Конспект уроку "І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з української літератури для учнів 9 класу на тему "І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ"
Перегляд файлу

І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА».  НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ

 

Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; інші образи драми,  з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, в процесі опрацювання теми створити таку духовну атмосферу, яка ввела б старшокласників у світ головних героїв, їх мрії і прагнень, звернути увагу на авторські засоби розкриття цього світу; розвивати образно-асоціативне мислення, вміння самостійно робити висновки; виховувати творчу особистість.

Обладнання: п’єса І.Котляревського «Наталка Полтавка», запис пісень «Віють вітри , віють буйні» та « Ой я дівчина Наталка», картки із піснями Наталки, Возного та Петра, ілюстрації до змісту твору, підруч­ник.

Тип: урок – дослідження. 

                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент Привітання. Емоційне налаштування учнів.

 Доброго дня, дорогі діти! Подивіться, яке зворушливе диво я для  вас знайшла! Згадайте, як ви були маленькими, безтурботними, усміхніться один одному, побажайте нам усім гарного настрою, працездатності, удачі  – і розпочинаємо.

ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності

1.Слово вчителя.

 «Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка кароока чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Удалині — вишневі садки, луки, в’ється річка...»

Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику Котляревському в Полтаві. Скульптор 

М.Позен цією картиною відобразив факт з історії українського театру (вчитель демонструє картину, звер­таючи увагу учнів), бо саме такий живопис побачила в 1819 р. публіка на виставі «Наталка Полтавка».

Глядачі були вражені: замість давно обридлих палаців та аль­танок вони побачили милі їхньому серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу —  глибоку драму серця простої дівчини – селянки.

 Сьогодні ми помандруємо з вами на Полтавщину. Туди, де тиха Ворскла не раз чарувала своєю красою. Скільки бачила вона бід і радості, зловтіхи і щирості, довіри й обману, горя і щастя. Скільки раз людські почуття виливалися у вічні пісні, що несла вона у далеч разом із вітром.

  ( Звучить пісня « Віють вітри, віють буйні»).

  Можливо, саме цю пісню почув І. Котляревський, коли тихими вечорами писав свою «Наталку Полтавку» , пригадавши щось своє, давнє і болюче.

2.                  «Думка-речення».  Як  ви  охарактеризували б п’єсу?

 « Наталка Полтавка» – твір про...

(Твір про вибір між почуттями та достатком, вибір, який робить кожен у своєму житті.)

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

І.Котляревський “Наталка Полтавка”. Наталка як уособлення кращих рис

 української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі

ІV. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.

           1.     Складання асоціативного ряду  до слова  щастя.

( Він використовується при аналізі твору.)

           2.   Колективне дослідження.  Хто із героїв прагне бути щасливим ?

   ( Складання разом з учнями любовного трикутника. )

                                                               Наталка

                                  

                                     Возний                                      Петро

 

3.                  Запитання.

Що є щастя для Наталки, Возного, Петра? ( Підкреслюється різними кольорами в асоціативному ряду). 

Як тісно переплелися їх долі, і лише від них, від щирості їхніх душ, залежить щастя. А які вони ті душі ? Що в них більше – щирості чи розрахунку ?

4.   Робота у групах.

Кажуть пісня – то душа.

Завдання для груп. Дослідити душу героїв через пісні.

1 група. Дослідити душу Наталки через її пісні ( № 1, 3, 9, 11, 12, 20).

2 група. Дослідити душу Возного через його пісні ( № 2, 6,8 )               

3група. Дослідити душу Петра через його пісні ( № 14, 16, 17).

4 група.Дослідити душу Миколи через його пісні( № 13,15 ,19, 22).

( Обговорення у групах 5 хв. )

5.Наступне питання теми уроку «Роль і функція пісень у п’єсі.»  Презентація учнями проекту.

1. Вступне слово.

У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід’ємною частиною духовного життя народу.

Кожен герой у п’єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються.

