Конспект уроку "Хлопчик-зірка. Еволюція образу головного героя"

Про матеріал
Конспект уроку 5 клас на тему "Хлопчик-зірка. Еволюція головного героя", конспект містить цікаві завдання, які вчать розрізняти добро та зло.
Перегляд файлу

Тема.   Оскар Уайльд  «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя Символічний зміст назви казки. Основний конфлікт.

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки твору,  вчити

висловлювати свої думки щодо характеристики художнього образу; прослідкувати причини і результати змін у характері головного героя казки Оскара Уайльда;

формувати навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні

питання; розвивати асоціативне мислення;

виховувати любов до матері, уміння розрізняти добро і зло, бачити прекрасне в

художньому творі та в житті.

Обладнання: портрет письменника,  фрагменти кінофільму «Хлопчик-зірка» ( режисери О.Дуборов та Е.Зільберштейн, Росія, 1958р.);, зірки,записи музики, презентація, ілюстрації до казки.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

Епіграфи:

Прости, Боже, прости, мамо,

Коли що було не так,

Хоч покаятись – це мало,

Та усе ж це добрий знак.

                         Роман Кузенко

«Чини з людьми так, як хотів би ти, щоб чинили з тобою».

(Святе Письмо)

(Слайд 2)

  1. Організаційний момент.

 

Методичний коментар: за кожну правильну відповідь чи вірно виконане завдання вчитель дає зірочку. За кількістю зірочок учні отримують в кінці уроку бали.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Вступне слово вчителя

Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих  дітей від 18 до 80» Отже, продовжуємо роботу над цікавою і , на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».

  1.               Пригадаємо зміст казки «Хлопчик – зірка».

Встановити послідовність подій у казці (слайд 3, 4)

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Кажуть , що кожна зірочка на небі – це чиясь душа. І кожна людина хотіла б стати тією зіркою . яка яскраво світить на небі. А як стати тією яскравою зіркою і не втратити себе , а залишитися Людиною, ми сьогодні і поговоримо.
  2. Оголошення теми і мети уроку

Запис теми уроку в зошит (слайд 1)

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.  Асоціативна робота

Вч:  Перед вами  сніжинка і жаба. (слайд 5)

  • Що гарніше: сніжинка чи жаба?
  • Схарактеризуйте сніжинку.
  • З якою порою року пов'язана сніжинка? (Зимою.)
  • Що ви відчуваєте, коли промовляєте слово "сніжинка?" З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха..)
  • Що ви може і є сказати, дивлячись на жабу?
  • А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому

2.Доповнення вчителя про користь жаб.

Жаби приносять користь у саду та в городі: харчуються різними безхребетними тваринами,часто їдять тих , кого не чіпають птахи через різкий запах або яскраве забарвлення,що попереджає про небезпеку. За кордоном їх уже давно спеціально використовують для боротьби зі шкідниками городніх культур. У Парижі ще в ХІХ ст. існував спеціальний ринок жаб, де садівники й селяни купували жаб, щоб зберегти свій урожай. У деяких країнах, особливо в Західній Європі, Південно-Східній Азії, Америці, жаб використовують у кулінарії. Правда,для цього підходять не всі жаби. (У Європі використовують тільки велику зелену жабу). М’ясо жаб за смаком та живильною цінністю може зрівнятися з телятиною чи курятиною. Їстівна частина – стегенця лапок, очищені від шкіри. Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран та попереджувати їх нагноєння. Шкіра жаб виділяє речовини, що містять величезне число сполук. Можливо, з часом ученим вдасться виділити речовини, які зможуть замінити антибіотики, які вжее втрачають свою силу.

Більше про цих земноводних тварин ви зможете дізнатися на уроках біології в 7 класі або через пошук інформації в мережі Інтернет, у спеціальних енциклопедіях.

Висновок.

Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.

  • Що ви уявляєте, коли чуєте слово "краса?"
  • Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками? (слайд6)

 

Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

Згадайте, при вивченні яких творів ми зверталися до цих понять. (Г.К. Андерсен  «Соловей»)             

  1. Вправа “Асоціативний кущ” до слова зірка, зіркова хвороба (слайд 7, 8)

 

  1. Робота над характеристикою образу головного героя
  1. Що принесла краса Хлопчику-зірці? (гордість, себелюбство, жорстокість). Як ставився він до оточуючих? До своїх названих батьків? (зневажливо).
  2. А які почуття мали б у нього виникнути до людей, які врятували йому життя? (вдячність, любов).
  3. А чи любив його хтось? (лісоруб і його дружина, діти, селяни).
  4. Що сказано про це в тексті? («Не раз було… покірливо робили»).
  5. Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший? (зневажив матір).
  6.     Що відчув хлопчик при зустрічі з мамою? (розчарування, гнів, презирство).
  7. Чи відчув докори сумління хлопчик, коли матір пішла? (ні, він зрадів і побіг до своїх товаришів).
  8. Чому діти не захотіли гратися з ним?

