Тема. Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя Символічний зміст назви казки. Основний конфлікт.
Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки твору, вчити
висловлювати свої думки щодо характеристики художнього образу; прослідкувати причини і результати змін у характері головного героя казки Оскара Уайльда;
формувати навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні
питання; розвивати асоціативне мислення;
виховувати любов до матері, уміння розрізняти добро і зло, бачити прекрасне в
художньому творі та в житті.
Обладнання: портрет письменника, фрагменти кінофільму «Хлопчик-зірка» ( режисери О.Дуборов та Е.Зільберштейн, Росія, 1958р.);, зірки,записи музики, презентація, ілюстрації до казки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграфи:
Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак.
«Чини з людьми так, як хотів би ти, щоб чинили з тобою».
(Святе Письмо)
(Слайд 2)
Методичний коментар: за кожну правильну відповідь чи вірно виконане завдання вчитель дає зірочку. За кількістю зірочок учні отримують в кінці уроку бали.
Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80» Отже, продовжуємо роботу над цікавою і , на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».
Встановити послідовність подій у казці (слайд 3, 4)
Запис теми уроку в зошит (слайд 1)
1. Асоціативна робота
Вч: Перед вами сніжинка і жаба. (слайд 5)
2.Доповнення вчителя про користь жаб.
Жаби приносять користь у саду та в городі: харчуються різними безхребетними тваринами,часто їдять тих , кого не чіпають птахи через різкий запах або яскраве забарвлення,що попереджає про небезпеку. За кордоном їх уже давно спеціально використовують для боротьби зі шкідниками городніх культур. У Парижі ще в ХІХ ст. існував спеціальний ринок жаб, де садівники й селяни купували жаб, щоб зберегти свій урожай. У деяких країнах, особливо в Західній Європі, Південно-Східній Азії, Америці, жаб використовують у кулінарії. Правда,для цього підходять не всі жаби. (У Європі використовують тільки велику зелену жабу). М’ясо жаб за смаком та живильною цінністю може зрівнятися з телятиною чи курятиною. Їстівна частина – стегенця лапок, очищені від шкіри. Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран та попереджувати їх нагноєння. Шкіра жаб виділяє речовини, що містять величезне число сполук. Можливо, з часом ученим вдасться виділити речовини, які зможуть замінити антибіотики, які вжее втрачають свою силу.
Більше про цих земноводних тварин ви зможете дізнатися на уроках біології в 7 класі або через пошук інформації в мережі Інтернет, у спеціальних енциклопедіях.
Висновок.
Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.
Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.
Згадайте, при вивченні яких творів ми зверталися до цих понять. (Г.К. Андерсен «Соловей»)
5.Перегляд відеофільму «Хлопчик-зірка» (уривок 58 хвилина)
6. Фронтальна евристична бесіда за переглянутим епізодом.
Відповіді на проблемні питання.
Вч: Тієї ж миті, коли Хлопчик скоїв найбільше зло - відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо і зверхньо розмовляв з нею, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.
У чому ми можемо звинуватити Хлопчика-зірку? (слайд 9)
7.Робота з підручником ст..107
Читання опису зовнішності Хлопчика-зірки
Отож і перетворився наш герой з яскравої гарної зірки, яка світить, але не гріє, на потвору гидку і нікому не потрібну.
11)Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Так. Про це свідчать такі рядки: "І він кинувся обличчям у траву і заридав, а потім сказав собі: "Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері її прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею".) Читання тексту (цитата, ст. 107)
8. Розкажіть, як шукав хлопчик свою матір?
- Чому він «ніде і ніколи не зустрічав ні любові, ні доброзичливості, ні милосердя»? (весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він вчинив у дні своєї гордині).
Такі зміни називаються еволюція.
9. Словникова робота.( слайд 10, 11)
Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.
Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.
- Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому? (він починає творити добро).
Це зламний етап у відродженні душі героя.
Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.
За добро |
лихого стережись |
Той мені брат, |
добром платять. |
З добром дружись , а |
хто моєму добру рад. |
Хто людям добра бажає |
той і собі має. |
На партах перед вами лежать маленькі зірочки, напишіть на одній з них, яких рис характеру ви хотіли б позбутися, а на іншій, які риси характеру хотіли б придбати.
Давайте негативні риси складемо у конверт і таким чином символічно позбудемось їх. А добрі риси характеру нехай залишаються у вас, щоб ви виростали гарними людьми.
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро. Своє життя потрібно звіряти за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною.
«Яке найкраще слово в світі?»- Раз мудрий хтось спитав в людей «Здоров’я», - відповів недужий «Ні, молодість», - сказав старий. «Найкраще – хліб», - жебрак говорить «Ні, Перемога». – відповів борець. «Найкраще – воля,» - раб промовив «Ні, правда» , - вигукнув мудрець Аж тут озвався несміливо Сирітка , ще малий хлопчак: «Найкраще слово в світі «мама», І всі сказали : «Мама, так!»
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. По-справжньому любити своїх батьків – означає приносити в дім мир і спокій».
Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї «зірки»!
1