2. Види пісень, використані у п’єсі, за походженням:

а) пісні, написані самим автором:

 «Ой мати, мати! Серце не вважає»;

  «Віють вітри, віють буйні»;

  «Ой я дівчина Полтавка»;

  «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;

  «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;

 «Де згода в сімействі»;

 «Підем, Петре, до тієї»;

  «Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським

відповідно до змісту своєї п’єси, тобто нові варіанти відо-

мих народних пісень:

 «Сонце низенько, вечір близенько»;

 «Ворскло, річка невеличка» та ін.

в) літературного походження, але перероблені автором:

 «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;

 «От юних літ...»;

 «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»; г) народні пісні, введені у п’єсу майже без змін:

  «Ой під вишнею, під черешнею»;

  «Гомін, гомін по діброві»;

  «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;

 «У сусіда хата біла»;

 «Дід рудий, баба руда».

Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.

3. Композиційна роль пісень у п’єсі.

 Якщо пісня входить як складова частина в монолог, її співає одна особа, то в опері чи опереті таку пісню називають соло («Віють вітри», «Всякому городу нрав і права « і т. д.).

  Якщо пісня виконується двома особами (нерідко як діалог), то це — дует («Ой доля людськая», «Підеш, Петре, до тієї»).

  Якщо трьома — тріо («Ей, Наталко, не дрочися»).

4. Види пісень за характером змісту і художніх засобів:

 ліричні;

 сатиричні;

 гумористичні.

Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п’єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

5. Феноменальність твору — 22 пісні.

·          Фольклорні збірники, які містять пісні «Наталки Полтавки»:

М. Максимович «Малороссийские песни», А. Метлинський «Народные южнорусские песни».

  • Автори музики до п’єси-опери: О. Барсицький, А. Єдлічка, О. Маркович, М. Васильєва, М. Лисенко.
  • Автор опери «Наталка Полтавка»: М. Лисенко.
  •  Співаки світової слави, що дуетом виконували одну з пісень п’єси. Цій події присвячено художню картину. Хто її автор та яку назву вона має? (Співаки І. Козловський і Поль Робсон дуетом виконували пісню «Сонце низенько»)
  • Художник О.Хмельницький присвятив цій події картину «Дует І. Козловського і П. Робсона виконують пісню «Сонце низенько» з опери “Наталка Полтавка”».
  • Видатні артистки, які виконували пісні Наталки Полтавки: Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, М. Литвиненко- Вольгемут, Зоя Гайдай, Бела Руденко.

 

6.      Дослідження через пісні  образу  Наталки.

  ( Обґрунтована відповідь першої групи.

Головна героїня п’єси не тільки словами, а й піснями розкриває свою вдачу, вроду, долю. Пісня «Ой я дівчина Полтавка» — це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою та жартівливою вдачею і вірністю, всією душею Петрові. Доповнює портрет пісня «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», з якої ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться прясти, шити і носити воду. Образ Наталки романтизований. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого. Саме цей стан душі героїні яскраво передає пісня «Віють вітри, віють буйні». Вона про те, як «тяжко жити без милого і в своїй сторонці. Однак у нашої героїні болить серце, а сльози не «ллються», бо «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».

Рішучість дівчини в боротьбі за щастя звучить у пісні «Ой мати, мати! Серце не вважає». Нею звертається вона до матері. Наталка вважає, що «лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».

З початку ХІХ ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця. Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!

 Увага звертається на деталі: «билинка», що символізує одинокість, незахищеність; «полетіла б я…» - уособлення себе з пташкою підкреслює духовну висоту, а те, що  « крил я не маю» - ті обставини, в яких опинилася дівчина; « чесного роду» - найвища ознака характеристики людини для героїні, багатство для неї стоїть набагато нижчому щаблі; «кого раз полюбить…» - вірність; «вода каламутна» - так передається нещирість почуттів до Возного, вимушеність їхніх стосунків; «спаси мене…» - пошук свого захисника; нелюбов для неї асоціюється зі смертю. Через усі пісні проходить тема нещасливої долі внаслідок  жіночої незахищеності.)

7.     Бесіда.

- Що для неї є щастя ?

  ( « Жити люб’язно і дружно, бути вірними до смерті і помогати одно другому».)

- Чи була б вона щаслива з Возним ? Чому ? Щоб вона втратила ?

- Чому Наталка згоджується на одруження з Возним ? Чи можна це було прогнозувати ?

(Виборний: « Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, як вона поважає матір, шанує всіх старших себе»; Терпелиха : «...вона добра у мене дитина»;

 Наталка: « Я покоряюсь вашій волі,...перенесу своє горе, забуду Петра і не буду більше плакати».)

- Це були слова до матері, а що ж було на серці допомагає зрозуміти внутрішній монолог, бо з собою можна бути щирою.

8.        Завдання. Як про неї говорять герої драми?

•    «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я про¬стого роду»

•    Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го¬дини».

•    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду».

 «Дівка проста, не красива, з добрим серцем, не спесива… Коло мене хлопці в’ються і за мене часто б’ються»

•    «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».

•     Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до¬чкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь¬ниця; себе і матір свою на світі держить».

•   «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, що¬день сльози лити».

•    Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас  за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє  горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

•     Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

•   Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

 Бідность і багатство – єсть то божа воля; з милим їх ділити – єсть щаслива доля.

 «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

 «Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, як нелюба миловати, як осоружного любити.»

 «Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».

 «…Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне.»

 

9. Уособлена гра «Я– Наталка»

 Серед нас є учениця, яка спробує охарактеризувати героїню   від імені самої Наталки.

  Якби ви були режисерами, то як би зобразили внутрішній стан дівчини, через які деталі-символи, кольори.

10.     Дослідження через текст.

- Вчитель читає монолог Наталки : « Трудно, мамо, викинуть Петра із голови...»

 То чи вартими були бажання матері, чи не егоїстично це ?  Чи можна її виправдати ?

 ( « Бідність, сльози і перебори твої положать мене в домовину...»)

- Чому мати не співає жодної пісні? ( Приземлена душа не співає. )

- Вчитель. Мати вибрала Возного. А який він – цей Возний ?

 Чиновник, хабарник, зловживач своїм становищем – так критики не раз характеризували цього героя, але спробуймо їм заперечити, бо людина, яка здатна на кохання – уже Людина.

11.   Дослідження через пісні образу  Возного.

 ( Обґрунтована відповідь другої групи.

Пісні возного — дзеркало його душі. У сатиричній пісні

«Всякому городу нрав і права» втілено художньо-образне виявлення «філософії» возного — крутія і хабарника. Філософії, що виправдовує соціальну нерівність («всякий, хто вище, той нижчого гне»), підлеглість бідного багатому («бідний багатого певний слуга»); хабарництво («всяк, хто не маже, то дуже скрипить»); хижацтво («всякого манить к наживі свій біс») і т. ін.

Найвдалішим і найдійовішим засобом розкриття образу возного є його мова. Це суміш канцеляризмів, старослов’янізмів, казенно-судової лексики. Прості та ясні думки він так закручує, що важко й зрозуміти їх простому народу.

Увага звертається на деталі: «не знал я любові…» - тому, маючи багатство та владу і не знайшовши щастя, саме любов стає найнеобхіднішою для душі; «настал мой час»,  «ти мой рай» - він просто закохався; пісня Г.Сковороди дає можливість визначити високий рівень його розумових здібностей, він не лише спостерігає за життям, а й аналізує його. «Доля єсть сліпая!» - відкриває суть його невдач. Він здатен бути захисником, здатен подарувати весь світ тій, кого любить, здатен на самопожертву, але  він, як і Петро, не борець за своє щастя, бо повністю покладається на долю.

Я вважаю, що образ у якійсь мірі є автобіографічним, це спроба самим І.Котляревським зрозуміти себе. )

- А чи щире кохання Возного ?   Доведіть  свою думку, використовуючи прийом дискусійної сітки.

 

Напевне, Возний все ж таки віддав і власну душу, і власне , нехай і миттєве, щастя заради небайдужої йому людини.

Але Наталка вибрала Петра. Він був її ідеалом. А який він, чи здатен віддати власну душу? Як характеризують його пісні ?