5.Перегляд відеофільму «Хлопчик-зірка» (уривок 58 хвилина)

6. Фронтальна евристична бесіда за переглянутим епізодом.

Відповіді на проблемні питання.

  1. - Як покарали його люди й чому?
  2. Хлопчик учинив великий гріх, прогнавши матір, зрікся її, люди цього не пробачили. У Біблії сказано: «Шануй батька й матір своїх», а українці споконвіків дотримувалися Божих заповідей.
  3. - Як природа відплатила  хлопчику за жорстокість до матері? Зачитати
  4. - Чи усвідомив хлопчик,що вчинив жорстоко? Зачитати. Що вирішив зробити?

Вч:   Тієї ж миті, коли Хлопчик скоїв найбільше зло - відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо і зверхньо розмовляв з нею, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.

У чому ми можемо звинуватити Хлопчика-зірку? (слайд 9)

7.Робота з підручником ст..107

Читання опису зовнішності Хлопчика-зірки

  1.                      А хіба не можна гратися з некрасивим? (хлопчик сіяв навколо зло, то й мусів пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими з ним).

Отож і перетворився наш герой з яскравої гарної зірки, яка світить, але не гріє, на потвору гидку і нікому не потрібну.

   11)Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Так. Про це свідчать такі рядки: "І він кинувся обличчям у траву і заридав, а потім сказав собі: "Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері її прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею".)     Читання тексту (цитата, ст. 107)

 

8. Розкажіть, як шукав хлопчик свою матір?

- Чому він «ніде і ніколи не зустрічав ні любові, ні доброзичливості, ні милосердя»? (весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він вчинив у дні своєї гордині).

  • Перелічіть , що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому) .
  • Чи  змінився  він  на  краще? (Так)

Такі  зміни  називаються  еволюція.

9. Словникова робота.( слайд 10, 11)

Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.

Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.

- Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому? (він починає творити добро).

Це зламний етап у відродженні душі героя.

  • Чому зайченя тричі допомагає Хлопчику? (бо хто робить добро, воно повернеться сторицею).
  • А коли краса повернулася до Хлопчика-зірки?
  • Але чи правильно сказати, що він став таким, як колись? (ні, він змінився внутрішньо).
  • Як спокутує Хлопчик-зірка провину перед матір’ю?
  1. Слово вчителя

Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.

  1. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
  1. Прочитайте  прислів’я,  правильно  з’єднавши  їх  частини               

За добро

лихого стережись

Той мені брат,

добром  платять.

З добром дружись , а

хто  моєму добру рад.

Хто людям добра бажає

той і собі має.

 

  1. Вправа  «Зірочка»            

    На   партах  перед  вами  лежать маленькі зірочки, напишіть на одній з них, яких рис характеру ви хотіли б позбутися, а на іншій, які риси характеру хотіли б придбати.

Давайте  негативні  риси  складемо  у  конверт  і  таким  чином  символічно  позбудемось  їх.  А добрі  риси  характеру  нехай  залишаються  у  вас,  щоб  ви  виростали  гарними  людьми.

 

  1. Слово вчителя

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро. Своє життя потрібно звіряти за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною.

  1. Виразне  читання  вірша  учителем                  

«Яке найкраще слово в світі?»-                                                                                                                           Раз мудрий хтось спитав в людей                                                                                                                      «Здоров’я», - відповів  недужий                                                                                                                  «Ні, молодість», - сказав старий.                                                                                                      «Найкраще – хліб», - жебрак  говорить                                                                                        «Ні,  Перемога». – відповів  борець.                                                                                                        «Найкраще – воля,»  - раб промовив                                                                                            «Ні, правда» , - вигукнув  мудрець                                                                                                                 Аж  тут озвався  несміливо                                                                                                                 Сирітка , ще  малий хлопчак:                                                                                                         «Найкраще слово  в  світі  «мама»,                                                                                                                                    І всі сказали : «Мама, так!»

  1. Підсумкове  слово учителя (слайд 15) 

     Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. По-справжньому любити своїх батьків – означає приносити в дім мир і спокій».

  Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї  «зірки»!

  1. Домашнє завдання. (слайд 16) 1.Дати письмову відповідь на запитання «Чому навчила мене казка О. Уайльда «Хлопчик-зірка»»?. Повторити тему: «Літературна казка», підготуватися до контрольної роботи.
  2. Підсумок уроку
  1. Гра «Мікрофон» (слайд17)
  • Казка змусила вас замислитись над тим… (що таке «добре» й що таке «погано»).
  • Навчила нас… (не чинити зла нікому та шанувати батька й матір, співчувати чужому горю).
  • Казка довела нам, що найголовніше в житті… (бути Людиною).

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Ліснічук Марія
Додано
31 січня 2022
Переглядів
5234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку