). (Слайд 10)
7. Прийом «Лабіринт запитань» (Слайд 11)
1. Чому дроворуби кинулися на пошуки зірки?
2. Чи зраділи дроворуби знахідці?
3. Чи випадково письменник розпочинає казку про лютий мороз? (ні, якби дроворуб не забрав дитину, вона б загинула).
4. А як би ви назвали вчинок дроворуба? (благородним).
5. Як прийняла знахідку дроворуба дружина?
6. Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, дроворуб говорить: «Хіба в будинку, де є черстве серце, немає холодного вітру?». Як ви розумієте його слова? (Слайд 12)
- Зачитайте опис портрета Хлопчика-Зірки на с. 104.
Вчитель.
- З чим автор порівнює зовнішність хлопчика? (з трояндою, фіалкою, нарцисом) (Слайд 13)
Кожна квітка має своє символічне значення.
- Що символізують квіти, з якими автор порівнює Хлопчика-Зірку?
(Слайд 14).
Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість.
Фіалка – весна, скромність.
Нарцис – самозакоханість, егоїзм, байдужість.
8. «Мистецькі паралелі». (Слайд 15)
Робота з репродукцією картини Караваджо «Нарцис»
- Кого ви бачите на картині? Опишіть його обличчя, постать.
- Чим же схожий Хлопчик-Зірка з Нарцисом?
Вчитель. О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-Зірки образ Нарциса. Головний герой казки – самозакоханий, як Нарцис, личко у хлопчика біле, а справи його – брудні; у фіалкових очах можна побачити лише зневагу до інших; губи, мов троянда, а слова, що зриваються з вуст, злі і жорстокі; волосся мав золоте, а серце – кам′яне.
Прочитайте на с. 104-105 про героя та доведіть прикладами з твору, що його зовнішня краса і вчинки дуже відрізнялися.
- Чому діти, з якими спілкувався хлопчик, ставали такими ж жорстокими та злими, як він?
- Як ви вважаєте, який вчинок Хлопчика-Зірки найганебніший?
- Знущання над природою, тваринами
- знущання над бідним
- зверхність до дорослих і дітей
- неповага до батьків
- зречення рідної матері
Бесіда:
10. Бесіда
Отже, автор казки протиставляє прекрасну зовнішність головного героя його потворному внутрішньому світу.
- Діти, а що письменник нам хоче показати? (що краса зовнішня не існує без краси внутрішньої, а злість, нечутливість, безсердечність позбавляють усякої цінності будь-які, навіть найпривабливіші зовнішні риси).
- А що письменник засуджує у казці? (жорстокість, егоїзм і бездушність).
- Як було покарано Хлопчика-Зірку? (Слайд 17) («його обличчя було, як у жаби, а тіло було в лусці, як у гадюки»)
11. Визначення конфлікту твору
Отже, ми бачимо, що коли герой спустився на найнижчу сходинку своєї моральної деградації, його зовнішність змінилася: зовні вродливий юнак перетворився на потвору, схожу на жабу.
Підсумок:
Отже, ми бачимо, що останньою краплею, останньою сходинкою було зречення матері.
Давайте разом зробимо висновок: мама – це людина, яка завжди повинна бути головною у нашому житті, і ми повинні їй бути вдячні за те, що вона нам дала життя. Бо Мама – це Мама. А чи змінився наш герой, ви прочитаєте вдома.
V. Домашнє завдання: (Слайд 18)
Для всіх: дочитати казку «Хлопчик-Зірка».
Низький і середній рівень: дібрати прислів’я та приказки про добро і красу.
Достатній рівень: написати 5 порад Хлопчикові-Зірці.
Високий рівень: скласти кросворд за казкою “Хлопчик-Зірка”
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
-Чи здійснилися ваші побажання щодо уроку?
- Які ж мудрі істини відкрили ви для себе на сьогоднішньому уроці?
2. Оцінювання.
Вчитель. Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Ангела - охоронця. (Слайд 16).Уві сні Ангел цілує немовлятко тричі: в чоло — аби воно зростало розумним , в личко, щоб було красивим та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Ангел завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює вам шлях все ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов.
Мені хотілося б подарувати вам по зірочці. Нехай вона стане емблемою вашого життя і допоможе віднайти красу, яка здатна врятувати світ, добро, адже, цей шлях доступний кожному.