12.   Дослідження через пісні образу Петра.

( Обґрунтована відповідь третьої групи.

Сирота без роду, герой сумує, що немає «ні хатинки, нема щастя, ані жінки», «не орано і нічого не сіяно», бо він «один в світі». У той час, як «у сусіда і хата біла... жінка мила», і «всі сусіда виглядають, всі сусіда поважають» («У сусіда хата біла»).

Одначе бідний сирота багатий душею — своєю наполегливістю, добротою та вірністю в коханні до Наталки. Нарікаючи на свою злу долю, він словами пісні «Та йшов козак з Дону» каже: «Не спасибі долі, коли козак в полі, бо коли він в полі, тоді він на волі». Широкою, розлогою виливається в пісні волелюбна душа героя, його козацька вдача.

Образ Петра оповитий мінорною гамою почуттів у його різноманітніших виявах — вірності, стражданні та самопожертві. У пісні «Сонце низенько» парубок всьому світові зізнається у своєму щирому й вірному коханні. Пісня передає не лише настрій Петра, а й його прагнення скоріше побачитися з Наталкою, з якою ось уже чотири роки, як він розлучився. Отже, у піснях Петра розкриваються його характер і погляди на життя.

Увага звертається на деталі: «лечу…» - кохання окрилює; «ти обіщалась мене вік любити… для мене жити» - ці егоїстичні нотки  викликають відчуття недовіри, сильна особистість не буде мати низьку самооцінку; «згорну я рученьки… та й жив не стану» - чи зможе така людина стати опорою, напевне, ні; « у сусіда хата біла…» - заздрість, замість дій; «один в світі – тілько плачу»; «доле моя злая, чом ти не такая…» - як і Возний, повністю покладається на долю, нічого не робить, щоб її змінить.

Критики зробили Петра ідеальним, бо такий він у тексті, зображений через сприйняття Наталки, матері. Але чи випадково І. Котляревський у піснях повністю перекреслює ідеал? Напевне, ні. 

Наталка, на жаль, не чує цих пісень, не аналізує сказані слова, вона любить свій ідеал і не бачить реальну людину. )

- Чи бореться Петро за власне щастя ? Чому?

- А чого чекає від Петра Наталка ?

13.  Дослідження через пісні образу Миколи

( Обґрунтована відповідь четвертої групи.

Побратим Петра, Микола, що теж «без роду, без племені, без талану і без приюту»,— весела та добра душа. Слова його пісні «Гомін, гомін по діброві», де бувалого хлопця знають і орда, і ляхи, і турчин, свідчать про мандрівний, незалежний, безкорисливий характер героя. Пісні, сповнені почуття національної гордості за славних прадідів великих, які вміли хоробро відстоювати рідну землю і обороняти її від ворога, як видно, імпонують настроям і почуттям бурлаки Миколи. Він збирається разом з козаками-чорноморцями «тетерю їсти, горілку пити, люльку курити і черкес бити». То який же Микола? Волелюбний, розумний, дотепний, добрий. Про це розповідає нам пісня.

 

V. Підсумки уроку.

         1.  Слово вчителя.

 Світове значення п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка».

Особливим успіхом ця чудова перлина українського театру користувалася у чехів, словаків, болгар — і в перекладах, і в оригіналі вона йшла сотні разів. Згодом «Наталку Полтавку» бачили й вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу. Кілька пісень із п’єси включив до своїх концертів відомий негритянський співак Поль Робсон; у його виконанні «Сонце низенько» та інші українські пісні І. Котляревського постійно звучали в найбільших театрах світу. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни.

Отже, праматір українського театру й драматургії стала міцним надбанням світової театральної культури.

 

2.   Моніторинг. Які істини відкрив для вас письменник? Як розв’язати вічну проблему щастя?

 - Вчитель. І. Котляревський своїм твором довів : хочеш бути щасливим – будь ним.

 

VІ. Домашнє завдання. Створіть символічний портрет героя, якого досліджували.

 

docx
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
2053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку