Конспект уроку " Художня література як вид мистецтва. Своєрідність мистецького світосприймання. Художній образ у літературі та інших видах мистецтва".

Про матеріал
Запропоновані методи, прийоми, форми роботи, як-от: віртуальна екскурсія в музей, гра «Кутки», коментоване читання, рефлексія «Долонька знань і побажань» тощо - допоможуть учителеві сформувати в учнів інтерес до художньої літератури.
Перегляд файлу

Художня література як вид мистецтва. Своєрідність мистецького світосприймання. Художній образ у літературі та інших видах мистецтва. Текстуально вивчені в 5 класі та самостійно прочитані учнями художні твори. ТЛ: мистецтво, художній  образ, література  як  вид  мистецтва.

Мета  уроку: визначити сутність художньої  літератури  як  виду  мистецтва, особливості  художнього  образу ; навчити   учнів  відрізняти  художню  літературу  від інших видів  мистецтва;   створити  умови  для  формування   в  школярів  навичок  самостійної роботи в досягненні  знань,   спостережливості, умінь  грамотно  висловлювати свої  думки; виховувати в учнів любов  до  художньої  літератури.

Очікувані  результати  уроку:  учень/учениця  уважно слухає інформацію про

художню літературу як вид мистецтва, інші види мистецтва, своєрідність мистецького світосприймання, художній образ у літературі та інших видах

мистецтва; вичерпно відповідає на запитання за змістом  почутого  повідомлення;  розуміє та відтворює зміст інформації про літературу як вид

мистецтва, художній образ на прикладі фольклору, прочитаних художніх творів і творів інших видів мистецтва; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом;  формулює висновки відповідно до  поставленого завдання; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних творів.

Тип  уроку : урок  вивчення  нового  матеріалу .

Обладнання: підручник,  світлини скульптури  «Сходи пізнання» Єгора  Зигури  та  «Скульптури  книги» Романа  Захарчука,Михайла  Шкраб'юка, тизер  фільму «Сторожова застава», відеозапис «Наша  земля»  у  виконанні  «Пікардійської терції», шаблон  «Засоби  творення  художніх  образів різних  видів мистецтва», ментальна карта.

Методи, прийоми  і  форми роботи: «Колесо  емоцій Плутчика», прийом «Незакінчене  речення», прийом «Мікрофон», прийом  «Хмара  слів», віртуальна  екскурсія в  музей, гра «Кутки», «Навігатор  підручника», слово вчителя, коментоване  читання, рефлексія «Долонька  знань і  побажань».

                                                 Перебіг  уроку

Мотивація  навчальної  діяльності.                                                                           

Емоційне  налаштування  на  урок.  Діагностика   емоційного  стану  учнів  за  допомогою  «Колеса  емоцій Плутчика». Діти озвучують, які  базові  емоції  переживають у цей  момент           (перелік  подано в  середньому  колі : очікування, радість, довіра, злість, страх  тощо).

image 

Прийом «Незакінчене  речення». Учні  формулюють власні  очікування  від  уроків                     літератури в        цьому                    навчальному                  році,           скориставшись  запропонованими  початками  речень: 

      Сподіваюся  дізнатися…

      Хочу  навчитися…

      Мені  цікаво  з’ясувати  і  відчути…

      Прагну  зрозуміти…

Актуалізація  суб’єктивного  досвіду та  опорних  знань  учнів.                                     

Прийом «Мікрофон».  Що  означає  цей  запис?                                                                   

УРОК  ЛІТЕРАТУРИ = УРОК  ЖИТТЯ

Слово вчителя.  Уроки  літератури кожного із  нас навчають  життя. Читаючи  твори, ми можемо приміряти  на  себе  певні моделі поведінки людей, проаналізувати помилки персонажів і, навпаки, взяти до уваги шляхи  досягнення  успіху  позитивних героїв.  

Оголошення  теми  й  мети   уроку. 

Опрацювання  навчального  матеріалу.

Проблемне  завдання. Розглянути 2 зображення, подумати, що об’єднує  їх, а що вирізняє.

image        image 

«Сторожова застава» - перший український фільм-фентезі з сучасними візуальними ефектами для широкої аудиторії, знятий за мотивами однойменної книги українського письменника Володимира Рутківського. Це історія про те,  як  під  час  сонячного затемнення, яке призвело до активізації часового порталу, звичайний школяр Віктор опиняється в  Київській  Русі. Герой зустрічається з трьома безстрашними воїнами: Олешком, Іллею та Добринею. А згодом опиняється  в епіцентрі боїв між половцями і русичами.

Офіційний  тизер фільму  https://www.youtube.com/watch?v=fmV9Bq4n9lQ  

Цікаві  факти  про  фільм  можна  прочитати за  покликанням  https://film.ua/uk/news/1539 .

