Мета:
охарактеризувати процес здобуття Україною незалежності;
oдати оцінку подіям 24 серпня і 1 грудня 1991 р.;
oрозкрити суть Акта проголошення незалежності України;
oпоказати розгортання державотворчих процесів;
oвизначити причини розпаду СРСР;
oрозвивати історичне і логічне мислення;
формувати вміння правильно і послідовно висловлювати свою думку;
закріпити навички роботи з історичним документом;
сформувати та висловлювати власне ставлення до гармонійного поєднання національних і загальнолюдських цінностей.
Тема уроку: Здобуття Україною незалежності
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер, роздатковий матеріал,
історичні документи, ватман, маркери.
Структура уроку:
І. Оргмомент (1 хв)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу (11 хв)
Історичний диктант,
опитування («Мікрофон»),
оцінювання учнів.
ІІІ. Мотивація учнів. Представлення теми, мети уроку (3 хв)
ІV. Вивчення нового матеріалу (22 хв)
Повідомлення учнів
Розповідь вчителя,
робота з історичним джерелом.
Розповідь вчителя
Розповідь вчителя
Вирішення проблемного завдання («Коло ідей»)
V. Закріплення нових знань, вмінь та навичок (5 хв)
Тестування.
VІ. Підсумки уроку (3 хв)
Рефлексія, оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)
Інструктаж
Хід уроку:
І. Оргмомент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
*(історичний диктант)
1.У яких областях на виборах 1990 р. перемогли демократичні сили?
2. Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет УРСР?
3. Хто змінив В.Мосола на посаді голови Ради Міністрів УРСР?
4. Перші демократичні вибори до ВР УРСР відбулись…
5. “Група 239” – це …
6. Коли відбувалося голодування студентів на майдані Незалежності (площі Жовтневої революції)?
7. Що відбулося раніше: голодування студентів чи проголошення Декларації про державний суверенітет України?
8. Коли ВР УРСР стала працювати в парламентському режимі?
9. Л.Кравчук став Головою ВР УРСР…
10. Всесоюзний референдум з питання збереження Союзу відбувся …
11. Як називалася опозиційна фракція у ВР УРСР ХІІ скликання?
12. “Новоогарьовський процес” – це…
*(перевірка правильності відповідей в парах)
(бесіда на повторення за методом «Мікрофон»)
1. Які результати виборів до ВР УРСР 1990 р.?
2. Чому при наявності комуністичної більшості у ВР вона проголосувала за Декларацію про державний суверенітет?
3. Які основні положення Декларації?
Чим було зумовлено загострення політичної боротьби восени 1990 р.? Які його наслідки?
5. З якою метою було проведено Всесоюзний референдум 17 березня 1991 р.?
6. Які його результати і наслідки?
(мотивація та оцінювання учнів)
ІІІ. Мотивація. Представлення теми уроку, плану, очікуваних результатів. *Постановка проблемного завдання.
Спробуйте визначити причини розпаду СРСР.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Спроба державного перевороту в СРСР 19 серпня 1991 р. ДКНС і Україна.
*(повідомлення учнів)
2. Проголошення незалежності України.
(розповідь вчителя)
*Незважаючи на прийняття 16 липня 1990 р. Декларації про державний суверенітет, Україна продовжувала залишатися в складі СРСР, хоча з цього часу діяла самостійніше, сміливіше, менше озираючись на Москву. Упродовж короткого часу (з літа 1990 по літо 1991 ) ВР УРСР ухвалила низку законів і постанов із важливих проблем економічної політики, державотворчого життя: закон «Про економічну самостійність», «Про заснування посади Президента УРСР», «Про вибори Президента УРСР» та інші.
Позачергова сесія ВРУ 24 серпня 1991 р. розглянула надзвичайно важливе питання: про політичну ситуацію в республіці та заходи, яких треба вжити, щоб не допустити повторення подібних дій в майбутньому.
*Сесія прийняла важливий документ – Акт проголошення незалежності України.
*(робота з історичним документом в групах)
Проаналізувати зміст Акту проголошення незалежності України; зробити висновки.
(розповідь вчителя)
*Тим самим було покладено край юридичному існуванню УРСР. На карті світу з’явилась нова суверенна держава – Україна.
Акт проголошення незалежності України – це документ великої історичної ваги, який, відновивши історичну справедливість, став закономірним наслідком процесу розвитку українського народу.
*В атмосфері національного піднесення 4 вересня 1991 р. було прийнято історичне рішення про підняття над будинком ВР України національного синьо-жовтого прапора, який 28 січня 1992 р. був затверджений як Державний Прапор України.
3. Референдум 1 грудня 1991 р. та вибори Президента України.
(розповідь вчителя)
*24 серпня 1991 р. ВРУ прийняла Акт проголошення незалежності України. Однак, згідно з чинним на той час законодавством, питання про реалізацію права народу України на самовизначення виходило за межі компетенції ВР УРСР і мало вирішуватись виключно всеукраїнським референдумом. Тому того ж дня, крім Акту проголошення незалежності України, було прийнято і постанову ВР, якою передбачалось провести всеукраїнський референдум 1 грудня 1991 р. на підтвердження Акта проголошення незалежності України.
Референдум не залишив жодних сумнівів – 90% громадян України, що брали участь у референдумі відповіли «Так, підтверджую». Результати голосування ознаменували повноправне входження України до світового співтовариства вільних держав. Почалась хвиля дипломатичного визнання України як незалежної держави.
*1 грудня 1991 р. жителі України обирали першого Президента своєї самостійної держави. До виборчого бюлетеня було включено 6 кандидатів – В.Гриньов, Л.Кравчук, Л.Лук’яненко, Л.Табурянський, В. Чорновіл, І.Юхновський.
Уже в першому турі виборів, набравши 61,6% голосів, переміг Голова ВРУ Леонід Кравчук (1991-1994).
4. Розпад СРСР.
(розповідь вчителя)
*8 грудня 1991 р. у Біловезькій Пущі, неподалік від Мінська, президенти України, Росії, Білорусії констатували, що вихід республік зі складу СРСР став реальним фактом і що СРСР припиняє своє існування. Вони підписали угоду про створення СНД – Співдружності Незалежних Держав. Україна увійшла до складу СНД на правах асоційованого члена.
(вирішення проблемного завдання в групах методом «Коло ідей»)
Спробуйте визначити причини розпаду СРСР:
V. Закріплення нових знань, вмінь та навичок
(тестування)
1. Коли відбулась спроба державного перевороту в СРСР?
2. Хто її очолював? Яку мету переслідували заколотники?
3. Якою була реакція на заколот в Україні?
4. Коли було проголошено незалежність України?
5. З якою метою було проведено референдум 1 грудня 1991 р.? Який його результат?
6. Хто став першим Президентом України?
VІ. Підсумки уроку
(рефлексія, оцінювання учнів)
VІІ. Домашнє завдання
Прізвище __________________________
1.У яких областях на виборах 1990 р. перемогли демократичні сили?
2. Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет УРСР?
3. Хто змінив В.Мосола на посаді голови Ради Міністрів УРСР?
4. Перші демократичні вибори до ВР УРСР відбулись…
5. “Група 239” – це …
6. Коли відбувалося голодування студентів на майдані Незалежності (площі Жовтневої революції)?
7. Що відбулося раніше: голодування студентів чи проголошення Декларації про державний суверенітет України?
8. Коли ВР УРСР стала працювати в парламентському режимі?
9. Л.Кравчук став Головою ВР УРСР…
10. Всесоюзний референдум з питання збереження Союзу відбувся …
11. Як називалася опозиційна фракція у ВР УРСР ХІІ скликання?
12. “Новоогарьовський процес” – це…
Оцінка ____________
Оцінювання роботи малої групи
( оцінюється по кожному напрямку від 0 до 2 балів)
|
|
|
|
|
|
|
1. Брав активну участь у роботі групи. |
|
|
|
|
|
|
2. Вносив вдалі пропозиції, які врахувала група. |
|
|
|
|
|
|
3. Надавав підтримку іншим, заохочував до роботи. |
|
|
|
|
|
|
4. Висунув цілком нову ідею, що сподобалась іншим. |
|
|
|
|
|
|
5. Вдало узагальнював думки інших і просував роботу групи вперед. |
|
|
|
|
|
|
6. Доповідав класу про результати роботи групи. |
|
|
|
|
|
|
7. Інше |
|
|
|
|
|
|
Всього балів |
|
|
|
|
|
|
Історичний диктант
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Тестування
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Відповіді на запитання
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Всього балів
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Пам’ятка
роботи з історичним джерелом
1. Визначте особу автора документа, час, місце й обставини його створення; узагальніть, про що йдеться в документі, з’ясуйте, коли відбулись описувані в ньому події; усе це стисло запишіть у першій частині вашої відповіді.
2. Як автор розповіді ставиться до описуваних подій або історичних діячів; поміркуйте, навіщо автор документа свідчить про події, які ідеї він хотів донести до нащадків; з’ясуйте (сформулюйте) значення подій та явищ, про які йдеться в документі – про це йтиметься в другій частині вашої відповіді.
3. Насамкінець поміркуйте, у чому цінність джерела саме для вас, стисло викладіть своє ставлення до описаних подій або діячів – такими міркуваннями завершіть свій текст.
_____________________________________________________________
Пам’ятка
роботи з історичним джерелом
1. Визначте особу автора документа, час, місце й обставини його створення; узагальніть, про що йдеться в документі, з’ясуйте, коли відбулись описувані в ньому події; усе це стисло запишіть у першій частині вашої відповіді.
2. Як автор розповіді ставиться до описуваних подій або історичних діячів; поміркуйте, навіщо автор документа свідчить про події, які ідеї він хотів донести до нащадків; з’ясуйте (сформулюйте) значення подій та явищ, про які йдеться в документі – про це йтиметься в другій частині вашої відповіді.
3. Насамкінець поміркуйте, у чому цінність джерела саме для вас, стисло викладіть своє ставлення до описаних подій або діячів – такими міркуваннями завершіть свій текст.
_____________________________________________________________
Пам’ятка
роботи з історичним джерелом
1. Визначте особу автора документа, час, місце й обставини його створення; узагальніть, про що йдеться в документі, з’ясуйте, коли відбулись описувані в ньому події; усе це стисло запишіть у першій частині вашої відповіді.
2. Як автор розповіді ставиться до описуваних подій або історичних діячів; поміркуйте, навіщо автор документа свідчить про події, які ідеї він хотів донести до нащадків; з’ясуйте (сформулюйте) значення подій та явищ, про які йдеться в документі – про це йтиметься в другій частині вашої відповіді.
3. Насамкінець поміркуйте, у чому цінність джерела саме для вас, стисло викладіть своє ставлення до описаних подій або діячів – такими міркуваннями завершіть свій текст.
_____________________________________________________________
1