Прослуховування  пісні «Наша  земля»  у  виконанні  «Пікардійської терції»           

(саундтрек  до фільму «Сторожова  застава» ).  https://www.youtube.com/watch?v=6eMki6xqCCs  

Прийом «Мікрофон» : Які  емоції  викликала  пісня?  За  допомогою  яких  засобів   гурт  досягає  емоційності?

Слово  вчителя.  І  фільм, і  книга, і музика – це  все  види  мистецтва, які надихають людей, спонукають  до  роздумів, збагачують їх  духовний  світ.

Кожному  із  видів мистецтва  притаманні певні  засоби  творення  художніх   образів.

Прийом «Хмара  слів».

Ø  Розглянути  хмару  слів, що на с. 14 підручника «Українська  література:   підручник  для 6 класу  закладів загальної  середньої  освіти» Калинич О.,  Дячок С.

Ø  Уписати в  кольоровий  шаблон  засоби  творення  художніх  образів різних  видів мистецтва.

image 

 

Робота  з  підручником. Коментоване  читання  с.12-13.

Літературознавча  скарбничка . Записати в зошит  значення  нових   термінів.

Мистецтво -  це   відтворення  дійсності в  художніх  образах.

Художній  образ -   це  втілення  загального  уявлення  про  життя, природу,  людину, людські взаємини в конкретних  предметах, явищах,  описаних у  художніх  творах.

Художня  література – це  мистецтво  слова,  описує  дійсність художніми  образами.

Бесіда: 

Ø  У  чому  переваги   художньої   літератури  порівняно з іншими  видами  мистецтва?

Ø  Яке  значення художньої  літератури  в   житті  людини?

Ø  Чому  книгам  встановлюють  пам’ятники?

  Установлення  відповідності  між  інформацією  та  фото  скульптури.   

1.     У  Києві  семиметровий стос книжок, увінчаний академічною шапочкою - бонетом, -  скульптура  під назвою «Сходи пізнання», що  символізує  шлях  кожної  людини. Донедавна цей арт-об’єкт був просто столітнім, зламаним грозою буком. Перетворити скалічене дерево на витвір мистецтва зголосився молодий скульптор Єгор Зігура.

2.     У  Коломиї  Роман  Захарчук та  Михайло Шкраб’юк  витесали з  каменю розгорнуту  книгу. Мета проста і прозора – привернути увагу людей до проблем української книги і книгодрукування. 

3.     У  Китаї  встановлено  пам’ятник,  який  підкреслює  вагу  знань, здобутих  завдяки  читанням  книг.

4.     У Єревані   є скульптура  «Читач» .На  перший погляд,  просто стос книг,       насправді ж, це сходи, верхня частина яких – крісло,на  яке  може сісти    будь-який  відвідувач/чка. Над кріслом встановлена лампа, яка, за задумом автора, символізує  читача – «світлу голову», схилену над книгою.

 

А    

imageВ                                                                                                  Г                                                                

Відповіді:

1- Б,   2- Г,  3-А,  4- В.

Перегляд  віртуальної  екскурсії  до  Національного  музею  літератури  в  Києві    https://www.youtube.com/watch?v=_08mrjgTcIQ  

Гра  «Кутки». Учень  повинен  зайняти  певний  кут (місце)  у  класі, аргументувавши    свій  вибір.

 1-ий  кут  (  місце) , якщо  одна з прочитаних  улітку  книга для  учня/учениці  – своєрідне  дзеркало, у  якому  побачив/побачила  себе.

2-ий  кут  ( місце),  якщо  одна  з прочитаних  улітку  книга  для  учня/учениці  - вікно  у  світ.

3-ій  кут  ( місце),  якщо  одна з прочитаних  улітку  книга для  учня/учениці  спонукала до  роздумів.

4-ий  кут ( місце),  якщо  одна з прочитаних  улітку  книга для  учня/учениці  стала  трампліном  для нових  ідей, звершень.

Прийом  «Навігатор  підручника».  Ознайомлення  із структурою  підручника, за  яким учаться діти.

Рефлексивно-оцінювальний  етап. Рефлексія «Долонька  знань і  побажань». 

На  великому  пальці  шаблона  руки  написати, що нового  дізнався/дізналася  на  уроці.

На  вказівному пальці  шаблона  руки  написати, що цікавого дізнався/дізналася  на  уроці.

На  середньому   пальці  шаблона  руки  написати, про що хотів/хотіла б більше дізнатися.

На  безіменному ( підмізинному)   пальці  шаблона  руки  написати  побажання  однокласникам.

На  мізинці   шаблона  руки  написати    побажання собі.

Оголошення  домашнього  завдання. 

ØПрочитати матеріал підручника «Українська  література:   підручник  для

6 класу  закладів загальної  середньої  освіти» Калинич О.,  Дячок С.  (с.16-19). 

ØДоповнити  запропоновану  ментальну  карту  або ж  створити свою   за  матеріалом  підручника.

image 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чайка Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шинкарьова Ніна
    Дякую. Урок сподобався
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
30 серпня 2023
Переглядів
6594
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку